Skulle behöva lite råd/tankar med avseende på val av mammaplanka. Jag hoppas kunna ligga kvar på plattformen en 8-10 år (på samma sätt som jag gjort med nuvarande stationära ).
Jag kikar på att köpa på mig antingen ett "Asus Prime X670E-Pro Wifi" eller ett "Asus TUF Gaming X670E-Plus Wifi". Vad jag förstår så ligger TUF "över" Prime i Asus MB-tiering, men här kostar Prime-kortet oftast några hundralappar över TUF-kortet. Prime-kortet har några enstaka extra "smarta" lösningar som "Q-connector" (för lättare anslutning av sladdarna från fronpanelen) och "Q-release" ("remote" släpp av snäpplåset för övre PCIe-sloten), dessutom skiljer sig några interna och externa kontakter.
Jag har inga planer på att överklocka cpun/systemet, utan snarare underklocka och/eller sätta lägre power-limit (eco-mode). Jag vet att det är B650E på ingång, men de indikationer jag sett så ligger dessa i samma prissegment för motsvarande funktionalitet (verkar bara presenterats för "toppskiktet") och då för mer julgran etc som jag inte är intresserad av.
Min fråga är skiljer sig dessa Asus MB-tiers (Prime och TUF) något åt i kvalitet? Framför allt om man ser till "förväntad" livslängd på komponenterna (kondencatorer etc).