Permalänk
Medlem

Bygga egen snabbtelefon

Tänkte att jag skulle bygga en snabbtelefon mellan min o brorsans rum så man slipper gå dit.. 15 m varje gång man vill nåt.. Har massa gamla telefoner hemma tänkte om det bara går o dra en sladd emellan o sen kunna ringa till varann
Jag har börjat intressera mig för sånt här de senaste dagarna så jag är rätt värdelös

Visa signatur

/Ben-Färs

Permalänk
Medlem

Nån som har en idé??

Visa signatur

/Ben-Färs

Permalänk
Medlem

hehe låter skojj....! hur gör man då ?? // Ne0

Visa signatur

Relationships come and go, Epics are soulbound.

Permalänk
Medlem

hehe vet ej därför jag tar upp frågan
Kom på idén nu när brorsan roppade på mig.. orkade verkligen inte gå dit..

Visa signatur

/Ben-Färs

Permalänk
Medlem

ok hehe har du ICQ eller MSN ???? hur gammal é du ??

Visa signatur

Relationships come and go, Epics are soulbound.

Permalänk
Medlem

skickade MSN som privat meddelande te dig.. vill inte att massa nötter lägger till mig på MSN

Visa signatur

/Ben-Färs

Permalänk
Medlem

Det finns inga nötter på swec!

Men tufft om ni kom på hur man gjorde.

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Bumpningen var inte fin, men skriv ut hur man gör om ni får det att funka.

Permalänk
Medlem

jag vet inte om det räknas som bumpning när det är 1 minut imellan inläggen, men lite onödigt var det iaf.

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Det finns ju sånna leksaks telefoner... som bara har en sladd emellan varandra å så trycker man på nån knapp så ringer det hos den andra eller nått sånt... en walkitakei eller vad det heter går ju oxå!!! trådlöst oxå ju

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem

Men roligare att ha byggt en själv, typ gratis. Dessutom om man använder Walkie Talkie så måste de ju va på hela tiden.. Nån som vet hur mycket ström de kommer i telenätet? Håller på o skissar på en ritning i skallen..

Visa signatur

/Ben-Färs

Permalänk
Medlem

50 V tror jag, när det ringer i.a.f. Brorsan höll på med en massa telefonsvarare för ett antal år sedan, då var det så sa han.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna?

Skulle den funka?? Tänder man exempelvis en diod när det ringer.. Sen kan man ju göra den mer avancerad sen.. Skulle det funka??

Visa signatur

/Ben-Färs

Permalänk
Medlem

Skulle nog funka, men det skulle vara kul att komma på något sätt att bygga med vanliga telefoner.

Permalänk
Medlem

Ta 2 plast muggar dra en 15meters lång snöre knyt ändarna, voila där har du en gratis telefon

Permalänk
Medlem

/me slaps raav88 around with a large trout

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

normal spänning 45v (har fått det i tungan, fråga inte hur ) och 110v när det ringer.

var på gång med en sån telefon för ett tag sen jag med, men vi skaffade en irc-server över nätverket istället.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Vi har paralellkopplat alla telefoner i vår villa... kan man lyfta på var sin telefon och ha konferens om man vill

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk
Medlem

jag har 5st snabbtelefoner fast jag vet inte hur dom ska kopplas ar inget kopplingschema :/

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars lägga en 150 spänn för två walkietalkies..
Eller om båda har datorer är det väl bara o köra ventrilo

Eller va fan, dissa broren!

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Man kan prata över tonen i mellan huvudjacket och andra jacket. Vi hade snabbtelefoner hemma som var dragna via teleledningen.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZooZ
Vi har paralellkopplat alla telefoner i vår villa... kan man lyfta på var sin telefon och ha konferens om man vill

hur gjorde du det?

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem

Jag har snabbtelefoner, typ 6 st som ligger o skräpar, de går över el ledningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har några gamla turtels telefoner på landet tror jag, de drevs av ett 9v var, e väll bara att köpa sånna och koppla in de i datorn eller nått. Dock så e de typ 10 gamla eller nått, sen så har jag även trådlös intercom, men de sög gärnet funka knappt 5 meter i mitt hus lol.

Men ta o köp några leksakstelefoner och ändra lite i de bara, tror det blir billigare än att bygga från skratch faktiskt. Ibland så undrar man varför vissa saker kostar så lite, mindre än att köpa o bygga.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att koppla upp två telefoner så att man kan tala mellan dem, lite svårare är det att alstra ringspänningen.

Telenätet:
48-54 VDC vid lur på
~12 V vid lur av
90-110 VAC, 10-20 Hz vid ringning

DC-spänningen vid lur på behöver man inte ha om man bara ska koppla ihop två telefoner.

Se om du inte kan hitta några gamla "fältapor" på något överskottslager, då behöver man bara koppla ihop två stycken och sätta i ett par batterier. Ringning åstadkomms med vev på sidan. De här telefonerna är så bra och robusta att de fortfarande används till enklare uppgifter, trots att de har modellår 42 eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BountY
hur gjorde du det?

Tja, som sagt.. så paralellkopplade vi allt utifrån huvudjacket...

Visa signatur

You can never escape the Darkness