Seasonic rekommenderar 750 watt till Radeon RX 7900 XT

Permalänk
Melding Plague

Seasonic rekommenderar 750 watt till Radeon RX 7900 XT

I Seasonics kalkylverktyg för effekt återfinns tre grafikkort ur AMD:s kommande RX 7000-serie med rekommendation på nätaggregat på 750 respektive 650 watt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Här är ju dock intressekonflikt helt uppenbart. Går ju inte att ta denna rekommenderation seriöst.

Permalänk
Medlem

Jag säger samma sak som jag sa om Nvidias 4000-serie. Då kan vi stänga av elementen i vinter gott folk!

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Klippans Yllefabrik för bra filtar.

Men seriöst, gaming branschen måste ta lite mer ansvar för el-slukning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samma rekommendation ges för 6800 XT vad jag kan se, vilket (om det ens betyder något) kanske är bra nyheter? Bättre prestanda till samma strömförbrukning som förra generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Kan rekommendera Klippans Yllefabrik för bra filtar.

Men seriöst, gaming branschen måste ta lite mer ansvar för el-slukning.

Det gör de. Kretsarna har aldrig haft bättre prestanda/W än de har idag.

De klämmer bara in mer och mer prestanda i samma kretsstorlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Jag säger samma sak som jag sa om Nvidias 4000-serie. Då kan vi stänga av elementen i vinter gott folk!

Samt öppna alla fönster och dörrar på sommaren?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Det gör de. Kretsarna har aldrig haft bättre prestanda/W än de har idag.

De klämmer bara in mer och mer prestanda i samma kretsstorlek.

Jag har sagt det förut, men prestanda per watt är inte vad som drar ström... Det är hur mycket effekt de tillåter att korten får dra som avgör... Och där börjar det balla ur

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Här är ju dock intressekonflikt helt uppenbart. Går ju inte att ta denna rekommenderation seriöst.

Hade det varit intressekonflikt, borde dom då inte rekommendera ett 1500w agg eller det dyrast agget för att tjäna mer pengar?

750w agg känns ju mer som ett standard agg.

Det är väl mer på forum som Sweclokers där folk gör sig roliga med kommentarer "åhhh vi måste snart ha ett kärnkraftverk för att driva datorn", "åhhhhh jag måste snart ha en egen strömfas till mitt kontor".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Hade det varit intressekonflikt, borde dom då inte rekommendera ett 1500w agg eller det dyrast agget för att tjäna mer pengar?

750w agg känns ju mer som ett standard agg.

Det är väl mer på forum som Sweclokers där folk gör sig roliga med kommentarer "åhhh vi måste snart ha ett kärnkraftverk för att driva datorn", "åhhhhh jag måste snart ha en egen strömfas till mitt kontor".

Helt enig, dessutom är det väl bara under drift ett grafikkort drar nämnvärt med ström. Majoriteten av kortets livstid, mining undantaget, används det inte även om man är en "seriös" gamer.

Permalänk

Back in the days before year 2000:
Man skulle köpa en ny dator i delar, kollade in olika delar på datorbutiken. Man såg olika snygga chassin och funderade på vilken. Alla jag kände sa köp för tusan inte ett chassi utan nätdel, det blir ju svindyrt när nätdeldelarna är så dyra. Det är bara idioter som köper såna chassin utan medföljande nätdel, de lurar folk att köpa dyr nätdel löst för ockerpris.
Jag har inte hängt med inom datorer det senaste, gäller exakt samma argument idag?

Ànnars tycker jag 750W nätdel är standard. Jag tror inte jag har mindre i någon av mina desktops.

Permalänk
Medlem

Men vilken larvig kalkylator, Enligt den ska jag ha 750W bara för att jag har 1080 TI. I extrema tester, typ Furmark så drar mitt 1080 TI som max 370W under korta stunder, så det är klart att 650W (som jag har) räcker gott och väl där, även om man tar med övriga systemet.

Jag gillar Seasonic men den där kalkylatorn känns som rent skräp. Ett verktyg för att sprida FUD och få folk att bränna pengar på saker de egentligen inte behöver.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Haha, vänta vänta!

AMDs nästa grafikkortsserie som vi inte vet någonting specifikt om kommer alltså klara sig på befintliga nätaggregat, medan Nvidias nästa grafikkortsserie som vi inte heller vet någonting specifikt om INTE kommer klara sig på befintliga nätaggregat.

Ok, det är ju uppenbarligen ingenting av detta som är fake news för att försöka hypa den ena och dissa den andra. Helt objektivt, jojomän. 🙈🙉🙊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Haha, vänta vänta!

AMDs nästa grafikkortsserie som vi inte vet någonting specifikt om kommer alltså klara sig på befintliga nätaggregat, medan Nvidias nästa grafikkortsserie som vi inte heller vet någonting specifikt om INTE kommer klara sig på befintliga nätaggregat.

Ok, det är ju uppenbarligen ingenting av detta som är fake news för att försöka hypa den ena och dissa den andra. Helt objektivt, jojomän. 🙈🙉🙊

....med tanke på 3xxx-serien i bagaget så sänkte 3080ti / 3090 800+W agg utan problem på grund av sinnesjuka strömspikar, något som mig veterligen inte är lika illa hos AMD - Det kan helt enkelt vara så att man går på det som skett med denna generation, och applicerar det på nästa.

Kan även vara så att Seasonic vill sälja fler agg...så...det är nog det primära

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Jag säger samma sak som jag sa om Nvidias 4000-serie. Då kan vi stänga av elementen i vinter gott folk!

Problemet är när man bor i lägenhet och knappt använt element på tio år för att alla lägenheter i Sverige är kokheta, nu blir det att köra AC på vintern!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Här är ju dock intressekonflikt helt uppenbart. Går ju inte att ta denna rekommenderation seriöst.

Helt klart en intressekonflikt när rådet kommer från en PSU-tillverkare.
Men när jag tar nästa klockcykel i hjärnan och processar infon lite till, kommer jag fram till följande slutsats/förmodande:
De flesta om inte alla som skaffar sig en high-end-GPU skaffar sig också en dito CPU.
Ponera att en high-end CPU i runda slängar kan behöva 300W, och GPU 3-400W, så hamnar vi ju någonstans runt 700W, allt annat oräknat i burken som RGB, HDD etc. Så egentligen är väl runt 700W nästan lite "snålt" räknat?

I mina byggen genom årens lopp så har det sett ut på PSU-fronten som följande:
1990-talet: 300W helt genomgående.
2000-talet: 400-450W
2010-talet: 450-500W
2020-talet: 600, 650 och 750W. (Har bara byggt tre burkar ännu på 20-talet).
De lägre siffrorna i respektive decennium betyder tidigare tidpunkt för bygget.

Har alltid skaffat mid-tier GPU, det "starkaste" jag haft har varit ett GF4-500Ti, tror jag det hette. Eller om det var GF3-500Ti, det är länge sedan nu. Då gick jag upp till 400W, hade en överklockad Athlon i burken. Den burken den lät verkligen! (Påminner om dagens värstingbyggen i ljudnivå).

Kommer aldrig att stoppa i GPU och CPU som tillsammans drar 1kW eller mer, inte med dagens elpriser. Möjligen om jag skaffar solceller på taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men vilken larvig kalkylator, Enligt den ska jag ha 750W bara för att jag har 1080 TI. I extrema tester, typ Furmark så drar mitt 1080 TI som max 370W under korta stunder, så det är klart att 650W (som jag har) räcker gott och väl där, även om man tar med övriga systemet.

Jag gillar Seasonic men den där kalkylatorn känns som rent skräp. Ett verktyg för att sprida FUD och få folk att bränna pengar på saker de egentligen inte behöver.

Jag tror inte det finns mindre än 750W som alternativ helt enkelt, mitt 780 drar max 250W och min CPU max 90W, övriga delar klarar sig nog på 10W, men mitt uråldriga Chieftech 360W skulle nog inte ha mått så bra, 450W borde dock vara kolugnt, även om det är bra att inte använda upp mer än 80% av max.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.

AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag hade 750w till 6900xt, det räckte inte och det tog ett halvår att få ett 1000w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

....med tanke på 3xxx-serien i bagaget så sänkte 3080ti / 3090 800+W agg utan problem på grund av sinnesjuka strömspikar, något som mig veterligen inte är lika illa hos AMD - Det kan helt enkelt vara så att man går på det som skett med denna generation, och applicerar det på nästa.

Kan även vara så att Seasonic vill sälja fler agg...så...det är nog det primära

Det fetade: Funderar på om man inte skulle kunna lösa det problemet genom att helt enkelt sätta en rejäl kondensator på strömmatningen till grafikkortet som utjämnar spikarna/effekttopparna. Borde vara rätt enkelt att modda själv. (Även om man absolut inte är någon Der Bauer, långt därifrån.)

Permalänk
Medlem

Känns tveksamt att de fått denna förhandsinformation redan (är korten ens spikade till den nivån?), känns dessutom som ett väldigt konstigt sätt att läcka informationen...

Permalänk
Medlem

Hade det varit att man behöver 750W bara för grafikkortet så hade det varit mycket!
Men 750W som nätaggsrekommendation för ett komplett system med värstinggrafikkort och processor och allt och dessutom ha lite marginal så man inte ligger på 90%+ belastning på nätagget.

Då var det väl inte så anmärkningsvärt längre ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag har sagt det förut, men prestanda per watt är inte vad som drar ström... Det är hur mycket effekt de tillåter att korten får dra som avgör... Och där börjar det balla ur

Varför är det en så vanlig åsikt att staten eller annat högt uppsatt organ ska behöva bestämma och styra vad som får och inte får göras? Det är väl folks egna ansvar att inte använda mer effekt än de har råd/samvete med att betala?

Och det är inte direkt existensminimum att köpa ett high-end grafikkort. Om man inte tycker att det är försvarbart att köpa ett sådant kort, köp mid-range eller instegsmodellen istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Problemet är när man bor i lägenhet och knappt använt element på tio år för att alla lägenheter i Sverige är kokheta, nu blir det att köra AC på vintern!

Alla förutom min lägenhet då.
Körde värmefläkt fram tills för några veckor sedan.

Permalänk
Medlem

Sådana här rekommendationer är ju rätt grova. Sapphire rekommenderar ett 850W-agg till 6800XT. Hur extrapolerar jag det till dessa uppgifter?

Permalänk
Medlem

Vilken kalkylverktyg rekommenderar ni då?

Är där något baserat på faktiska byggen/mätningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det fetade: Funderar på om man inte skulle kunna lösa det problemet genom att helt enkelt sätta en rejäl kondensator på strömmatningen till grafikkortet som utjämnar spikarna/effekttopparna. Borde vara rätt enkelt att modda själv. (Även om man absolut inte är någon Der Bauer, långt därifrån.)

Ja och nej. En konding kommer absolut att jämna ut spikar, det är trots allt vad de som redan sitter där används till. Men, du skulle kunna få problem att en för fet kodning blir svår för nätagget att "starta". En tom konding är i princip en kortis när en spännings slängs på -> en för stor skulle kunna trigga överströmsskydd när den slår på. Men annars principiellt ja. Ifall det är en praktisk storlek är en annan fråga. En vanlig elektrolytkapp/polymerkapp har inte speciellt mycket energi/cm3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Varför är det en så vanlig åsikt att staten eller annat högt uppsatt organ ska behöva bestämma och styra vad som får och inte får göras? Det är väl folks egna ansvar att inte använda mer effekt än de har råd/samvete med att betala?

Tänkte exakt samma sak. Tycker det är väldigt märkligt jag också.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Det gör de. Kretsarna har aldrig haft bättre prestanda/W än de har idag.

De klämmer bara in mer och mer prestanda i samma kretsstorlek.

Visst gör de det men de väljer också att öka max effekt varje gen..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det fetade: Funderar på om man inte skulle kunna lösa det problemet genom att helt enkelt sätta en rejäl kondensator på strömmatningen till grafikkortet som utjämnar spikarna/effekttopparna. Borde vara rätt enkelt att modda själv. (Även om man absolut inte är någon Der Bauer, långt därifrån.)

Problemet är inte så mycket att nätaggen inte klarar av det utan att vissa modeller haft andra problem med 3000-serien. I Seasonics fall hade de t.ex. problem med att några modeller var känsliga för störningar på +12V sense-linan från grafikkortet vilket kunde få dem att stänga av sig. En lösning där var att helt enkelt koppla bort +12V sense. Men de flesta nätaggsmodeller har inga problem med 3000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Visst gör de det men de väljer också att öka max effekt varje gen..

Du väljer.