Råd inför ny/begagnad iPhone

Permalänk
Inaktiv

Råd inför ny/begagnad iPhone

Hej,

Fick ett meddelande från Swedbanks app att min enhet snart inte längre kommer att stödjas.
Det börjar bli dags att skaffa något bättre än min iPhone 6 Plus från 2014-15.

Det verkar som dagens telefoner från Apple är rätt dyra, min fråga eller fundering är om jag kan köpa ett begagnat
ex. från någon här?
Samtidigt undrar jag om några versioner under den senaste tiden från Apple har börjat bli prisvärda.

Om begagnat:
iPhone 10-13
Så stor skärm som möjligt
Minne behöver ej vara stort

Om ni här på forumet inte har något att sälja inför er potentiella uppgradering så ber jag om råd
gällande nyköp, helst inte mer än 10 000:-

Permalänk
Medlem

Iphone 11 är nog en av de mest prisvärda och som dessutom är en av de som har bäst batteritid. Kostar 5990kr ny idag: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5172022

Ev kanske Black friday rabatt är en idé att invänta..

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hej,

Eftersom du är ute efter den större modellen (plus) är du i princip hänvisad till Pro-modellerna med undantag för i år då Apple återigen släppte en plus-modell (icke pro) i iPhone 14 Plus. Den är dock ganska rejält över din budget i nypris.

Jag hade nog försökt satsa på minst en iPhone 12 Pro Max för att telefonen ska vara hyfsad modern men även hålla budgeten. Snabb sökning så verkar begagnatpriserna ligga runt 8000kr för dessa.

Dock och betänk, med iPhone 13 Pro och Max fick iPhone ProMotion display vilket är deras namn för dynamisk refresh rate upp till 120Hz. Game changer och ett otroligt flyt i upplevelsen så hittar du en sådan till OK pris skulle jag definitivt försöka nå upp dit.

Med någon vecka kvar till BF (Där vissa ÅF redan verkar tjuvstartat) hade jag givetvis väntat ett slag.

Annars är utbudet enormt på begagnatsidor men var försiktig på sidor såsom Marketplace, Blocket etc.
Finns också Swappie som verkar vara seriösa när det kommer till begagnade iPhones:
https://swappie.com/se/

Lycka till, återkoppla gärna vad det blir

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle också säga en iPhone 11 eller en beg 12 max om du kan hitta en för en rimlig peng.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Gällande iPhone 11 så måste du även där upp till "Pro Max" för att få den största displayen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Hej,

Fick ett meddelande från Swedbanks app att min enhet snart inte längre kommer att stödjas.
Det börjar bli dags att skaffa något bättre än min iPhone 6 Plus från 2014-15.

Det verkar som dagens telefoner från Apple är rätt dyra, min fråga eller fundering är om jag kan köpa ett begagnat
ex. från någon här?
Samtidigt undrar jag om några versioner under den senaste tiden från Apple har börjat bli prisvärda.

Om begagnat:
iPhone 10-13
Så stor skärm som möjligt
Minne behöver ej vara stort

Om ni här på forumet inte har något att sälja inför er potentiella uppgradering så ber jag om råd
gällande nyköp, helst inte mer än 10 000:-

Har du något abonnemang så kanske det kan vara värt att byta till Halebop eller Comviq tex som har bra erbjudande med iPhone 13?

https://www.comviq.se/mobiler/apple-iphone-13

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Modellerna må vara dyra att köpa men om du tar hänsyn till att du troligen kan ha den i 8 år likt du hade din förra så blir den inte särskilt dyr per år eller per använd timme.

Det låter som en iphone 14 plus är det bästa valet för dig om du inte har några särskilda krav förutom stor skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Modellerna må vara dyra att köpa men om du tar hänsyn till att du troligen kan ha den i 8 år likt du hade din förra så blir den inte särskilt dyr per år eller per använd timme.

Det låter som en iphone 14 plus är det bästa valet för dig om du inte har några särskilda krav förutom stor skärm.

Problemet är bara att den ligger dryga 3000:- över ts maxbudget, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6031972&gclid=Cj0KCQiAp...
Första inlägget: gällande nyköp, helst inte mer än 10 000:-

Gällande uppdateringsaspekten så kan jag inte annat än hålla med, är främsta anledningen till att jag bytte lag för 3 år sen. Min 11:a känns i princip lika fräsch som dagen den köptes, och har sist jag kollade så är den garanterad uppdateringar genom hela 2025. Så ur den aspekten, om den inte går sönder på annat sätt, så är inte dom 8000:- jag gav direkt dyrt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av edson:

Annars är utbudet enormt på begagnatsidor men var försiktig på sidor såsom Marketplace, Blocket etc.
Finns också Swappie som verkar vara seriösa när det kommer till begagnade iPhones:
https://swappie.com/se/

Lycka till, återkoppla gärna vad det blir

Tack för tipset om Swappie!! Jag beställde en iPhone 11 Pro Max idag för 6000 :-, från deras sajt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Gällande uppdateringsaspekten så kan jag inte annat än hålla med, är främsta anledningen till att jag bytte lag för 3 år sen. Min 11:a känns i princip lika fräsch som dagen den köptes, och har sist jag kollade så är den garanterad uppdateringar genom hela 2025. Så ur den aspekten, om den inte går sönder på annat sätt, så är inte dom 8000:- jag gav direkt dyrt.

Tack för infon och upplevelserna med iPhone 11! Det hjälpte mig att bestämma mig för en iPhone 11 Pro Max från Swappie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Tack för infon och upplevelserna med iPhone 11! Det hjälpte mig att bestämma mig för en iPhone 11 Pro Max från Swappie.

Amazon sålde väl nya iphone 12 pro max 128 gb för 8000 kronor igår? Kanske fortfarande finns kvar. Låg själv på köpknappen men bestmde mig till slut att hålla kvar vid min 11 pro som jag köpt för några år sen för 9k.

Annars 12 mini för 3990 kronor hos netonet, tror dock dom är slut. Dock en välditt annorlunda telefon jämfört mot en pro max

Håll koll på fyndtråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Amazon sålde väl nya iphone 12 pro max för 8000 kronor igår? Kanske fortfarande finns kvar

Annars 12 mini för 3990 kronor hos netonet, tror dock dom är slut. Dock en välditt annorlunda telefon jämfört mot en pro max

Håll koll på fyndtråden

Tittade nu och det lägsta priset jag hittade på amazon.se var 9 830, tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Tittade nu och det lägsta priset jag hittade på amazon.se var 9 830, tack ändå

Ja dom verkar vara slut nu. 8490 kr var det igår.

Nåväl. Inga större skillnader på 11 och 12 pro max så du blir nog nöjd ändå En toppentelefon som lär hålla minst 3 år.

Permalänk
Inaktiv

Min gamla iPhone 6 plus hade 88 i deras kvalitetsmätning av batteri, inbyggd mätning.
Sen 11 Pro Max som beg. köp ligger på 83 i batteri kvalitet.
Lite dåligt av förra användaren kan tyckas.
Jag laddade alltid fullt och drog den ner till 20 - 25 innan nästa cykel.

Skit samma jag är helnöjd!
Att gå från 6 till 11'a samt Ios 16 är en ny dimension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Min gamla iPhone 6 plus hade 88 i deras kvalitetsmätning av batteri, inbyggd mätning.
Sen 11 Pro Max som beg. köp ligger på 83 i batteri kvalitet.
Lite dåligt av förra användaren kan tyckas.
Jag laddade alltid fullt och drog den ner till 20 - 25 innan nästa cykel.

Skit samma jag är helnöjd!
Att gå från 6 till 11'a samt Ios 16 är en ny dimension.

Bra köp!

Om du känner att batteriet framgent börjar bli lite för trött så tror jag Apple själva tar cirka 800kr för ett batteribyte inkl. arbete vilket känns ganska prisvärt då man vet att man får ett orginalbatteri.