Nvidia påstås utrusta grafikkort med 48 GB GDDR6X

Permalänk
Melding Plague

Nvidia påstås utrusta grafikkort med 48 GB GDDR6X

En rejäl mängd grafikminne och en väldigt uppskruvad strömbudget står på agendan för Nvidia i senaste ryktessnurran på Twitter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grafikkorten i vinter kommer att värma upp hus snabbare än elementen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Haha 800W fyytusan..

Permalänk
Bildexpert

Så detta var inget skämt? Specsen stämmer ju i princip...

Permalänk
Medlem

Om prestanda per watt ökar också så varför inte? Men om den ligger still så känns det rätt drygt.

Jag hoppas också att tillverkarna nu börjar använda vettig kylpasta istället för skiten som sitter på idag som på sin höjd når 4W/MK. Så att vi slipper extremt stora kylare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Då vet vi vad som ersätter EUs gasuppvärmning i vinter.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om prestanda per watt ökar också så varför inte? Men om den ligger still så känns det rätt drygt.

Jag hoppas också att tillverkarna nu börjar använda vettig kylpasta istället för skiten som sitter på idag som på sin höjd når 4W/MK. Så att vi slipper extremt stora kylare.

Har tidigare velat att SweC redaktionen kollar upp det här. Det behöver inte vara något stort. Skulle vara väldigt kul att se hur mycket prestandan per watt kommit upp sedan Kepler till Lovelace. De kör ju redan det i recensionerna.

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge det dröjer innan EU inför en maximal tillåten effekt för datorkomponenter avsedda för privat bruk? Det har ju redan införts på en del andra prylar som dammsugare för många år sen och med tanke på EU:s energiproblem nu skulle det inte förvåna mig om det kommer på datorprylar och annan elektronik också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har tidigare velat att SweC redaktionen kollar upp det här. Det behöver inte vara något stort. Skulle vara väldigt kul att se hur mycket prestandan per watt kommit upp sedan Kepler till Lovelace. De kör ju redan det i recensionerna.

Stort blir det väl oabsett då det säkert är en del pill att se till att strömförbrukningen är samma, samt att man får använda current clamps (vet inte vad det heter på Svenska) för att få en bättre bild av strömförbrukningen, då den inbyggda rapporteringen är "eeh" i bästa fall. Men helt klart vore det intressant och skulle säkert bli en väldigt läst artikel så förmodligen värt mödan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hur kyler man ett sånt kort egentligen? inbyggd vattenkylning med 3 fläktplatser?

Seriös fråga, R9 295X2 behövde 500w och det mest ström intensiva koret jag hittat på Swec var Asus Ares ii https://www.sweclockers.com/test/16383-asus-rog-ares-ii/8 där hela systemt drog upp till 1200w i spel och det var ett kort med dubbla GPUer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Hedersmedlem

Alla ni som inte gillar grafikkort som har för högt effektuttag - ni vet väl att det går utmärkt att inte köpa grafikkort alls, alternativt köpa grafikkort i en mer rimlig prestandaklass? Nvidia kommer inte direkt överge den stora marknaden av mer rimliga grafikkort. De kanske inte kommer ut i första vändan av RTX 4000-serien, så man får väl vänta lite. Vill man inte vänta så är grafikkort i nuvarande generation relativt rimligt prissatta och köpbara just nu.

Nvidia har fattat att det finns ett segment av köparna som köper "det bästa" de kan erbjuda, kosta det vad det vill, oavsett hur mycket effekt det drar. Man behöver inte automatiskt rätta in sig i det ledet bara för att man köpt toppkortet år efter år. Jag lovar, du blir inte en sämre människa av att du köper ett kort i "70"-serien, eller ännu lägre, t.ex.

Det här är en naturlig konsekvens av att SLI numera är dött, vägen till den sortens extremprestanda går numera inte via multipla GPU:er, utan genom en stor fet sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om prestanda per watt ökar också så varför inte? Men om den ligger still så känns det rätt drygt.

Jag hoppas också att tillverkarna nu börjar använda vettig kylpasta istället för skiten som sitter på idag som på sin höjd når 4W/MK. Så att vi slipper extremt stora kylare.

Om de är uppskrämda såhär högt i effektuttag får vi nog inte superfina effektivitetssiffror. Dock kommer nog en undervoltad 4080 eller 4090 ha helt sinnessjukt hög prestanda per watt om jag får gissa

Jag har sett dig prata ganska mycket om GPU-tillverkarna och kylpasta, och jag har svårt att tro att det faktiskt är så som du säger (dvs att man kan trycka på en betydligt billigare och lättare kylare om man bara använder kvalitetspasta), eftersom det känns som att tillverkarna isåfall (åtminstone någon/några av dem) helt enkelt borde ha gjort det sedan länge och därmed tjänat in massa pengar på billigare kylare.

Däremot är det ju allmänt känt att kylpasta blir gammal och tråkig efter bara några år, speciellt om man har många rejäla temperaturfluktuationer. Dvs det är helt förväntat att man kan minska tempen med många grader om man byter kylpasta på en 2-3 år gammal GPU. Men detta beror ju mer på ny kylpasta vs gammal kylpasta än bra kylpasta vs dålig kylpasta, eller?

Oavsett hade jag extremt gärna velat se en genomgång av Sweclockers där de testar olika kylpastor.

Permalänk
Medlem

vattnas i munnen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

12GB per 4K i 8K känns väl rimligt om man dessutom tar hänsyn till att nästa generations grafik lär vara rätt tungdriven. Här borde vi befunnit oss för länge sedan egentligen med tanke på att 8GB dök upp på grafikkort för ca 10 år sen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har ett nätagg på 850w. Kommer inte uppgradera på flera år. Blir att hålla mig till "mid line"kort isf om inget hänt om 2-4 år. Mitt 3080TI drar 260w som högst just nu med undervolt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Om detta är sant så är det helt sinnessjukt. Energieffektiviteten är kastad ut genom dörren. Vad som är högintressant är hur tyst det är gällande RDNA3. Jag får en känsla av att Nvidia drar upp allting till 11 av en anledning. AMD lär vinna energieffektivitetskronan denna gången igen men troligen inte prestanda. Om inte ryktet om dubbla GCD:er är sant.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Om detta är sant så är det helt sinnessjukt. Energieffektiviteten är kastad ut genom dörren. Vad som är högintressant är hur tyst det är gällande RDNA3. Jag får en känsla av att Nvidia drar upp allting till 11 av en anledning. AMD lär vinna energieffektivitetskronan denna gången igen men troligen inte prestanda. Om inte ryktet om dubbla GCD:er är sant.

Nja

AMD: graphics cards with consumption above 700W TDP before 2025
https://www.guru3d.com/news-story/amd-graphics-cards-with-con...

Vissa av oss såg "the writing on the wall" för rätt länge sedan, och tyvärr så blir jag tvungen att säga "told you so"..

Industrin kan brinna i helvetet om de ska gå denna väg. Kommer garanterat att göra att fler börjar spela enbart på konsoler så förhoppningsvis så blir det inte som covid åren och folk börjar acceptera ruskiga priser bara för att ligga på topp..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alla ni som inte gillar grafikkort som har för högt effektuttag - ni vet väl att det går utmärkt att inte köpa grafikkort alls, alternativt köpa grafikkort i en mer rimlig prestandaklass?

Jag vill att de ska jobba på att göra mer energieffektiva kort istället för att ta genvägen via högre effekt för att nå högre prestanda. Dubblar du prestandan och dubblar effekten är jag inte speciellt imponerad
Sedan är det ju lite drygt att behöva dra in trefas i kontoret för att kunna spela.

Får se när 4000serien kommer, ska bli intressant.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Om detta är sant så är det helt sinnessjukt. Energieffektiviteten är kastad ut genom dörren. Vad som är högintressant är hur tyst det är gällande RDNA3. Jag får en känsla av att Nvidia drar upp allting till 11 av en anledning. AMD lär vinna energieffektivitetskronan denna gången igen men troligen inte prestanda. Om inte ryktet om dubbla GCD:er är sant.

Senaste ryktena visar att de kör sex MCD moduler på ett chip för Navi 31, fyra MCD moduler för Navi 32 så inte två separata. Hade de kört två separata chip så hade vi fått tillbaka microstuttering igen och det vill vi inte ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Jag vill att de ska jobba på att göra mer energieffektiva kort istället för att ta genvägen via högre effekt för att nå högre prestanda. Dubblar du prestandan och dubblar effekten är jag inte speciellt imponerad
Sedan är det ju lite drygt att behöva dra in trefas i kontoret för att kunna spela.

Får se när 4000serien kommer, ska bli intressant.

Exakt. Det är väl ingen här som t.ex. tror att Nintendo kommer att göra nästa Switch till en stor o högljudd klump som kräver tunga batterier? Knappast, de kommer att slänga in en hypereffektiv chip och ändå fixa grafik som de flesta är helt OK med.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag vill att de ska jobba på att göra mer energieffektiva kort istället för att ta genvägen via högre effekt för att nå högre prestanda. Dubblar du prestandan och dubblar effekten är jag inte speciellt imponerad
Sedan är det ju lite drygt att behöva dra in trefas i kontoret för att kunna spela.

Får se när 4000serien kommer, ska bli intressant.

Det ena utesluter inte det andra, dock. Om Nvidia bara fläskar effekten så blir de garanterat förbisprungna av konkurrenterna, så de jobbar nog garanterat på energieffektivare produkter också.

Om de mot all förmodan inte gör det så finns ju konkurrenternas produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har tidigare velat att SweC redaktionen kollar upp det här. Det behöver inte vara något stort. Skulle vara väldigt kul att se hur mycket prestandan per watt kommit upp sedan Kepler till Lovelace. De kör ju redan det i recensionerna.

Ett RX 6800 är ca 50% snabbare än ett GTX 1080 Ti; båda med TBP på 250 W.
Ett RTX 3070 är 40% snabbare men drar då 10% mindre.
Det blir liknande siffror om man jämför ex GTX 1070 mot RX 6600.

Nästa generation kommer (enl AMD) vara omkring 50% bättre.
Höstens kort kommer att vara dubbelt så snabba som Pascal med samma effekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Ett RX 6800 är ca 50% snabbare än ett GTX 1080 Ti; båda med TBP på 250 W.
Ett RTX 3070 är 40% snabbare men drar då 10% mindre.
Det blir liknande siffror om man jämför ex GTX 1070 mot RX 6600.

Nästa generation kommer (enl AMD) vara omkring 50% bättre.
Höstens kort kommer att vara dubbelt så snabba som Pascal med samma effekt.

Snarare x2.5 gånger snabbare. RTX 3070 är redan dubbelt så snabbt som ett GTX 1070. Jag väntar själv på en riktig ersättare för GTX 1650 som idag är tre år gammal men Nvidia har inte släppt någon än. Kanske kör AMD denna gång.

Permalänk
Medlem

Oj så många som är arga för att de inte kan tänka sig att köpa "mellanklass"-kort med fantastisk prestanda och låg energiförbrukning, bara för att det finns snabbare GPU:er. Komplex?
"Nej absolut inte, jag föredrar ändå konsoler" - Datorspelaren

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Om de är uppskrämda såhär högt i effektuttag får vi nog inte superfina effektivitetssiffror. Dock kommer nog en undervoltad 4080 eller 4090 ha helt sinnessjukt hög prestanda per watt om jag får gissa

Jag har sett dig prata ganska mycket om GPU-tillverkarna och kylpasta, och jag har svårt att tro att det faktiskt är så som du säger (dvs att man kan trycka på en betydligt billigare och lättare kylare om man bara använder kvalitetspasta), eftersom det känns som att tillverkarna isåfall (åtminstone någon/några av dem) helt enkelt borde ha gjort det sedan länge och därmed tjänat in massa pengar på billigare kylare.

Däremot är det ju allmänt känt att kylpasta blir gammal och tråkig efter bara några år, speciellt om man har många rejäla temperaturfluktuationer. Dvs det är helt förväntat att man kan minska tempen med många grader om man byter kylpasta på en 2-3 år gammal GPU. Men detta beror ju mer på ny kylpasta vs gammal kylpasta än bra kylpasta vs dålig kylpasta, eller?

Oavsett hade jag extremt gärna velat se en genomgång av Sweclockers där de testar olika kylpastor.

Beror på. Alla använder ju inte samma kylpasta men det man siktar på är att den skall prestera likadant dag ett som dag tusen. Samt klara temperaturväxlingar under transporten och allt vad det är. Men att sådan pasta "torkar" är en myt. Jag hittar inte videon nu men Der8auer går igenom det där med Gamers Nexus när Steve är på något år av LTX. Stockpastan är "torr" redan från början, så att stockpasta skulle torka och då tappa prestanda över tid är en myt.

Det som skaver är att en skillnad på 20c inte känns rimlig. Mitt 1080 TI har en kylare som tar upp 2,7 slottar, så absolut inget speciellt i dagens landskap, men när jag bytte till Kryonaut extreme så blev det en skillnad på 21C under load. Det är för mycket.

Så antingen är stockpastan jävligt dålig eller så är trycket från fabrik dåligt och ojämt. Svårt att säga vilket. Men jag tycker i vilket fall inte att "likadan prestanda om 10 år" kan få motivera att pastan i övrigt är såpass dålig. Det måste finnas en bättre lösning, även för "hårda" pastor.

Jag förstår fullt ut att man gärna vill ha en pasta som håller mycket länge, då en majoritet av de som anväbder grafikkort säket inte ens vet vad kylpasta är, och då är ju inte en "rinnig" pasta typ Kryonaut en optimal lösning, men bättre än 3-4W/MK borde vara nåbart även för pasta som är tänkt att hålla i 10 år.

Och ja, vore kanom med ett test av olika kylpastor. Det är ju tack och lov fortfarande en rätt levande marknad där det händer grejer och släpps nytt då och då

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Oj så många som är arga för att de inte kan tänka sig att köpa "mellanklass"-kort med fantastisk prestanda och låg energiförbrukning, bara för att det finns snabbare GPU:er. Komplex?
"Nej absolut inte, jag föredrar ändå konsoler" - Datorspelaren

Alla på Sweclockers kör väl Titan, 2080Ti, 3090(Ti), eller hur?

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Alla på Sweclockers kör väl Titan, 2080Ti, 3090(Ti), eller hur?

Tvelander på forumet körde 3st Titan GK110 kort en gång i tiden när de bara kostade knappt 9000kr st.

Permalänk
Medlem

Ifall sant så känner jag att det är högst ointressant för hemkonsument-marknaden. Grafikkort som behöver stå i dedikerat AC-kylt maskinrum.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Vad vore väl en nyhetstorka utan GeForce-rykten?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter dyrt, det kortet lär inte bli billigt.