Permalänk
Medlem

Dator hittar ej router

Hej,

Mina päron flyttade häromdagen till en ny lägenhet och tog med sig sin router som jag köpt till dem för två år sedan. Fungerar felfritt och inga konstigheter tills flytten. När de försöker koppla in den så dyker den varken upp på Wi-Fi eller kabel till olika datorer och telefoner.

Har nu själv försökt på mig problemet utan att kunna lösa det. Har försökt att reseta, hard-reset och andra saker för att försöka få den till factory men ingenting fungerar alls. Det var vid ett tillfälle den fungerade i 15 sekunder tills den behövde sätta på Wi-Fi manuellt via routerlogin som den snabbt därefter slutade fungera igen. Slut på idéer nu. Vad skulle jag kunna göra? Hittar inga lösningar online heller

Router: NETGEAR Nighthawk X6 R8000

CAPS BORTTAGNA, SKRIK INTE! /MOD
Permalänk
Medlem

Fungerar det när du kör kabel från routern till dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuggen:

Fungerar det när du kör kabel från routern till dator?

Nope. Ingenting fungerar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LappeeN:

Nope. Ingenting fungerar :/

Om du kopplar direkt från TP/Fiberkonverter till datorn utan router fungerar det då?

Rak-koppla sen tar du upp cmd och skriver : ipconfig /all

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LappeeN:

Hej,

Mina päron flyttade häromdagen till en ny lägenhet och tog med sig sin router som jag köpt till dem för två år sedan. Fungerar felfritt och inga konstigheter tills flytten. När de försöker koppla in den så dyker den varken upp på Wi-Fi eller kabel till olika datorer och telefoner.

Har nu själv försökt på mig problemet utan att kunna lösa det. Har försökt att reseta, hard-reset och andra saker för att försöka få den till factory men ingenting fungerar alls. Det var vid ett tillfälle den fungerade i 15 sekunder tills den behövde sätta på Wi-Fi manuellt via routerlogin som den snabbt därefter slutade fungera igen. Slut på idéer nu. Vad skulle jag kunna göra? Hittar inga lösningar online heller

Router: NETGEAR Nighthawk X6 R8000

Provat om det går att nå den om varken router eller dator är ansluten till internet utan det bara är en kabel mellan dem ? (Prylarna måste startas om efter omkopplingen)
Använder datorerna dhcp för adresseringen eller blandas det in nån statisk adressering nånstans ?
Det är rätt nätdel ansluten till routern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuggen:

Om du kopplar direkt från TP/Fiberkonverter till datorn utan router fungerar det då?

Rak-koppla sen tar du upp cmd och skriver : ipconfig /all

Yes. Internet fungerar och är inga problem med. Fungerar direkt till datorn och med en annan router. Det är bara denna router som har 0 signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Provat om det går att nå den om varken router eller dator är ansluten till internet utan det bara är en kabel mellan dem ? (Prylarna måste startas om efter omkopplingen)
Använder datorerna dhcp för adresseringen eller blandas det in nån statisk adressering nånstans ?
Det är rätt nätdel ansluten till routern ?

Yes har provat det men det funkar inte. Vad jag vet så är det automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LappeeN:

Yes. Internet fungerar och är inga problem med. Fungerar direkt till datorn och med en annan router. Det är bara denna router som har 0 signal.

Ok ta en nål och resetta routern till factory igen (20 sec). Sen utfört du "installationen" på den igen.

Låter jättemärkligt att det inte skulle fungera

"I had either forgotten or was unaware of the WiFi & WPS buttons on top of the device. I felt that some place, some way, there had to be a way to turn the wireless on again. I kept seeing, on the Genie, that the wireless was "Off", but could not find how to turn it back "On". " Kan de råkat komma åt någon knapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuggen:

Ok ta en nål och resetta routern till factory igen (20 sec). Sen utfört du "installationen" på den igen.

Låter jättemärkligt att det inte skulle fungera

"I had either forgotten or was unaware of the WiFi & WPS buttons on top of the device. I felt that some place, some way, there had to be a way to turn the wireless on again. I kept seeing, on the Genie, that the wireless was "Off", but could not find how to turn it back "On". " Kan de råkat komma åt någon knapp?

Provat det flertal gånger, även olika varianter på tider och 30-30-30 varianten.
Även kollat upp knapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LappeeN:

Provat det flertal gånger, även olika varianter på tider och 30-30-30 varianten.
Även kollat upp knapparna.

Hur ser det ut inne i router konfigurations sidan då?

Gå in på advanced och titta hur "wireless settings 2.4 GHZ/5GHZ ser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuggen:

Hur ser det ut inne i router konfigurations sidan då?

Gå in på advanced och titta hur "wireless settings 2.4 GHZ/5GHZ ser ut

Vännen, jag skriver ju flertal gånger att jag inte kommer in överhuvudtaget in på routern. Har inte tillgång till den, som om den inte får signal 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av LappeeN:

Vännen, jag skriver ju flertal gånger att jag inte kommer in överhuvudtaget in på routern. Har inte tillgång till den, som om den inte får signal 🙃

Har du kopplat i LAN 1 porten till datorn? dvs kör INTE trådlöst.

Gå in på 192.168.1.1.

Ta en bild på cmd där du skrivit ipconfig /all

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuggen:

Har du kopplat i LAN 1 porten till datorn? dvs kör INTE trådlöst.

Gå in på 192.168.1.1.

Ta en bild på cmd där du skrivit ipconfig /all

Yes det har jag testat. Här finns bild på hur det ser ut på cmd.
Ip routing enabled var OFF innan .testade nyss att sätta på dem men funkade ändå inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LappeeN:

Yes det har jag testat. Här finns bild på hur det ser ut på cmd.
Ip routing enabled var OFF innan .testade nyss att sätta på dem men funkade ändå inte. <Uppladdad bildlänk>

Bra med bild. När du tog bilden, var du ansluten med kabel direkt till routern (port 1) och den andra kabeln går från gulport från routern till väggen/fiberkonverter?

Lyser routern?

Permalänk
Medlem

I detta fall var routern inte kopplad till väggen utan endast dator till router. Endast port 1 och on/off lampan lyser

Permalänk
Medlem

Vad har du för ISP? Har haft liknande problem med div high-end-consumer routrar då ISP krävde routerns MAC adress för att kunna fungera, som jag var tvungen att ringa och meddela dem om. Det var flera år sedan men problemet du beskriver låter bekant.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400A RGB Black ║ MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO ║ AMD Ryzen 9 5900X Processor ║ Corsair iCUE H100i RGB PRO XT ║ Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB ║ Samsung 980 PRO 1TB SSD ║ ASUS Prime X570-P, Socket-AM4 ║ Corsair TX750M, 750W PSU ║ ACER Nitro XV2 4K UDH 144Hz ║ Yamaha MG10XU Mixer ║ Beyerdynamic DT 1770 PRO ║ SHURE SM7B Mic ║ CloudLifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av LappeeN:

I detta fall var routern inte kopplad till väggen utan endast dator till router. Endast port 1 och on/off lampan lyser

ok, har du en till kabel och kan koppla den i wan port>väggen och ladda upp nytt kort från CMD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LappeeN:

I detta fall var routern inte kopplad till väggen utan endast dator till router. Endast port 1 och on/off lampan lyser

Har du möjlighet att kontrollera spänningen från nätdelen eller testa med en annan nätdel till routern?

Skrivet av dogson69:

Vad har du för ISP? Har haft liknande problem med div high-end-consumer routrar då ISP krävde routerns MAC adress för att kunna fungera, som jag var tvungen att ringa och meddela dem om. Det var flera år sedan men problemet du beskriver låter bekant.

Men det spelar ingen roll när man inte kommer in i routern, det är ju inte internetanslutningen som strular utan länken mellan router och klient.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dogson69:

Vad har du för ISP? Har haft liknande problem med div high-end-consumer routrar då ISP krävde routerns MAC adress för att kunna fungera, som jag var tvungen att ringa och meddela dem om. Det var flera år sedan men problemet du beskriver låter bekant.

Bredband2 hos päronen och Telia hemma. Har testat i tre olika hushåll. Samma resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du möjlighet att kontrollera spänningen från nätdelen eller testa med en annan nätdel till routern?

Men det spelar ingen roll när man inte kommer in i routern, det är ju inte internetanslutningen som strular utan länken mellan router och klient.

Hur testar jag spänningen? Jag har testat flera olika kablar om det är de du syftar på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LappeeN:

Hur testar jag spänningen? Jag har testat flera olika kablar om det är de du syftar på.

En spänningsprovare behövs för det. Startar routern överhuvudtaget? Har du prövat flera olika nätdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

En spänningsprovare behövs för det. Startar routern överhuvudtaget? Har du prövat flera olika nätdelar?

Routern startar ja. Har testat olika nätdelar. Har försökt i två dagar nu och vid två tillfällen fick den kontakt tills jag försökte sätta på Wi-fi manuellt via inställningar så tappade den kontakten igen. Har ingen aning hur den fick kontakt i första början.

Permalänk
Medlem

Haha okej gott folk nu har vi mirakulöst kommit in i routern återigen för tredje gången på tre dagar. Nu har jag möjligheten att nå den via inställningar. Vad vill ni att jag ska göra/titta igenom så kan vi försöka lösa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av LappeeN:

Haha okej gott folk nu har vi mirakulöst kommit in i routern återigen för tredje gången på tre dagar. Nu har jag möjligheten att nå den via inställningar. Vad vill ni att jag ska göra/titta igenom så kan vi försöka lösa det

Kolla under advanced hur det ser ut på wireless.

Skicka ny bild på ipconfig /all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuggen:

Kolla under advanced hur det ser ut på wireless.

Skicka ny bild på ipconfig /all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LappeeN:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Snyggt, du har ju internet iaf genom tråd.

Testa kör setup wizzard. Har inte denna router själv så vet inte exakt hur man sätter upp SSID.

Men borde finnas någon setup wizzard knapp och plöj igenom den

Permalänk
Medlem

Och glöm inte att uppdatera den när du väl har fått den att funka stabilt

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Problemet när jag försöker starta om den nu, uppdatera den, eller starta wifi manuellt så stängs den av ifen. Samma problem hända båda gångerna den funkade likadant tidigare

Permalänk

Orkar inte lusläsa alla inlägg men har en fråga
1; Funkar routern mot nånting överhuvudtaget?

Om inte kasta den o köp en annan.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det kan vara läge att slänga routern.
Om den till och från slutar att ens bli nåbar via kabel så är det ju inte wireless som är problemet, då är det nått annat fel på routern.
Om routern tappar konfig vid omstart är det ju åter igen nått fel på routern i sig själv.