Permalänk

Byta skärm på bärbar dator

Jag har en Lenovo dator med några år på nacken som skärmen gått sönder på. Någon med erfarenhet av att byta skärm på laptop? Är det olika LCD/kontakter i alla modeller eller mer generellt för vardera tillverkare, dvs passar dom flesta Lenovo skärmar från den årgången min dator? Vart hittar man lättast begagnad LCD som passar?

Verkar vid en snabbsökning på nätet som att min skärm har 30 pin kontakt, passar alla skärmar med 30 pin kontakt?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Pappaledig:

Jag har en Lenovo dator med några år på nacken som skärmen gått sönder på. Någon med erfarenhet av att byta skärm på laptop? Är det olika LCD/kontakter i alla modeller eller mer generellt för vardera tillverkare, dvs passar dom flesta Lenovo skärmar från den årgången min dator? Vart hittar man lättast begagnad LCD som passar?

Verkar vid en snabbsökning på nätet som att min skärm har 30 pin kontakt, passar alla skärmar med 30 pin kontakt?

Bästa sidan enligt mig för att köpa skärmpaneler är denna: https://www.laptopscreen.com/
Själv köpt ett gäng skärmar där genom åren. Alternativt brukar ebay vara bra annars också.

Det som är att tänka på med beställning av ny skärmpanel för en laptop är att det är samma kontakt (t.ex. 30-pin eller 40-pin), att bandbreddskraven på skärmen inte överstiger vad din dator idag kan leverera samt att panelen i sig åtminstone inte är större rent fysiskt i sin dimensioner än den du har idag.

Med hemsidan jag länkade där uppe är det dock busenkelt att hitta en skärm som passar till nästan alla modeller av maskiner som finns där ute. Ska vara en riktigt obskyr modell av dator eller skärmtyp för att de inte ska ha något alternativ som passar — En snabb sökning på modellen jag har i sign ger mig (enligt laptopscreens) tre olika passande paneler, däremot är det tekniskt sett bara två som passar och de är dem med 40-pin, dubbelkolla därmed en extra gång då sökfunktionen inte är perfekt alla gånger

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >