Nvidia fimpar Geforce RTX 4080 12 GB – medger vilseledande namn

Permalänk
Melding Plague

Nvidia fimpar Geforce RTX 4080 12 GB – medger vilseledande namn

Nvidia pudlar efter kritiken och lanseringen av RTX 4080 12 GB ställs in. Samtidigt avslöjas datumet för kvarstående RTX 4080, som anländer 16 november.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att Nvidia pudlar efter kritiken. Hade ingen sagt något hade dom säkert tyckt att det var ett fullt logiskt modellnamn

Permalänk
Medlem

Skriver som jag skrev i andra tråden: Jag är nyfiken på vilket prestandasegment de här 12-GB-korten ska försöka axla sig in i? Jag antar att det redan finns 4070 kort som ligger på tillverkningsbandet. Ska man bränna av Ti-suffixet och kalla dem 4070 Ti redan nu i början? Super?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Nu är ju problemet vad de ska kalla de kort som redan skapats från tex tredjeparts-tillverkare? 4070TI? Hur ska korten rebrandas som redan är tillverkade? För jag antar att det redan finns kort på lager som nu blir frysta. Kommer Nvidia återbetala AIB partners eller stå för kostnad för att byta ut namn osv?

Blir ännu en bra poäng för EVGA att sticka i tid.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att de sänker priset om de byter namnet till 4070 eller 4070 ti eller något. Annars känns det meningslöst att lansera samma kort till samma pris men annat namn.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

"Vi beklagar att vi trodde att ni kunder var dumma nog för att gå på detta."

Det går bra nu.

Permalänk
Musikälskare

Jösses, va händer haha
Antar att dom trodde vi skulle gå på det? Är dom så verklighetsfrånvarande?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Skriver som jag skrev i andra tråden: Jag är nyfiken på vilket prestandasegment de här 12-GB-korten ska försöka axla sig in i? Jag antar att det redan finns 4070 kort som ligger på tillverkningsbandet. Ska man bränna av Ti-suffixet och kalla dem 4070 Ti redan nu i början? Super?

Förmodligen va detta 4070, men för att kunna hålla priserna uppe på nuvarande kort så flyttade man upp priserna och bytte namn på den till 4080 12gb. Dvs att kortet som fram tills nu va planerat som 4070 kan va det som nu blir 4060 och detta kort blir 4070 som det förmodligen var tänkt som från början.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

"Vi beklagar att vi trodde att ni kunder var dumma nog för att gå på detta."

Det går bra nu.

Du har förstås helt rätt fast samtidigt måste det sägas att det är positivt att Nvidia inte är helt immuna mot kritik. Att skinnpajerna/sidenkalsongerna i stora bolag pudlar på det här viset är ändå rätt stort. Sen hade det förstås varit bättre om de inte försökt med den där skiten från första början, men vi får vara glada åt det vi har att vara glada åt.

Permalänk
Medlem

4080 16gig it will be then!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Undrar vad en unlaunch kostar, och antar att partnertillverkarna står för notan… nya lådor, hemsidor, artikelnummer, drivrutiner…

Allt ska göras om, och troligen för korten under också lär det bli följdeffekter…

Kanske blir det klisterlappar på lådorna på första batcherna? De lär ju ha legat redo alldeles för länge redan för att göras om helt?

Vettigt på någon nivå att det händer, men konsumenterna kommer ta smällen helt klart, det är nvidia experter på

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vad dessa korten kommer heta i t.ex. MSI Afterburner när dom kommer ut på marknaden.
En låda pepparkakor på att dom fortfarande kommer heta något RTX 4080-relaterat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vettigt på någon nivå att det händer, men konsumenterna kommer ta smällen helt klart, det är nvidia experter på

...och grafikkortkonsumenterna är experter på att ta nvidia

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ok så 4070 Inc med samma prislapp.
Om de sätter 4080 16gb på 1199$ vilket redan är helt sinnes så förväntar jag mig att de kommer sätta 4070 på typ $899 iallafall.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Sjuka priser. 4080 16GB borde inte kosta mer än 9k i Sverige.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Sjuka priser. 4080 16GB borde inte kosta mer än 9k i Sverige.

Med dagens valuta och med vår 25% skatt så räkna med 14 kronor per dollar när du översätter MSRP från amerikanska priser. Då blir det tyvärr inte långt från MSRP.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Med dagens valuta och med vår 25% skatt så räkna med 14 kronor per dollar när du översätter MSRP från amerikanska priser. Då blir det tyvärr inte långt från MSRP.

Även det rekommenderade priset i USD tycker jag är alldeles för högt för något som skulle vara steget upp från 3080. Riktpriset borde snarare landa på 799USD än 1199USD, men de försöker väl att hålla uppe ockerpriserna även när krypto har kraschat.

Edit: Ska bli intressant att se vad AMD kommer med om en månad och vad det får för effekt på priserna.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Alla väntar på AMD och det gyllene läge de har nu, Nvidia kommer att komma med en riktigt dålig kvartalsrapport efter detta tror jag.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu är ju problemet vad de ska kalla de kort som redan skapats från tex tredjeparts-tillverkare? 4070TI? Hur ska korten rebrandas som redan är tillverkade? För jag antar att det redan finns kort på lager som nu blir frysta. Kommer Nvidia återbetala AIB partners eller stå för kostnad för att byta ut namn osv?

Blir ännu en bra poäng för EVGA att sticka i tid.

Tippex kanske?

Halvt seriöst. Nya lådor typ. De kommer ju garanterat inte skrota hela kretsen. Jag tippar på att det blir RTX 4070 eller RTX 4070 Ti av det. Men ändå imponerande dåligt och bra samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Tippex kanske?

Halvt seriöst. Nya lådor typ. De kommer ju garanterat inte skrota hela kretsen. Jag tippar på att det blir RTX 4070 eller RTX 4070 Ti av det. Men ändå imponerande dåligt och bra samtidigt.

RTX 4080 Tippex 12GB

Gillar det skarpt!

Jag gissar att de tar fram ’Super’ tillägget snabbt denna gång, släpper massa ’Ti’ varianter snabbt och sen super istället för Ti som mellan-generation

Permalänk

Undra vilka som får gå för detta. Styrelsen måste se över ledningen. Aktieägarna slaktas!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Wow, vet inte vad som märkligast, att dom faktiskt hade tänkt att lansera två hela olika kort under samma produktnamn eller att dom faktiskt pudlar?

Eller jo, det vet jag, att dom pudla...

Skrivet av landmarks:

Tippex kanske?

Halvt seriöst. Nya lådor typ.

Lansering är väl redan i november så färdigpaketerade kort lär redan vart på g? Blir kul för samtliga inblandade... Speciellt Nvidia, skriver inte dom ut nummret på kylaren? Det gjorde väl även EVGA på 3000-serien på flera kort, så det var väl iaf bra tajming att hoppa av

Permalänk
Medlem

Vore det inte naturligt med namnet 4750?

Permalänk
Medlem

Men shit alltså, folk har gnällt på namnsättningen etc.
Dom backar och då gnäller dom på det

*Facepalm á la Picard"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det lönar sig att gapa, skrika och protestera när saker är uppåt väggarna i stort och smått. Glöm aldrig det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Calling nu, RTX 4075

För 4070 och 4070ti finns säker planert och redo.
Jag är mer förvånad att dom inte gjorde 16gb till 4090ti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Men shit alltså, folk har gnällt på namnsättningen etc.
Dom backar och då gnäller dom på det

*Facepalm á la Picard"

Såklart.

Fast alltså... de borde inte försökt med den där skiten från första början.

Som @medbor påpekar finns det även en risk att partners får böja sig framåt och bita i kudden, vilket kan påverka oss konsumenter i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Men shit alltså, folk har gnällt på namnsättningen etc.
Dom backar och då gnäller dom på det

*Facepalm á la Picard"

Vilka gnäller på att de fimpar modellen?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av hypermode:

Vore det inte naturligt med namnet 4750?

RTX 4070 Super eller eventuellt Ti låter isåfall mer i linje med deras tidigare segment, så länge de inte tryckt de suffixerna på lådor och kort då redan också

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Ser fram emot dagen NVIDIA försöker sälja en 4070 för tio elva tusen som antaglien presterar som en rtx 3080, när man kan köpa en begagnad 3080 för ca 6000 kronor. Det säger en som inte blir hög på på dlsd3 eller raytracing.