Välja Telia fiber även om jag har Koax från ComHem/Tele2?

Permalänk
Medlem

Välja Telia fiber även om jag har Koax från ComHem/Tele2?

Bor i radhus. Har bredband och TV via ComHem (numera Tele2). Tekniken är Koax, via kabel-TV-uttaget, inte fiber. Men Telia fiber finns ute i gatan och nu har jag ett erbjudande om att dra in deras fiber för 6999 kr om jag även köper deras bredbandsabonnemang.
Funderar på att göra det av tre skäl:
- Telias TV/bredbandspaket är ett par hundra billigare i månaden
- Jag får större frihet (om jag köper abonnemang hos Telia 24 månader så kan jag välja vem jag vill när det tar slut)
- Jag kan fritt labba med olika routrar, meshnätverk etc för att optimera täckning i huset (med ComHem/Tele2 så måste man ju hålla sig till deras hub)

Tänker jag rätt?

Permalänk
Medlem

Ja du tänker rätt. Fiber är det som gäller. Coax är gammalt o ingen förutom comhem använder det.
Dra in fibern o ha dina 24 mån. Sen väljer du fritt vad du vill ha. Mycket bättrre än o vara låst.
Dessutom kan du ju få högre hastigheter med fiber.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem

Framförallt var det en billig fiberinstallation så den bör du ta oavsett för det komemr aldrig att bli billigare än bara 7000 kr och du kommer att behöva fiber i framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du tänker helt rätt. 7000:- för att få in en fiber är dessutom oerhört prisvärt.

Permalänk

Låter ju som en riktigt bra deal.
Betalade dubbelt för min fiberindragning ett par år sedan, och det var också billigt

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade tagit dealen alla dagar.
Men kan du byta från Telia sen? Telias kundtjänst och support har gått ner sig något fruktansvärt medan priserna du får om du inte förhandlar med dem är bland de högsta i branschen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Just hastigheten är inte viktigaste skälet för att byta. Mitt koaxnät ger ca 500 Mbit ner och 50 upp och det räcker för det mesta. Det är främst att inte vara låst som lockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blander:

Tack för alla tips. Just hastigheten är inte viktigaste skälet för att byta. Mitt koaxnät ger ca 500 Mbit ner och 50 upp och det räcker för det mesta. Det är främst att inte vara låst som lockar.

Som det är nu ja, koax tekniken är gammal och hur ser det ut om ett par år?
Så kan du få fiber för dom pengarna är det inget att tveka på, det är en investering i boendet.

Permalänk
Medlem

Dubbel kolla så att du verkligen kan byta efter 24 månader.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Fiber alla gånger..

Coax borde förbjudas.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Dubbel kolla så att du verkligen kan byta efter 24 månader.

Spelar ingen roll. Ändå värt med fiber.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blander:

Bor i radhus. Har bredband och TV via ComHem (numera Tele2). Tekniken är Koax, via kabel-TV-uttaget, inte fiber. Men Telia fiber finns ute i gatan och nu har jag ett erbjudande om att dra in deras fiber för 6999 kr om jag även köper deras bredbandsabonnemang.
Funderar på att göra det av tre skäl:
- Telias TV/bredbandspaket är ett par hundra billigare i månaden
- Jag får större frihet (om jag köper abonnemang hos Telia 24 månader så kan jag välja vem jag vill när det tar slut)
- Jag kan fritt labba med olika routrar, meshnätverk etc för att optimera täckning i huset (med ComHem/Tele2 så måste man ju hålla sig till deras hub)

Tänker jag rätt?

Skulle säga att det lär vara värt det, särskilt med en så pass låg installationskostnad.
MEN angående den sista punkten så känns väl det som en parentes iom att du kan brygga Comhem/Tele2s utrustning och sedan har samma frihet att välja din egen utrustning.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Skulle säga att det lär vara värt det, särskilt med en så pass låg installationskostnad.
MEN angående den sista punkten så känns väl det som en parentes iom att du kan brygga Comhem/Tele2s utrustning och sedan har samma frihet att välja din egen utrustning.

Jo, det är sant. (Har testat att brygga men det gick inget bra, men är nog mest min inkompetens.) Dock blir det ju då två burkar istället för en.

Permalänk
Medlem

Skulle absolut ha tagit det. Vi fick betala 13000 för inblåsning av fibern eftersom förra ägarna inte velat ha det. Då fanns det dessutom redan färdig kanalisering in eftersom det lagts in i samband med fjärrvärmeinstallationen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450