Man kan göra större skada bakom ratten än på cykeln. Jag är inte rädd för att ha ihjäl någon på cykeln (bara mig själv då) men bakom ratten har jag inte bara ansvar för mig själv utan även mina passagerare och trafikanter.
Om man är stresskänslig och känslig för intryck och ska lära sig manuell växellåda så tar det mycket längre tid och kostar mer pengar. Varför ska man lägga ner tid och pengar (som kanske inte finns) när man vet att man aldrig vill sätta sig i en manuellt växlad bil? Är det inte bättre att ha automatkörkort än inget alls? Med det tankesättet kanske man ska ta alla körkortsnivåer för "det kan ju vara bra att ha" typ lastbil eller större husbil fast jag aldrig tänker köra det. Tycker inte det är orimligt alls att ta automatkörkort om man känner att det är rätt.
Att det sen finns de som påstår att automatkörkort inte är ett "riktigt" körkort är bara fånigt. Självklart kan man inte köra manuella bilar men att körkortet bara handlar om växellådan är knäppt. Bara för att en person behärskar växellådan så betyder det inte att hen är en bra chaufför och för mig är i varje fall säkerhet A och O när det kommer till trafiken.
Det här är egentligen två separata problem som har blivit ihopkopplade. Ena problemet är stresskänslighet och det andra problemet är brist på bilkontroll, vilket göder det första problemet.
Stresskänslighet och överkänslig för intryck är ett problem som bör jobbas bort oavsett vad. Även om du tar dig så långt som att klara uppkörningen och få körkortet, så har du inte överkommit det problemet. Du kommer utsättas för många stressiga situationer ute i trafiken, vare sig du vill eller inte. Vad händer exempelvis om det är mycket trafik och folk runtom dig kör oberäkneligt och dåligt? Hur blir det i en paniksituation när ett barn eller ett djur springer ut i vägen? Vad händer om du kör på en is- eller oljefläck och plötsligt får sladd på bilen? Kan du inte hålla huvudet kallt och veta hur du ska hantera detta, så kommer det förr eller senare bli farligt.
Att lära sig köra manuellt växlad bil handlar inte bara om att trycka på en pedal och dra i en spak. Det lär dig även lite grundläggande bilkontroll. För att lyckas krävs i varje fall viss motorik och känsla för motor, koppling och växellåda. Det tvingar dig även att köra mjukt och du får lite mer känsla för lastförskjutningar (manuellt växlade bilar tenderar att motorbromsa mer, och ska du använda den motorbromsen vill du gärna att det ska mjukt istället för ryckigt).
Nu menar jag inte att det är något som kommer göra dig ens tillnärmelsevis till en bra förare, men det är bra för att få in i varje fall lite grundläggande färdigheter.