Permalänk
Medlem

Laptop för C++

Hej!
Ska börja en utbildning till höst där vi skall lära oss koda, mest i C++.
Behöver en ny laptop för det här men är ej säker på vad som är viktigast att ha i datorn för detta.
Budget är 9000 kronor, jättetacksam för all input.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Tror du vill ha en dator som har stor skärm men ändå är lätt om man ska bära runt den mycket, så jag rekommenderar en Samsung Galaxy Book Pro på 15 tum som väger endast 1.05 kg!

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5773027

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå runt och testa, layout på tangentbordet är åtminstone för mig avgörande hur nära tangenter sitter, hur de känns och hur piltangenterna och enter är placerade.
På min dotters laptop kan jag inte programmera, kan knappt skriva normalt men på en jag valt ut (Probook) är det som en dröm.

Så testa vad du gillar, är du allätare och klarar allt så är det bara välja vraka.
Jag kan inte se att du behöver någon speciell prestanda i någon form, men undvik de billigaste rapplet och sikta på 8gb+ i ram och ssd-disk som grund.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Avstängd

Tycker också du bör fokusera på tangentbordet i första hand. Skärm är också viktigt, storlek och upplösning som ger tillräckligt med plats och som du kan se tydligt. Är det en distansutbildning spelar kanske batteri och så inte så stor roll, men ska du bära den till skolan och hem igen flera gånger i veckan så är låg vikt bra, och förstås batteritid som gör att du slipper ha med adaptern. Prestanda är inte så viktigt för programmering, om man inte ska bygga stora projekt, köra avancerade tester eller liknande, men man vill ju inte snåla för mycket då verktygen ju inte är direkt lättviktiga.

Permalänk

Har bara haft dåliga erfarenheter av HP, speciellt i budgetsegmentet (<10k), så tycker att du borde undvika dem. Dålig skärm, dåligt batteri och högljudd fläkt som kör turbo när man öppnar chrome (eller när man inte öppnar chrome ). Köpte en för studier 2020 och det känns som att den är 10 år gammal. Har vänner som är missnöjda med sina HP-datorer också. Med det sagt är programmering i c++ inte särskilt krävande hårdvarumässigt så tycker du ska satsa på att köpa en bekväm (storlek, skärm, tangentbord) och tyst dator. Om ingen kan intyga att en viss dator är perfekt här i tråden tycker jag du ska kila iväg till elgiganten/liknande och klämma lite på datorerna.

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående personer. Tangentbord o skärm är viktigast. Prestanda behövs inte för att lära sig programmering. Jag lärde mig trots allt c++ 1998 på deras datorer

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Som de andra säger.
Om möjligt, ta en tur till närmaste eller mest lämpliga hemelektronikaffär och känn och kläm på lite bärbara.0
Tangentbord och skärm är det viktigaste.
Prova skriv på tangentborde och känn efter hur det känns för händerna.
Efter det om möjligt så undviker man budget-CPUerna.

Bra att veta är att det säljs fortfarande bärbara datorer med så stora skärmar som 17" och lägre upplösning än 1920x1080. (1080p/fullHD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

Tror du vill ha en dator som har stor skärm men ändå är lätt om man ska bära runt den mycket, så jag rekommenderar en Samsung Galaxy Book Pro på 15 tum som väger endast 1.05 kg!

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5773027

Grymt bra val, bara en sak som stör mig, enbart 8GB RAM. ASUS (Vivibook 15 Pro OLED exempelvis) har modeller i samma prisklass som väger mer med 16GB.

Fastlödda minnen utan expansionsplatser är ju tyvärr standard i klassen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av redberg32:

Hej!
Ska börja en utbildning till höst där vi skall lära oss koda, mest i C++.
Behöver en ny laptop för det här men är ej säker på vad som är viktigast att ha i datorn för detta.
Budget är 9000 kronor, jättetacksam för all input.

Jag köpte nyligen en dator från Inrego som var i väldigt trevlig skick.
En SO-DIMM DDR4-plats och en vanlig NVME 80mm SSD så går fint att uppgradera. (Vilket jag gjorde)

Om du ändå byter SSD så kan du plocka bort Windows i konfiguratorn och få 375kr rabatt. Nyckel är kopplat till moderkortet i datorn och egentligen handlar det om att du köper att få Windows installerat i maskinen. Licensen sitter redan i maskinen så den får du oavsett om du köper förinstallationen eller väljer bort den.

Jag köpte en maskin i tråkigare skick ("Okej skick") och det duger för mig. Då betalade jag 4100 kr för samma maskin som ovan men med i7-8650U. Första maskinen hade trasigt tangentbord så skickade tillbaka maskinen och fick en annan maskin tillbaka.

Notera dock, bara ett års garanti. Men det går ju komma undan till rätt bra pris om man kan tänka sig skruva lite i datorn.
I övrigt håller jag med övriga tips.

Tangentbord och skärm absolut viktigaste för en programmeringsdator.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Grymt bra val, bara en sak som stör mig, enbart 8GB RAM. ASUS (Vivibook 15 Pro OLED exempelvis) har modeller i samma prisklass som väger mer med 16GB.

Fastlödda minnen utan expansionsplatser är ju tyvärr standard i klassen.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Samsung-Galaxy-Book-Pro-...

Finns en 13 tums variant med dubbla lagring och minne för 9000 kr, om man är villig att gå ner i skärmstorlek.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem

Har inte Lenovo varit kända för trevliga tangentbord? Så var det för 10 år sedan, men kanske förändrats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leffe_B:

Har inte Lenovo varit kända för trevliga tangentbord? Så var det för 10 år sedan, men kanske förändrats.

Jo Thinkpad-serien. De är fortfarande bland de bästa man kan få tag i, men inte lika bra som de var. Jag har en gammal W540 som har grymt tangentbord, och har en mycket nyare P1 som jobbdator, utseendemässigt är tangentborden väldigt lika förutom att den gamla har numpad, men känslan är sämre på det nya och jag skriver mycket oftare fel. Framför allt är det tryckningar som inte registreras ibland. Fortfarande ganska mycket bättre än den Dell jag hade innan och långt bättre än den HP jag hade innan den, men jakten på tunnhet har påverkat även ThinkPad. Men man får nog ett bättre tangentbord om man väljer något annat än de tunnaste modellerna förstås. Bäst var den X220 jag hade när jag pluggade. Allt detta gäller tangentbordet alltså, i övrigt är de bra med extremt byggkvalitet, enkla reparationer och så.