Permalänk
Medlem

Focal Bathys

efter att har provat många olika och dom fyller inte mina krav på ljud så ska jag lyssna på Focal Bathys, men undrar om det är några här som har lyssnat på dom och har en input?
det som retar mig hittils upp till Steelseries arctis Nova pro och sony m5 är den sunkiga ljudkvaliten på musik, det finns ingen bas och steelseries låter sämre än biltema på hög volym

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitobert:

efter att har provat många olika och dom fyller inte mina krav på ljud så ska jag lyssna på Focal Bathys, men undrar om det är några här som har lyssnat på dom och har en input?
det som retar mig hittils upp till Steelseries arctis Nova pro och sony m5 är den sunkiga ljudkvaliten på musik, det finns ingen bas och steelseries låter sämre än biltema på hög volym

Tycker du inte att Sony M5 har bas kan du hoppa över Bathys, för de har betydligt mindre än Sonyn. Har du testat med EQ?

Permalänk
Medlem

jag tror mig ha provat allt som går, även höjt ljudnivån i mobilen som apputveckare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitobert:

jag tror mig ha provat allt som går, även höjt ljudnivån i mobilen som apputveckare

Alltså har du höjt de lägre frekvenserna i tillverkarens app?

Permalänk
Medlem

-nä, det går att logga in som "apputvecklare" och höja volymens övre gräns, vilket var en av dom saker jag retat mig på oavsett lurar

Permalänk
Medlem

Om alla lurar har dålig/ingen bas så är det nog sannolikt att du antingen har en skev uppfattning av vad som är en vettig frekvensgång, alternativt att du har tjocka glasögon, hår eller något annat gör som att du har mycket läckage. Slutna hörlurar tappar bas om det läcker.

Jag har Momenum 4 och jag har dragit ned basen något istället med EQ:n... De mäter också med lite hissad bas precis som Sony, men profilen är annorlunda och hissen går inte lika långt upp i frekvens.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Om alla lurar har dålig/ingen bas så är det nog sannolikt att du antingen har en skev uppfattning av vad som är en vettig frekvensgång, alternativt att du har tjocka glasögon, hår eller något annat gör som att du har mycket läckage. Slutna hörlurar tappar bas om det läcker.

Jag har Momenum 4 och jag har dragit ned basen något istället med EQ:n... De mäter också med lite hissad bas precis som Sony, men profilen är annorlunda och hissen går inte lika långt upp i frekvens.

Har också momenten 4
Lust att kasta de var gång på grund utav touch helvetet. Ljudet är inte dåligt däremot gillade jag mina Yamaha som jag hade förut. Bättre lju. Föredrar hellre mina KEF högtalare. Det här är en kompromiss.

Focal tycker jag är speciell. Hört de några gånger i butiken och tycker deras sound är ofta för sterilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Har också momenten 4
Lust att kasta de var gång på grund utav touch helvetet. Ljudet är inte dåligt däremot gillade jag mina Yamaha som jag hade förut. Bättre lju. Föredrar hellre mina KEF högtalare. Det här är en kompromiss.

Focal tycker jag är speciell. Hört de några gånger i butiken och tycker deras sound är ofta för sterilt.

Nej, peka/dra-funktionen är väl inte optimal, men det är en hel del hörlurar som har sånt. Det hade varit bra om man kunde slå på ett lås från själva hörlurarna. Nu måste man ju in i appen och krångla.

Hörlurar är ju rätt annorlunda än högtalare rent allmänt och trådlösa slutna lurar med brusreducering än mer så, och visst är det en kompromiss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om alla lurar har dålig/ingen bas så är det nog sannolikt att du antingen har en skev uppfattning av vad som är en vettig frekvensgång, alternativt att du har tjocka glasögon, hår eller något annat gör som att du har mycket läckage. Slutna hörlurar tappar bas om det läcker.

Jag har Momenum 4 och jag har dragit ned basen något istället med EQ:n... De mäter också med lite hissad bas precis som Sony, men profilen är annorlunda och hissen går inte lika långt upp i frekvens.

vi kan ta ett exempel jag alltid använder för min egen del, Brothers in arms, en låt som har en djup grundbas som inte går att återfinna i dom lurar jag provat, den finns bara inte där, ett annat exempel är Dirty Diana eller Black Velvet, dom frekvenserna är bara borta?

Permalänk
Medlem

eller ta fast car, det mesta av basen är bara borta?

Permalänk
Medlem

nu är jag ju inte mer korkad än att jag inser att jag inte har en Sub bakom lurarna, men ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitobert:

vi kan ta ett exempel jag alltid använder för min egen del, Brothers in arms, en låt som har en djup grundbas som inte går att återfinna i dom lurar jag provat, den finns bara inte där, ett annat exempel är Dirty Diana eller Black Velvet, dom frekvenserna är bara borta?

Jag prövade på kul att leta upp ett frekvenssvep och mina Momentum 4 har nivå nerifrån 20-30 Hz, vilket även bekräftas av Rtings mätningar av dem. Så lågt går de flesta vanliga högtalare inte med någon särskilt märkbar nivå. Sedan får man ju inte direkt någon spark i magen av hörlurar däremot. Dock går det bra att mer eller mindre utradera de lägre frekvenserna genom att skapa mycket läckage. Slutna hörlurar behöver vara just slutna för att det ska fungera som tänkt. Öppna hörlurar är inte lika känsliga, men de läcker ju ljud åt båda håll och brukar ha svårare att hålla upp nivån på riktigt låga frekvenser från start. Dock har de andra fördelar.

Den här fungerar också:

Fast jag det blir inte samma bröt som jag haft ibland med högtalare. Jag har haft rum där början av den perfekt har slagit an en rumsresonans med ett jäkla bröt som följd.

Inga problem med den här heller:

Referens: Soundtracket till Desperado...

Icke baslöst här heller: