Permalänk
Medlem

Vilken hemförsäkring?

Har samlat en del försäkringar etc hos LF så har en ok rabatt. Har nu köpte hus så tänkte nog köra på LF igen annars så mister jag rabatterna. Har jämför lite online med andra bolag och det skiljer inte nämnvärt. Däremot så kliar jag mig lite i huvudet på vilken man ska välja.

Villaförsäkring, 3918Kr/helår:

Eller de dyrare för
Villahem bas, 4399kr, Mellan 5251kr eller Stor 5639kr

Är väl främst sugen på den billigaste pga av priset. Extra skydden på villahem bas känns redundanta och onödiga ärligt talat. Mellan versionen har ju allrisk/drulle vilket ju kan vara värt det men personligen inget jag aldrig utnyttjat hitintills. Har inga dyra saker som jag inte kan ersätta med min egna buffert. Stor känns ju också onödigt, jag har redan reseförsäkring på mitt kreditkort.

Är jag dumsnål om jag tar den billigaste? Vad är era erfarenheter? Jag har även ring LF men de vill såklart sälja på de dyrare så går inte att lite på dom.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är skillnad på villa och hemförsäkring. De täcker olika saker. "Villahem" är en kombination av båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tänk på att det är skillnad på villa och hemförsäkring. De täcker olika saker. "Villahem" är en kombination av båda.

Ja alltså jag vet inte varför de ens kallar det olika?

Det som är benämnt "Egendomsskydd" i villahem är ju den vanliga villa försäkringen?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du kontaktar LF direkt och ber om ett bra pris. Jag har, som du, samlat mycket hos dem och bad om offert för husförsäkring och fick en riktigt bra rabatt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja alltså jag vet inte varför de ens kallar det olika?

Det som är benämnt "Egendomsskydd" i villahem är ju den vanliga villa försäkringen?

Villaförsäkring försäkrar i princip bara huset. (Fastigheten). Hemförsäkringen försäkrar hemmet.
Du behöver absolut båda.

Permalänk
Medlem

Ja precis.
Som sagt Villahem är ju en kombination.
Egendomsskyddet i Villahem innehåller villaförsäkrings-delen så att säga.

Villaförsäkring = byggnad och tomt.
Hemförsäkringen = allt i huset.

Om kåken sväljs av ett svart hål och du bara har villaförsäkringen så löser det sig med huset. MEN su får ingenting för sakern i huset. Kan ju bli jobbigt att behöva köpa en komplett garderob för årets alla årstider till alla familjemedlemmar, nya möbler, nya apparater och alla andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Ja precis.

Om kåken sväljs av ett svart hål och du bara har villaförsäkringen så löser det sig med huset. MEN su får ingenting för sakern i huset. Kan ju bli jobbigt att behöva köpa en komplett garderob för årets alla årstider till alla familjemedlemmar, nya möbler, nya apparater och alla andra saker.

Inte bara det, utan saknas hemförsäkringsdelen blir det ingen ersättning för annat boende medan huset återställs till beboeligt skick vid omfattande skada. Hotell, andrahandshyra e dyl är inte billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Jag rekommenderar att du kontaktar LF direkt och ber om ett bra pris. Jag har, som du, samlat mycket hos dem och bad om offert för husförsäkring och fick en riktigt bra rabatt då.

Hur bra då? Jag fick det 100kr billigare än det jag kan trycka in själv på hemsidan.

Skrivet av Networker:

Villaförsäkring försäkrar i princip bara huset. (Fastigheten). Hemförsäkringen försäkrar hemmet.
Du behöver absolut båda.

Skrivet av SuperNova:

Ja precis.

Alright, I hear you. Jag försöker allmänt att bara försäkra sådant jag inte har råd med. Jag tänker att ett nytt hus har jag inte råd med men nya möbler och saker kan vi definitivt betala med vår buffert. Jag får fundera mer på om det känns värt det eller ej, lite därav denna tråden. Försöker gå igenom villkoren men det är allltid massvis med klausuler på allt. Sen överlappar det också en del med andra försäkringar osv.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det är väl rimligt på ett sätt som skillnad mot den renodlade villaförsäkringen, men det är ju också en extrem förenkling.

Hemförsäkringen brukar ju vara en väldigt bred historia, det brukar ingå ansvarsförsäkring, rättsskydd, reseskydd, och allt vad det är.

(Främst då som ett förtydligande för TS skull)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur bra då? Jag fick det 100kr billigare än det jag kan trycka in själv på hemsidan.

Alright, I hear you. Jag försöker allmänt att bara försäkra sådant jag inte har råd med. Jag tänker att ett nytt hus har jag inte råd med men nya möbler och saker kan vi definitivt betala med vår buffert. Jag får fundera mer på om det känns värt det eller ej, lite därav denna tråden. Försöker gå igenom villkoren men det är allltid massvis med klausuler på allt. Sen överlappar det också en del med andra försäkringar osv.

Om du är med i facket så kolla om försäkringarna är billigare där. Brukar ofta vara så.
Sedan är det alltid nödvändigt med villa och hemförsäkring, till och med ett krav om man lånar.
Oavsett, så ska man ha det ändå.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Om du är med i facket så kolla om försäkringarna är billigare där. Brukar ofta vara så.
Sedan är det alltid nödvändigt med villa och hemförsäkring, till och med ett krav om man lånar.
Oavsett, så ska man ha det ändå.

Jag instämmer med Networker. För min och min sambos del så har vi hemförsäkring i våra fack vilket i slutändan resulterade i att vi även fick drulleförsäkring eftersom våra fack har hemförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlaughterOfTheSoul:

Jag instämmer med Networker. För min och min sambos del så har vi hemförsäkring i våra fack vilket i slutändan resulterade i att vi även fick drulleförsäkring eftersom våra fack har hemförsäkring.

Har ingen nytta av facket i min bransch dessvärre. Medlemskapet kostar 2820kr/året. Dessutom är det via IF och inte LF så då försvinner mina övriga rabatter. 😳

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Har ingen nytta av facket i min bransch dessvärre. Medlemskapet kostar 2820kr/året. Dessutom är det via IF och inte LF så då försvinner mina övriga rabatter. 😳

Japp jag förstår dig där. Vi valde Folksam eftersom vi hade allt annat där sen innan 😜

Permalänk
Medlem

Skulle ta varianten med hemförsäkring för rätts-, reseskydd o.s.v. är en bra trygghet att ha, absolut att man har visst reseskydd via de flesta kreditkort men det är oftast bara ett komplement till en riktig reseförsäkring (vanligaste att ha det via hemförsäkringen, t.ex. för hemtransport vid sjukdom (där ambulansflyg krävs) eller hemtransport efter dödsfall som kan bli riktigt dyrt utan försäkring):

Lite mer info (nu vill de sälja försäkringar i och för sig..., men ändå vettigt sammanställt)
https://www.erv.se/privat/vara-reseforsakringar/reseforsakrin...

Visa signatur

Amd o Apple