Suddar ut bakgrunden i webkameran

Permalänk

Suddar ut bakgrunden i webkameran

Tjo,

Jag använder idag OBS när jag streamar, och jag skulle vilja göra bakgrunden i webbkameran suddig och mitt ansikte skarpt. Finns det något bra program för detta som ni kan tipsa om har även hört att vissa webbkameror som fixar detta direkt i kameran.

/Force

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av forcevision:

Tjo,

Jag använder idag OBS när jag streamar, och jag skulle vilja göra bakgrunden i webbkameran suddig och mitt ansikte skarpt. Finns det något bra program för detta som ni kan tipsa om har även hört att vissa webbkameror som fixar detta direkt i kameran.

/Force

Det finns ett antal lösningar för detta.
Den dyraste är en bra kamera med ett ordentligt objektiv.
Den billigaste är mjukvara

Effekten kallas för ”bokeh” och det får du med ett objektiv med stor bländare och här blir det lite virrigt för en amatör som mig:

Desto ”större” bländare desto mindre bländartal, men effekten märks generellt bäst från 2.8 och neråt (eller uppåt…fast lägre värde…men större bländartal som egentligen är mindre…nu blev jag trött)

Webbkameror kan jag tänka mig simulerar detta genom mjukvara som finns ”inbyggd” men du kan själv testa effekten via streamfx.

Har själv ingen direkt erfarenhet mer än att jag testade det för något år sedan och valde att köra med greenscreen istället

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Nvidia broadcast

Permalänk
Skrivet av Votarg:

Nvidia broadcast

Kräver att jag har ett RTX kort och jag har ett GTX kort.

Permalänk
Medlem

streamfx kanske

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450