Permalänk

Skruv o verktygslåda

Tjena,

Osäker på om det är korrekt kategori men jag letar efter en bra låda att förvara datorskruv etc. i, någon som har hittat en relativt liten/smidig sådan?

En andra fråga är var fasiken hittar man vissa super små skruvar man tappat bort? Tänker speciellt på ett asus grafikkort där jag saknar ett par extremt små skruvar som fäster fläkthuset i 'kylhuset' på grafikkortet. Skruven är fan inte mer än högst tre mm lång och en halv i diameter eller ngt sånt...

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara mindre fiskedragslådor, för förvaring tex. Sen så heter det för övrigt sortimentlåda, googlar du på det så hittar du oxå 😁

Permalänk
Medlem

Just M2 skruvar och liknande håller jag med om är hopplöst att hitta ibland. Tror det har blivit bättre på den fronten dock. Jag önskar tillverkarna av diskarna kunde slänga med en liten skruv. Inte alltid man sparar allt från chassi-delarna... eller så tappar man bort det!

Som ovan, en sortimentlåda av modell mindre finns på biltema osv och fungerar prima till små skruvar.

Permalänk
Skrivet av filski:

Ett tips kan vara mindre fiskedragslådor, för förvaring tex. Sen så heter det för övrigt sortimentlåda, googlar du på det så hittar du oxå 😁

Skrivet av Chromatic:

Just M2 skruvar och liknande håller jag med om är hopplöst att hitta ibland. Tror det har blivit bättre på den fronten dock. Jag önskar tillverkarna av diskarna kunde slänga med en liten skruv. Inte alltid man sparar allt från chassi-delarna... eller så tappar man bort det!

Som ovan, en sortimentlåda av modell mindre finns på biltema osv och fungerar prima till små skruvar.

Tack för svaren. Sortimentlåda it is then... återkommer med valet för den som är nyfiken på vad det blir

Permalänk
Medlem

Håller med andra här i tråden om den typen av lådor. Beroende på mängden skruvar och storleken på dessa väljs storlek på låda.
Har du andra småsaker att förvara så gör likadant. Jag har backar/lådor för det mesta även om man såklart alltid kan gå längre.

En sak att tänka på är hur de stängs och om de på ett bra sätt kan hållas stängda. En del har bra snäpplås och andra mindre bra.
Men det hindrar ju inte från att även säkra med elastiskt band eller tejp.

Gäller det sen verktyg är det till god nytta att ha alla samlade i någon slags verktygslåda, som placeras på lämpligt ställe där den är tillgänglig och har handtag så att den kan bäras.
Har själv samlat allt så, när jag blev less på att behöva leta och inte riktigt veta vad jag har för verktyg. De verktyg som används mer frekvent har jag flera av och placerat några ännu mer tillgängliga nära där de brukar behövas.

Permalänk

Det finns ju varianter. Olika storlek är alltid bra de också för att kunna förvara saker större än m2. Etiketter, nåt beskrivande kanske inte är dumt, Eller så funkar man så att man plockar upp nåt på måfå ur sin fullständigt proppfulla osorterade låda och vet vad de går, gick till för 17 år sen

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Har haft goda erfarenheter av denna typ;

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/sort...

(min dock köpt någon annanstans, men ser likadan ut) - mycket småfack men möjlighet att omvandla till större. Handtag. Nyttjade även till fiskelådor när jag fiskade, smidigt med handtag.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

(min dock köpt någon annanstans, men ser likadan ut) - mycket småfack men möjlighet att omvandla till större. Handtag. Nyttjade även till fiskelådor när jag fiskade, smidigt med handtag.

Denna ser intressant ut. Har inte kommit losas och faktiskt köpt ngt än men jag e på g...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D.:

Håller med andra här i tråden om den typen av lådor. Beroende på mängden skruvar och storleken på dessa väljs storlek på låda.
Har du andra småsaker att förvara så gör likadant. Jag har backar/lådor för det mesta även om man såklart alltid kan gå längre.

En sak att tänka på är hur de stängs och om de på ett bra sätt kan hållas stängda. En del har bra snäpplås och andra mindre bra.
Men det hindrar ju inte från att även säkra med elastiskt band eller tejp.

Gäller det sen verktyg är det till god nytta att ha alla samlade i någon slags verktygslåda, som placeras på lämpligt ställe där den är tillgänglig och har handtag så att den kan bäras.
Har själv samlat allt så, när jag blev less på att behöva leta och inte riktigt veta vad jag har för verktyg. De verktyg som används mer frekvent har jag flera av och placerat några ännu mer tillgängliga nära där de brukar behövas.

Minst lika viktigt är det om det nu är flyttbara mellanväggar. Vissa av lådorna är väldigt billiga och plasten blir då rätt mjuk som gör att de förbaskade små små skruvarna letar sig in under mellanväggarna och lägger sig i ett fack bredvid istället. Det bästa är att köpa något med fasta mellanväggar så finns inte den möjligheten men man tappar istället lite flexibilitet.

Att få tag på dessa små skruvar kan vara ett helsike men en möjlighet är att springa ner till närmaste lilla datorservicekille som kan ha en packe liggandes som går att köpa eller ibland få om det handlar om fåtal.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har bra erfarenhet av de från Classe. Tips är att sätta lite smältlim i varje mellanvägg när man är nöjd med layouten. Tar kanske 10 minuter och håller väggarna nedtryckta så att små brickor o skit inte kryper under så lätt

Med det sagt så bör man ju inte använda flyttbara väggar till någonting mindre än ~M4. Använd en låda gjord för små komponenter till det.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Har en sån till alla datorskruvar, gillar att den inte spiller över till andra fack när den hanteras.
Går att bygga om facken, så man kan få större om man vill.

Har en till alla mina datorbeslag, kylpasta, windows install media osv...riktigt prisvärd.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)