Permalänk
Medlem

Cerwin Vega VE-15

Har fått möjligheten att införskaffa ett par begagnade par Cerwin Vega VE-15 för dryga 1500:-, medveten om att det inte direkt är finlyssnarklass på ljudet utan mer åt det högre hållet. Men kommer nog ändå knipa dom.
Frågan är bara, vilken förstärkare rekommenderas till dessa? Hört att just deras högtalare ska vara extra tungdrivna, men det kanske bara är rent BS?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Beror helt på hur högt du vill spela och vad pengar du vill lägga.
Nu har du köpt dom för 1500 och jag gissar din budget för förstärkare ligger på samma nivå?
Det innbär troligen en begagnad med hyfsat med effekt.

Dom ger har Sensitivity (1w/1m): 95 dB och vilket är helt normalt, eller ganska "högt".
Upp till 2x400 w kan du ha men även 2x100 fungerar bra och ger mycket volym.

Permalänk
Medlem

Budgeten för förstärkaren är inte satt i sten, men förstår att begagnat är rätt väg att gå. Säg 2-3k för förstärkaren, finns det några specifika rekommendationer på modeller eller tillverkare att hålla sig till?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

De är bara tungdrivna om du vill blåsa fönstren ur huset

Men visst behöver de lite kräm, när jag köpte mina CLS-12 testade jag först med en klen Yamaha receiver, minns inte modell och effekt men en budget-modell från runt 2000, även om det spelade så märktes det tydligt att det saknades effekt.
Köpte en NAD med 100W istället och senare en Marantz SR-6004 (110W) och även om högtalarna kunde tagit mer så behövde inte öronen det
Nu är märkta effekten förstås inte allt, men sikta in dig på något sånt som minimum.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De är bara tungdrivna om du vill blåsa fönstren ur huset

Men visst behöver de lite kräm, när jag köpte mina CLS-12 testade jag först med en klen Yamaha receiver, minns inte modell och effekt men en budget-modell från runt 2000, även om det spelade så märktes det tydligt att det saknades effekt.
Köpte en NAD med 100W istället och senare en Marantz SR-6004 (110W) och även om högtalarna kunde tagit mer så behövde inte öronen det
Nu är märkta effekten förstås inte allt, men sikta in dig på något sånt som minimum.

Så....hur många watt rekommenderas? 😂
Ska man sikta på en med minst 100w per kanal?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Om du verkligen kan, tänkt och vill att spela starkt så skaffa ett enklare PA steg för att driva dem, du kan få ett steg på 0,5-1kW runt 3000kr typ de nedan.
https://www.thomann.de/se/behringer_ep2000_europower.htm
https://www.thomann.de/se/the_t.amp_e_1200.htm

Men jag tvivlar på att du egentligen behöver så mycket effekt för du kan inte spela på det viset om du bor i en lägenhet och det är inte heller bra för hörseln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du verkligen kan, tänkt och vill att spela starkt så skaffa ett enklare PA steg för att driva dem, du kan få ett steg på 0,5-1kW runt 3000kr typ de nedan.

Men jag tvivlar på att du egentligen behöver så mycket effekt för du kan inte spela på det viset om du bor i en lägenhet och det är inte heller bra för hörseln.

Nej exakt, lägenhet och hög effekt brukar innebära vräkning.
Men du får ursäkta noob frågorna, vad skiljer ett PA steg mot en förstärkare? Och om jag kollar på det senare, förstärkare, ska jag sikta mot en modell med minst 100w?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du som brukar förespråka begagnat, är det fortfarande hifibörsen och rehifi/hifitorget som gäller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag hade ett par LS-15 en gång för längesen så började jag med en NAD som gav 2x50W om jag inte missminner mig. Den spelade högt ändå. Men sen skaffade jag en förförstärkare och en Cerwin Vega A0.8KW och jävlar vilken skillnad i tryck. Kunde spela så högt att öronen bitvis "stängde av" som när man är på en högljudd konsert, utan att det lät illa. Som mrqaffe skrev här ovanför mig så är det väl inte bra för hörseln att spela så högt dock Men även på lägre volym så blev basen otroligt mycket kraftigare. Tror dock att någonstans runt 100w är tillfredsställande nog Nu hade jag en annan modell förvisso, så det kan väl variera.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem

Siktar in mig på en med 100w minst då...blir till att leta på begagnat sajterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Så....hur många watt rekommenderas? 😂
Ska man sikta på en med minst 100w per kanal?

Ja, en bra modell med minst 100W.
Troligen får du mest för pengarna om du kikar på gamla hemmabioförstärkare, saknar de HDMI är de inte värda mycket men är ju ljudmässigt fortfarande likvärdiga med dyra modeller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, en bra modell med minst 100W.
Troligen får du mest för pengarna om du kikar på gamla hemmabioförstärkare, saknar de HDMI är de inte värda mycket men är ju ljudmässigt fortfarande likvärdiga med dyra modeller

Blir att kika på det

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Nej exakt, lägenhet och hög effekt brukar innebära vräkning.
Men du får ursäkta noob frågorna, vad skiljer ett PA steg mot en förstärkare? Och om jag kollar på det senare, förstärkare, ska jag sikta mot en modell med minst 100w?

Det är båda förstärkare, förstärkare är en mer ospecifik allmän benämning, det du kallar förstärkare är antagligen en integrerad förstärkare, ett PA steg syftar på en effektförstärkare/slutsteg gjort för professionellt bruk men de går att använda hemma också, ska man spela stark ger de mycket effekt till lägre kostnad än hemmaprylar främst för att de brukar ha aktiv kylning i stället för passiv, kylflänsar är väldigt dyra medans fläktkylning är jättebillig, fläktar minskar också vikten vilket är viktigt om stegen flyttas runt ofta.

Skrivet av RVX:

Du som brukar förespråka begagnat, är det fortfarande hifibörsen och rehifi/hifitorget som gäller?

Hifitorget finns kvar och letar man hemmaprylar är det ett bra ställe, liksom att leta lokalt, tex Facebookgrupper och secondhandbutiker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är båda förstärkare, förstärkare är en mer ospecifik allmän benämning, det du kallar förstärkare är antagligen en integrerad förstärkare, ett PA steg syftar på en effektförstärkare/slutsteg gjort för professionellt bruk men de går att använda hemma också, ska man spela stark ger de mycket effekt till lägre kostnad än hemmaprylar främst för att de brukar ha aktiv kylning i stället för passiv, kylflänsar är väldigt dyra medans fläktkylning är jättebillig, fläktar minskar också vikten vilket är viktigt om stegen flyttas runt ofta.

Hifitorget finns kvar och letar man hemmaprylar är det ett bra ställe, liksom att leta lokalt, tex Facebookgrupper och secondhandbutiker.

Got ya 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Svårt att reparera?

Har inte köpt högtalarna ännu, och var precis förbi säljaren för en problyssning. Och var nöjd med ljudet, säljaren visade mig dock en liten skada på elementet? Vet inte vad det kallas, men bifogar en bild. Därav är priset enbart 1500:-
Ljudet lät riktigt bra och inte als på nåt sätt annorlunda från denna högtalare. Men...detta är väl nånting som måste gå att byta ut relativt enkelt? Går ju att skruva av runtom, så det måste väl gå att byta ut antar jag? Fortfarande en bra deal?
Tänker att delar borde finnas på eBay och liknande.
Som jag förstår det så är det enbart själva plattan eller vad det kallas som är skadat, inte själva drivern eller woofern. Svengelska ftw btw.
Eller går det att reparera själv på nåt vis? Enligt honom uppstod det efter ett bastest som gick lite för långt för flera år sen, och det har inte blivit värre. Eller är det bara att köpa ett kit liknande detta https://www.ebay.com/itm/352893592220?hash=item522a18e29c:g:q... och byta ut hela woofern?
Bild:

@Mrqaffe ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det nånting som gör att laga själv, alternativt köpa delar till och byta ut?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Har inte köpt högtalarna ännu, och var precis förbi säljaren för en problyssning. Och var nöjd med ljudet, säljaren visade mig dock en liten skada på elementet? Vet inte vad det kallas, men bifogar en bild. Därav är priset enbart 1500:-
Ljudet lät riktigt bra och inte als på nåt sätt annorlunda från denna högtalare. Men...detta är väl nånting som måste gå att byta ut relativt enkelt? Går ju att skruva av runtom, så det måste väl gå att byta ut antar jag? Fortfarande en bra deal?
Tänker att delar borde finnas på eBay och liknande.
Som jag förstår det så är det enbart själva plattan eller vad det kallas som är skadat, inte själva drivern eller woofern. Svengelska ftw btw.
Eller går det att reparera själv på nåt vis? Enligt honom uppstod det efter ett bastest som gick lite för långt för flera år sen, och det har inte blivit värre. Eller är det bara att köpa ett kit liknande detta https://www.ebay.com/itm/352893592220?hash=item522a18e29c:g:q... och byta ut hela woofern?
Bild: https://i.imgur.com/JydrQFT.jpg
@Mrqaffe ?

Menar du sprickan i pappen på konen ? Man kan prova att limma, jag tror inte det ger nån märkbar försämring på ljudet på denna typ av högtalare, håller inte det så behöver man kona om högtalaren, det går att göra själv om man är händig annars kan man lämna in det på en högtalarverkstad,

Jag vet inte vilket element det är i den men det säljs i vart fall omkoningskit till många CV element men du får kolla upp vilket element det är i den så du får rätt om du ska göra det själv, delar brukar högtalarverkstäder (typ Hifikit och LN högtalarservice) kunna fixa
https://hogtalarservice.se/
https://www.hifikit.se/verkstad/?gclid=CjwKCAiAo4OQBhBBEiwA5K...
eller så köper du dreservdelar tex på Ebay, sök på recone kit och elementnamnet >
https://www.ebay.com/itm/293391087673?mkevt=1&siteid=1&mkcid=...

Går det inte att omkona eller om det är oförsvarbart dyrt så går det att byta elementet men prova lim först för ofta så förhindrar det att skadan förvärras och eftersom det inte är nån högtalare för finlir så lär ljudet inte förstöras utan det viktigaste är att undvika större skador.
Cellulosalim/tapetklister/lack och kanske "armera" med papper/lump/bommulstyg på baksidan så borde det funka.
Omkoning >

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du sprickan i pappen på konen ? Man kan prova att limma, jag tror inte det ger nån märkbar försämring på ljudet på denna typ av högtalare, håller inte det så behöver man kona om högtalaren, det går att göra själv om man är händig annars kan man lämna in det på en högtalarverkstad,

Jag vet inte vilket element det är i den men det säljs i vart fall omkoningskit till många CV element men du får kolla upp vilket element det är i den så du får rätt om du ska göra det själv, delar brukar högtalarverkstäder (typ Hifikit och LN högtalarservice) kunna fixa
https://hogtalarservice.se/
https://www.hifikit.se/verkstad/?gclid=CjwKCAiAo4OQBhBBEiwA5K...
eller så köper du dreservdelar tex på Ebay, sök på recone kit och elementnamnet >
https://www.ebay.com/itm/293391087673?mkevt=1&siteid=1&mkcid=...

Går det inte att omkona eller om det är oförsvarbart dyrt så går det att byta elementet men prova lim först för ofta så förhindrar det att skadan förvärras och eftersom det inte är nån högtalare för finlir så lär ljudet inte förstöras utan det viktigaste är att undvika större skador.
Cellulosalim/tapetklister/lack och kanske "armera" med papper/lump/bommulstyg på baksidan så borde det funka.
Omkoning >
https://www.youtube.com/watch?v=lxGswEB3O_Q

Tack. Ja det är sprickan jag syftar på.
Tror det blir att köra på detta ändå, blir att para ihop med en bra spelaren och förstärkare nu bara 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En fråga till @mrqaffe då du verkar påläst.
Är det en stereo eller surround förstärkare jag ska kolla efter? Verkar vara ont om modeller med HDMI in? Fast å andra sidan har jag inte tänkt att använda den till annat än just stereo, inget hemmabio eller liknande. Så jag kanske tänker i helt fel banor här? Så HDMI är kanske i så fall inget jag behöver ha, utan viktigast är väl då effekten som bör vara minst 100w per kanal?
Ska enbart användas till musik är tanken.
Kollat en del på gamla Yamaha och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

En fråga till @mrqaffe då du verkar påläst.
Är det en stereo eller surround förstärkare jag ska kolla efter? Verkar vara ont om modeller med HDMI in? Fast å andra sidan har jag inte tänkt att använda den till annat än just stereo, inget hemmabio eller liknande. Så HDMI är kanske i så fall inget jag behöver ha? Viktigast är väl då effekten, dvs minst 100w per kanal?
Ska enbart användas till musik är tanken.
Kollat en del på gamla Yamaha och liknande.

Du ska välja eter behov och om du inte har behov av nått så är det ju inga "måste funktioner" och då väljer man det bästa för den kostnad man kan tänka sig betala oavsett om det är hembio eller stereo, tex så är äldre beg hembioreceivrar ofta klart billigare än stereoförstärkare så de kan vara intressanta av den anledningen snarare än att det är hembiomaskiner.

Man kan aldrig ha för mycket effekt, förhållandet mellan effekt och ljudnivå är logaritmiskt så när man spelar normalstarkt använder man sällan 1W men när man ska spela stark behöver man inte sällan 1 kW.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

limma konen. har själv ett behringer steg och det funkar bra!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska välja eter behov och om du inte har behov av nått så är det ju inga "måste funktioner" och då väljer man det bästa för den kostnad man kan tänka sig betala oavsett om det är hembio eller stereo, tex så är äldre beg hembioreceivrar ofta klart billigare än stereoförstärkare så de kan vara intressanta av den anledningen snarare än att det är hembiomaskiner.

Man kan aldrig ha för mycket effekt, förhållandet mellan effekt och ljudnivå är logaritmiskt så när man spelar normalstarkt använder man sällan 1W men när man ska spela stark behöver man inte sällan 1 kW.

Tack för klargörandet 👍
Får se vad det resulterar i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väcker min egen tråd, ingen bump dock.
Har eventuellt fått ett erbjudande om att köpa följande setup:
Denon AVR3805 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12788
Denon DVD 2900 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2836

För totalt 1300:- + frakt. Borde väl ses som en hyfsad setup? Eller blir det för klent med power? @mrqaffe

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Väcker min egen tråd, ingen bump dock.
Har eventuellt fått ett erbjudande om att köpa följande setup:
Denon AVR3805 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12788
Denon DVD 2900 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2836

Får totalt 1300:- + frakt. Borde väl ses som en hyfsad setup? Eller blir det för klent med power? @mrqaffe

Effekten lär räcka bra för dagligt spelande, förhållandet mellan effekt och ljudtryck är logaritmiskt så att spela normalt kräver nästan ingen effekt men när man ska spela starkt har man i princip alltid för lite effekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Effekten lär räcka bra för dagligt spelande, förhållandet mellan effekt och ljudtryck är logaritmiskt så att spela normalt kräver nästan ingen effekt men när man ska spela starkt har man i princip alltid för lite effekt.

👍
Uppskattar dina svar ska sägas 🙂
Om allt går som jag hoppas blir det nog denna setup.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer räcka för att spela så grannarna inte gillar dig längre

Vill du vrida upp ordentligt behöver du något starkare dock, men då är nog slutsteg en bättre väg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kommer räcka för att spela så grannarna inte gillar dig längre

Vill du vrida upp ordentligt behöver du något starkare dock, men då är nog slutsteg en bättre väg.

Tror nog kraften räcker, vill inte bli vräkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Suck! Kombon blir tydligen över 20kg vilket enligt säljaren inte går att skicka....😞
Ingen aning vilka bolag han kollat på, men aja jakten går vidare...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Suck! Kombon blir tydligen över 20kg vilket enligt säljaren inte går att skicka....😞
Ingen aning vilka bolag han kollat på, men aja jakten går vidare...

20 kilo brukar vara gräns för att skicka till paketutlämningsombud men till terminal eller utkörning kan man skicka (nästan) hur stora saker som helst.
Personligen tycker jag att man ska leta lokalt och inte skicka begvaror om det inte är nått ganska specielltl, en "standardförstärkare" är inte nått som bordde vara svårt att hitta så lokalt att den inte behöver skickas. Var bor du ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

20 kilo brukar vara gräns för att skicka till paketutlämningsombud men till terminal eller utkörning kan man skicka (nästan) hur stora saker som helst.
Personligen tycker jag att man ska leta lokalt och inte skicka begvaror om det inte är nått ganska specielltl, en "standardförstärkare" är inte nått som bordde vara svårt att hitta så lokalt att den inte behöver skickas. Var bor du ?

Örebro.
Har inte mig veterligen så stort urval här med renodlade hifi-butiker. Finns gamla Jam! som bytt namn, hifi-klubben också så klart vilket jag ska kika på. Kanske är värt det i slutändan ändå. Sen finns det 1-2 s k Pure HIFI med astronomiska priser.
Ska ta en titt på lite hifi butiker i stan och se, ger hifi-klubben en titt imorgon.Annars får det bli att fynda en i taget, tur bara det är 2st olika enheter jag behöver.

Visa signatur