Permalänk

Hjälp med 5G/fiber

Jag och min fästmö flyttade för ett par månader sedan från våran lägenhet till en gård. Lägenheten låg i Tidaholm samt gården i utkanten av Falköping. Under tiden vi flyttade in på gården så kollade jag upp valmöjligheterna av bredband. Tyvärr för oss är det ett dödsbo där ägaren inte velat vara med i fiberutbyggnaden i deras samfällighet. Inte ens ADSL finns. Vi fick i veckan offerten för att installera fiber och entreprenören räknar med en kostnad på drygt 65 000 kr (skall grävas drygt 400 meter + finns inget förberett i huset). Under tiden vi flyttade in köpte jag ett 4g mobilt bredband genom Comhem/tele2 som visade sig ha en riktig taskig uppkoppling.

Nu när vi har fått offerten från entreprenören, med en beräknad väntetid på ca 10-11 månader innan start, är jag tveksam om jag vill lägga 65 000: - för detta. Därför har jag kollat upp andra alternativ där 5G är ett av dem dock utan kunskapen om utvecklingen av 5g för hushåll utanför storstäder.

Min fästmö kollar bara serier och dylikt, inget behov av bästa möjliga alternativ.
Jag själv vill spela en hel del och vill därför ha ett bredband som klarar av att upprätthålla en relativt stabil uppkoppling samt en normal hastighet. Håller även på med lite redigering i XPS Network.

Kollat täckningskartor, i detta fall enbart genom Tre.se, för att se ifall uppkopplingen finns tillgänglig för 5g. Enligt deras täckningskarta finns inte 5g tillgängligt på våran adress. 5G finns heller inte tillgängligt i Tidaholm, har dock bekanta som kör allt hos dem genom 5g nätverk utan fiber installerat. 5G kommer ju också byggas ut under sikt och vad uppkoppling/hastighet är om 10 månader när fiber kan installeras har förhoppningsvis ökat avsevärt.

Min tanke är att köpa en lösning genom tre där en utomhusrouter installeras för bättre uppkoppling. Eftersom jag inte har kunskapen som krävs kanske någon annan har en bättre lösning?

Länk till tre.se för att se deras alternativ:
https://www.tre.se/handla/router/zyxel/nr7103?articleId=E8hLg...

Permalänk
Medlem

Trist läge.

Jag gissar på att ni tänker bo där ett tag. Fundera ur ert data-behov idag och se vad det 4G/5G alternativet kostar på 5-10 års sikt. Kanske blir det rent av mycket dyrare med ett maffigt data-paket i många år, än de där 65kSEK (som man får igen direkt vid försäljning)

Ja riktad utomhus modem/router är alltid att föredra.

Permalänk
Medlem

Jag hade satsad på fiber. Visst det är mycket pengar men i längden kommer man bara ha nytta av det. Sen får man inte hellre glömma att det ökar bostadens värde rejält i dessa tider. Radio kommer aldrig bli en bra lösning. Sitter själv på 4G utan några alternativ och det blev aldrig bra. Man får bita i det syra äpplet och satsa på fiber. Vet du vem som är ansvarig för fibern? Jag kan bara ge ett råd att hålla sig borta ifrån open infra om du har fått erbjudande av dem.

Permalänk
Medlem

5G täckningen för Tre verkar obefintlig i Falköping. Kolla Telia istället.
Skaffa ett kontantkort och använd en 5G-telefon för att prova med innan du skaffar modem.
https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

Permalänk
Medlem

Pynta för fibern.

5G i sig är ingen mirakellösning, den är något mer effektiv än 4G på att utnyttja resurserna (bandbredd/spektrum) men ingen större skillnad. De större skillnaderna är att om 1-5 år när "riktig 5G" kommer och operatörerna också har uppdaterat sitt core och transmissionsnät kommer latenserna bli klart bättre än idag.
Sen medger 5G mycket högre hastighet men det kommer bara när man nyttjar de högre frekvenserna som har mer spektrum att tillgå, och det meför klart sämre räckvidd än de frekvenser vi traditionellt kört 4G på och kommer inte nå ut till en gård utanför tättbebyggelse.

Permalänk
Medlem

Starlink är ett (dyrt*) alternativ i nedre ~1/3 av Sverige nuförtiden. Min fiber-situation är också rätt pissig så kollade upp det, men valde att stanna på 4G/mobilt.

* Tror det var ungefär 5000 SEK för hårdvara och sen knappt en tusenlapp i månaden.

1/3, inte "halva"
Permalänk
Medlem

5G har kort räckvidd och är mest en lösning för tätbefolkade områden så bor ni avlägset så är det ingen lösning att vänta på.

Visst är fiber värt det i längden men det låter lite som om det finns mer som behöver fixas på den där nyköpta gården också. 65K är kanske betydligt bättre investerat på att tilläggsisolera huset t.ex i nuläget. Sen fiber senare.

Det går kanske att få bättre mottagning av 4G så länge med en extern mast på taket och sen vidare till WIFI-nätet i huset.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag grävt in fiber. 5G är visserligen snabbt (jag har testat upp till 659Mbit/s med bredbandskollen påm 5G med min iPhone, men då var jag i centrala Göteborg!), men har kass räckvidd/täckning på de snabba hastigheterna. Riktigt snabbt 5G får du i princip endast i städer, övriga delar av landet använder/kommer använda långsammare (längre vågor) som ger bättre täckning över större yta. Jag gissar att även latenserna kommer att skilja sig.

Som en jämförelse med min iPhone 13 Pro (båda fallen är 5G från Telia):

• I centrala Göteborg: 659Mbit/s ned, 55.47Mbit/s upp, 23.94ms svarstid

• Hemma, utanför Kristianstad (cirka 8 kilometer utanför): 102Mbit/s ned, 21.5Mbit/s upp, 16.36ms svarstid (har sett den variera upp till 30ms)

Mitt fiber från Telia genom stadsnätet (wifi till iPhone):
249Mbits/s ned, 272Mbit/s upp, 7ms svarstid

Så med hastighet och svarstider avklarade så kommer den självklara frågan om framtidssäkerhet.

5G är mycket bättre än 4G. Men en gång i tiden tyckte vi att 3G var hur snabbt som helst, nu orkar nästan ingen surfa på 3G. Hur länge håller 5G? Hastigheten och svarstider påverkas av hur många som använder samma mast, hur masten är uppkopplad och så vidare.

Med fiber, anser jag, att det finns en annan förberedelse för framtiden. I mitt stadsnät kan man ha allt från 10Mbit/s till 1000Mbit/s från många olika leverantörer. I framtiden kommer det säkert att komma 10Gbit/s som val. Jag beställde mitt fiber samma dag som jag skrev på papper att vi skulle överta fastigheten (5 månader innan tillträde). Fick det ingrävt 2 veckor efter inflytt och det var aldrig ens något att fundera på för mig (visserligen betydligt billigare).

Därtill kan du se på kostnaden: det kostar 65 000 kr att gräva in idag, arbets- och materialkostnad lär som allt annat stiga. Om några år kanske kostnaden är 75 000 kr istället, ytterligare några år bort 85 000 kr och så vidare. Eller så blir det materialbrist och du får ännu längre väntetider.

Jag tror att du i det längre loppet kommer att ångra dig om du inte gräver in. MEN! Gräv bara in om du känner att du verkligen har råd. Ta inga lån, gör inte avkall på att möblera huset eller fixa taket eller andra saker som är viktiga. Det kostar att flytta, möblera och underhålla. Ett vattenläckage i taket är inte mer värt än fiber.

Som en avslutning kan jag dela med mig av en anekdot från byn där min pappa bor. Nästan alla grävde in fiber, men inte grannarna på andra sidan vägen. De satte sitt hopp till 5G och andra mobiltekniker. I början av året började de titta på att ansluta sig då kapaciteten (de har höghastighets-4G med fast modem) med barn och barnbarn på besök inte räcker till att upprätthålla nog snabb anslutning för 3-4 användare. De ångrar sig såklart nu, men har fått en installationskostnad på lite över 100 000 kr efter ROT (glesbygd, fibern ingrävd åt de andra genom förening med EU-bidrag).

Permalänk

Detta är ett alternativ, ska fungera riktigt bra

https://www.starlink.com/

Visa signatur

Jobb jobb mera jobb!😒

Permalänk
Medlem

Något som inte är utbyggt där du bor är inget alternativ, så vad handlar tråden? Tre fungerar förmodligen inte bättre än Tele2/Telenor/Comviq/Vimla/Mybeat/Katshing där du bor. Visst kan man byta mellan de tre operatörerna vi har i landet, men har då dålig hastighet kan du antingen behöva skifta band eller installera extern antenn.

Installera fibern. Fiber är ett måste om ni ska jobba på det, 4G kan ni ha som reservlösning.

Kolla om någon annan entreprenör kan hjälpa er för en del av arbetet om ni tycker 65k är dyrt.

Lösning precis nu är att ansluta extern antenn till er Huawei-router, samt kolla vilket band som fungerar bäst för er.

Permalänk
Medlem

Telia lär nog vara dom som har bäst kapacitet ute i landet.

Men det finns ju alltid en risk att man bor där det är mer eller mindre radioskugga och det påverkar ju oavsett vilken leverantör man har. 5G tror jag inte på, det funkar bra i städerna men ute på landet är det nog primärt 4G som gäller fortfarande.

Däremot kan 5G funka bra på många mindre ställen, typ det man brukar kalla centralorter. Kan tänka mig t.ex. Sälen kan ha en 5G mast som täcker in många som bor centralt. Dom som lär få 5G sist är ju om man bor i utkanterna, stuga i skogen eller liknande. Det här är inte konstigt eftersom man tittar på ekonomiskt vad som lönar sig mest att investera i och bygga ut.

Permalänk
Medlem

Har du tagit in fler offerter eller finns det bara en leverantör?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Vilken leverantör är det som kräver 65k för det där? Låter extremt högt. 20-30k låter rimligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vilken leverantör är det som kräver 65k för det där? Låter extremt högt. 20-30k låter rimligare.

Inte helt orimligt. De flesta stadsnät tar typ 20 000 för installation av fiber (fiberblåsning, fixa i skåp osv.), därtill tar de ett antal hundralappar för varje meter extra de behöver gräva utöver de meter som ingår (typ 50 meter i glesbygd). I det här fallet rör det sig om 400 meter vilket blir en kostnad. Kanske finns möjlighet att gräva själv och på så sätt spara pengar?

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

Inte helt orimligt. De flesta stadsnät tar typ 20 000 för installation av fiber (fiberblåsning, fixa i skåp osv.), därtill tar de ett antal hundralappar för varje meter extra de behöver gräva utöver de meter som ingår (typ 50 meter i glesbygd). I det här fallet rör det sig om 400 meter vilket blir en kostnad. Kanske finns möjlighet att gräva själv och på så sätt spara pengar?

Här tar det 17 500:- i stadsnätet, oavsett hur långt de behöver gräva.

Telia grävde in på landet hos en bekant för 27 000:- men det var några år sedan, då var det rätt långt de behövde gräva. Han är också bunden till Telia i 10 el 20 år (kommer inte ihåg).

Men ja, gräva själv kanske är ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Jag och min fästmö flyttade för ett par månader sedan från våran lägenhet till en gård. Lägenheten låg i Tidaholm samt gården i utkanten av Falköping. Under tiden vi flyttade in på gården så kollade jag upp valmöjligheterna av bredband. Tyvärr för oss är det ett dödsbo där ägaren inte velat vara med i fiberutbyggnaden i deras samfällighet. Inte ens ADSL finns. Vi fick i veckan offerten för att installera fiber och entreprenören räknar med en kostnad på drygt 65 000 kr (skall grävas drygt 400 meter + finns inget förberett i huset). Under tiden vi flyttade in köpte jag ett 4g mobilt bredband genom Comhem/tele2 som visade sig ha en riktig taskig uppkoppling.

Nu när vi har fått offerten från entreprenören, med en beräknad väntetid på ca 10-11 månader innan start, är jag tveksam om jag vill lägga 65 000: - för detta. Därför har jag kollat upp andra alternativ där 5G är ett av dem dock utan kunskapen om utvecklingen av 5g för hushåll utanför storstäder.

Min fästmö kollar bara serier och dylikt, inget behov av bästa möjliga alternativ.
Jag själv vill spela en hel del och vill därför ha ett bredband som klarar av att upprätthålla en relativt stabil uppkoppling samt en normal hastighet. Håller även på med lite redigering i XPS Network.

Kollat täckningskartor, i detta fall enbart genom Tre.se, för att se ifall uppkopplingen finns tillgänglig för 5g. Enligt deras täckningskarta finns inte 5g tillgängligt på våran adress. 5G finns heller inte tillgängligt i Tidaholm, har dock bekanta som kör allt hos dem genom 5g nätverk utan fiber installerat. 5G kommer ju också byggas ut under sikt och vad uppkoppling/hastighet är om 10 månader när fiber kan installeras har förhoppningsvis ökat avsevärt.

Min tanke är att köpa en lösning genom tre där en utomhusrouter installeras för bättre uppkoppling. Eftersom jag inte har kunskapen som krävs kanske någon annan har en bättre lösning?

Vi grävde själva när vi skulle installera fibern, inte alls lika långt men har man koll på vilka ledningar som ligger mellan punkterna man gräver så är det inga problem. Aledningen till att vi grävde var att det kostade rätt mycket för att få grävt samt att vi har en stenläggning där fibern behövde gå under, så vi löste det själva.

Hyr en minigrävare / eller dikesgrävare och fråga entreprenören vilken bredd och djup de vill ha det på, ja de får speca hur de vill ha diket de skall dra fibern i helt enkelt så gräver du själv. Eller kolla om det finns nån i närheten med grävare som kan fixa det åt dig.

Jag gissar på att du kan kapa notan väsentligt.

Är väntetiden 10-11 månader för att få det inkopplat eller för att de skall sätta skopan i marken pga hög arbetsbelastning.
Ta in ett par kompisar o köp ett gäng spadar annars, om du tycker idén med att köras grävare är läskig.

Vi betalade 18-20 eller nåt för inkoppling kabeldragning osv. Sen borrade jag in det i huset och installerade ute och innedosa själv.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Man kan kalla Starlink för LTE över satelit, så inget substitut för fiber direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Här tar det 17 500:- i stadsnätet, oavsett hur långt de behöver gräva.

Telia grävde in på landet hos en bekant för 27 000:- men det var några år sedan, då var det rätt långt de behövde gräva. Han är också bunden till Telia i 10 el 20 år (kommer inte ihåg).

Men ja, gräva själv kanske är ett alternativ.

Lyxigt! Jag kollade vad som gäller i stadsnätet här: För glesbygd ingår grävning 50 meter, i tätort 25 meter. Varje extra meter utöver de som ingår kostar det 100 kr. Dock så är det ett öppet stadsnät utan bindningstider till specifika operatörer. Är man beredd att binda sig till Telia i X antal år så kan de säkert gräva betydligt längre och ta den konstnaden (vi hade en sån deal i den BRF vi bodde i innan. Bundet till Telia i sju år, men till en väsentligt lägre anslutningskostnad för alla bostäder).

Permalänk
Skrivet av maDa:

Man kan kalla Starlink för LTE över satelit, så inget substitut för fiber direkt.

Om kostnaden är 65k för installation av fiber, så skulle jag kolla på starlink. Dyrt ja men om det inte finns andra alternativ

https://www.bredbandsval.se/bredband/starlink-bredband

Visa signatur

Jobb jobb mera jobb!😒

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Om kostnaden är 65k för installation av fiber, så skulle jag kolla på starlink. Dyrt ja men om det inte finns andra alternativ

https://www.bredbandsval.se/bredband/starlink-bredband

I dagsläget är inte Starlink bättre än 4G/4G+ med antenn.

Permalänk

Bra svar från samtliga och Fiber är självklart det bästa valet. Jag var intresserad om 5g kommit så pass långt att det är en stabil grund att stå på även om latency/ping är lite högre.

65 000kr är inget som behöver läggas fram ett lån för, tar det ur egen ficka och ekonomin är tillräckligt stark för att klara av ett akut takbyte t ex. Hade 5g varit ett alternativ så skulle det vara fördelaktigt men förstår också att det tar tid tills en bred massa kan använda masterna.

Tyvärr, då en samfällighet äger rätten till alla fördragna kablar etc, tillåter de inte oss som privatpersoner att gräva själv. Oavsett maskin, för hand, eller ens med certifierad grävmaskinist i släkten. De skall göra allt eller inget. Och deras avtal säger att de kräver mellanskillnaden om vi gör det mycket arbete själva kontra de gör allt. Skulle vi gräva och t ex spara 20 000kr på det så lägger de på den summan på kostnaden för aktiveringen. Dumt ja vet, ordföranden i denna samfällighet har varit med och slagits om arvet och gör allt för att dra ut och förstöra anslutningarna (ingen av dem fick något, en gård för 5 miljoner och är därför väldigt griniga).

Skall beställa fiber, och få det inkopplat oavsett väntetid. Behöver då hjälp med ett alternativ tills de är installerat. Skulle ett obundet 5g abonnemang vara ett alternativ på kort sikt? Kort som i drygt 11 månader?

Det 4g modem vi har idag klarar knappt youtube på 1080p..

Permalänk
Medlem

Testa ett annat nät, 4G eller 5G spelar ingen roll då stabiliteten är viktigast

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Skulle ett obundet 5g abonnemang vara ett alternativ på kort sikt? Kort som i drygt 11 månader?

Ja absolut! Mitt tips är dock att köpa obundet abonnemang i en månad från samtliga operatörer (de med egna nät) => testa och välj det som fungerar bäst och säg upp resten.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Det är nog grävningen som gör att det drar iväg, som någon nämnt ovan: gräv själv, eller muta en jordbrukare i närheten, ta reda på vart "huvudfibern" ligger samt andra ev markkablar, gräv ner passande kabelrör 30-40 cm mellan anslutningspunkt och fastighet, då behöver kabelinstallatören endast gräva lite, sen kan dom blåsa/dra fibern i ditt rör. gissar att du sparar 20-40k (beroende på vad ev grävande kompis tar) behövs ju inget dike ett 20cm brett & 30-40 djupt "spår" räcker.

https://www.husgrunder.com/markarbete/grava-kabel-fiber-tv/

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

65 000 kr där 400m ingår är rätt billigt? Väntetiden låter rätt standard tycker jag.
Vet folk som betalat 25 000kr där det bara är 5m gräv typ.

Har inget alternativ så länge dock, testa vilka 4G/5G operatörer som funkar bäst där du bor.
Sedan sätt en extern antenn utanpå huset.
Borde bli bäst tills fibern kommer.

Tänk på att husets värde ökar troligtvis med 200k om du har fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Skulle ett obundet 5g abonnemang vara ett alternativ på kort sikt? Kort som i drygt 11 månader?

Varför pratar du om 5G? Ingen har nog byggt något varken idag eller inom 11 månader.

Telia är enda som byggt inne i Falköping, men du berättar ju inte var du bor idag. Är det runt Tidaholm som du också anger så är det åter igen Telia som säger sig byggt inne i orten. Det finns tre mobilnät Telia, Tre och av Tele2 och Telenor sammägda Net4Mobility. Du behöver alltså bara kolla på tre olika täckningskartor.

Har du Tele2s Huawei-4G-router idag så har den uttag för extern antenn.

Permalänk
Medlem

Om det handlar om alternativ i väntan på fiber så hade jag själv valt Telia. Min erfarenhet (på alla platser jag bott) så levererar de mest stabil hastighet och svarstider.

Medan jag väntade på min fiberinstallation så skaffade jag en 4G+-router själv (på Tradera, samma modell som den som man får från Telia med deras abonnemang) och ett extra SIM-kort till mitt mobilabonnemang för 200 kr/månad. Fungerade klockrent, ingen bindningstid, samma surfmängd som till mobilen (obegränsat) för en väldigt rimlig summa. När jag fick min fiber så avslutade jag det extra SIM-kortet samt nedgraderade mobilabonnemanget.

Ska nämna att jag med 4G-modemet fick ut ungefär 80-100Mbit/s ned och 10-25Mbit/s upp beroende på tid på dygnet. Bra placering på modemet i förhållande till mast och fönster, men inga externa antenner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Jag och min fästmö flyttade för ett par månader sedan från våran lägenhet till en gård. Lägenheten låg i Tidaholm samt gården i utkanten av Falköping. ...

Skrivet av P.levinsson:

Bra svar från samtliga och Fiber är självklart det bästa valet. Jag var intresserad om 5g kommit så pass långt att det är en stabil grund att stå på även om latency/ping är lite högre.

65 000kr är inget som behöver läggas fram ett lån för, tar det ur egen ficka och ekonomin är tillräckligt stark för att klara av ett akut takbyte t ex. Hade 5g varit ett alternativ så skulle det vara fördelaktigt men förstår också att det tar tid tills en bred massa kan använda masterna.

Tyvärr, då en samfällighet äger rätten till alla fördragna kablar etc, tillåter de inte oss som privatpersoner att gräva själv. Oavsett maskin, för hand, eller ens med certifierad grävmaskinist i släkten. De skall göra allt eller inget. Och deras avtal säger att de kräver mellanskillnaden om vi gör det mycket arbete själva kontra de gör allt. Skulle vi gräva och t ex spara 20 000kr på det så lägger de på den summan på kostnaden för aktiveringen. Dumt ja vet, ordföranden i denna samfällighet har varit med och slagits om arvet och gör allt för att dra ut och förstöra anslutningarna (ingen av dem fick något, en gård för 5 miljoner och är därför väldigt griniga).

Skall beställa fiber, och få det inkopplat oavsett väntetid. Behöver då hjälp med ett alternativ tills de är installerat. Skulle ett obundet 5g abonnemang vara ett alternativ på kort sikt? Kort som i drygt 11 månader?

Skrivet av Petterk:

Varför pratar du om 5G? Ingen har nog byggt något varken idag eller inom 11 månader.

Telia är enda som byggt inne i Falköping, men du berättar ju inte var du bor idag. Är det runt Tidaholm som du också anger så är det åter igen Telia som säger sig byggt inne i orten. Det finns tre mobilnät Telia, Tre och av Tele2 och Telenor sammägda Net4Mobility. Du behöver alltså bara kolla på tre olika täckningskartor.

Har du Tele2s Huawei-4G-router idag så har den uttag för extern antenn.

Ser att jag inte kollade så noga medan jag satt med telefonen.

Telias täckning i Falköping och Tidaholm är inne i orten och några km runt. Vet inte om 5G är helt utbyggt där, men ska du köra en 5G-router så är den hyfsat dyr – säg 4000-5000 kr och uppåt. Skillnaden mellan 4G och 5G behöver inte vara stor, men du kommer behöva extern antenn eller utomhusenhet.

Du pratar om att binda dig 24 månader först för att få utomhus-modem, senare om att köra obundet?

Du behöver bara kolla på tre olika täckningskartor för Telia, Tele2/Telenor eller Tre (följ länkarna) då det inte finns något annat nät i landet än dessa tre rent täckningsmässigt då andra hyr in sig.

Du har inte berättat vad du har för router idag, men är det Huawei B535* som Tele2 och Com Hem sålt tidigare så har den uttag för (sitter en plastbit över som du får ta bort) extern antenn.

Extern antenn för 4G/5G (mimo) kostar allt från 700 kr och uppåt.

En sak som du kan testa är idag är som sagt att logga in i routern och ändra vilket band den föredrar att använda, mottagning och användning av de olika banden kan skilja. För att få internet användbart till streaming kan det alltså var så enkelt som att logga in i routern.

Vad har ni för operatör på mobiltelefonerna och hur bra fungerar det där?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ser att jag inte kollade så noga medan jag satt med telefonen.

Telias täckning i Falköping och Tidaholm är inne i orten och några km runt. Vet inte om 5G är helt utbyggt där, men ska du köra en 5G-router så är den hyfsat dyr – säg 4000-5000 kr och uppåt. Skillnaden mellan 4G och 5G behöver inte vara stor, men du kommer behöva extern antenn eller utomhusenhet.

Du pratar om att binda dig 24 månader först för att få utomhus-modem, senare om att köra obundet?

Du behöver bara kolla på tre olika täckningskartor för Telia, Tele2/Telenor eller Tre (följ länkarna) då det inte finns något annat nät i landet än dessa tre rent täckningsmässigt då andra hyr in sig.

Du har inte berättat vad du har för router idag, men är det Huawei B535* som Tele2 och Com Hem sålt tidigare så har den uttag för (sitter en plastbit över som du får ta bort) extern antenn.

Extern antenn för 4G/5G (mimo) kostar allt från 700 kr och uppåt.

En sak som du kan testa är idag är som sagt att logga in i routern och ändra vilket band den föredrar att använda, mottagning och användning av de olika banden kan skilja. För att få internet användbart till streaming kan det alltså var så enkelt som att logga in i routern.

Vad har ni för operatör på mobiltelefonerna och hur bra fungerar det där?

Länken från 3 var bara ett förslag på lösning, vill inte ha någon bindningstid överhuvudtaget då fiber har en förväntad väntetid på 10-11 månader. Är det klart innan så vill jag ju inte ha ett abonnemang att avsluta.

Routern vi har idag, fick ett förslag från dåvarande Comhem om deras router när vi sa upp fiber i lägenheten. Så sitter på en Huawei (Soyealink) B535-333 om de inte ändrat sista 6 månaderna. Inte speciellt nöjd med Comhems kundsupport, varken vid fiber eller mobilt. Vill därför byta från dem, och vad jag förstår är Telia det bättre alternativet.

Både jag och sambon har Telenor. Hennes täckning är 8/10 i hela huset med iPhone X. Min täckning är 5/10 och jag har en iPhone 13 Pro Max.

Största kostnaden för att installera fiber är grävningen. Sedan tillkommer tyvärr allt annat också då det inte finns något överhuvudtaget i huset. Så en elektriker skall fixa uttag och dra kablar etc inomhus, alla rör att blåsa sladden igenom. Samt att det skall grävas över en bit åker så skall ned på minst 90cm om jag inte missminner mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Länken från 3 var bara ett förslag på lösning, vill inte ha någon bindningstid överhuvudtaget då fiber har en förväntad väntetid på 10-11 månader. Är det klart innan så vill jag ju inte ha ett abonnemang att avsluta.

Routern vi har idag, fick ett förslag från dåvarande Comhem om deras router när vi sa upp fiber i lägenheten. Så sitter på en Huawei (Soyealink) B535-333 om de inte ändrat sista 6 månaderna. Inte speciellt nöjd med Comhems kundsupport, varken vid fiber eller mobilt. Vill därför byta från dem, och vad jag förstår är Telia det bättre alternativet.

Både jag och sambon har Telenor. Hennes täckning är 8/10 i hela huset med iPhone X. Min täckning är 5/10 och jag har en iPhone 13 Pro Max.

Största kostnaden för att installera fiber är grävningen. Sedan tillkommer tyvärr allt annat också då det inte finns något överhuvudtaget i huset. Så en elektriker skall fixa uttag och dra kablar etc inomhus, alla rör att blåsa sladden igenom. Samt att det skall grävas över en bit åker så skall ned på minst 90cm om jag inte missminner mig..

B535-333 har anslutning för externa antenner, går utmärkt att använda denna med Telia om du inte vill binda dig för att få rabatt på ny utrustning.

Telenor och Tele2 (Com Hem finns inte som varumärke längre) använder samma master. Fungerar säkert ok om du har extern antenn.

Om du och sambon har Telenor kanske ni har familj? Hur som helst har du ett obegränsat abonnemang kan du lägga till extra sim för surf för en mindre summa. Telia kan nog inte matcha.