RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ja det är oroande, ännu en bugg i mjukvaran får man hoppas.

För de som inte sett ännu:

https://www.youtube.com/watch?v=-KvkVumbgvw

Låter väldigt konstigt att man kan uppnå så höga clocks men att man inte har fått ordning i drivrutinerna eller PCB design för att kunna utnyttja det fullt ut. Om dessa clocks stämmer så bör det egentligen betyda att det finns väldigt mycket prestanda kvar att hämta om man kan få ordning på det.

Permalänk
Medlem

Fick äntligen mitt paket fråm komplett. Kommer aldrig använda budbee igen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Amazon - 7900xtx Merc 310 har gått upp 2k + frakt

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Amazon - 7900xtx Merc 310 har gått upp 2k + frakt

14236 kosta det när jag köpte, nu återstår det och se hur lång tid det tar från Portugal. Jag är inställd på efter nyår

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Fick äntligen mitt paket fråm komplett. Kommer aldrig använda budbee igen.

Samma här! 🤬

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Fick äntligen mitt paket fråm komplett. Kommer aldrig använda budbee igen.

Skrivet av Ulash:

Samma här! 🤬

Jag har fått 95% eller så från Budbee snabbare än deras uppskattade väntetid.
Instabox däremot, så har det varit "Kl 17" idag, som sedan flyttats fram en halvtimme hela tiden när man saliverat. Sedan kom det 3 dagar senare.

Airmee + Instabox har varit totalt sämst för min del, men Budbee får toppbetyg.

Det beror lite på vart man bor antar jag. Jag bor ungefär här:

https://www.google.com/maps/place/Hornsgatan+132,+117+28+Stoc...

Tydligen så har man otur med adressen.
Inte exakt adress, men väldigt nära. Utlämningsstället ligger också på Hornsgatan (Vilket är den centrala gatan som går genom Södermalm) Ändå hamnar man sist på utlämningslistan. Personen som planerar utkörningarna borde få en lektion i hur logistik fungerar. Stoppa alla paketeten som går efter stora vägar och går snabbt att lämna av längst bak, så går allt snabbare.
Det har hänt väldigt ofta att utkörningstiden löpt förbi 22:00, så då blev man utan (Instabox)

Då har budbilen svävat runt hela Södermalm och gjort 50 leveranser, sedan har dom inte tid att lämna till mig, när dom bokstavligt var i husen bredvid mig tre gånger, och sedan körde vidare.
Vore väl oändligt mer effektivt att dela ut till alla som bor inom denna 50 metersradie på samma gång?
ICKE! De skall göra på sitt sätt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Låter väldigt konstigt att man kan uppnå så höga clocks men att man inte har fått ordning i drivrutinerna eller PCB design för att kunna utnyttja det fullt ut. Om dessa clocks stämmer så bör det egentligen betyda att det finns väldigt mycket prestanda kvar att hämta om man kan få ordning på det.

Ja men Jay gör ju samtidigt inte rätt. Sättet man ska klocka RDNA3 är att underklocka så långt det går utan att förlora stabilitet, sen dra upp power så klockar kortet sig själv. Sen klockar man naturligtvis minnet manuellt på det. MSI afterburner ska tydligen inte visa detta beteende.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ja det är oroande, ännu en bugg i mjukvaran får man hoppas.

För de som inte sett ännu:

https://www.youtube.com/watch?v=-KvkVumbgvw

Problemet med den videon är att Jay har 0 erfarenhet av att överclocka AMD kort. Han försöker överclocka kortet på samma sätt som han gör med Nvidia kort, and that just ain't happening.

Han borde istället börjat med att uppa Power Limit till +15 och sen sänka voltage tills det inte krashar, och först då titta på att försiktigt tweaka Max Clock Speed.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Min 7900xt funkar bra. Hur mycket kan jag få för ett 6800xt?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Referens 7900 XT/X verkar ju riktigt kasst med tanke på hur de är begränsade av power limit. Ska man ha ett verkar det vara eftermarknad som gäller med 3x8Pin helt klart. Då kostade de ju lite mer vilket blir ett svårare val mot ett 4080 annars utmärkta kort, väldigt sugen på ett själv. Får mig att tänka på R9 290/X-tiden

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Referens 7900 XT/X verkar ju riktigt kasst med tanke på hur de är begränsade av power limit. Ska man ha ett verkar det vara eftermarknad som gäller med 3x8Pin helt klart. Då kostade de ju lite mer vilket blir ett svårare val mot ett 4080 annars utmärkta kort, väldigt sugen på ett själv. Får mig att tänka på R9 290/X-tiden

Kasst och kasst..

Undervoltade mitt 7990xt, boostar till 2700mhz. Bra temps och inget coil whine.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Undervoltat Reference 7900 Xtx slår redan alla 4080 i Time spy och Time spy Extreme.
Det är väl ändå inte kasst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Undervoltat Reference 7900 Xtx slår redan alla 4080 i Time spy och Time spy Extreme.
Det är väl ändå inte kasst?

1075 på volten eller?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Inte mitt då jag väntar på det än men en användare på https://www.overclock.net/threads/official-amd-radeon-rx-7900...

1028mV UV, 3050mhz core and 2800mhz memory FT, gav tydligen 33790 i gpu score time spy och 16560 i Xtreme.

Permalänk
Medlem

Men ni undervoltar väl för att inte slå i taket på er power limit (?) Har ni då ett eftermarknadskort som kan gå vad vet jag en 8 pin levererar väl 150 W i bästa fall så har ni ju mycket mer headroom. Är det värt nån tusenlapp extra kontra prestanda.. Vet ej! Men är ett undervoltat ref 7900XTX bättre än 4080 (överklockad?) i syntetiskt test lär ju ett mer påkostat vara väldigt intressant... För 16kkr får man nog ett rätt fint 7900XTX ?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Fick min referens 7600xt idag och försökte göra en "quick and dirty" OC...

Efter 9-10 försök jag landade på följande resultat... (Har inte fokuserat på minnen.)

https://www.3dmark.com/spy/33716615

Default vs OC

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Min 7900xt funkar bra. Hur mycket kan jag få för ett 6800xt?

Finns/fanns ett på marknaden här, de verkar gå för 4-5k, kanske mer om du har någon specialmodell.

Är i samma sits fast med 5700 XT.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlindEagle:

Ah that sucks but sometimes its a bit faster so hopefully a day or 2 before

Anything yet?

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av The man swe 90:

MBA kortet jag beställde har fått ett annat datum nu hos komplett "Beställd, förväntas i lager 17 februari 2023, 1 st."

Skrivet av BlommaNN:

17e februari står det för mig också… För helvete 😭

Skrivet av HumanDecoy:

Mig också, jäkla segt. Frågade tom supporten på @komplett och fick höra att det inte skulle vara några problem med 25 december. Chatten på deras hemsida bemannas av folk som inte har någon koll tydligen.

Skrivet av fragwolf:

Samma här med

Vi förstår att ni är frustrerade över detta. Just" MBA" -korten är det låg tillgång på men vi jobbar på lite olika lösningar. Det pågår diskussioner med leverantörer i detta nu och vi gör vad vi kan för att få fram kort till er.
Vi lovar att återkoppla till er och alla andra väntande kunder så snart vi har mer info och/eller en lösning som ger snabbare leverans. Men just nu kan vi bara be er att vänta och inte räkna med leverans under december. Mer info kommer.

Gällande förseningarna med Budbee så sammanställer vi information från flera håll för att bilda oss en komplett (no pun intended) bild av situationen. Vi återkopplar så snart som möjligt till de som rapporterat in sina ordernummer via PM.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Vi förstår att ni är frustrerade över detta. Just" MBA" -korten är det låg tillgång på men vi jobbar på lite olika lösningar. Det pågår diskussioner med leverantörer i detta nu och vi gör vad vi kan för att få fram kort till er.
Vi lovar att återkoppla till er och alla andra väntande kunder så snart vi har mer info och/eller en lösning som ger snabbare leverans. Men just nu kan vi bara be er att vänta och inte räkna med leverans under december. Mer info kommer.

Gällande förseningarna med Budbee så sammanställer vi information från flera håll för att bilda oss en komplett (no pun intended) bild av situationen. Vi återkopplar så snart som möjligt till de som rapporterat in sina ordernummer via PM.

//Erik

Dags att sparka ut budbee från era val av leverantör av paket, total sämst, och gick ju inte ens nå deras folk via chatten! 🙈

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Vi förstår att ni är frustrerade över detta. Just" MBA" -korten är det låg tillgång på men vi jobbar på lite olika lösningar. Det pågår diskussioner med leverantörer i detta nu och vi gör vad vi kan för att få fram kort till er.
Vi lovar att återkoppla till er och alla andra väntande kunder så snart vi har mer info och/eller en lösning som ger snabbare leverans. Men just nu kan vi bara be er att vänta och inte räkna med leverans under december. Mer info kommer.

Gällande förseningarna med Budbee så sammanställer vi information från flera håll för att bilda oss en komplett (no pun intended) bild av situationen. Vi återkopplar så snart som möjligt till de som rapporterat in sina ordernummer via PM.

//Erik

Heja!
Jag är en av de som beställde "XFX Radeon RX 7900 XTX MBA" kl 15:03 och hade första leveransbesked 25/12 som nu är framflyttat till 17/2.
Varje dag går man ju in minst en gång för att kika på sin orderstatus hos er i hopp om att datumet tidigarelagts
Visst finns funderingar på att knipa kort från annan butik med tidigare lev.datum, men ditt inlägg gör att hoppet om tidigare leverans lever kvar.
Sedan är er(din) närvaro och inlägg här på SweC väldigt uppskattade och gör att i alla fall jag hellre lägger mina slantar i er kassa än t.ex. i Proshops.

Keep up the good work!

Permalänk

Ytterligare ett bra och fler spel testas i 3440*1440 https://youtu.be/tASFjV1ng28

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in åt er som klagar på leveranser från budbee osv, detta är veckan före julafton.. största högsäsongen, ja till o med värsta veckan på hela året. Alla fraktbolag kämpar röven av sig i kaoset o de finns inte tillräckligt med personal för o täcka upp. / En som jobbat länge i branschen

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Tänkte bara flika in åt er som klagar på leveranser från budbee osv, detta är veckan före julafton.. största högsäsongen, ja till o med värsta veckan på hela året. Alla fraktbolag kämpar röven av sig i kaoset o de finns inte tillräckligt med personal för o täcka upp. / En som jobbat länge i branschen

Jo, men nu är det så att Budbee är dåliga året runt. Och förklaringen på att det är högsäsong, jo, men varför leverarar t.ex PostNord, DHL, Schenker och Instabox inom rimlig tid? (Baserat på personlig erfarenhet)

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk

Inatt så uppdaterade AMD min beställning från Order in Process till Order Shipped på min 7900 XTX! Med lite tur så kanske den kommer i veckan, så får man en röd jul iaf, om inte vit!

Permalänk
Medlem

Kan köpa ett 7900 xt för 11790:-, är det ett så pass dåligt köp ändå? Lär väl vara svårt att köpa ett xtx för 13000:- numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Kan köpa ett 7900 xt för 11790:-, är det ett så pass dåligt köp ändå? Lär väl vara svårt att köpa ett xtx för 13000:- numera?

Det är ett bra pris för prestandan.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Kan köpa ett 7900 xt för 11790:-, är det ett så pass dåligt köp ändå? Lär väl vara svårt att köpa ett xtx för 13000:- numera?

tänka på att xtx börjar dra iväg till 4080 priser vilket är ett skämt i sig så är det ett bra pris.
Nästan så man blir lite sugen.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Tog beslutet att packa upp mitt 7900XT för att testa det. Aktiverade även Resizable bar i bios. Radeon Software rapporterar ca. dubbelt upp i FPS jämfört med mitt gamla 5700XT vilket ju känns rätt bra, men blir ju begränsad av min gamla 75hz skärm.

Något jag funderar över om det är något fel på kortet, drivrutinsproblem eller annat som stökar, men emellanåt dyker det upp, på en bråkdel av en sekund, en avlång horisontell rektangel (Täcker väl ca. 70% av skärmens bredd och kanske är ett par hundra pixlar på höjden),som typ liknar en grafisk artefakt på skärmen. Hinner knappt reagera på den så lite svår att beskriva. Blir ju lite orolig.

Någon som har en gissning? CPU är 5800X3D, B450-F gaming, 32gb 3200mhz minnen, 850w EVGA PSU.

Permalänk
Medlem

Till er stackare som använt Budbee : https://se.trustpilot.com/review/www.budbee.com
Det har skrivits artiklar både i Göteborgs-Posten och på annat håll om hur enorma problem Budbee verkar ha för tillfället.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9