Vad använder folk för molnlagring?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vad använder folk för molnlagring?

Hej

Kollade på att skaffa någon molnlagring för en extra backup så tänkte se vad andra kör med för något.
Vill egentligen bara ha molnlagring och inget annat (ibland hänger det med massa annat) för foto och filmer.
Samt så billigt som möjligt och helst skalbart så man slipper köpa 1-5TB direkt.
Tror jag bara behöver 200GB just nu, men kommer ju behöva uppdatera i framtiden så är ju bra om det går att göra.
Bra om det fungerar både på datorn och mobilen så det går att göra backup på foto och video på båda enheterna.

https://www.tomsguide.com/buying-guide/best-cloud-storage
Hittade någon sida som länkade de "bästa" enligt den. Men tänkte se lite vad andra använder.

Permalänk

50gb apple, 9kr månad

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Icloud 50gb, 9kr. One Backup ifrån SpiderOak, 400gb 11$

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

iCloud och Google Drive.

Permalänk
Medlem

konstigt att länken inte alls pratar om Blackblaze... - med B2 (finns numera i en S3-kompatibel protokollversion) så betalar man efter hur mycket man lagrar och man kan själv välja vilken retentionstid man vill ha på gamla 'överskrivna' filer vid en senare backupsväng - bra tex om datorn har fått ransomware och backupprogrammet sedan synkat upp allt detta till molnet - i blackblaze har man versionen innan (den friska) kvar default 30 dagar efter att det blev 'raderat/ersatt' med ny version.

När man tittar efter molnbackuplagring så är retension och versionshanteringen en viktig bit - står det inget om det (och tar extra betalt på något sätt för det) så finns det inte!! läs avtalet noga innan man aktivera det!!

haken - man få betala för volymen av sina 'överskrivna filer' likväl de synliga tills åldersklockan har gått ut för de överskrivna filerna. det kostar också mer att ladda tillbaka filerna igen (liten mängd är fritt per månad att ladda tillbaka för tex. olika backupprograms indexlistor och annan administrativa filer) vilket också är en lösning AWS också har.

Gäller att använda backupprogram som har gränssnitt mot dessa lagringar och designade så att de inte i onödan läser tillbaka för mycket filer under var backupprocess (dvs. har egna cache på klientdatorn och läser från molnlagringen bara om det saknas bitar) .

Permalänk
Medlem

iCloud 50GB för 9kr per månad som flera andra här. Delas med familjen utan extra kostnad. Får även tillgång att använda mitt egna domännamn för mail hos Apple istället för att krångla med Gmail eller använda något "mailhotell".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Google Drive - 15gb - Gratis

Google Photos - Gratis

Lagrar i princip ingenting digitalt, ibland är det tråkigt att inte ha lite historia bakåt men ack så skönt att veta att mitt avtryck på world wide web inte är så extremt.

Körde Dropbox förr när jag gick i skolan men inte rört det på 10+ år.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

https://www.tomsguide.com/buying-guide/best-cloud-storage
Hittade någon sida som länkade de "bästa" enligt den. Men tänkte se lite vad andra använder.

En sida som listar Zoolz skulle jag inte lita på. De kastade ut alla användare med livstidsabonnemang för ett par år sedan. Jag är själv en av de drabbade:

https://www.trustpilot.com/review/zoolz.com

Numera kör jag helst iCloud och pCloud. Betalar 9:-/mån för 50GB på iCloud.

Permalänk
Medlem

1tb Onedrive som följer med office 365. Funkar kanon mellan mobil och dator och det går att komma över office ganska billigt om man lägger prisbevakning.

Visa signatur

Mina bullar är kända från kust till kust

Permalänk
Medlem

Google Foto/Drive för sånt som kommer in via deras ekosystem t.ex. Gmail, Google Foto osv.
OneDrive för backup/molnlagring av dokument och liknande från annat håll.
Dropbox har jag så smått övergett efter att de begränsat antal enheter man kan ha inloggade samtidigt, men ligger lite gammalt där också.

Klarar mig än så länge med gratisversionerna. Skulle jag köpa lagring i framtiden så lär det nog bli OneDrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

konstigt att länken inte alls pratar om Blackblaze... - med B2 (finns numera i en S3-kompatibel protokollversion) så betalar man efter hur mycket man lagrar och man kan själv välja vilken retentionstid man vill ha på gamla 'överskrivna' filer vid en senare backupsväng - bra tex om datorn har fått ransomware och backupprogrammet sedan synkat upp allt detta till molnet - i blackblaze har man versionen innan (den friska) kvar default 30 dagar efter att det blev 'raderat/ersatt' med ny version.

Kör Backblaze B2, funkar suveränt nu när det stödjer S3 så man kan använda det med t.ex. Synology:s Hyper Backup. Brukar ligga på runt 600 GB (det ökar och minskar som sagt dynamiskt) och kostar ca. $3 i månaden ($0,005/GB). Väl värt pengarna för att ha de viktigaste filerna på en säker plats fysiskt avskilt från lägenheten (om man råkar ut för t.ex. inbrott eller brand). P.g.a. hur Hyper Backup fungerar rent filmässigt använder jag dock inte retention-funktionen i Backblaze utan låter programmet sköta versionshanteringen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Kör med Nextcloud som jag har installerat på min server. Bättre säkerhet, bättre integritet, bättre service.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Lego Master

Dropbox, 2tb lagring. 119kr/mån eller nåt liknande. Kanske lite dyrt, men jag har gott om plats för alla bilder på ungarna plus ljudböcker och annat jag vill komma åt överallt. Riktigt bra uppladdning av bilder, appen är duglig.
Vill inte hålla på att pilla med egen server eftersom jag då själv blir ansvarig för driften, plus att dom huset brinner upp står ju serverjäveln där och brinner samtidigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

OneDrive med Office 365. Tre telefoner synkar ständigt och bilder sorterar man direkt efter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av _Fredrik_:

OneDrive med Office 365. Tre telefoner synkar ständigt och bilder sorterar man direkt efter.

Jag testade att köra OneDrive, men jag tyckte deras synkningsprogramvara för datorn var helt värdelös. Jag kunde inte flytta mappen utan att typ installera om datorn, och jag vill kunna ha en lokal kopia på allt mitt molnsynkade på datorn at all times, men vägrar göra det på min m2-disk jag vill ha Windows och spel på.
Hur har du satt upp det?

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Kör bara telefoner och plattor. Har ingen backup mer än molnet. Tar ner allt 1gång per år och lägger på en disk. Så ingen programvara på burken. Den har jag aldrig gillat.

Permalänk
Medlem

Använder primärt Icloud och extremt sällan dropbox.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Musikälskare
Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Kör med Nextcloud som jag har installerat på min server. Bättre säkerhet, bättre integritet, bättre service.

Fast om det är din egen server betyder det ju att du har det hemma? Vad händer då om huset t.ex. brinner ner?

Vad finns det för molnlösning om man behöver en backup på en annan plats än hemma? Finns det något vettigt alternativ till teknikjättarna med bättre integritet och gärna baserat i Sverige?

Permalänk
Inaktiv

Intressant. Norskt företag, men var har de sina servrar? I Norge?

Edit: Hittade svaret på frågan själv. Svaret är ja. "Jottacloud is a Norwegian company with Norwegian owners, and we operate under Norwegian privacy laws. We store all your files in Norway."

Permalänk
Medlem

Onedrive. Behöver ändå Office 365 så 1 TB molnlagring som medföljer är perfekt. Använder bara ca 600 GB än så länge. Automatisk bilduppladdning från telefonen är guld så man slipper bry sig.

Brukar gå att hitta för under 500 kr/år.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Onedrive , och Icloud på mobilen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av anon315148:

Intressant. Norskt företag, men var har de sina servrar? I Norge?

Edit: Hittade svaret på frågan själv. Svaret är ja. "Jottacloud is a Norwegian company with Norwegian owners, and we operate under Norwegian privacy laws. We store all your files in Norway."

Precis, har haft dom i åratal utan problem och överkomligt pris imo, bra support också som svarar direkt
Känns tryggt att dom är i Norge med sina servrar för min del

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Fast om det är din egen server betyder det ju att du har det hemma? Vad händer då om huset t.ex. brinner ner?

Vad finns det för molnlösning om man behöver en backup på en annan plats än hemma? Finns det något vettigt alternativ till teknikjättarna med bättre integritet och gärna baserat i Sverige?

Yepp, det har jag, så om strömmen går eller om det blir ett driftfel hos internetleverantören så är det ju en nackdel att ha servern här hemma, helt klart. Och om det skulle börja brinna? Jag vet ärligt talat inte. Det kan ju brinna överallt oavsett plats, även i en serverhall (som för OVHcloud förra året). Försöka rädda servern så snabbt det bara går? Eller försöka släcka branden om jag kan?

Det finns såklart vettiga molntjänster som håller sin data krypterad och säker. The Good Cloud är en av dessa. Nackdelen med molntjänster som faktiskt är mån om deras kunders integritet och som krypterar all data, är oftast svindyra. Exempel: The Good Cloud vill ha cirka 600 kr per månad för 5 TB, eller cirka 200 kr för 1 TB.

Har testat många molntjänster och de som jag kommer ihåg är Google Drive, Dropbox, The Good Cloud, MEGA, Backblaze, OneDrive, Degoo, Sync, Internxt och kDrive. Har också försökt att hitta en svensk molntjänst som är mån om ens integritet (exempelvis Felias molntjänst är inte snäll mot ens integritet), men har inte hittat någon.

Till slut tröttnade jag och köpte hem en 6 TB extern hårddisk + en Raspberry Pi 4 8 GB med 480 GB M.2-lagring och installerade Nextcloud i den. Testade ownCloud förutom Nextcloud, men fann Nextcloud som mer komplett. Segare, ja, men äh. Har inte varit lyckligare och tryggare tidigare än vad jag är nu för tiden. Jag vet var min data är lagrad och hur den lagras, och vilka som har tillgång till min data.

Ska köpa en starkare och bättre server + fler hårddiskar (och då interna) för och kunna installera fler tjänster och köra spegling mellan hårddiskarna (precis som hos i stort sett alla andra molntjänster).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Yepp, det har jag, så om strömmen går eller om det blir ett driftfel hos internetleverantören så är det ju en nackdel att ha servern här hemma, helt klart. Och om det skulle börja brinna? Jag vet ärligt talat inte. Det kan ju brinna överallt oavsett plats, även i en serverhall (som för OVHcloud förra året). Försöka rädda servern så snabbt det bara går? Eller försöka släcka branden om jag kan?

Du missar poängen med molnlösning som backup. Självklart kan det brinna både hemma och hos molntjänsten. Sannolikheten att det brinner hos båda samtidigt är dock ganska overklig. Det är det som är syftet med backup, att inte ha allt på en enda fysisk plats eftersom ingen fysisk plats kan stå emot allt. För att minimera risken för dataförlust bör man därför lagra på två olika fysiska platser. Det är där molnlösningen kommer in.

Om man bara vill lagra så behövs givetvis inget moln. Ett alternativ är att ha en server hos någon annan att göra backup till eller regelbundet göra backup till en extern hårddisk som förvaras på en annan plats än hemmet.

Skrivet av Airikr:

Det finns såklart vettiga molntjänster som håller sin data krypterad och säker. The Good Cloud är en av dessa. Nackdelen med molntjänster som faktiskt är mån om deras kunders integritet och som krypterar all data, är oftast svindyra. Exempel: The Good Cloud vill ha cirka 600 kr per månad för 5 TB, eller cirka 200 kr för 1 TB.

Har testat många molntjänster och de som jag kommer ihåg är Google Drive, Dropbox, The Good Cloud, MEGA, Backblaze, OneDrive, Degoo, Sync, Internxt och kDrive. Har också försökt att hitta en svensk molntjänst som är mån om ens integritet (exempelvis Felias molntjänst är inte snäll mot ens integritet), men har inte hittat någon.

Tack för tips. Ska kolla mer på detta när jag hinner. Jottacloud lät intressant annars.

Har betydligt mindre lagringsbehov än dig dock. Jag lagrar endast eget material och skulle klara mig med en molnlagring på max 100 GB (har ca 50 GB). Däremot vill man ju inte betala hutlöst oavsett och ha möjlighet att utöka lagringsutrymmet efter behov.

Permalänk
Medlem

Kör Onedrive för min fru och mig själv. Det är billigare än Dropbox och får med Office-paket på köpet. Känns helt okej.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Du missar poängen med molnlösning som backup. Självklart kan det brinna både hemma och hos molntjänsten. Sannolikheten att det brinner hos båda samtidigt är dock ganska overklig. Det är det som är syftet med backup, att inte ha allt på en enda fysisk plats eftersom ingen fysisk plats kan stå emot allt. För att minimera risken för dataförlust bör man därför lagra på två olika fysiska platser. Det är där molnlösningen kommer in.

Om man bara vill lagra så behövs givetvis inget moln. Ett alternativ är att ha en server hos någon annan att göra backup till eller regelbundet göra backup till en extern hårddisk som förvaras på en annan plats än hemmet.

Har betydligt mindre lagringsbehov än dig dock. Jag lagrar endast eget material och skulle klara mig med en molnlagring på max 100 GB (har ca 50 GB). Däremot vill man ju inte betala hutlöst oavsett och ha möjlighet att utöka lagringsutrymmet efter behov.

Så sant som ni skriver. Jag har allt haft tanken på att låta ett företag ta hand om min server i en serverhall (till exempel hos Inleed). Men då kan jag inte hålla koll på vem som kollar i min server och när det sker, om det ens kommer att ske över huvud taget.

Jag lagrar aldrig något krypterat i min server sen jag förlorade hundratals filer när jag slarvade bort avkrypteringsnyckeln till NAS'en av okänd anledning och var då tvungen att formatera hela hårddisken mot min vilja och börja om på ruta ett igen. Har även förlorat viktig information som jag hade lagrat krypterat via Joplin. Likadant med gamla MSN-konversationer som jag lagrade krypterade med hjälp av MSN+ eller vad den tredjepartstjänsten nu igen heter. Har i och för sig kvar dessa konversationer, men kan inte avkryptera dom då jag inte kommer ihåg lösenordet.

Till slut tänkte jag "aldrig mer krypterat".

Visa signatur

Permalänk
Sötast

Kör filerun hemma som synkas med alla mobiler till min unraid NAS.
Nas backas sedan till en VPS som jag betalar ~65KR/månad för 1TB disk

Intel® Xeon® E5 2C, 2GB ram, 1TB disk, 3TB transfer, €5/month - Har tom hostat nextcloud där en gång i tiden. Körde fulldisk encryption (egen installerat) så säkerheten är top notch. Deras uptime är fantastisk. Har haft 1 servicefönster på 2.5 år.

Såg nyligen att Hetzner säljer 1TB Storage box för € 3.20/mån +VAT har stöd för bl.a rsync via ssh, sftp etc.... Så funderar på att hoppa över dit, bara just för att nästan halvera den redan lilla kostnaden.

Permalänk
Lego Master

Det där såg ju riktigt bra ut. Får bli att testa deras gratisversion en stund för att se hur uppladdningen av bilder från mobilen funkar, det är min absolut viktigaste funktion för tillfället hos Dropbox.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Google Workspace Enterprise.

1 EB per konto.
190 kr /konto och månad.