Begränsa användandet av Youtube på en Windows 10 PC (Barn)

Permalänk
Medlem

Begränsa användandet av Youtube på en Windows 10 PC (Barn)

Hej!

Pojken har fått en dator för en tid sedan, nu har han lärt sig att genom Roblox ta sig in i Youtube genom webläsaren.
Vi har redan spärrat Youtube på deras telefoner, då de kunde sitta hur länge som helst annars. Hur gör jag för att spärra Youtube på en specifik dator? Kan jag göra det genom Windows egna brandvägg?

Finns det också något program som man kan använda som "Låser" datorn efter x antal timmar använd?
Vi har provat att säga att det inte kommer att fungera att ha fri tillgång om dom inte sköter sig, vilket dom aldrig gör. Så lättaste är att bara rätt och slätt spärra det.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pantsoff:

Hej!

Pojken har fått en dator för en tid sedan, nu har han lärt sig att genom Roblox ta sig in i Youtube genom webläsaren.
Vi har redan spärrat Youtube på deras telefoner, då de kunde sitta hur länge som helst annars. Hur gör jag för att spärra Youtube på en specifik dator? Kan jag göra det genom Windows egna brandvägg?

Finns det också något program som man kan använda som "Låser" datorn efter x antal timmar använd?
Vi har provat att säga att det inte kommer att fungera att ha fri tillgång om dom inte sköter sig, vilket dom aldrig gör. Så lättaste är att bara rätt och slätt spärra det.

Det finns program som ger dig timerfunktioner och kan låsa ut tex YT prova tex https://romacocanada.ca/timeout/

Och pojken har väl ett användarkonto och inte ett adminkonto på datorn för annars är det svårt att låsa nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns program som ger dig timerfunktioner och kan låsa ut tex YT prova tex https://romacocanada.ca/timeout/

Och pojken har väl ett användarkonto och inte ett adminkonto på datorn för annars är det svårt att låsa nått.

Nja, jag tror det är ett administratörskonto. Men då kanske jag kan gå in och spärra det i antingen webbläsaren eller något annat.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Om du vill spärra youtube HELT så hade jag satt upp en regel i routern eller i brandväggen i windows. Men i brandväggen kan du inte sätta ett tidsspann. Beroende på router kan du i regeln sätta block mellan vissa tider men inte efter X antal timmar använd.

Tänk på att om din son nu har ett adminkonto så kan han ta bort eller gå förbi varje grej du försöker göra lokalt på hans dator. Underskatta inte barns ihållighet och vilja. För att spärra på ett bra sätt så måste du konvertera om hans konto till icke admin lokalt alternativt utföra spärr externt i en enhet du har full kontroll över. Ps, även routrar kan återställas och sättas upp med inlogg. Detta var något min vän i ca 10-11 årsåldern löste trots att hans far var IT-tekniker.

Om din son är ännu yngre kanske det inte är riktigt så illa ännu och det kan finnas föräldraverktyg att använda. Dock kvarstår samma problem att är han lokal admin så kan han komma förbi.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pantsoff:

Nja, jag tror det är ett administratörskonto. Men då kanske jag kan gå in och spärra det i antingen webbläsaren eller något annat.

Inga spärrar i datorn är säkra om han har adminkonto, han ska vara användare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att köpa en lite nyare router där du kan ställa vad en specifik klient får köra. Tror de flesta nya asus routrar har hyffsat enkla verktyg för att stänga ner viss trafik.

Deras mobilapp är relativt enkel att jobba med och där kan du t.ex. sätta så att viss trafik bara är tillåten vissa tider.

Postar en länk hur det ser ut i Asus router, men dom är sannolikt inte ensamma med att erbjuda denna typ av "föräldrakontroll".
https://www.digitalcitizen.life/asus-parental-controls-router...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av reverend benny:

Ett annat tips är att köpa en lite nyare router där du kan ställa vad en specifik klient får köra. Tror de flesta nya asus routrar har hyffsat enkla verktyg för att stänga ner viss trafik.

Deras mobilapp är relativt enkel att jobba med och där kan du t.ex. sätta så att viss trafik bara är tillåten vissa tider.

Postar en länk hur det ser ut i Asus router, men dom är sannolikt inte ensamma med att erbjuda denna typ av "föräldrakontroll".
https://www.digitalcitizen.life/asus-parental-controls-router...

Nackdelen med det är att det bara kan begränsa internet och inte barnets skärmtid för det går tex bra att spela många spel utan internet så man behöver oftast nått timerprogram i datorn också.
Dessutom är det ibland rätt skönt med en timer i datorn för den är konsekvent och rättvis då den är omutbar i sitt agerande, det går inte att tjata med den för den struntar i "bara 5 minuter till".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nackdelen med det är att det bara kan begränsa internet och inte barnets skärmtid för det går tex bra att spela många spel utan internet så man behöver oftast nått timerprogram i datorn också.
Dessutom är det ibland rätt skönt med en timer i datorn för den är konsekvent och rättvis då den är omutbar i sitt agerande, det går inte att tjata med den för den struntar i "bara 5 minuter till".

Ja, ovan hänger ju på att barnet är "beroende" av internet.
Har haft några vänner som har det för att "döda" accessen när det är mat osv, trist att behöva ta till sådana grejjer såklart men som en sista åtgärd.

Det är nog en kombination av många lösningar, timer som du skriver @mrgaffe går ju inte att förhandla med vilket är bra, accessen som kan vara bra för att spärra viss access och ha koll och sist men inte minst uppfostran där man respekterar sina föräldrar.

Permalänk
Medlem

Har inte lekt så mycket med windows inbyggda föräldrarkontroll, men man ska iaf kunna låsa specifika appar och tider genom det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34