Bruten/böjd PCI Express kontakt, går det att rädda?

Permalänk

Bruten/böjd PCI Express kontakt, går det att rädda?

Hitta 6-8 kort som alla har pajade pci express kopplingar. Vissa mer än andra och undrar om det går att laga

? I övrigt verkar korten vara rätt oskadda och känns bara lite slösaktigt att det ska skrotas om de går att rädda, speciellt med tanke på det nuvarande omvärldsläget gällande GPUs.

Kan ta bättre bilder ifall det skulle behövas!

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

Det sista kortet ser åtminstone ut att ha de första "lanes" hela. Det kanske går att köra i 4x om du sågar bort resten av kontakten. Kolla pinout för hur mycket av kontakten du ska lämna, så att det inte blir pins för en halv "lane" kvar. Notera också att det inte ska vara bra att andas in dammet från när man sågar kretskort.

Dock är jag tveksam på att korten för övrigt är intakta när de ser ut så där. Säkerligen någon "trace" i kretskortet som har brutits eller liknande.

Permalänk

du kan nog inte laga själva kretskortet med tanke på att vissa dessutom ser ut att sakna delar av kontakten.

men teoretiskt borde det gå att löda på t.ex. en pci-e raiser kabel direkt på ledningsbanorna som går till kort slotten.

kortet kommer ju inte gå att montera på traditionellt sett direkt i pci-e sloten dock.

och så tippar jag på att korten är döda med tanke på att de ser ut att ha blivit typ kastade i en elektronikskrot container eller nått så ganska sannolikt att de var döda innan de äns fick de fysiska skadorna på pcb´n.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Finns det någon backstory kring korten? Elektronikskroten? En påse i skogen?

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Finns det någon backstory kring korten? Elektronikskroten? En påse i skogen?

Jobbar på en skrot som primärt hanterar metall men vi tar även emot bland annat elektronik skrot.
Sorterade lite då vi separerar datorer, kretskort och hårddiskar. Så såg jag alla dessa fina grafikkort och tänkte att jag iallafall kunde ta o fråga om det går att göra något.
Känns så tråkigt att de bara ska krossas och ha samma värde som ett moderkort från 94 :/

Verkade vara någon typ av företagsresning av då det även var lite servrar och så. Sen var alla pci express kontakter skadade på samma sätt så misstänker nästan att någon fått i uppgift att slå sönder de så de ska vara obrukbara.. jätte tråkigt om det är så

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

Att ta skrot är olagligt. Om du inte redan visste det. Inte det smartaste att annonsera sin stöldkupp på nätet.

Permalänk

Hittade dock ett GTX Titan som verkar oskadat så ska testa att sätta in det på tjejens dator och se om de funkar.
Ska även försöka ta bättre bilder på pci express kontakterna så det blir lättare att bedöma.

Uppskattar alla svar! Forumet på Swec sviker aldrig

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Att ta skrot är olagligt. Om du inte redan visste det. Inte det smartaste att annonsera sin stöldkupp på nätet.

Det var jag ej medveten om, kan du hänvisa till lagen? Så man vet vad man kan o inte kan göra

Får väl lägga tillbaka titan kortet isåfall, tyckte mer att det bara vart kul att se om de funka - men då vet man

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Att ta skrot är olagligt. Om du inte redan visste det. Inte det smartaste att annonsera sin stöldkupp på nätet.

Vissa skrotar tillåter anställda att plocka grejer.

Skrivet av oscar_98123:

Det var jag ej medveten om, kan du hänvisa till lagen? Så man vet vad man kan o inte kan göra

Får väl lägga tillbaka titan kortet isåfall, tyckte mer att det bara vart kul att se om de funka - men då vet man

Om du inte har tillåtelse från skrotbolaget (arbetsgivaren i detta fall) så är det stöld.
Gäller oavsett om det klassas som skrot eller inte.
https://lagen.nu/1962:700#K8P1

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Har tillåtelse av min arbetsgivare så är alltså ok.

Bilder på den pci-e som såg mest oskadd ut

https://imgur.com/a/fT5hVRY

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk

ser ju ut som att typ halva pcie slotten har brutits loss från resten av kretskortet.

borde teoretiskt gå att limma ihop och löda på jumpers över sprickan.

det svåraste på det att laga är väl dock de skadade padsen om de inte är tillräckligt lite skadade för att ändå få bra kontakt i pci-e sloten.

dock ser ju ingen av padsen jätte skadad ut så om du lyckas löda dit jumpers över sprickan och kortet inte var dött innan det slängdens så kan det nog mycket väl fungera.

men svårt att säga om något av de interna lagrena i pcb´n har blivit skadad dock vet inte om de bara är ett dubbelsidigt pcb eller om det har fler lager.

de yttre går ju komma åt att laga men interna lager är i stort sett omöjliga att laga.

men kan va värt ett försök om du har grejjer till att löd finelektronik att försöka sätta jumpers över sprickan försöka böja tillbaka bulorna i kontakten och testköra det i en gammal holk som inte gör något om den havererar pga kortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Du kan prova sälja dom annars. Kanske någon som vill ha reservdelar.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Det är inte omöjligt att du har ledningsbanor i mellanlagren som är kortslutna eller av nu. Skulle säga att korten är omöjliga att rädda men att reservdelarna kan vara värda en OK slant. Det är ju troligt att korten fungerade innan behandlingen så ramminnena och processorn kan vara av intresse för reparatörer antar jag.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Det är inte omöjligt att du har ledningsbanor i mellanlagren som är kortslutna eller av nu. Skulle säga att korten är omöjliga att rädda men att reservdelarna kan vara värda en OK slant. Det är ju troligt att korten fungerade innan behandlingen så ramminnena och processorn kan vara av intresse för reparatörer antar jag.

Låter det nog vara, hoppades någonstans att det skulle gå att göra iallafall en av de funktionella.
Hursomhelst uppskattar jag alla svar, om inget annat så har jag lärt mig en del om vad man kan och inte kan göra med skadade grafikkort

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB