Söker alternativ till datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Söker alternativ till datorhögtalare.

Behöver högtalare till datorn, provat Audioengine A2+(coilwhine i adaptern inget dom ville prova fixa) och Logitech G560(alla firmware problem man kan tänka sig)

Har kollat på datorhögtalare,studiomonitorer och soundbars, men jag kan inget om ljud och har dåligt med plats på skrivbordet.Vill ju inte blockera skärmarna.

Skulle kunna tänka mig stativ eller väggfästen men är gipsvägg.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt 2 st studiominitorer och en passande extern DAC. Om de inte får plats på skrivbordet så hade jag satt dem på väggen bakom. Går alldelses utmärkt att skruva i en gipsvägg om du sätter plugg först.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag hade köpt 2 st studiominitorer och en passande extern DAC. Om de inte får plats på skrivbordet så hade jag satt dem på väggen bakom. Går alldelses utmärkt att skruva i en gipsvägg om du sätter plugg först.

Några tips på vad jag ska kolla på i högtalare? Tror inte jag är tillräckligt insatt i ljud och musik för att behova en dac. Men som sagt kan jag ingenting om ljud.

Permalänk
Medlem

Nja, jag är inte så insatt i exakt vilken modell du ska köpa, det finns det andra på forumet som kan bra. Men google recensioner på studiominitorer. Vilken budget har du ungerfär tänkt?

En dac är inget måste men är smidigt då studiomonitorer ofta/alltid använder xlr/6,3 mm teleplugg och ofta saknar smidigt volymreglage.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

2-3 tusen kanske men är inte emot att betala mer om det är värt det.

Permalänk
Medlem

Om du har dåligt med plats så är dessa små rackare väldigt bra. Låter mycket större än vad de är.
IK Multimedia iLoud Micro Monitor

Edit
Och om du inte har ett externt ljudkort med volymkontroll och vill slippa justera volymen bak på högtalaren eller i Windows så kan du koppla in en monitor kontroller och ha lättillgängligt på skrivbordet.
Monitor kontroller

Permalänk
Medlem

Eller så springer man på loppisar och kan hitta både reciverar och högtalare som både är bättre och billigare än de flesta varianter med sub+satelliter, limpa, BT-högtalare i olika storlekar som kan hittas idag

Men bra ljud och liten storlek är ganska rejält ömsesidigt uteslutande så man får bestämma i hur mycket man vill offra i ljudkvalitet och basgång gentemot storlek.

Men skall man ha bar ljud så är inte sub + satellit någon bra väg hur man än gör - för live-inspelning med stereo-bas så så vill du ha två högtalare med anständig bas på var och en - annars så missar man mycket...

Permalänk
Medlem

eller kör du på ett par säkra mellanmjölkare: https://www.inet.se/produkt/6606129/logitech-z623

Funnits 10+ år på marknaden, väldigt simpla och gör sitt jobb

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem

Ju större desto bättre blir det åtminstone upp till en lådvolym kring 20 liter när man pratar om billiga system, kring 20 liter får man en 2 vägare med 8" basar och ett par nya aktiva kostar kring 4000kr och uppåt.
Mindre högtalare (som är billiga) kan för det mesta inte spela ner till kring 40 Hz och klarar alltså inte av röster och de flesta akustiska instrument på ett bra sätt så nånstans där går gränsen för att det ska bli så pass bra att man inte hela tiden tänker på att det är för dåligt, så kan du få plats med nått i den storleken är det bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett intressant alternativ vore kanske något i still med detta.
https://www.youtube.com/watch?v=CKIye4RZ-5k
(andra videon i en serie av 3)

Kanalen Tech Ingredients har gjort några videos om hur man gör billiga DIY högtalare med vad ska vara väldigt bra ljud.
Dom är platta så går att montera på väggen om man vill.
Jag säger "vad ska vara väldigt bra ljud" för jag är verkligen inte rätt person att bedöma om det verkligen är bra ljud eller inte.
Men jag tycker det var väldigt intressant och blev väldigt sugen på att testa själv.

Deras första video på ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=zdkyGDqU7xA
Tredje videon på ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=GslJ8Hf4WwE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av krait78:

Ett intressant alternativ vore kanske något i still med detta.
https://www.youtube.com/watch?v=CKIye4RZ-5k
(andra videon i en serie av 3)

Kanalen Tech Ingredients har gjort några videos om hur man gör billiga DIY högtalare med vad ska vara väldigt bra ljud.
Dom är platta så går att montera på väggen om man vill.
Jag säger "vad ska vara väldigt bra ljud" för jag är verkligen inte rätt person att bedöma om det verkligen är bra ljud eller inte.
Men jag tycker det var väldigt intressant och blev väldigt sugen på att testa själv.

Deras första video på ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=zdkyGDqU7xA
Tredje videon på ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=GslJ8Hf4WwE

Det är snarare acceptabelt ljud än bra ljud, det är främst för att underlätta möblering på vissa ställen och inget som låter seriöst bra. Det var Wharfdale som började med den typen av platta tavelhögtalare kommersiellt med sin NXT.

Idag gör även Ikea högtalare enligt samma princip och de låter snarlikt om man vill lyssna på själva principen https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-tavelram-med-wifi-hoeg... funkar för bakgrundsmusik om designen passar men inget man bör välja för seriösare lyssning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ju större desto bättre blir det åtminstone upp till en lådvolym kring 20 liter när man pratar om billiga system, kring 20 liter får man en 2 vägare med 8" basar och ett par nya aktiva kostar kring 4000kr och uppåt.
Mindre högtalare (som är billiga) kan för det mesta inte spela ner till kring 40 Hz och klarar alltså inte av röster och de flesta akustiska instrument på ett bra sätt så nånstans där går gränsen för att det ska bli så pass bra att man inte hela tiden tänker på att det är för dåligt, så kan du få plats med nått i den storleken är det bra.

Vilka röster går ner till 40 Hz? Genomsnitt för vuxna män ligger på ca 110 Hz, och man brukar säga att det går från 85 Hz. Manliga sångare som räknas som basar är från 75 Hz. Vissa akustiska instrument kan ju gå djupt som du säger, men ärligt talat så är det inte ofta de är där nere och spelar. Ett piano går ner till 27,5 Hz men hur ofta bankar de på där? Jag skulle säga att i de flesta moderna låtar så går de aldrig under C2 (ca 65 Hz) på ett piano.

Till TS. Är du otroligt kritisk i ditt lyssnande? Behöver det återges 100% korrekt? Lyssnar du på musik som använder ett stort frekvensomfång? Då får du lägga på lite pengar och skaffa bra grejer. Är du mer en casual lyssnare som vill ha hyfsat ljud när du kollar på Youtube, lyssnar på streamad musik och spelar lite spel så behöver du absolut inga stora 8" högtalare på skrivbordet. De iLoud Micro jag länkade till tidigare tar dig väldigt långt. Speciellt som du också verkar ha dåligt med utrymme på skrivbordet.

Eftersom du vet hur Audioengine A2+ låter så kan du kolla detta test mot iLoud Micro. Lyssna helst med bra lurar.
iLoud Micro Monitor vs Audioengine A2+
Jag tycker iLoud vinner ganska lätt.

Annars kan du kolla efter ett par begagnade Genelec 8010. Går att hitta för ca 3k på blocket ibland.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fetskaft:

Vilka röster går ner till 40 Hz? Genomsnitt för vuxna män ligger på ca 110 Hz, och man brukar säga att det går från 85 Hz. Manliga sångare som räknas som basar är från 75 Hz. Vissa akustiska instrument kan ju gå djupt som du säger, men ärligt talat så är det inte ofta de är där nere och spelar. Ett piano går ner till 27,5 Hz men hur ofta bankar de på där? Jag skulle säga att i de flesta moderna låtar så går de aldrig under C2 (ca 65 Hz) på ett piano.

Till TS. Är du otroligt kritisk i ditt lyssnande? Behöver det återges 100% korrekt? Lyssnar du på musik som använder ett stort frekvensomfång? Då får du lägga på lite pengar och skaffa bra grejer. Är du mer en casual lyssnare som vill ha hyfsat ljud när du kollar på Youtube, lyssnar på streamad musik och spelar lite spel så behöver du absolut inga stora 8" högtalare på skrivbordet. De iLoud Micro jag länkade till tidigare tar dig väldigt långt. Speciellt som du också verkar ha dåligt med utrymme på skrivbordet.

Eftersom du vet hur Audioengine A2+ låter så kan du kolla detta test mot iLoud Micro. Lyssna helst med bra lurar.
iLoud Micro Monitor vs Audioengine A2+
Jag tycker iLoud vinner ganska lätt.

Annars kan du kolla efter ett par begagnade Genelec 8010. Går att hitta för ca 3k på blocket ibland.

Du kan ju filtrera bort basen på en röst så hör du skillnad, det kommer mycket basljud från kroppen också som behövs för att det ska låta naturligt.
De största flyglarna (Bösendorfer Imperial) går ner under 20 Hz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är snarare acceptabelt ljud än bra ljud, det är främst för att underlätta möblering på vissa ställen och inget som låter seriöst bra. Det var Wharfdale som började med den typen av platta tavelhögtalare kommersiellt med sin NXT.

Idag gör även Ikea högtalare enligt samma princip och de låter snarlikt om man vill lyssna på själva principen https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-tavelram-med-wifi-hoeg... funkar för bakgrundsmusik om designen passar men inget man bör välja för seriösare lyssning.

Jag säger inte att du har fel angående hur bra ljud dom har, men från en snabb titt på Ikea högtalarna och även några exempel från NXT jag hittade, så verkar dom exemplen inte ha följt ett viktigt steg (enligt Tech Ingredients) vilket är att dom måste hänga fritt för att få bästa ljud.
Kanalen går in en hel del i vetenskapen bakom och hur dom testade sig fram till vad dom tyckte gav bäst ljud. Val av material etc.
Och för vad delarna kostar att sätta ihop dessa så är det ju bra mycket billigare en vad high-end högtalare kostar.

Dessutom, trådstartaren nämnde att det var dåligt med plats på skrivbordet, så ett par lätta högtalare att montera på gipsväggen känns ju som en möjlig lösning.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Kaleid:

Jag har dessa tillsammans med Addon Sub till min dator och är väldigt nöjd.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av krait78:

Jag säger inte att du har fel angående hur bra ljud dom har, men från en snabb titt på Ikea högtalarna och även några exempel från NXT jag hittade, så verkar dom exemplen inte ha följt ett viktigt steg (enligt Tech Ingredients) vilket är att dom måste hänga fritt för att få bästa ljud.
Kanalen går in en hel del i vetenskapen bakom och hur dom testade sig fram till vad dom tyckte gav bäst ljud. Val av material etc.
Och för vad delarna kostar att sätta ihop dessa så är det ju bra mycket billigare en vad high-end högtalare kostar.

Dessutom, trådstartaren nämnde att det var dåligt med plats på skrivbordet, så ett par lätta högtalare att montera på gipsväggen känns ju som en möjlig lösning.

Jag menar att de inte har bra ljud utan på sin höjd acceptabelt för enklare saker typ lyssna på nyheterna, en vanlig väggmonterad högtalare med låda låter mycket bättre än en "tavelhögtalare".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderat på detta om mina nuvarande skulle ge mig, och kommit fram till att en soundbar till en TV antagligen är det lättaste svaret. De brukar gå att hänga upp i skärmens VESA-fästen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gobb:

Behöver högtalare till datorn, provat Audioengine A2+(coilwhine i adaptern inget dom ville prova fixa) och Logitech G560(alla firmware problem man kan tänka sig)

Har kollat på datorhögtalare,studiomonitorer och soundbars, men jag kan inget om ljud och har dåligt med plats på skrivbordet.Vill ju inte blockera skärmarna.

Skulle kunna tänka mig stativ eller väggfästen men är gipsvägg.

jag har 2st yamaha HS5 och ett Steinberg UR22 MK2
https://www.thomann.de/se/yamaha_hs_5.htm

vet inte om jag kan rekommendera det dock, hade mycket problem med störningar från eluttaget i början och fick plocka bort jorden till monitorerna innan jag fick bort det mesta bruset och surret i dem, skulle nog köpa nått mer normalt idag typ https://www.inet.se/produkt/6606129/logitech-z623 dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

eller kör du på ett par säkra mellanmjölkare: https://www.inet.se/produkt/6606129/logitech-z623

Funnits 10+ år på marknaden, väldigt simpla och gör sitt jobb

Skrivet av Jagers:

skulle nog köpa nått mer normalt idag typ https://www.inet.se/produkt/6606129/logitech-z623 dessa

Efter allt krångel jag hade med G560 har jag inte direkt lust på logitech.

Skrivet av Kaleid:

De är intressanta, håller ett öga på dem.

Skrivet av mpat:

Funderat på detta om mina nuvarande skulle ge mig, och kommit fram till att en soundbar till en TV antagligen är det lättaste svaret. De brukar gå att hänga upp i skärmens VESA-fästen.

Vesa fästen skulle jag ha tänkt på, kan göra plats för högtalare om jag skaffer fästen till skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gobb:

Vesa fästen skulle jag ha tänkt på, kan göra plats för högtalare om jag skaffer fästen till skärmarna.

Det kan du naturligtvis göra, men bara för att vara tydlig med vad jag sa: man använder två av skruvhålen för VESA till att fästa soundbaren under eller ovanför skärmen så att den tar minimal plats. Använd de väggfästen som normalt finns på en soundbar och sätt en liten konsol mellan så att soundbaren hänger i skärmen. Skärmen kan fortfarande stå på stödet om man vill.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Snusfri
Skrivet av mrqaffe:

Jag menar att de inte har bra ljud utan på sin höjd acceptabelt för enklare saker typ lyssna på nyheterna, en vanlig väggmonterad högtalare med låda låter mycket bättre än en "tavelhögtalare".

Vore väldigt trevligt om du kunde sluta med dina gammelmodiga påståenden i varje tråd.

Nej, 8st 8" basar är inte minimum för att det ska låta bra, har aldrig varit och kommer aldrig vara det.

Vi pratade om detta i en annan tråd och jag överbevisade dig då, men du fortsätter envisas med ditt gamla trånga synsätt.

Så tråkigt att du fortsätter snacka smörja och lura folk.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av THB:

Vore väldigt trevligt om du kunde sluta med dina gammelmodiga påståenden i varje tråd.

Nej, 8st 8" basar är inte minimum för att det ska låta bra, har aldrig varit och kommer aldrig vara det.

Vi pratade om detta i en annan tråd och jag överbevisade dig då, men du fortsätter envisas med ditt gamla trånga synsätt.

Så tråkigt att du fortsätter snacka smörja och lura folk.

Vi har nog väldigt olika krav på vad som ska räknas som bra. Det går inte att bryta mot fysikens lagar så en del saker fungerar helt enkelt inte hur mycket tillverkarna än säger motsatsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av THB:

<Uppladdad bildlänk>

Jag köpte T14 till TV'n min.
Mellanregistret tal framförallt är riktigt kass i dessa Högtalare tycker jag.
Röster hörs klart bättre i TV'n min. Så jag köpte till en ljudlimpa för film.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

<Uppladdad bildlänk>

Sorry för OT men vad är det för helvit Xbox-kontroll du har?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag slår ett slag för Argon Audios Fenris A4 och A5.
Ligger lite över 3000kr men är ruskigt trevliga tycker jag.
Går givetvis att köpa till en sub om man tycker att det behövs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Jag köpte T14 till TV'n min.
Mellanregistret tal framförallt är riktigt kass i dessa Högtalare tycker jag.
Röster hörs klart bättre i TV'n min. Så jag köpte till en ljudlimpa för film.

Hm ok, inte så att jag har själv testat men (har goda erfarenheter av märket, har 2 par stativare hemma bl.a.) på min egen TV så överdrivs vissa frekvenser för att göra röster "bättre".

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

När det kommer till högtalare till dator och/eller sovrums-tv kommer jag alltid rekommendera Audio Pro T14 som det länkats till tidigare i denna tråd, speciellt när de är nedsatta till 1990:-. Eller deras efterföljare Audio Pro A26.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Hm ok, inte så att jag har själv testat men (har goda erfarenheter av märket, har 2 par stativare hemma bl.a.) på min egen TV så överdrivs vissa frekvenser för att göra röster "bättre".

Jo så är det säkert, personligen använde jag hellre TV ljud än T14.

Numera för film kör jag ljudlimpa och T14 med subbas..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vi har nog väldigt olika krav på vad som ska räknas som bra. Det går inte att bryta mot fysikens lagar så en del saker fungerar helt enkelt inte hur mycket tillverkarna än säger motsatsen.

Jo fast TS ville ha datorhögtalare och inte stora lådor. Tycker att vi hamnar lite för ofta i dessa diskutioner angående högtalare. Läs vad TS vill och inte vad du anser om fysiklagar.