Apple avtäcker Iphone 14 idag klockan 19:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Use as Your Car Key
Use the Apple Watch as a Walkie Talkie
Record a Voice Memo
Monitor Safe Hearing Levels
Use a Calculator
Act as a Compass
Always Show You The Display
Listen to Podcasts on the Apple Watch
Unlock Passwords and Notes on Your Mac
Use the Apple Watch to Challenge Friends
Use the Apple Watch as a Flashlight
Use the Apple Watch in Water
Track Your Runs
Stay Quiet in a Movie Theater
Change Your Watch Face
See Info Quickly
Monitor Your Heart Rate
Track Your Fitness
View and Reply to Text and iMessage
Send Apple Watch Memoji
Get iPhone Notifications On Your Wrist
Share Your Heartbeat
Pay with Apple Pay
Use Apple Watch Apps
Get Directions On Your Apple Watch
Send Drawings from the Apple Watch
Use Siri on the Apple Watch
Look at Photos on Your Apple Watch
Connect to Your Car
Send Facebook Messages
Listen to Music on Your Apple Watch
Stream Apple Music
Share Your Location
Check Your Email
Control Your Apple TV & Music
Use it as a Camera Viewfinder
Find a lost iPhone
Store Tickets on Your Apple Watch
Use it as a Nightstand Clock
Set Your Apple Watch Up to 10 Minutes Fast
Send an SOS
Keep on Track to Close Your Activity Rings
Keep You On Task as a Virtual Assistant
Send Money to Friends with Apple Pay Cash
Use it as a Stopwatch
Show Store Loyalty Cards
Control Your Smart Home
Get Important Weather Alerts
Use as a Translator
Check Your Instagram Feed
Track Your Sleep
Always Have Your Passwords
Track Skiing and Snowboarding with the Apple Watch
Continuously Track Your Heart Rate Without Workouts
Control Your HomePod Music
Order a Pizza
Open Your Garage Door
Show Your Car Insurance
Check the News
Browse Etsy
Make In-App Purchases on Your Apple Watch
Check Your Blood Oxygen Levels
Use without an iPhone as a Kid or Senior

Jag behöver alltså tre funktioner av alla dessa och då anser jag att den billigaste för 3400 kr är alldeles för dyrt för en klocka som jag vill använda max 1,5h per dag.
Apple Watch idag är ju tydligt riktad mot folk som vill ha den på sig dygnet runt och använda den till max.

Du kanske skulle titta på att köpa en begagnad då lika gärna. Till exempel en Apple Watch Series 4.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av qwertylol1:

Use as Your Car Key
Record a Voice Memo
Use a Calculator
Act as a Compass
Track Your Runs
Change Your Watch Face
See Info Quickly
Monitor Your Heart Rate
Track Your Fitness
Send Apple Watch Memoji
Share Your Heartbeat
Pay with Apple Pay
Use Apple Watch Apps
Connect to Your Car
Send Facebook Messages
Stream Apple Music
Share Your Location
Check Your Email
Find a lost iPhone
Send an SOS
Use it as a Stopwatch
Show Store Loyalty Cards
Control Your Smart Home
Use as a Translator
Track Your Sleep
Order a Pizza
Open Your Garage Door
Show Your Car Insurance
Check the News
Browse Etsy

Jag behöver alltså tre funktioner av alla dessa och då anser jag att den billigaste för 3400 kr är alldeles för dyrt för en klocka som jag vill använda max 1,5h per dag.
Apple Watch idag är ju tydligt riktad mot folk som vill ha den på sig dygnet runt och använda den till max.

Amazfit Neo

Check it

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Är iPhone och iOs användbart numera?

Själv skulle jag väl säga att iOS fick ett stort lyft med iOS 12. Mycket tack vare Shortcuts som är lite som IFTTT inbyggt i systemet. På hårdvarusidan var iPhone 11 Pro det stora lyftet.

Numera tycker jag att Android vs iOS är främst en smaksak. Själv växlar jag mellan båda systemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

kom igen airpods pro 2!

Med full funktionalitet till Android och Windows!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Use as Your Car Key
Record a Voice Memo
Use a Calculator
Act as a Compass
Track Your Runs
Change Your Watch Face
See Info Quickly
Monitor Your Heart Rate
Track Your Fitness
Send Apple Watch Memoji
Share Your Heartbeat
Pay with Apple Pay
Use Apple Watch Apps
Connect to Your Car
Send Facebook Messages
Stream Apple Music
Share Your Location
Check Your Email
Find a lost iPhone
Send an SOS
Use it as a Stopwatch
Show Store Loyalty Cards
Control Your Smart Home
Use as a Translator
Track Your Sleep
Order a Pizza
Open Your Garage Door
Show Your Car Insurance
Check the News
Browse Etsy

Ja, det är ju en smartwatch, vilket betyder att det är en dator i klockformat som gör att du kan köra en massa mjukvara som ger dig nästan oändlig funktionalitet. Klockan hade ju inte blivit billigare bara för att de tagit bort nästan alla funktionerna, utan bara blivit en sämre produkt.

Skrivet av qwertylol1:

Det är ju klart att man vill ha en klocka på sig dygnet runt om man kan, speciellt en som tar vitala mätningar, men det är nog ytterst få som använder en Apple Watch ”till max”, vad det nu innebär.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Snusfri
Skrivet av RVX:

Lite nyfiken, är du ute efter att försöka starta ett flamewar med din fråga? Vänd på frågan, är Android användbart numera?
Svaret är att båda är det.

Nej, är en helt seriös fråga.
Har inte använt iPhone och iOS sedan iPhone 3G vilket är väldigt länge sedan.

Självklart har det skett stora förändringar och förbättringar genom åren, men av det jag sett så och det lilla jag testat (iPhone SE 2022) så känns mycket fortfarande extra krångligt eller rent av besvärligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Självklart har det skett stora förändringar och förbättringar genom åren, men av det jag sett så och det lilla jag testat (iPhone SE 2022) så känns mycket fortfarande extra krångligt eller rent av besvärligt.

Om en iPhone är krånglig för dig och besvärlig, då vill jag inte ens tänka på hur svårt och besvärligt det måste vara för dig att ha en Android-telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bytte till en iPhone 13 efter 8,5 år med Android telefon och jag kan tycka att iOS är lite ologiskt och klumpigt ibland. Men det är mycket bättre än på min iPhone 4 som jag hade för 9 år sedan (minns inte vilken version av iOS som det var)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle väl säga att du måste testa minst en vanliga iPhone 12 eller iPhone 11 Pro för att se vad som idag är möjligt med iOS. En iPhone SE 2022 bygger utseendemässigt på en iPhone 6 från 2014 och har även bara en bråkdel av funktionerna i iOS. Då iPhone numera inte längre har någon fysisk hemknapp, så är även handhavandet helt annorlunda.

Samtidigt så har Shortcuts och stödet för NFC öppnat upp en helt ny värld för iPhone-användarna.

Numera har även iPhone möjligheten till widgets, även om det är 10 år efter Android

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av qwertylol1:

Use as Your Car Key
Record a Voice Memo
Use a Calculator
Act as a Compass
Track Your Runs
Change Your Watch Face
See Info Quickly
Monitor Your Heart Rate
Track Your Fitness
Send Apple Watch Memoji
Share Your Heartbeat
Pay with Apple Pay
Use Apple Watch Apps
Connect to Your Car
Send Facebook Messages
Stream Apple Music
Share Your Location
Check Your Email
Find a lost iPhone
Send an SOS
Use it as a Stopwatch
Show Store Loyalty Cards
Control Your Smart Home
Use as a Translator
Track Your Sleep
Order a Pizza
Open Your Garage Door
Show Your Car Insurance
Check the News
Browse Etsy

Men du behöver ju typ inte använda något av det där??? bara för det finns i mjukvaran så stör det dig?

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Ja, det är ju en smartwatch, vilket betyder att det är en dator i klockformat som gör att du kan köra en massa mjukvara som ger dig nästan oändlig funktionalitet. Klockan hade ju inte blivit billigare bara för att de tagit bort nästan alla funktionerna, utan bara blivit en sämre produkt.

Det är ju klart att man vill ha en klocka på sig dygnet runt om man kan, speciellt en som tar vitala mätningar, men det är nog ytterst få som använder en Apple Watch ”till max”, vad det nu innebär.

Varför skulle "man" vilja ha en klocka på sig dygnet runt?

-Jag har 10 klockor i lägenheten så jag kan se vad klockan är utan en Apple Watch.
-Jag behöver ingen klocka för att säga till mig att något är fel, mår jag dåligt så söker jag vård som en vanlig människa.
-Jag behöver inte att en klocka påminner mig om att jag rör på mig för lite.
-Jag behöver inte ta min puls 45 gånger per dag.
-Jag är inte så upptagen med annat att jag behöver prata med Siri konstant för att överleva.

Jag behöver klockan endast för de timmarna jag tränar och inte mer.
Och ska jag vara ärlig så vet jag inte ens vad man gör med en Apple Watch utanför träning.
Man kanske älskar att stenkoll på vad klockan är?

Permalänk
Medlem

Min gissning: Apple höjer priset på basmodellen av Iphone 14 pro till 1099 USD exklusive moms, vilket tillsammans med svag krona och svensk moms blir hiskeligt dyrt, över 15000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Varför skulle "man" vilja ha en klocka på sig dygnet runt?

-Jag har 10 klockor i lägenheten så jag kan se vad klockan är utan en Apple Watch.
-Jag behöver ingen klocka för att säga till mig att något är fel, mår jag dåligt så söker jag vård som en vanlig människa.
-Jag behöver inte att en klocka påminner mig om att jag rör på mig för lite.
-Jag behöver inte ta min puls 45 gånger per dag.
-Jag är inte så upptagen med annat att jag behöver prata med Siri konstant för att överleva.

Jag behöver klockan endast för de timmarna jag tränar och inte mer.
Och ska jag vara ärlig så vet jag inte ens vad man gör med en Apple Watch utanför träning.
Man kanske älskar att stenkoll på vad klockan är?

Du övertänker allt det här ganska grovt. Köp helt enkelt inte en Apple Watch och gå vidare med livet ditt är mitt förslag.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

OK, då ber jag om ursäkt
Jag kan bara tala av egen erfarenhet då jag tog steget över till iOS först för 3 år sen iom iPhone 11. Därefter hade jag inte mer än testat en iPhone mer än i en butik.
Det finns baksidor av båda mynten, vissa menyer och saker man ska göra i iOS känns extra krångliga ibland. Men så var det med Android också så klart. Gör min del var det mer ur uppdaterings-aspekten som jag bytte.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

I och med Apple Watch Series 8 och Apple Watch Pro som ryktas så hoppas jag att dom utökar antal länder med Fitness+ hit till Sverige. Jag ville prova på och skulle starta en prenumeration igår men så visade det sig att det inte finns här än av någon anledning.

Med tanke på att homepod lanserades 2018 och det dröjde tills typ nu med Svenska stöd så ja, lär dröja
Och man tycker Apple borde prioritera Smarta hem över fitness+ för inte bara ge allt till Google och Amazon typ.

Permalänk
Skrivet av urban22:

Min gissning: Apple höjer priset på basmodellen av Iphone 14 pro till 1099 USD exklusive moms, vilket tillsammans med svag krona och svensk moms blir hiskeligt dyrt, över 15000 kronor

Jag tror du har mycket fel. Apple tjänar väldigt mycket på att ha många kunder i deras plattform.
De har dock ett stort problem som är att de vill ha många kunder och sälja mobiler i alla prisklasser, detta utan att mobilen i de lägre prisklasserna konkurrerar med de dyrare.

Det är därför iPhone SE såg ut som den gjorde. Hur de ska lösa det i år är en bra fråga? Jag tror att de måste göra den billigaste mobilen "handikappad" på något sätt utan det är för uppenbart att de gjorde detta för att få de som har råd att köpa den dyrare, men jag kan inte komma på något direkt som de kan göra. Speciellt i tider då random 1000kr mobil inte har urkass kamera, så alla iPhone lär för den stora skaran få en Ok kamera. Inom traditionell mjukvara så löser man exakt samma problem genom att strypa mjukvaran och man får köpa dyrare licens.

Tar vi filmtjänster så stryper de kvaliten för de mindre kapitalstarka kunderna osv (så den enligt mitt tycke blir riktigt dåligt). Så problemet är inget unikt, men Apple har ett problem hur de ska lösa det och jag är förväntansfull på se hur de väljer att lösa det.
Att låta den billigaste iPhone kostar 10 000kr tror jag är ett dumt val. Likaså släppa en mobil som ser ut som flaggskeppen men kostar häften så mycket och skillnaden är fjolårets cpu som endast är dubbelt så snabb som de senaste Android. (eller hur det ligger till)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Med tanke på att homepod lanserades 2018 och det dröjde tills typ nu med Svenska stöd så ja, lär dröja
Och man tycker Apple borde prioritera Smarta hem över fitness+ för inte bara ge allt till Google och Amazon typ.

Ja, och man kan fortfarande inte köpa en HomePod från deras egna hemsida.

HomeKit får ju ett rejält ansiktslyft iom iOS 16 i alla fall. Fitness+ kan ju i teorin släppas som det är. Dom vill väl ha svenska undertexter fört men det klarar dom ju av på sin streamingtjänst så det borde ju inte vara några problem egentligen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror du har mycket fel. Apple tjänar väldigt mycket på att ha många kunder i deras plattform.
De har dock ett stort problem som är att de vill ha många kunder och sälja mobiler i alla prisklasser, detta utan att mobilen i de lägre prisklasserna konkurrerar med de dyrare.

Det är därför iPhone SE såg ut som den gjorde. Hur de ska lösa det i år är en bra fråga? Jag tror att de måste göra den billigaste mobilen "handikappad" på något sätt utan det är för uppenbart att de gjorde detta för att få de som har råd att köpa den dyrare, men jag kan inte komma på något direkt som de kan göra. Speciellt i tider då random 1000kr mobil inte har urkass kamera, så alla iPhone lär för den stora skaran få en Ok kamera. Inom traditionell mjukvara så löser man exakt samma problem genom att strypa mjukvaran och man får köpa dyrare licens.

Tar vi filmtjänster så stryper de kvaliten för de mindre kapitalstarka kunderna osv. Så problemet är inget unikt, men Apple har ett problem hur de ska lösa det.

Jag tror att Iphone 14 kommer lyftas fram mer som en modell för massorna, medan Pro i ännu högre grad lyfts fram som ett lyxalternativ.

Den relativa prisökningen har jag inte heller tagit ur luften; Macbook Air M2 höjdes från 999 till 1199 USD för basmodellen, vilket i Sverige blev ett rek. pris som gick från 12495 till hela 16495 kr. Om Pro-modellen skulle höjas till 1099 USD skulle detta alltså motsvara ganska exakt 15000 kr.

Men vi får se klockan 19

Permalänk

Finns det någon här som tror att man kommer bli överraskad av en ny detalj? Alltså något som man inte alls trodde skulle finnas eller något som otroligt mycket förbättrades till en grad som man ej hade gissat?

Ett problem med dessa saker är att många har för bra koll på teknikutvecklingen så man inte riktigt kan bli överraskad.
För mig så hade Solid State batterier, frontkamera helt bakom skärmen, släppt en vikbar något som jag kan komma på som hade gjort mig helt paff om Apple redan skulle släppa det. Men tyvärr så varenda release av typ allt alla produkter jag kan komma på (mobiler, grafikkort, gräsklippare) som jag har sett de senaste 10åren har varit, gäsp, detta visste jag. Jag trodde det skulle bli lite större skillnad, men visst det är bättre än vad som idag finns.

*edit*
Ta Samsung Fold 1 som på sätt var revolutionerande. Men typ 99,9% av alla som tittade på presentationen tänkte, coolt, men jag hade gissat på lite mindre veck osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Då är det nog precis lika besvärligt för dig nu skulle jag tro av egen erfarenhet fast åt andra hållet, jag tycker andriod är onödigt krångligt och besvärligt. Det handlar nog om vad man är van helt enkelt.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av padinni:

Vad menar du?
Är android användbart numera?

Snarare har Android blivit oanvändbart och buggigt som bara den se bara hur buggigt det är på Pixel 6an och det är värre nu än när Pixel 6an lanserades.

Permalänk
Medlem

Far Out måste ju betyda att de endast kommer i en färg. Tie dye!

Permalänk
Medlem

Jag är för första gången på tio år, sugen på en iPhone. Blir att spana in eventet ikväll.

Permalänk

Far out är att mobilerna kan ansluta till satelliter , glöm Iridium osv...

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag med spänning på Air Pods Pro 2.

Permalänk

Jag skulle helst vilja se att bilskärmen alltid är på! Sedan hoppas jag att de behåller mini-modellen. Sen skulle en fingeravtrycksläsare bakom glaset vara bra så man inte behöver ta upp mobilen från bordet och rikta den mot ansiktet för att låsa upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Mina 2 ören ligger på att de kommer slopa kontakten helt och köra trådlöst.

Inte än, de har varit i princip bekräftat i nästan 1 år att de blir lightning även detta år. Nästa år blir med största sannolikhet USB-C pga krav med en liten chans på helt trådlöst.

Permalänk
Medlem

Sugen på om de visar upp de nya modellerna av iPad Pros, har hållit av med att köpa en sedan 2018.

Permalänk
Medlem

iPad kommer nog senare i höst. Apple har skjutit upp lanseringen av iPadOS så att den syncar mer med MacOS. Så kommer det nya iPad så gissar jag att de kommer vid nästa mac-relaterade event.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Jag skulle helst vilja se att bilskärmen alltid är på! Sedan hoppas jag att de behåller mini-modellen. Sen skulle en fingeravtrycksläsare bakom glaset vara bra så man inte behöver ta upp mobilen från bordet och rikta den mot ansiktet för att låsa upp den.

Det blir säkert always-online display på Pro-modellerna med skärmar som går ner i Hz.

Skrivet av jhN322:

Inte än, de har varit i princip bekräftat i nästan 1 år att de blir lightning även detta år. Nästa år blir med största sannolikhet USB-C pga krav med en liten chans på helt trådlöst.

Jag gissar på USB-C eller helt trådlös för iPhone 17 (2025). Kraven för USB-C går i kraft hösten 2024 och innan dess hinner ju både iPhone 14, 15 och 16 släppas. Det är inte förrän iPhone 17 som kraven påverkar Apple och då är det nog rätt stor chans att det blir helt trådlöst.

Licensintäkter från alla tillbehör för iPhone är så stora så jag har svårt att se att dom går över till USB-C för telefonerna innan iPhone 17. Men det vore ju bra om dom gjorde tidigare än så!

Visa signatur

press nu1mlock