Backblaze redovisar hårddiskars livslängd

Permalänk
Melding Plague

Backblaze redovisar hårddiskars livslängd

Molnbolaget Backblaze tar en titt på livslängden sedan 2013. Hårddiskar med hög kapacitet klarar sig bättre de första åren, men de mindre är inte långt efter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har en WD Green från 2012-13 för att lagra inspelade gameplays, samt backup.

som Uncle Roger säger: Haiyaa....

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk

Bra jag är för en fri marknad inom det mesta. Alla produkter behöver inte ha den kvalité som ställs för att de ska användas på rymdstation ISS. Det är dock ett megaproblem att folk ofta köper grisen i säcken. Vi konsumenter har inte en susning om vad för kvalite produkterna har, det den stora skaran säkert gör är att de tror att en produkt bara för den kostar X antal procent mer än en motsvarande också har lika mycket bättre kvalite. Eller går på att de på någon grund tror att ett visst märke alltid har bättre kvalite.

Så jag skulle vilja ha mer kvaliteskontroller av allt och detta enkelt sökbart. Jag kollar en hel del på youtube på tester av hur mycket som helst och sambandet dyrare alltid lika med bättre kvalite suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra jag är för en fri marknad inom det mesta. Alla produkter behöver inte ha den kvalité som ställs för att de ska användas på rymdstation ISS. Det är dock ett megaproblem att folk ofta köper grisen i säcken. Vi konsumenter har inte en susning om vad för kvalite produkterna har, det den stora skaran säkert gör är att de tror att en produkt bara för den kostar X antal procent mer än en motsvarande också har lika mycket bättre kvalite. Eller går på att de på någon grund tror att ett visst märke alltid har bättre kvalite.

Så jag skulle vilja ha mer kvaliteskontroller av allt och detta enkelt sökbart. Jag kollar en hel del på youtube på tester av hur mycket som helst och sambandet dyrare alltid lika med bättre kvalite suger.

Ett problem med t.ex. hårddiskar är väl just att det tar ett tag innan det visar sig vilka modeller som håller bra eller dåligt, och då är det ofta nya modeller som säljs...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så de modeller med högre lagringskapacitet håller sig genrellt också längre om jag fattade det rätt? Är det någon kunnig som kan förklara varför det är så, lägger de extra vikt vid det på de dyrare diskarna bara?

EDIT: ser nu att det föklarades i artikeln med att de är köpta senare

Permalänk

Har haft 2 hårddiskar som dött, någonsin vad jag kan erinra mig, båda har varit Seagate. Köper aldrig det märket längre.

Permalänk
Musikälskare

Har aldrig haft en disk som har dött *ta i trä*

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ett problem med t.ex. hårddiskar är väl just att det tar ett tag innan det visar sig vilka modeller som håller bra eller dåligt, och då är det ofta nya modeller som säljs...

Instämmer helt. Plus alla måndagsexemplar eller mitskötsel.

Om man köper en produkt av en viss modell och den går sönder nästan direkt, så är detta inte ett tillräckligt underlag för att dra en slutsats att alla produkter av samma modell eller tillverkare är dåliga.
Allt för ofta inom det mesta tycker jag folk gör detta.

Och det är därför jag gillar dessa hårddisktester så bra.

Och som jag tidigare har sagt för "alla användare" så är en havererad hårddisk inte något som helt löses genom att få en ny helt tom hårddisk på garantin. För väldigt många är datan de har på hårddisken mer värd än själva enheten. (ja backup sks man ha)

Permalänk
Medlem

Har inte haft en enda disk som dött när den varit monterad i en av mina datorer eller haft data förluster på grund av dåliga sektorer jag har alltid kört software raid 0 på all data jag bryr mej om och dem senaste 5 åren har jag även en NAS utanför hemmet för redundans.
Har noterat att diskar som jag lagt i elektronik lådan för jag inte behöver dem längre har haft en hög felfrekvens när dem startas upp igen efter 5 år, dem har antingen inte startat eller haft många döda sektorer och sedan degraderat fort under några månader innan dem var helt oanvändbara dessa diskar har varit mekaniska så mekaniska diskar mår nog bra att vara i bruk om man vill att dem ska överleva.

Permalänk
Medlem

Både i yrkeslivet och privat så är det så gott som alltid Seagate som strulat. Jag har helt undvikit dem de senaste 5-6 åren, och haft mycket mindre problem. Men det innebär ju också att min erfarenhet av dem är 5-6 år gammal så de kanske är mycket bättre idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Enda diskarna jag haft som dött var förr i tiden. Dessa Seagate diskarna tror jag som var rätt kända för sluta fungera.

Annars har jag aldrig haft någon disk på 3tb+ dö genom tiderna (Är väl ändå lätt ett 30-tal hdd man haft sedan 3tb tiden)
Jag kör fortfarande 3x HDD i min dator som är på dygnet runt.

Ingen aning hur gammal den äldsta är då jag har en hög med typ 3tb diskar som ligger i en låda och ett par i chassi som jag mest har som extra lagring med äldre material.

De äldsta i min dator är inte så gamla direkt.
Har 43-47000h drifttid på 3 5TB WD RED diskar i datorn.
Typ samma som ett par 500gb SSD jag har i burken också.

Den disk jag skrivit mest är en 500gb 850 EVO disk på 71280GB, fungerar hur bra som helst också.

Permalänk
Medlem

Har en gammal SSD från 2013 som fortrande används i en av barnens burkar.
Ingen SSD har dött hittils.

Värre var det förr med mekaniska diskar, de dog titt som tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Värre var det förr med mekaniska diskar, de dog titt som tätt.

Artikeln handlar specifikt om hårddiskar, bara för tydlighets skull

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Noelia dina artiklar är så jävla bra! Du är ett fantastiskt tillskott till SweC redaktionen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer helt. Plus alla måndagsexemplar eller mitskötsel.

Om man köper en produkt av en viss modell och den går sönder nästan direkt, så är detta inte ett tillräckligt underlag för att dra en slutsats att alla produkter av samma modell eller tillverkare är dåliga.
Allt för ofta inom det mesta tycker jag folk gör detta.

Och det är därför jag gillar dessa hårddisktester så bra.

Och som jag tidigare har sagt för "alla användare" så är en havererad hårddisk inte något som helt löses genom att få en ny helt tom hårddisk på garantin. För väldigt många är datan de har på hårddisken mer värd än själva enheten. (ja backup sks man ha)

Precis.
Och ja, det viktigaste för den småskaliga användaren är i mitt tycke just att ha regelbunden backup på data man vill ha kvar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Många verkar i regel vara oroliga för Seagate och har dålig erfarenhet av dem. Jag själv har Seagate-diskar i min dator från 2016 som fortfarande fungerar och levererar som vanligt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Hade varit mer intressant med hållbarhet på SSD diskar men det finns kanske det med?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Seagate gjorde ett ryck runt 2015 när första 8TB-disken och helt plötlsigt började man nosa i HGST-domänen - innan dess var både Seagate och WD ungefär lika goda kolsupare förutom WD-red som hade en helt anmärkninsvärt dålig hållbarhet med Blackblazes användarmönster med 2-siffriga antal procent i felutfall och fick tas ur drift efter typ 1.5 år...

För mig är det WD-diskar som krånglat mer än något annat - bl.a 3 st WD-RED 3TB där Seagates 3TB-diskar (i RAID1-par med varsin WD-RED) helt oskadade i samband med plötslig strömavbrott - så jag har gått färden från WD till Seagate (HGST) och Toshiba och livet blivit lugnare.

ett problembarn verka vara WD:s 2.5" externa USB-diskar senare år.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Swedish Berserk:

Hade varit mer intressant med hållbarhet på SSD diskar men det finns kanske det med?

De redovisar även SSD, men iom att de började med det senare har de inte samma omfattande data där I deras statistik för Q1 2022 finns iaf en del statistik för de SSD-enheter de använder.

Edit: Tydligen nämnde de bara antal där, men för hela 2021 hittar du här

Fel länk
Permalänk
Medlem

Jag har en 4TB och 8TB med innehållandes livets alla stunder på bilder och filmer.

Skulle jag förlora dom så är livet förstört.

Och bägge hårddiskarna är från Seagate och jag har haft de på drift sen 2015 4TB och 2019 8TB.

Börjar överväga mig om NAS eller vad det heter.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag har en 4TB och 8TB med innehållandes livets alla stunder på bilder och filmer.

Skulle jag förlora dom så är livet förstört.

Och bägge hårddiskarna är från Seagate och jag har haft de på drift sen 2015 4TB och 2019 8TB.

Börjar överväga mig om NAS eller vad det heter.

nej, inte en NAS - istället köper du en disk till och kopierar över alla filer så att du har all viktig data på minst 2 oberoende enheter - helst 3 (tex med en molntjänst) ha bara max en inkopplad i taget och den andre undanlagt och urkopplad efter att du har synkat båda diskarna.

RAID är drift och upptidssäkring men inte datasäkerhet.

backupper/kopior på olika media som normalt är avstängda och urkopplade när de inte används för backupprocessen är datasäkring men inte upptids-säkring

Permalänk
Medlem

Har en del gamla diskar, runt 100-500gbish på säkert 10-15 år som mest ligger i en låda men som fortfarande spinner fint när jag väl kikar runt i dom. Har nog egentligen bara haft en disk vad jag minns som helt plötsligt från ingenstans dött o det var en rätt ny extern 2.5" på 4TB, annars är dom enda som gått sönder antingen för den tappats eller för att ett stort tung blockljus landade på den. Meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag har en 4TB och 8TB med innehållandes livets alla stunder på bilder och filmer.

Skulle jag förlora dom så är livet förstört.

Och bägge hårddiskarna är från Seagate och jag har haft de på drift sen 2015 4TB och 2019 8TB.

Börjar överväga mig om NAS eller vad det heter.

Backblaze, som artikeln handlar om, är ju helt perfekt för din situation Som @xxsrgs säger är nog en NAS inte nödvändigt, men som en normal användare hade jag nog heller inte hållit på med att synka och koppla ur enheter. Det är inte något en vanlig människa kommer orka eller ens komma ihåg att göra under en längre period.

Skaffa dig Backblaze eller något motsvarande. Det viktiga är att du gör något idag, och en automatiserad offsite backup är oändligt bättre än ingen backup alls, även om de mest inbitna säkert kommer påpeka att bara en backup inte är en backup alls 😄

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Hade två IBM Deathstars som dog för ~20(?) år sen. Men därefter har alla diskar fortsatt att fungera. Med det sagt så har de använts för lagring och bara spunnit upp när datorn startar för att snart gå ner i viloläge.

Permalänk

Kör med Toshbia N300 8TB i min NAS atm, och dom har fungerat finfint, men ska uppgradera till 18 TB snart, tänker jag. Blir nog fortsatt Toshiba denna gång då dom är lite billigare än WD.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem

Min äldsta disk är nog en 1TB WD Green från 2009 som rullar på utan problem. Körtid: 49820 timmar (5 år, 250 dagar 20 timmar). Har också haft mycket problem med Seagate hårddiskar. Nästan alla jag stött på har haft dåliga sektorer mm.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av chicken:

jag har alltid kört software raid 0 på all data jag bryr mej om

du ska köra raid 1 ifall du ska spegla. raid 0 är bara jbod och är mycket mer osäkert än att bara har två oraidade diskar.

https://www.partitionwizard.com/partitionmanager/raid-0-vs-ra...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag har en 4TB och 8TB med innehållandes livets alla stunder på bilder och filmer.

Skulle jag förlora dom så är livet förstört.

Och bägge hårddiskarna är från Seagate och jag har haft de på drift sen 2015 4TB och 2019 8TB.

Börjar överväga mig om NAS eller vad det heter.

Om du har så mycket livsviktig data som ligger utan backup, så skaffa det bums! Som sagt, Backblaze är ett alternativ. Kostar inte så mycket, och är bra grejer. Enkelt att använda.

För just foton och videos finns mer specifika alternativ också. Med så extrema mängder foton och videos som tvåsiffriga terrabyte så blir det dock dyrt med google photos eller liknande tjänster.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det gäller att ha tur med diskar.

Köpte 4x WD RED 8TB
Bytte två av dom på garantin med SMARTfel (lätt brukade) inom ett år.
Nu snart sex år senare så rullar alla på galant, rullar dygnet runt med typ 50gb skrivning och 150gb läsning per dag.

Dock sjukt imponerad av min Samsung SDD 128GB som är torrentdisk.
Sex år konstant skrivning och läsning, 51TB skrivet och den rullar på galant ändå.

Dock så har SMART funktionen slutat svara på den så oklart hur den egentligen mår även om den fungerar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Känns som att när en disk väl kommer över en viss "spädbarnsperiod" så lever den nästan hur länge som helst.
Dom dör tidigt eller inte alls.

Kör en raid på 3 diskar från 2012 eller nått...