Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.
***EDIT*** 2021-03-08
Denna tråden började som en fråga om hur man löser detta problem att slippa det sjukt jobbiga Thomson modemet om man vill köra ASUS router och Telia IPTV.
Jag har sen några år slutat med Teliabox, men efter många förfrågningar så har jag uppdaterat tråden med nya bilder och beskrivning.
För extra support, så fråga i tråden, eller om något inte stämmer längre, så skicka mig ett PM. (kan inte prova själv eftersom jag som sagt inte har denna setup längre)
Det finns även i tråden info om andra leverantörer och deras VID, sök för att hitta rätt.
1: Börja med att logga in på din ASUS router, förmodligen genom att skriva in http://192.168.1.1/ i webläsaren.
(om du inte bytt pass och login, så är dom som standard Login: admin Password: admin . Du bör verkligen byta dom om du inte gjort det redan.)
2: Börja med att uppdatera din firmware till senaste genom att klicka på programvarusiffrorna som står högst upp enligt bilden:
3: Klicka på "Check (Kontrollera)" och välj att uppdatera till senaste programvaran. Detta steget är mycket viktigt eftersom vissa gamla versioner strular med IPTV.
4: Klicka in dig på menyn till vänster och Välj "LAN", klicka sen på fliken som heter "IPTV"
5: Där ställer du in det enligt den här bilden:
6: Spara.
Nu ska det fungera om du sätter IPTV nätverkskablen på port 4 i routern.
Om det skulle vara så att ditt internet slutar fungera, så kan du vara en av dom som Telia satt på VID 243 istället för 845 (845 är dock vanligast) så prova att skriva 243 istället för 845 på samma ställe enligt bilden.
Du kan även behöva skriva in PRIO 1 på IPTV VID'en. Prova dig fram lite, och fråga i tråden om du behöver mer hjälp!
GLÖM INTE!!! Att Box och router behöver startas om, och boxen kan behöva sitta utan ström i 10min, eller att du kollar hur man gör en factory reset på den om du har otur.
Har du dessutom precis kopplat ur din Telia router innan du kört över allt på ASUS routern, så kan du behöva vänta ännu längre innan allt hoppar igång.
Kolla förslagsvis att internet fungerar via ASUS routern först, utan några VID inställningar, innan du börjar ställa in för IPTV.
Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die