Tullavgift på Amazon.se

Permalänk
Medlem

Tullavgift på Amazon.se

Hej
Väntar ett paket från Amazon.se som posten nu vill att jag ska betala tullavgift för. Ska det vara så ? eller är det nått som är fel ?

det jag beställt = https://www.amazon.se/gp/product/B006DAHSF6/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Betala och skicka in bevis på det (att du betalat) till Amazon så får dom stå för avgiften

Permalänk
Avstängd

Jag hade ju gissat att det skeppades från inom EU när det står sådär iaf.

Sist jag köpte från utanför EU så fick jag upp de extra kostnaderna direkt på Amazons hemsida.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Står "inklusive moms" på köpet, och såg inget om att det skickades från land utanför EU,
hade kontaktat Amazon.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Frågan är om de skickas från UK och därmed avgift? Anledningen jag tänker så är hur de definierar vikten på produkten i pounds.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Som första inlägget. Betala importavgifterna, ta screenshots på betalning och avgift. Skicka det i ett ärende till amazon så återbetalar de dig. du kan även ringa de innan och bekräfta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Amazon har väl A-Z guarantee tror jag det heter, jag pratade med amazon om detta för 6månader sedan typ och då sa chatten att beställde du från amazon.se till en adress i sverige så är det priset som står som du ska betala alla andra avgifter som tillkommer får säljaren/amazon stå för. Så det är nog bara att skicka in screenshot!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Enligt Amazons "A-Z garanti" kommer du inte behöva stå för några övriga utgifter utöver det du betalade vid köptillfället.

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GQ...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Skrev i amazon chatten och dom sa bara skicka kvitto till cs-screenshots@amazon.se så betalar vi det.

Tack för inputs!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Riktigt bra service på Amazon.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

har haft de här problemet förut, både med Amazon och andra bolag, Amazon skickade ersättning då för tull å moms.
Tullen / Posten har aldrig givit mig "rätt" så att säga. känns som maffia metoder ibland där dem godtyckligt väljer att skicka ett inbetalningskort till mottagaren.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Riktigt bra service på Amazon.

ja tyvärr, Amazon är en riktigt grisig arbetsgivare och företagspartner. så jag bojkottar dem in i de sista. men visst har jag handlat av dem 2 gånger på 1 år, de har jag. och jag har deras Prime Video tjänst också.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

har haft de här problemet förut, både med Amazon och andra bolag, Amazon skickade ersättning då för tull å moms.
Tullen / Posten har aldrig givit mig "rätt" så att säga. känns som maffia metoder ibland där dem godtyckligt väljer att skicka ett inbetalningskort till mottagaren.

Har du haft "rätt" då? Bara för tydlighets skull...
Just godtyckligt är det väl inte att du får inbetalningskortet, iaf. Om en försändelse vid tullhantering kräver att det betalas avgifter så är det väl mottagaren som förväntas betala.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Har du haft "rätt" då? Bara för tydlighets skull...
Just godtyckligt är det väl inte att du får inbetalningskortet, iaf. Om en försändelse vid tullhantering kräver att det betalas avgifter så är det väl mottagaren som förväntas betala.

De har ibland en tendens att ta tull på sådant som det inte ska tas tull på,
Ungefär såhär kan resonemanget rent teoretiskt ha gått: "Den där texten ser ut att vara skriven på ett skumt språk och vi hittar skumma tecken på instruktionen på baksidan, det kommer nog från Asien egentligen, vänligen betala tull och moms"

Har själv varit med om det vad gäller paket från bland annat Malta där det av någon anledning dök upp krav på tull. (ett land i EU)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Lite info som kanske kan vara till nytta för någon som googlar amazon & tullavgift , i detta fallet var varan från UK.
Svar från amazon chatten..

Frågade varför ordern hamnat hos tullen med en avgift på 75kr, vilket i stort sett motsvarar värdet på varan. Detta ver ej en FBA order (fulfilled by amazon)

Oh I see, this is marketplace order .

Let me just inform you of the types of items on our website:
1. Sold and Fulfilled by Amazon
2. Sold by Marketplace seller and Fulfilled by Amazon
3. Sold and Fulfilled by Marketplace Seller
For the item in question, it complies with number 3.
That means : the item is provided and shipped by the seller, from their own store/warehouse, at their own expense
The seller is from UK so this got at customs.
However, seller is obliged to cover these costs for you, as you order from Sweden which is EU member and you should not bare customs costs when making any order on amazon.se
So, there are 2 options here :

1. You can pick this up, pay for customs, save receipt and send it to seller.
They have to refund it.
If they do not, you are protected by amazon's A-Z claim
Read all about it here please :
https://www.amazon.se/-/en/gp/help/customer/display.html?ref_...

2. You can not pick this up, not pay for anything and it would be returned to seller after some time, for full refund
I can write to seller on your behalf now if you have any additional requests or questions

Number 1 = That seems like a whole lot of work and an impossible mission almost. But if you could write to them for me that would have been great! How do I know what happens next?

Customer Service
You can find the messages from seller under the tab "Buyer/Seller Messages". Sent messages can be found under "Sent messages". To search for messages, you can also filter your inbox by incoming or outgoing messages for a certain period.
Jag
It says if I do not pay until 31jan it will be ruterned.
Customer Service
I will write to seller, just let me know what you decided
Not to pick it up or?
Jag
Not pick up, I will await the answer
Customer Service
Okay got it, let me write to them now and inform them of this
Okay done, message sent
Now they usually reply fast, but we allow them 2 business days most
If any issue in further communication with seller occurs, you can come back to us so we assist you
Like I said, this is now supposed to return and after return processing, they will refund for amount of order total

Så nu väntar jag på svar från att säljaren ska svara & då får jag svaret i min inkorg på Amazon.
Hon sa också att ibland kan det fastna i tullen men ibland inte, detta var 1a gången för mig & då har jag beställt liknande innan, åtminstone 1 gång från uk.

Edit, fick mejl redan nu ikväll, samma dag, att varan krediteras mitt mastercard. Smidig kundservise från amazon & man fick även chatthistoriken mejlad till sig. Snyggt.

ny uppdaterad info