Skrivet av lillaankan_i_dammen:
Apple har gjort mycket konstiga saker, som att ta bort diskettstation år 1998. Hur tusan skulle man då flytta filer enkelt undrade många? De var inte alla skolor, arbetsplatser som hade fileshare år 1998. Och det var väldigt mycket data att skicka på uppringda modem.
Nej. Jag var med då också. 1998 fanns det både USB, CD-brännare och ADSL, och även över gammalt 56k-modem tog innehållet på en diskett mindre än 2,5 minut att föra över.
Det du kallar "konstiga saker" (som att tex ta bort diskettläsare) handlar ju bara om att vara först att ta bort något som oundvikligen kommer att försvinna (optiska läsare, hörlursjack).
Nå trådlös laddning låter smart. Detta tills man inser ett problem. Mobiltelefonen går emot att bli en superviktig produkt, folk kan ej åka buss, låsa upp dörrar, göra betalningar m.m utan den. Oavsett om man så har 1 månads batteritid så kommer man få soppatorsk någon gång och hur laddar man då en trådlös mobil? Jo, med en laddplatta som är superklumpig att ha i fickan och dessa finns inte överallt. Men en usb kabel får plats i fickan och usb så finns det uttag överallt idag, på bussar, publika ställen etc.
Folk släpar ändå med sig powerbanks (vilka också finns för trådlös laddning), och en magsafe-sladd är inte så klumpig. För övrigt så har jag inte sett några bussar eller tåg som gått över till USB-C ännu. Då måste man alltså ha med sig en adapterkabel från USB-A oavsett.
Såklart att folk som mer föredrar öppna system mer har valt sådant. Jag själv ratade iPhone 1 då den var mer begränsad i vad jag kunde göra än min SE P800. Såklart iPhonen var bättre, men jag ägde redan min mobil.
Det applikationer utanför App store i praktiken gör är att det bara minskar Apples monopol. Man kan sideloada applikationer till Google, skaran som gör detta är försumbar. Android har många säkerhetsbrister, just sideloading ser jag inte som en större. Då folk i praktiken inte gör det.
Det fanns även så sjukt mycket skit att ladda hem som inte fungerade. Symbian då var ungefär som Android fram till några år sedan - att appar skulle fungera på alla enheter var en önskedröm och inget annat, just eftersom enheterna skiljde sig åt för mycket. Den första iphone såldes inte i Sverige men när Telia började sälja iPhone 3G saknade den (bland annat) stöd för MMS, klipp och klistra samt multitasking. Ändå var det ett stort steg från den tidens "smarta telefoner" med små lågupplösta skärmar och krångliga gränssnitt.
Problemet är kanske inte hur många användare som sideloadar frivilligt, utan hur det utnyttjas av malware.
Säg att du känner att du saknar Flappy Bird, och inser att det har tagits bort från App store. Men du hittar det på en liten appbutik som har ett namn som du tycker dig känna igen, och den ser ju trovärdig ut. Hur vet du att appen inte innehåller malware? Hur vet du ens att appbutiken inte drivs med syftet att sprida malware?
Jag själv vill såklart att trådlös laddning ska bli framtiden. Det är bara klumpigt att ha denna usb c kabel med sig hela tiden. Men tills laddplattor för trådlös laddning finns utplacerade lite varstans som på tåg, bussar, gym etc. Så är enbart trådlös laddning inte bra. Visst har man 1 månad batteritid på mobilen, så skulle man kunna ha så mobilen larmar dagarna före och varnar att den behöver laddas. Jag tror dock inte Apple fixar denna eller liknande batteritid den närmsta tiden.
För varje år bli bara mer och mer beroende av mobilen. Får min mobil soppatorsk så tar jag mig inte hem med tåget utan att köpa en ny biljett för några hundralappar. Och snart förlitar jag och flera enbart på mobilen utan bankkort.
Jag ser det som ett icke-problem, som dessutom inte har något med ämnet att göra. Jag har knappt använt fysiska betalkort alls sen Nordea fick stöd för Apple Pay, dvs 2017. Jag har tågbiljetter, konsertbiljetter och whatnot (vaccinationsbevis tex) i Apple Wallet. Jag använder inte längre fysiska nycklar till mitt hem (däremot fortfarande till bilen eftersom det inte finns några elbilar (eller bilar med app) som uppfyller mina krav). Inte en enda gång har jag fått problem med ovanstående pga att batteriet i telefonen har tagit slut, och framförallt skulle det inte ha gjort någon som helst skillnad om jag bara hade tillgång till trådlös laddning. Den enda skillnaden på att ladda med lightning, USB-C, Magsafe eller QI är hastigheten, och den enda nackdelen med att ta bort fysisk port helt är om man ska föra över mycket data - vilket ändå går ändå fortare att göra trådlöst redan idag.
Det kanske är trolig(ast) att Apple byter ut Lightning till USB-C, absolut. Men min poäng var att folk verkar helt oförmögna att se att det faktiskt finns alternativ, och att Apple historiskt har gjort mer drastiska saker än så.