Skrivet av Trackmaster:
Men tänk så här. Det sker en skjutning, du är på området där det sker med din bil och kör iväg av rädsla.
Din bil fångas upp av vittnen eller kamera. Polisen är intresserad av din bil efter som den var på plats och säkerligen markeras den som misstänkt med tanke på omständigheterna.
Du blir inkallad till förhör och kan avskrivas därefter. Är det inte samma sak med IP-adress om du nu råkar dela IP-adress med en misstänkt?
Anledningen till jag skrev massövervakning var för det diskuterades register i tråden.
Register är ju dock inte automatiskt ett likhetstecken med massövervakning. Det är två olika saker.
Det finns exempel på hur den här sortens situationer lett till obehagliga missförstånd, till och med med dödlig utgång för de inblandade. Varje skarp interaktion med polisen, där polisen misstänker en, är alltid en risk, särskilt om polisen har förutsattade meningar om huruvuda du är skyldig eller ej. Jag tänker t.ex. på dödsskjutningen av Eric Thorell.
Som tur är så är jag en svensk vit man i 30-årsåldern, och en relativt harmlös sådan, inte fast i något drogmissbruk eller några tunga psykiska sjukdomar, som inte är benägen att tjafsa med ordningsmakten, men det är långt ifrån alla oskyldiga som inte får plats inom en sådan profil. Självklart går sådana situationer inte att undvika i alla lägen, men det är ju bra om de går att reducera där det är möjligt.
Det är i sig inget solklart argument för att man inte ska låta polisen få eller inte få ut information som riskerar att misstolkas och vara felaktig, men det är något att ha i vågskålen.
Men servrar är inte heller som människor, de är inte opålitliga vittnen som kommer ihåg partiella registreringsnummer, det finns ingen anledning att en server inte kan logga ett portnummer vid intrångsförsök eller åtkomst, och därmed öka rättsäkerheten för alla inblandade. Om ISP:er inte får lämna ut information där portnummer saknas kommer det leda till att de som driver servrar ute på nätet tvingas logga portnummer, vilket i slutändan är bättre för alla inblandade. Polisen hittar rätt enhet snabbare, och riskerar inte att behöva leta i långa listor.
Visst, om vi lämnar ut stora listor med abbonentuppgifter så är det "inte sämre" än situationen med misstänkta bilar som du nämnar, men borde inte målsättningen inte vara att bygga ett samhälle som är bättre än det vi haft innan, inta bara ett som inte är sämre?
Oavsett är det därför superviktigt att de som loggar data som kan användas i brottsutredningar loggar source-portar. Att som systemadministratör säga "vi måste logga sourceportar, för gör vi inte det så kan inte IP-adresserna användas i en brottsutredning" gör att man har ett tungt argument att få resurerna som krävs (eller ens bara möjligheten att ändra en dålig policy) för att implementera den sortens loggning.
Det är liksom inte bara Bahnhof, PTS, och Polisen som har ett jobb att göra inom brottsbekämpning, det är också de som tillhandahåller tjänster som måste se till att deras loggar håller måttet vi en eventuell utredning. Tycker vi pratar alldeles för lite om detta, när det är den centrala punkten. Jag lyfter denna fråga internt hos min arbetsgivare, och jag tror säkert det finns fler än jag här på forumet som bör ställa den här sortens frågor till er själva i egenskap av systemadministratörer, uvtecklare, etc.