OBS. Skrivet i affekt.
Hej!
Har idag suttit i 72min i telefonkö till Telenor, jag kör deras mobila bredband i väntan på fiber ut till min fastighet. Tecknade då ett 2års abonnemang för telefoni/fri surf samt ett tvillingkort till en tp-link MR600. Jag har alltid haft Telia tidigare men tyvärr så har Telia ingen vidare täckning vid min nya bostad och mina vänner som var här på besök hade åtminstone 4G via Telenor. Bestämde mig då att teckna hos Telenor när dom körde någon kampanj.
Mitt problem är att ip adressen routern blir tilldelad utav Telenor är (för tillfället men varierar): 100.75.235.139 medans min externa/publika IP är (vid samma tillfälle): 94.234.115.141 Telenor supporten verkar inte förstå vad jag syftar på men sa "Dröj kvar så ska jag kolla med mina kollegor" fick vänta 15min till, när hon kom tillbaka så sa hon att det troligen beror på att jag inte köpt en router utav dom men kan få en Huawei för endast 40kr/mån. Jag frågar om hon skojar med mig och frågar gällande ifall ångerrätten på mitt abonnemang fortfarande är giltig? Tyvärr hade den gått ut. Blev erbjuden att öppna ett ärende vilket jag tackade ja till med ca en veckas väntetid.
Fick då återigen ringa in till Telenor för att få uppgifter gällande slutfaktura på abonnemanget som skulle landa på ca 8000kr att fortsätta betala för tjänsten i 2 år ca 9000kr. Fördel med det senare är att deras tjänst förblir tillgänglig för ungefär samma peng. Hastigheten är acceptabel, är nöjd men måste kunna komma åt mitt nätverk utifrån vilket nu omöjliggörs. Förstår att kötider är långa men en sån simpel grej förstår jag inte varför det inte går att lösa.
Min gissning är att Telenors "säker surf" som blockerar vissa hemsidor/virus mm. enl. deras påståenden gör att uppkopplingen min router blir tilldelad går via någon slags server/VPN/DNS hos Telenor, denna teori framförde jag men dom påstår prompt att det är min privatinköpta TP-link router som orsakar detta. Om jag väljer att stänga av deras "Säker surf" så är problemet att jag inte tilldelas någon uppkoppling till internet alls. Väntat 24tim utan förändring, slog på "Säker surf" igen och tilldelades på ca 2min.
Telenor har ju trumf på hand iom. signerat avtal, jag har godkänt det MEN jag hade förväntat mig en publik IP adress så jag kan öppna upp portar samt bättre service.
Finns det något jag kan göra mer än att betala Telenor 8000kr för ingenting/9000kr för ett abbonemang jag ej kan använda i den utsträckning jag förväntat mig? Tänkte givetvis avvakta tills deras "Specialstyrka" som ej fanns tillgänglig återkopplar men om dem ej erbjuder en "public"/extern IP adress har jag någon rätt på min sida?
Med vänlig hälsning, En frustrerad kund