Permalänk
Medlem

Sonos till PC

Köpte nya Sonos Ray kopplade ihop med min pc via den optiska sladden.

Men får inte särskilt bra ljud via till exempel YouTube hemsidan
men om jag kör samma låt via sonos-appen (Musik källan är desamma) Ljudet då blir helt plötsligt väldigt mycket bättre
och det blir ingen micro fördröjning eller ojämna volymer till andra sonos enheter heller.

Har jag kopplat fel här eller funkar det bara sämre via kabel än via appen?

Permalänk
Rekordmedlem

Låter som om det är nån skillnad i inställningar för komemr ljudet från YT är det ju samma komprimerade stereosignal från början och inget surroundformat.
ved är det som är "bättre" är det möjligen så att appen gör så det blir nått simulerat surround fastn ljudet borde vara stereo ?

Hur skiljer det mellan app och "datorn direkt" om du spelar upp nån lokalt lagrad musik ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det lokala ger samma otydliga och osynkade effekt som den vanliga hemsidan.

Jag använder YT premium med YT Music sidan men det blir stor skillnad mellan att öppna exakt samma sparade video/sång
Från YT sidan och från sonos appen.

Men jag använder även YT music källan i sonos appen, lite konstigt att det ger så olika ljud när man använder samma källa.

Playbar och ray är tydligt bättre synkade och mer jämn nivå av vokalt/musik via sonos appen.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att när du använder Sonons appen så kopplar själv Sonos enheten upp sig till den strömmande tjänsten vart musiken kommer från.
Men om du använder datorljudet så går det via den optiska kabeln.

Det borde bli lika "dåligt" ljud om du väljer att titta på en film på din dator - är det så?
Då blir det att felsöka själva uppsättningen som du har mellan dator/Sonos.

För det vore konstigt ifall du får olika resultat från YT som körs på datorn och en film som du spelar upp på datorn.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av paimon:

Det lokala ger samma otydliga och osynkade effekt som den vanliga hemsidan.

Jag använder YT premium med YT Music sidan men det blir stor skillnad mellan att öppna exakt samma sparade video/sång
Från YT sidan och från sonos appen.

Men jag använder även YT music källan i sonos appen, lite konstigt att det ger så olika ljud när man använder samma källa.

Playbar och ray är tydligt bättre synkade och mer jämn nivå av vokalt/musik via sonos appen.

Är det latens du kallar dåligt ljud, får du problem med läppsynk ?
Det är alltså inga problem med ljudkvaliten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Är det inte så att när du använder Sonons appen så kopplar själv Sonos enheten upp sig till den strömmande tjänsten vart musiken kommer från.
Men om du använder datorljudet så går det via den optiska kabeln.

Det borde bli lika "dåligt" ljud om du väljer att titta på en film på din dator - är det så?
Då blir det att felsöka själva uppsättningen som du har mellan dator/Sonos.

För det vore konstigt ifall du får olika resultat från YT som körs på datorn och en film som du spelar upp på datorn.

Om vi tar spotify som exempel så kan man spela det både på från dator eller via sonos appen ljud kvalitén blir sämre i min mening om jag använder dator versionen av spotify men inte om jag går in på spotify via sonos appen.

enda kopplingen här är den optiska kabel direkt in till pc kanske ska kolla efter ett nytt ljudkort då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det latens du kallar dåligt ljud, får du problem med läppsynk ?
Det är alltså inga problem med ljudkvaliten ?

både kvalitén och synken mellan två olika sonos enheter har lite olika uppspel (lite som micro echo) samt olika volymer på vokala toner via pc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av paimon:

Om vi tar spotify som exempel så kan man spela det både på från dator eller via sonos appen ljud kvalitén blir sämre i min mening om jag använder dator versionen av spotify men inte om jag går in på spotify via sonos appen.

enda kopplingen här är den optiska kabel direkt in till pc kanske ska kolla efter ett nytt ljudkort då?

Det var ett tag sedan jag hade Spotify igång men då gick det ju att ställa in både normalisering och bitrate i datorn och det påverkar ju ljudet och dessutom finns det inställningar i win.
du kan alltså ha helt olika utsignaler.
Ljudkortet påverkar inte kvaliten om du använder digitala utgångar.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av paimon:

både kvalitén och synken mellan två olika sonos enheter har lite olika uppspel (lite som micro echo) samt olika volymer på vokala toner via pc.

Att det inte synkas mellan 2 enheter är ju normalt om du inte har ett multirumsystem och hur har du kopplat så det blir ett multirumsystem om du kör direkt från datorn till bara en soundbar som uppspelningsenhet, har du mycket mer inkopplat som du inte har nämnt ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att det inte synkas mellan 2 enheter är ju normalt om du inte har ett multirumsystem och hur har du kopplat så det blir ett multirumsystem om du kör direkt från datorn till bara en soundbar som uppspelningsenhet, har du mycket mer inkopplat som du inte har nämnt ?

Ray kopplat till pc (optisk) och wifi
Playbar kopplat till Wifi

så jag antar att det går på wifi via sonos appen
men går via pc om jag använder en hemsida eller netflix

inget annat ljudsystem utöver ett extern ljudkort för mic och hörlurar men jag har satt optisk enhet som playback så det bör inte påverka.

klickar i appen när jag vill köra 2 enheter och kör "Group play" i båda testen

Permalänk
Medlem

Du kan ställa ljudkvalitén under settings i youtube music.

Under avancerat på ljudkortet kan du ställa vilken kvalité du ska skicka ljudet.

Sedan kanske också ditt ljudkort har en egen kontrollpanel, där du kan justera.

Permalänk
Medlem

Jag tror att du får acceptera dessa två scenarion.

Du vill spela ljud från PC:n och använda din Ray som högtalare. Du använder den optiska kabeln för att föra över ljud.

Du använder Sonos för att spela upp saker från en strömmande tjänst. Du kan gruppera att ljudet kommer i båda enheterna.

Tänk på att det är skillnad att spela upp tex Spotify från datorn över den optiska kabeln - dvs du startar bara Spotify och trycker play jämfört med att du i Spotfy säger att den ska spela upp det på en annan enhet som tex din Ray, Soundbar eller båda.

I det senare så talar du om att Sonos ska spela en spellista/sång från Spotify direkt - dvs ljudet förs inte över från datorn till Sonos via den optiska kablen utan Sonos strömmar det självt via WiFi.

Jag har inte en Ray (men en Beam, Sub och 2 Play:1or) och har inte provat det scenario som du beskriver att du upplever synk fel i - dvs att du tar input i din Ray via optisk kabel och sedan speglar ut det i andra Sonos enheter.
Hade varit intressant att höra vad Sonos support säger om det - har du hört med dem?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan ställa ljudkvalitén under settings i youtube music.

Under avancerat på ljudkortet kan du ställa vilken kvalité du ska skicka ljudet.

Sedan kanske också ditt ljudkort har en egen kontrollpanel, där du kan justera.

<Uppladdad bildlänk>

ska testa detta kan dock inte nå högre än DVD kvalité

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag tror att du får acceptera dessa två scenarion.

Du vill spela ljud från PC:n och använda din Ray som högtalare. Du använder den optiska kabeln för att föra över ljud.

Du använder Sonos för att spela upp saker från en strömmande tjänst. Du kan gruppera att ljudet kommer i båda enheterna.

Tänk på att det är skillnad att spela upp tex Spotify från datorn över den optiska kabeln - dvs du startar bara Spotify och trycker play jämfört med att du i Spotfy säger att den ska spela upp det på en annan enhet som tex din Ray, Soundbar eller båda.
<Uppladdad bildlänk>
I det senare så talar du om att Sonos ska spela en spellista/sång från Spotify direkt - dvs ljudet förs inte över från datorn till Sonos via den optiska kablen utan Sonos strömmar det självt via WiFi.

Jag har inte en Ray (men en Beam, Sub och 2 Play:1or) och har inte provat det scenario som du beskriver att du upplever synk fel i - dvs att du tar input i din Ray via optisk kabel och sedan speglar ut det i andra Sonos enheter.
Hade varit intressant att höra vad Sonos support säger om det - har du hört med dem?

Ja det låter mer som att det går bättre via wifi men sämre med att ray ska spegla musik till en annan enhet via pc.
synkfel är knappt märkbart men ändå tillräckligt för att man ska höra.

Är det ingen annan än jag här som har testat denna sonos till pc uppsättning förut?
Ska kolla med sonos support annars fortsätter jag så här ett tag tills jag hittat rätt inställningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av paimon:

ska testa detta kan dock inte nå högre än DVD kvalité

Du kommer inte att höra skillnad på nån bättre kvalitet och en ljudlimpa kan inte återge det heller så formatet är inget verkligt problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av paimon:

Ja det låter mer som att det går bättre via wifi men sämre med att ray ska spegla musik till en annan enhet via pc.
synkfel är knappt märkbart men ändå tillräckligt för att man ska höra.

Är det ingen annan än jag här som har testat denna sonos till pc uppsättning förut?
Ska kolla med sonos support annars fortsätter jag så här ett tag tills jag hittat rätt inställningar.

Jag vet inte om vi är på samma våglängd.

Den springande punkten är inte WiFi eller inte. Utan att i det ena exemplet så är datorn källa till ljudet som du sedan vill att Sonos ska spela i alla enheter.
I det andra exemplet så talar du om för Sonos att du ska spela denna musik från tex Spotify. Då är det Sonos som är källa till musiken och kan lättare se till att det spelas bra i alla din enheter.

Så beroende på vad du vill så väljer du på vilket sätt du startar musiken. Ska du bara lyssna vid datorn så spelar det ingen roll egentligen.
Ska du lyssna i hela bostaden (alla enheter) se till att ha startat musiken från Sonos.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag vet inte om vi är på samma våglängd.

Den springande punkten är inte WiFi eller inte. Utan att i det ena exemplet så är datorn källa till ljudet som du sedan vill att Sonos ska spela i alla enheter.
I det andra exemplet så talar du om för Sonos att du ska spela denna musik från tex Spotify. Då är det Sonos som är källa till musiken och kan lättare se till att det spelas bra i alla din enheter.

Så beroende på vad du vill så väljer du på vilket sätt du startar musiken. Ska du bara lyssna vid datorn så spelar det ingen roll egentligen.
Ska du lyssna i hela bostaden (alla enheter) se till att ha startat musiken från Sonos.

Det är så det funkar just nu, men man vill ju att det ska vara lite smidigt när man ändå sitter vid datorn och rockar
att behöva gå in via appen och sedan leta upp en låt som YT nyss visat är inte svårt men flera steg som är tillräckliga för att man inte ska gå över till appen.

man sitter och slö lyssnar på slumpmässiga videos i korta perioder och sedan tillbaka till exempelvis arbete/spel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av paimon:

Det är så det funkar just nu, men man vill ju att det ska vara lite smidigt när man ändå sitter vid datorn och rockar
att behöva gå in via appen och sedan leta upp en låt som YT nyss visat är inte svårt men flera steg som är tillräckliga för att man inte ska gå över till appen.

man sitter och slö lyssnar på slumpmässiga videos i korta perioder och sedan tillbaka till exempelvis arbete/spel

Är man seriös så kopplar man allt via kabel och låter bli att ha flera signalkälllor så slipper man latens och synkproblem.
Sonos har aldrig riktat sig till de som vill ha bra ljud men de gör lättmöblerade lösningar som även har trådlöst multirumstöd.

Visa signatur