Tja det är nog värt ett försök i alla fall. Jag tycker ergonomin är ganska bra i deras laptops vilket ju är typ samma, dock är tangentbordet bättre i min några år gamla W541 än min rätt nya P1, vet inte om det handlar om att P1 är tunnare och man därmed får mindre slaglängd eller om det handlar om att de har snålat allt mer med tiden. Kanske lite av varje.
Jag hade en föregångare på mitt förra jobb som var rätt nice. Dock tror jag inte formen var det som gjorde den stora skillnaden för mig, snarare att man kunde höja tangentbordet i framkant och därmed få en bättre vinkel (nedåt mot skärmen liksom).
Jag får fundera helt enkelt. Det var ju inget billigt tangentbord så lite tveksam.
Angående Sculpt så tänker jag att det blir mer naturligt eftersom mina händer går inåt, men oklart om det spelar så stor roll om händerna ändå går inåt även på rakt tangentbord. Dock skulle jag uppskatta armstödet även om jag har löst det med låg profil.
Det handlar mycket om att hitta lägen/vinklar som känns bra i längden, kombinerat med utrustning som passar för såväl användningsområdet som användarens kroppsform/-mått.
För en del passar vissa prylar bättre än för andra.
Jag arbetar bl a med att rekommendera/välja teknisk utrustning, inkl tillbehör, till användare inom ett företag med några tusen anställda.
Det baserat på feedback, samtal med användare (mycket ute på plats på deras kontor), produktrecensioner, egna erfarenheter och samarbete med ergonom.
Jag brukar rekommendera att känna vad som känns behagligt och vilsamt, samt vad som fungerat bra el mindre bra för individen tidigare. Tänk dig att du lägger händerna ledigt framför dig på ett bord utan mus och tgb, naturligt hamnar de då lite inåt.
Som flera andra också säger är det inte enbart musen man ska fokusera på, utan helheten inkl tangentbord m m.
Om man spelar behöver man mer sällan ha båda händerna på tangentbordet, kan då vinkla detta för att få en bra ställning för ena handen på tangentbordet och andra på musen. För kontorsanvändning/liknande är det vanligare med båda händerna på tangentbordet.
Många fullstora tangentbord är rätt breda, vilket kan göra att musen hamnar långt ut på sidan och ger onaturliga arm-/handvinklar.
Ska man kunna ha båda händerna på tangentbordet och då även kunna ha musen i bra vinkel gäller det att hitta ett tgb som är tillräckligt smalt. Är bl a därför s k "tenkeyless" el andra mindre format på tangentbord blivit vanligare.
Musen sen då?
Undvik ambidextriösa som är gjorda för att fungera för båda händerna, välj en som ger en bra hand- och handledsvinkel. Handleden ska inte vinklas utåt och du ska inte behöva spänna handen/fingrarna för att hålla i den, musen ska kännas bra i princip direkt.
Av egen (haft flera) och även flera andras erfarenhet ska man undvika Steelseries, de ser till synes bra ut men ger konstiga vinklar el fungerar tekniskt dåligt. Därmed inte sagt att de inte blivit bättre på sistone. Men Steelseries-mössen är de enda jag haft/använt som gjort ont för mig vid användning.
En del tycker att vertikala möss fungerar bra för dem, medan andra byter tillbaka till vanlig traditionell mus då den vertikala kändes annorlunda än de var van vid och inte nödvändigtvis bättre. En del i det som jag kan tänka mig är att de haft rätt dålig och enkel mus innan; som varit antingen ambidextriös, inte alls ergonomisk el bara för liten. De väljer då att prova en s k "ergonomisk mus" som då är vertikal/justerbar. Den vertikala tvingar fram en annan handleds-/armvinkel vilket för en del upplevs som bättre.
Nu blev det kanske lite väl lång utläggning.
Men sammanfattningsvis är det inte nödvändigtvis just en annan typ av pekdon som behövs, snarare att titta på helheten och hitta något som passar och känns bra för användningen.
Som jag skrivit tidigare i tråden så håller jag med dig angående tangentbord. För någon som skriver mycket och behöver använda musen ofta så är fullstora och breda tangentbord dåliga. Får jätteont i armleden/axeln av det. Känns bara onaturligt. Ett TKL eller mindre/kompakt tangentbord känns mycket bättre eftersom musen är mer tillgänglig. Just därför kan jag inte tänka mig att köpa Ergo K860 även om den är bra i övrigt för storleken gör att allting faller. Tar vilket tangentbord som helst än ett fullstort/brett/numpad tangentbord eftersom min axel/arm genast blev bättre av att använda ett mindre.
Angående pekdon så var inte mitt syftet med tråden att jag nödvändigtvis behöver ett annan pekdon. Min tanke var bara att sondera marknaden. Bara för att man bara använt möss (med undantag för styrplatta) så betyder det ju inte att det inte kan finnas något ännu bättre.