PSVR2 - diskussionstråd

Permalänk
Medlem

Döpa om tråden till officiella PSVR2 tråden?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Vet inte vad du pratar om, men ingen som funderar på att köpa borde lyssna på dina råd.

Jag har inte haft problem med kontrollen, och det har inte 99% av köparna heller gissar jag på.

Gissar på att du tycker att det är jobbigt att paddla in real life. För kontrollerna är väldigt realistiska faktiskt med rörelserna.

Du vet att utvecklaren sa nyligen i en intervju att de har gjort spelet Gran Turismo 7 från dag ett för att spelas i VR.

Inga av dina klagomål är något jag, eller de flesta som lirat PSVR2, kan relatera till. Blev precis klar med en session i GT7 och förstår inte det du menar att de gjort det "billigt". Kändes så verkligt så var en besvikelse att skåda ut genom fönstret när jag var klar då det inte var soligt som på banan i Kalifornien.

om gt7 var gjort för vr från början då undrar jag hur personalen på PD ser världen. Skalningen är ju helt åt helskotta fel, känns som att man kör sådana eldrivna bilar för barn jue. Stör mig så sjukt mycket på att bilarna känns pyttesmå. synd att det är så blurrigt och att man måste reseta positionen så ofta i GT7. Sen har man även haft lite åksjuka problem men efter två dagar verkar man vara lite tåligare. Gillar att jag kan ta mer realistiska spår/linjer nu men skalningen stör mig så sjukt irriterad. Argggh borde typ stämma varenda youtuber som jag sett som tyckte att psvr2 med gt7 var rena rama drömmen. har de ens kört riktigt bilar?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan jag göra det som startade tråden eller är det bara moderatorer som kan? För byter gärna namnet till Officiella PSVR2 Tråden

Permalänk

Semantik gnäll i tråden. Något kan vara gjort med tanke från något från första början betyder egentligen inte ett skit om hur bra det fungerar eller hur högt detta är prioriterat.

Nå jag köpte mig ett VR2. Jag kände att jag var på tok för extrem laggers nu att inte äga något VR.

Och min upplevelse än så länge över förväntan, det jag mest stör mig på är implementationen i spelen. Jag vill att fler saker ska interaktiva och jag tycker handkontrollerna inte har tillräckligt noggrann känslighet på mina fingrar. Jag vill att mina fingrar ska upplevas vara identisk emot som de är i verkligheten.

Efter att ha spelat ett tag kände jag inte något åksjuk alls. Jag tyckte det var konstigt, sedan testade jag glasögon innanför och annat och fick felinställt. Nu känns precis allt konstigt, det känns inte som om jag i verkligheten skriver på tangentbordet utan att jag sitter med vr på och ser mina fingrar skriver. Det är väl typ det folk kallar för åksjuka, jag kallar det för något annat.

Min åsikt är att jag ser självklart VR och AR som framtiden, frågan är bara när i framtiden?

En annan åsikt är att jag tycker vi ägare av VR borde vara schyssta. Man kan diskutera om det är värt att köpa eller ej. Men det är väldigt dyrt. Om vi låter bekanta som inte har VR får testa så blir alla glada. Om jag ska vara ärlig så tror jag att jag inte kommer använda mitt VR mycket, men jag kommer absolut inte spela några spel som inte är VR längre p.g.a tidsbrist, då bortsett från endast spelen "Zelda 2 switch version" och GTA6.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

om gt7 var gjort för vr från början då undrar jag hur personalen på PD ser världen. Skalningen är ju helt åt helskotta fel, känns som att man kör sådana eldrivna bilar för barn jue. Stör mig så sjukt mycket på att bilarna känns pyttesmå. synd att det är så blurrigt och att man måste reseta positionen så ofta i GT7. Sen har man även haft lite åksjuka problem men efter två dagar verkar man vara lite tåligare. Gillar att jag kan ta mer realistiska spår/linjer nu men skalningen stör mig så sjukt. Argggh borde typ stämma varenda youtuber som jag sett som tyckte att psvr2 med gt7 var rena rama drömmen. har de ens kört riktigt bilar?

Haha det där med skalning och små bilar är absolut inget som någon i vår familj ens vart i närheten av att märka av och vi har nu kört många timmar, är nog bara VR racing proffs som ens tänker/märker sånt och orkar störa sig på det. Vi håller med alla Youtubers och är sjukt nöjda, kommer aldrig mer spela det med plattbild på tv’n.

Vill ha ratt nu, men problemet är att jag inte vet vart jag ska sätta den och skrivbordet är lite högt så alla når inte till pedalerna om dom står på golvet. Inte ens jag skulle gilla att ha dom direkt på golvet, vet inte hur folk placerar sina pedaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

om gt7 var gjort för vr från början då undrar jag hur personalen på PD ser världen. Skalningen är ju helt åt helskotta fel, känns som att man kör sådana eldrivna bilar för barn jue. Stör mig så sjukt mycket på att bilarna känns pyttesmå. synd att det är så blurrigt och att man måste reseta positionen så ofta i GT7. Sen har man även haft lite åksjuka problem men efter två dagar verkar man vara lite tåligare. Gillar att jag kan ta mer realistiska spår/linjer nu men skalningen stör mig så sjukt. Argggh borde typ stämma varenda youtuber som jag sett som tyckte att psvr2 med gt7 var rena rama drömmen. har de ens kört riktigt bilar?

Ingen har påstått att det är byggt från grund för VR. Det är bara att utvecklarna har haft VR i åtanke sen dag ett. Sony som då gör PlayStation och äger studion som gör Gran Turismo 7 kan faktiskt ha skickat ett meddelande någon gång till utvecklarna på Polyphony och sagt, "Vi ska göra PSVR2. Ha det i åtanke". Ingen har sagt att det är det mest realistiska bilspelet till VR som någonsin gjorts, det har sina brister som allt. Jag lirar en del Flight Simulator och man hittar massa brister där men trots det är det ett väldigt hyllat spel och känns realistiskt. Jag får inte den känslan du pratar om i bilar. Känns som att man sitter i en riktig bil. Bilfantaster har lirat GT7 och sagt att det är väldigt realistiskt. Testa att köra GoKarten som finns under Asia delen hos nybilshandlaren. Sen testa att köra en vanlig bil. Du kommer få en jämförelse då mellan en minibil och en vanlig bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Haha det där med skalning och små bilar är absolut inget som någon i vår familj ens vart i närheten av att märka av och vi har nu kört många timmar, är nog bara VR racing proffs som ens tänker/märker sånt och orkar störa sig på det. Vi håller med alla Youtubers och är sjukt nöjda, kommer aldrig mer spela det med plattbild på tv’n.

Vill ha ratt nu, men problemet är att jag inte vet vart jag ska sätta den och skrivbordet är lite högt så alla når inte till pedalerna om dom står på golvet. Inte ens jag skulle gilla att ha dom direkt på golvet, vet inte hur folk placerar sina pedaler.

Jag har precis beställt ratt och kommer förmmodligen även beställa en playseat challenge för montering av ratt och pedaler. Tänkte dock först testa att montera ratten på mitt soffbord, då det har en uppfällbar skiva som gör att ratten bör hamna på rätt höjd. https://www.ikea.com/se/sv/p/trulstorp-soffbord-vit-20400276/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Du personligen har inte läst om att någon har problem med vänster kontroll och därför så har alltså ingen det. Dina kontroller fungerar felfritt och då är det ett bevis på... vadå egentligen? Jo, att dina kontroller fungerar felfritt. Varken jag eller den andra personen har fått något att framstå som något alls, den enda som framstår som att ha någon agenda här är du. Jämförelsen med att köpa en bil är totalt irrelevant men vill du göra den så OK, lycka till med ditt nästa bilköp där ratten trillar av mitt på motorvägen. Du tycker säkert att prestandan är helt perfekt när du väl har vecklat ut bilen ur mitträcket igen.

Om du bemödade dig att läsa klart mitt inlägg så borde du ha sett att jag tycker GT7 är kanonbra i VR. Men jag har ingen fanboy agenda så jag klarar av att också notera att det inte är byggt från dag ett för VR utan precis som du nu också säger så är det byggt för flatscreen och man har lagt till VR senare. Att menyer och karta därför inte är i VR var ett konstaterande och inte ett klagomål, klagomålet var att det inte går att justera förarpositionen i bilen vilket går i andra racing simulatorer ex. Assetto Corsa. Det har ingenting med att hålla in options knappen för att justera var bilden i ditt VR headset hamnar utan det är den virtuella positionen i bilens cockpit det är fråga om. Har man erfarenhet av att köra racing spel/simulatorer så känner man till vad det är.

Med det sagt så återigen: GT7 i VR är sjukt kul att spela och massor med valuta för pengarna. Min Fanatec Podium rigg är nu kopplad till PS5:an och kommer nog att bli stående där ett bra tag innan jag längtar tillbaka till AC mm på PC:n igen. Fartkänslan och färgerna i GT7 och PSVR2 ger mycket bättre inlevelse än min Rift S gör på PC. Kommer det sen ett bra rallyspel också med VR till PS5 så är lyckan fullständig:) Fingers crossed för nästa Dirt Rally nu när Codemasters har WRC licensen...

Yes, du har hyllat spelet. Men känner bara att du hakar upp dig på saker som är mest subjektiva för dig när du då vill ge din upplevelse av det hela till vissa som är osäkra om de vill köpa. Vet du vad jag hakar upp mig på? Att AAA spelutbudet är väldigt tunt, (Horizon är riktigt coolt, men det är mer en upplevelse med mycket klättrande mer än det är ett spel, tycker jag iaf) och jag är besviken att Sony inte valde att satsa på ett mer riktigt AAA spel á la HL: Alyx. Hakar upp mig på detta med OLED linser och att grafiken är suddig när man kollar på saker som är långt bort. Jag stör mig lite på att headsetet tappar tracking ibland (har ändrat inställningen så kanske beror på ljussättningen i rummet). Det är bara några av flera saker som stör mig. Men jag tycker ändå att det är bland det grymmaste jag har upplevt när det kommer till spel! Ever heard of suspending disbelief? Gör det så kommer du njuta av spelen mer.

Förstår vad du menar med att justera sätet. Jag hade en Playseat Evolution med seat-slider och har lirat Assetto, men visste inte att man ens kunde ändra på stolen i spelet genom att ändra in real life. Det är ganska meningslöst. När jag ändrar på stolen så gör jag bara en reset av kameran och har alltid gjort det. Hur enkelt som helst. Nu har jag en fast stol i form av Playseat Challenge så reset knappen är perfekt för det.

Men vi kan gå tillbaka till trådens ämne där vi diskuterar PSVR2 och vägleder varandra som redan har en och de som är intresserade av att köpa en. Folk lär stöta på problem eller funderingar som vi då kan hjälpa varandra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Jag har precis beställt ratt och kommer förmmodligen även beställa en playseat challenge för montering av ratt och pedaler. Tänkte dock först testa att montera ratten på mitt soffbord, då det har en uppfällbar skiva som gör att ratten bör hamna på rätt höjd. https://www.ikea.com/se/sv/p/trulstorp-soffbord-vit-20400276/

Haha, det var ett coolt bord! Den lär kunna monteras ganska nice. Frågan är bara om pedalerna kommer glida om man har de under soffbordet. Jag var nära på att fixa i soffan med ratt och pedaler. Har inte kört med ratt och pedaler på ett par år och jag ändrade mig när jag kom ihåg hur hårt man bromsar när man kör racing då hade mina pedaler glidit varje gång. Så det blev en Playseat Challenge som jag är supernöjd med!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chess_Norris:

Haha, det var ett coolt bord! Den lär kunna monteras ganska nice. Frågan är bara om pedalerna kommer glida om man har de under soffbordet. Jag var nära på att fixa i soffan med ratt och pedaler. Har inte kört med ratt och pedaler på ett par år och jag ändrade mig när jag kom ihåg hur hårt man bromsar när man kör racing då hade mina pedaler glidit varje gång. Så det blev en Playseat Challenge som jag är supernöjd med!

Sjysst soffbord och jag behöver ett nytt så det ska jag kolla in när jag besöker Ikea, har stor matta så pedalerna borde inte glida bort. Playseat Challenge ser intressant ut och tror jag satsar på ett sånt för ratten o pedalerna. Köpte en Racingstol och ratt till min Xbox Series X men den stolen var värdelös, svår att ställa in och pedalerna hamnar alltid för lång bort i närmsta läget och ratten alldeles för nära så vi använder inte den utan den hamnar nog på tippen. Undvik denna https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-gamingb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Sjysst soffbord och jag behöver ett nytt så det ska jag kolla in när jag besöker Ikea, har stor matta så pedalerna borde inte glida bort. Playseat Challenge ser intressant ut och tror jag satsar på ett sånt för ratten o pedalerna. Köpte en Racingstol och ratt till min Xbox Series X men den stolen var värdelös, svår att ställa in och pedalerna hamnar alltid för lång bort i närmsta läget och ratten alldeles för nära så vi använder inte den utan den hamnar nog på tippen. Undvik denna https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-gamingb...

Jag kollade faktiskt på den när jag skulle köpa stol. Tur då att jag inte köpte en sådan. Glömde bort att man kan fixa matta till pedalerna, haha. Men Playseat Challenge är nice då man kan ta bak ryggstödet så man får näsan F1 position för den som gillar att spela F1 med. Är inte som riktig F1 stol men man kan få ner ryggstödet ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

så du har aldrig suttit i en bil innan då, okey...

titta ner på den virtuellaföraren å se hur spinkelevink den är, reana rama sträckgubben, fast om du inte märkte det innan så kanske du inte ska lyssna på mig för då kanske du börjar bry dig å vips så är en del av immersionen förstörd.

hoppas de kan fixa det på nått sätt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Ännu bättre lås tråden att skapa en ny.
Tråden känns lite som förbokningstråd av Samsung S23, iPhone 14 osv. De var kanske intressanta en dag, men ej idag.

För övrigt är jag mer imponerad av min VR2 sett än vad jag hade förväntat mig.

Permalänk
Medlem

Såg en video på YT om detta med att det kan uppfattas lite suddigt (mura). Det självklara är ju att torka linserna (de blir smutsiga snabbt, speciellt om man har långa ögonfransar) och det ofta. Jag har headsetet i mitt knä och igång och lägger för ett finger på sensorn så bilden kickar igång för att då kunna se fläckarna på linserna. Jag är förvånad att trots att man torkar så kan fläckarna vara kvar. Ljuset hjälper till att lokalisera fläckarna så att man då kan koncentrera på att torka på den punkten. Sen att ställa in då IPD och eventuellt eyetracking om man märker att den bråkar. Men IPD grejen (adjust visibility) är nog något man får kolla varje dag man ska spela för att få den optimala bilden. Märker att mitt headset är snett när jag går in på den inställningen ganska ofta och den hjälper mig att rätta till det. Så fort jag rättar det så ser det bättre ut.

Men något som jag inte tänkt på tidigare och som verkligen har gjort den här suddiga effekten att synas mindre är ljusstyrkan på bilden när man har sitt headset på. Inställningen har varit där framför ögonen på mig sen dag ett men inte tänkt på att ändra på den. Jag märkte i Horizon att bilden uppfattades då som suddig (mura) när det var väldigt ljus i miljön. När jag sänkte ljusstyrkan så såg det betydligt bättre ut! Tog ner den 4 steg och känner att jag kunnat ta ner den lite till utan att det blir mörkt. Testa detta med ljusstyrkan om ni stör er på mura effekten. Lägre ljusstyrka gör även att man inte blir så trött i ögonen. Har börjat lira Star Wars med ljusstyrkan lite sänkt, och det ser bra ut! Tycker att spelet är förvånansvärt roligt än så länge. Kontrollernas feedback är riktigt roliga när man skjuter med laservapen eller använder verktyget.

Permalänk
Avstängd

Tips är att dubbelklicka på Playstation knappen så kommer man direkt till vr inställningen. Där kan man också dra ner på brightness för den står på Max, många tycker bilden blir mycket bättre om man gör det.

Permalänk
Medlem

har förstått att vr2 är "da bomb" som kidsen säger men vad är alla spel som gör att man måste köpa det där headsetet?? känns inte som det finns några killer apps, eller är jag felinformerad? går i samma fälla som när de släppte cd32, jagularen etc. tror att hårdvaran säljer sig själv bara den är tillräckligt bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

har förstått att vr2 är "da bomb" som kidsen säger men vad är alla spel som gör att man måste köpa det där headsetet?? känns inte som det finns några killer apps, eller är jag felinformerad? går i samma fälla som när de släppte cd32, jagularen etc. tror att hårdvaran säljer sig själv bara den är tillräckligt bra...

Över 30 spel februari och mars och sen varje månad efter det.. inga spel tjaaa, 🤷‍♂️

Visa signatur

Permalänk

Jag tycker det är dåligt med tillbehör. Jag tänker på ställ och en fraktväska. Utan detta så känns det inte lyx.
Jag tänker t.ex. ta med vr settet till ett ställe, hur ska jag frakta den?

Med fraktväska så typ denna: https://www.elgiganten.se/product/gaming/vr-gaming/meta-quest...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det är dåligt med tillbehör. Jag tänker på ställ och en fraktväska. Utan detta så känns det inte lyx.

Med fraktväska så typ denna: https://www.elgiganten.se/product/gaming/vr-gaming/meta-quest...

Denna kanske? VR Protective Case for PSVR2

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Det finns lite på amazon har jag sett och jag får väl handla därifrån.
Helst skulle jag vilja ha någon vanlig svensk webbutik och de har absolut inget förutom det enkla original laddstället som ej har kommit ännu.
Om jag vill vara ärlig så hade jag för 7200kr förväntat mig ett ställ ingick. Men vissa säger väl det klassiska att det är bättre att hålla nere priserna och de som vill ha ställ får köpa det.

Jag har pratar runt lite om PSVR2 och det jag och de jag har pratat med har kommit fram till är att det främst är till för att imponera/skryta inför polare, man vill ta med det och visa upp för dem. Folk tycker det är coolt.
Sedan kommer man säkerligen spela en hel del själv, men en stor del är just det jag beskriv.

Hade man varit 10år så hade man säkerligen fått många lekkamrater som ville följa med en hem och testa etc. Det gäller såklart även äldre, men i denna ålder blir det riktigt ballt och man någon som direkt får "nya vänner" som vill hälsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Över 30 spel februari och mars och sen varje månad efter det.. inga spel tjaaa, 🤷‍♂️

Hur många av dessa är helt nya spel? Hur många gör saker som inte redan är gjort i tidigare spel?

Jag ska erkänna att jag inte har superkoll men senast jag tittade så var det mest gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Hur många av dessa är helt nya spel? Hur många gör saker som inte redan är gjort i tidigare spel?

Jag ska erkänna att jag inte har superkoll men senast jag tittade så var det mest gammalt.

Kör du VR på annan plattform och redan spelat allt kan jag förstå att allt inte känns nytt. Men för nykomlingar är ju allt nytt.
Dessutom kommer det ju som sagt komma spel hela tiden som det alltid gör till VR.
Det är mer eller mindre nya släpp varje månad.

Tycker fokus bland vissa verlar vara att detta är ett tillbehör som kommit med en viss typ av spel och sen är det inget mer.
Sen på frågan hur många spel/vilka spel finns.
Ja hur långt är ett snöre.
Är man intresserad håller man koll

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är GT7 det enda bilspelet idag för PSVR2? Har hört att kommande WRC 23 kanske kommer kunna köras i VR, men ingenting verkar vara bekräftat än. För gamla PSVR verkar det ha funnits mer bilspel att välja på, t.ex. Dirt Rally 2.0. Någon som vet om det finns planer på en PSVR2 version av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Det är det jag känner lite med. Brist på killer apps. Men tänker man efter är både GT7 och Resident Evil Village killer apps, men problemet är att de har specifika målgrupper i form av folk som gillar racingspel och skräckspel. Det är inte alla som gillar såna spel och det blir inte så mainstream då. Horizon VR var riktigt kul bara man är medveten att det är mycket klättrande innan man börjar spela. Och det kommer spel! Nu när PSVR2, Meta, och PCVR har liknande kontroller så blir det lättare för utvecklare att göra spel som passar till alla plattformar. Dessutom verkar Sony ha förenklat möjligheten att göra ett spel VR kompatibelt enligt vissa insatta kanaler på YT. Så att utvecklare kan ta de flesta flatscreen spelen och göra om till PSVR2, som Resident Evil Village då, eller GT7 t.o.m. Så det bådar väl för framtiden.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kartongen den kom i kan vara ett bra sätt att frakta den tills då en ordentlig väska lanseras. Det kommer nog en massa ställ och väskor snart.

Skrivet av Squallie:

Det är sant på ett sätt det du säger. Gran Turismo och Resident Evil är nya för VR även om de varit ute ett tag. Men jag har haft PCVR i flera år på Rift S och sedan Reverb G2. Flera spel nu på PSVR2 har jag redan lirat men de är riktigt roliga att lira pånytt med de fräcka kontrollerna och feedback i headsetet, samt i HDR. Så är som en helt ny upplevelse! Och det kommer en massa nya spel!

Skrivet av Chess_Norris:

Är GT7 det enda bilspelet idag för PSVR2? Har hört att kommande WRC 23 kanske kommer kunna köras i VR, men ingenting verkar vara bekräftat än. För gamla PSVR verkar det ha funnits mer bilspel att välja på, t.ex. Dirt Rally 2.0. Någon som vet om det finns planer på en PSVR2 version av det?

Tror att det är enda spelet. Men GT7 har vanlig racing, banor på grusvägar, samt F1 racing. Förstår att man vill ha dedikerade spel för olika typer av racing som Dirt eller F1, men det kommer ska du se. Tror att de har sålt så många stolar och rattar nu när PSVR2 lanserades, och det kommer de nog fortsätta att göra ju fler som hoppar på PSVR2 tåget. För det är, mestadels, väldigt positivt intryck de flesta har fått som då gör att fler kommer vilja ha ett sådant headset.

Permalänk
Medlem

Ni som har både PC och PS5, vad fick er att välja PSVR2 eller något motsvarande till PC?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ni som har både PC och PS5, vad fick er att välja PSVR2 eller något motsvarande till PC?

Jag kör alla 3.
Vad som fick mig att skaffa även psvr2 är pga dom exklusiva spelen. Multiplattform blir nog varierat pcvr eller PSVR2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

hur kan du tolka texten så? Jag skrev inte att inget kommer bara att det inte känns som några superspännande grejer som gör att man tycker det är värt att lägga typ 15k på konsol och hjälm som baseline. men visst, ska kolla kolla in lite närmare vad som är på gång.

Det är det jag känner lite med. Brist på killer apps. Men tänker man efter är både GT7 och Resident Evil Village killer apps, men problemet är att de har specifika målgrupper i form av folk som gillar racingspel och skräckspel. Det är inte alla som gillar såna spel och det blir inte så mainstream då. Horizon VR var riktigt kul bara man är medveten att det är mycket klättrande innan man börjar spela. Och det kommer spel! Nu när PSVR2, Meta, och PCVR har liknande kontroller så blir det lättare för utvecklare att göra spel som passar till alla plattformar. Dessutom verkar Sony ha förenklat möjligheten att göra ett spel VR kompatibelt enligt vissa insatta kanaler på YT. Så att utvecklare kan ta de flesta flatscreen spelen och göra om till PSVR2, som Resident Evil Village då, eller GT7 t.o.m. Så det bådar väl för framtiden.

Kartongen den kom i kan vara ett bra sätt att frakta den tills då en ordentlig väska lanseras. Det kommer nog en massa ställ och väskor snart.

Det är sant på ett sätt det du säger. Gran Turismo och Resident Evil är nya för VR även om de varit ute ett tag. Men jag har haft PCVR i flera år på Rift S och sedan Reverb G2. Flera spel nu på PSVR2 har jag redan lirat men de är riktigt roliga att lira pånytt med de fräcka kontrollerna och feedback i headsetet, samt i HDR. Så är som en helt ny upplevelse! Och det kommer en massa nya spel!

Tror att det är enda spelet. Men GT7 har vanlig racing, banor på grusvägar, samt F1 racing. Förstår att man vill ha dedikerade spel för olika typer av racing som Dirt eller F1, men det kommer ska du se. Tror att de har sålt så många stolar och rattar nu när PSVR2 lanserades, och det kommer de nog fortsätta att göra ju fler som hoppar på PSVR2 tåget. För det är, mestadels, väldigt positivt intryck de flesta har fått som då gör att fler kommer vilja ha ett sådant headset.

gt7 kan kännas lite småfräsigt, det hållet jag med. vr känns klockrent för bilspel, flygspel etc. dock har jag läst en del kommentarer om att perspektiven när man kör med hjälm inte känns riktigt bra. men skulle helt klart vilja prova och se. Jag länge varit fan av vr och hoppas verkligen det släpper nu så det kan slå igenom på bred front.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kör du VR på annan plattform och redan spelat allt kan jag förstå att allt inte känns nytt. Men för nykomlingar är ju allt nytt.
Dessutom kommer det ju som sagt komma spel hela tiden som det alltid gör till VR.
Det är mer eller mindre nya släpp varje månad.

Tycker fokus bland vissa verlar vara att detta är ett tillbehör som kommit med en viss typ av spel och sen är det inget mer.
Sen på frågan hur många spel/vilka spel finns.
Ja hur långt är ett snöre.
Är man intresserad håller man koll

https://www.pushsquare.com/guides/all-psvr2-launch-games

Problemet jag ser är ju att det mesta är gammal skåpmat. Känns som att hälften(?) av spelen är "enchanced for PSVR2". Mao så har utvecklarna snabbast möjligt försökt sminka häxan för att få ut något på PSVR2 vid launch.

Köper man ett sprillans headset med fancy features som eyetracking/fovated render, nya "dual sense"-kontroller, bättre upplösning, bättre cpu/gpu (i PS5:an), så förväntar man sig next-gen spel.

Det tråkiga blir då att spelen (med all rätt) inte ser next-gen ut, eftersom det helt enkelt inte är next-gen spel.

Jag är supertaggad på att köpa hem ett PSVR2 men ser ingen anlening att lägga top-dollar nu för att det _förmodligen_ kommer bättre spel framöver, då känns det enkelt att avvakta ett år eller två, hoppas på att både spel & headset går ner i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://www.pushsquare.com/guides/all-psvr2-launch-games

Problemet jag ser är ju att det mesta är gammal skåpmat. Känns som att hälften(?) av spelen är "enchanced for PSVR2". Mao så har utvecklarna snabbast möjligt försökt sminka häxan för att få ut något på PSVR2 vid launch.

Köper man ett sprillans headset med fancy features som eyetracking/fovated render, nya "dual sense"-kontroller, bättre upplösning, bättre cpu/gpu (i PS5:an), så förväntar man sig next-gen spel.

Det tråkiga blir då att spelen (med all rätt) inte ser next-gen ut, eftersom det helt enkelt inte är next-gen spel.

Jag är supertaggad på att köpa hem ett PSVR2 men ser ingen anlening att lägga top-dollar nu för att det _förmodligen_ kommer bättre spel framöver, då känns det enkelt att avvakta ett år eller två, hoppas på att både spel & headset går ner i pris.

Alla gör som man vill såklart, men även de spelen som är "enhanced" spelar och känns otroligt mycket bättre med PSVR2 än vad de någonsin gjorde med PSVR, verkligen som natt och dag. Sen är det väl som alltid med en ny teknik på detta sättet, PS5 hade ju knappt en enda titel som var utvecklad specifikt för det förrrän flera månader efter release.

Permalänk
Avstängd

Var lite skeptisk i början men nu kan jag säga att det var dom bästa 7200kr jag lagt på tv-spel, den går hela tiden hemma hos oss, barnen har kompisar här som spelar, och jag får vara nöjd om jag får en timme då o då sent på kvällen. Förutom GT7 o RE Village så finns det en hel drös med spel som rekommenderas och jag har köpt många av dessa. Tänkte efter och insåg att jag aldrig köpt så många spel som jag gjort för VR, brukade bara köpa typ dom två AAA som släpps varje år, så PSVR2 måste vara en riktig hit för Sonys plånbok och även spelutvecklare som gör VR.

Helt klart framtidens spel. Nästa generation 8k och snabbare konsoler kommer bli grymt.

En nackdel är att GT7 är så sjukt bra så jag hinner knappt testa andra spel

Var dessutom lite skeptisk eftersom några på jobbet som köpt Quest2 sa att dom hade blivit hyllvärmare typ, vet inte vad som gör den stora skillnaden mellan PSVR2 för vår får absolut inte samma öde på hyllan