Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem

Vad är livslängden på dessa OLED-paneler? Den tv jag har idag har använts dagligen sen typ 2010 och fungerar fortfarande prima. Hade en tjock-tv innan denna! Hade nästan hoppats att den skulle gå sönder snart så man hade en anledning att köpa ny. Kan man förvänta sig samma livslängd på dessa paneler? Jag läste 100,000 timmar någon stans, är det realistiskt? Någon här som haft en OLED som gått sönder, eller haft en som varat väldigt länge?

Permalänk
Medlem

Min E6a från 2016 har fungerat klockrent tills i år då den har börjat få inbränningar tyvärr så det är dags att byta ut den.

Är också sugen på en G3 77" men det ser inte ut som att det kommer komma någon rabatt på den under BF så jag gick in på lg's webshop och där får man ju en 10% rabattkupong på första köpet hos dem men när man lägger en G3 i kundvagnen så finns inte kupongen att välja på. Antar att det finns vilkor för den där men jag kan inte hitta dem någonstans ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av chizzum:

Min E6a från 2016 har fungerat klockrent tills i år då den har börjat få inbränningar tyvärr så det är dags att byta ut den.

Är också sugen på en G3 77" men det ser inte ut som att det kommer komma någon rabatt på den under BF så jag gick in på lg's webshop och där får man ju en 10% rabattkupong på första köpet hos dem men när man lägger en G3 i kundvagnen så finns inte kupongen att välja på. Antar att det finns vilkor för den där men jag kan inte hitta dem någonstans ..

BENI22_ALLALG ger 15%

Permalänk
Medlem

tack, testade den på G3 men koden verkar inte fungera tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av chizzum:

tack, testade den på G3 men koden verkar inte fungera tyvärr

Du måste lägga den där lilla webkameran i kundvangen

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

För någon som inte är så insatt som jag utan bara vill ha en bra TV, jag kollar film, serier och spelar ps5 kan få det mörkt i vardagsrummet om ljuset blir för jävligt.

Jag har funderat på denna TV: https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-77-oled-b3-4k-tv-oled7...

men såg sen denna: https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-77-oled-evo-c3-4k-tv-o...

Om jag fattar rätt från trådstart så är det antalet HDMI 2.1 portar, brightness booster (hur viktigt är den boosten?) samt processorn som skiljer men samtidigt så kostar då den "sämre" 5 000kr mer ordinarie pris.

Är jag helt poofed i skallen om jag köper B3 istället för C3 eller skulle B3 duga gott för mitt ändamål, kommer "aldrig" använda mer än 1 2.1 hdmi port så som mitt liv ser ut nu då jag för majoriteten bara använder tvn för att streama film/serier men händer att jag lirar ps5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Du måste lägga den där lilla webkameran i kundvangen

Okej, den verkar inte finnas i lager för tillfället så det gick inte lägga till den, kanske kommer tillbaka med lite tur då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

77" S90C är likvärdig S95C då bägge använder exakt samma panel.

Gäller detta för 65" också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenta:

För någon som inte är så insatt som jag utan bara vill ha en bra TV, jag kollar film, serier och spelar ps5 kan få det mörkt i vardagsrummet om ljuset blir för jävligt.

Jag har funderat på denna TV: https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-77-oled-b3-4k-tv-oled7...

men såg sen denna: https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-77-oled-evo-c3-4k-tv-o...

Om jag fattar rätt från trådstart så är det antalet HDMI 2.1 portar, brightness booster (hur viktigt är den boosten?) samt processorn som skiljer men samtidigt så kostar då den "sämre" 5 000kr mer ordinarie pris.

Är jag helt poofed i skallen om jag köper B3 istället för C3 eller skulle B3 duga gott för mitt ändamål, kommer "aldrig" använda mer än 1 2.1 hdmi port så som mitt liv ser ut nu då jag för majoriteten bara använder tvn för att streama film/serier men händer att jag lirar ps5.

B3 är nästan exakt samma bildkvalitet som C3

Det skiljer ’bara’ processor och antal ingångar med full hastighet, men priset brukar också skilja med ’bara’ 2000-3000kr också

Tekniskt sett har C3 marginellt mer ljusstyrka, men tror inte det faktiskt märks om du inte har dem bredvid varandra med exakt samma inställningar

Köp du B3, inget som är fel med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Gäller detta för 65" också?

Inte nödvändigtvis. 77”-panelerna är ju nya för i år när det kommer till QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte nödvändigtvis. 77”-panelerna är ju nya för i år när det kommer till QD-OLED

Ah förstår tack för info! Då blir det en S95C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Ah förstår tack för info! Då blir det en S95C

Frågan är väl om du vill ha 65” eller 77”, för S90C 77” kostar ju snarlikt som S95C 65”, och har snarlika funktioner och bildkvalitet

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att låsa C3;an till rec.709, eller vilken färgrymd jag nu vill ha? Har märkt att "auto-detect" är rec.709 typ 90% av tiden, men kan ändra sig beroende på anledningar som jag inte förstår.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dogmatix:

Vad är livslängden på dessa OLED-paneler? Den tv jag har idag har använts dagligen sen typ 2010 och fungerar fortfarande prima. Hade en tjock-tv innan denna! Hade nästan hoppats att den skulle gå sönder snart så man hade en anledning att köpa ny. Kan man förvänta sig samma livslängd på dessa paneler? Jag läste 100,000 timmar någon stans, är det realistiskt? Någon här som haft en OLED som gått sönder, eller haft en som varat väldigt länge?

100 000 timmar är 8 timmar om dagen i över 30 år. Eller dygnet runt i 11 år. Nu är konsument-TV väldigt sällan byggda för drift i 24-7 men livslängden på tekniken i sig självt är i praktiken en icke-fråga. Fast frågan kommer ofta upp, vet inte riktigt varför. Det är mer troligt att någon annan komponent, powersupply, mainboards etc. hinner stryka med först långt innan själva tekniken är utsliten.

rtings inbränningstest med 10 000 timmar på LG:s 2017-modeller visade inte på någon förlust för ljusstyrka och färgomfång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Frågan är väl om du vill ha 65” eller 77”, för S90C 77” kostar ju snarlikt som S95C 65”, och har snarlika funktioner och bildkvalitet

Japp, det är frågan men tror det kommer bli svårt med 77", går från 50" på en större vägg till nu en mindre, rädd att det blir 'oproportionerligt" på väggen i fråga

Permalänk
Medlem

Även om panelen i 77” S90C är likadan som S95C är den ändå nedlåst via mjukvara. Tror inte heller Samsung Display producerar gen 1 paneler längre. Vid det här laget bör alltså de flesta S90C i 55” o 65” vara gen 2.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

B3 är nästan exakt samma bildkvalitet som C3

Det skiljer ’bara’ processor och antal ingångar med full hastighet, men priset brukar också skilja med ’bara’ 2000-3000kr också

Tekniskt sett har C3 marginellt mer ljusstyrka, men tror inte det faktiskt märks om du inte har dem bredvid varandra med exakt samma inställningar

Köp du B3, inget som är fel med det

Tack för detta! Hur stor skillnad har vi på dessa processorer? Har idag en 55" "The one" och den är något slö i menyer när man jämför mot min farsas nyare "the one". Tror jag köpte den blackfriday 2019. Det jag egentligen undrar vet du om denna processor kan upplevas lite slö i menyer eller är den rapp?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kenta:

Tack för detta! Hur stor skillnad har vi på dessa processorer? Har idag en 55" "The one" och den är något slö i menyer när man jämför mot min farsas nyare "the one". Tror jag köpte den blackfriday 2019. Det jag egentligen undrar vet du om denna processor kan upplevas lite slö i menyer eller är den rapp?

Tar upp den här ständiga B eller C-frågan i TV-guiden, en bit ned som expanderbar sektion ”Evig fråga: B3 eller C3?”: https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tar upp den här ständiga B eller C-frågan i TV-guiden, en bit ned som expanderbar sektion ”Evig fråga: B3 eller C3?”: https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

stort tack för detta, gav mig klarhet i det jag undrade över och stort tack för denna samt alla tidigare guider, få förunnat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"META". Det finns endast på OLED+908-modellen och den finns enbart i 55, 65 och 77 tum, så man kan inte göra fel där.

För att förtydliga, det finns alltså inte på denna 907 modellen?
Där står OLED+ på den.

https://www.elon.se/philips-65-65oled907-118699#description

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dogmatix:

För att förtydliga, det finns alltså inte på denna 907 modellen?
Där står OLED+ på den.

https://www.elon.se/philips-65-65oled907-118699#description

MLA-filtret är nytt för 2023. OLED+907 är från 2022.

"OLED+" är bara Philips egen beteckning de använt på sina toppmodeller. Det betyder ganska mycket exakt vad det står för. OLED plus något mer. I detta fall högtalarsystemet.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Fick leveransbekräftelse nu på 65" LG C3 som jag köpte med den numera döda promokoden från LG:s webbplats.

Är det någon som vet vilken speditionsfirma de använder? Var väldigt lite information i mailet de skickade ut nämligen.

Permalänk
Medlem

Finns lite nya erbjudanden via Benifydeals på LG om man är intresserad av G3-modellerna.

https://www.lg.com/se/affiliates/benify/blackfriday

Tyvärr inget bättre på C3 som jag hade hoppats på. Ser ut som att 19k för 65 C3 är det bästa erbjudandet nu när man missade den tidigare kupongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Finns lite nya erbjudanden via Benifydeals på LG om man är intresserad av G3-modellerna.

https://www.lg.com/se/affiliates/benify/blackfriday

Tyvärr inget bättre på C3 som jag hade hoppats på. Ser ut som att 19k för 65 C3 är det bästa erbjudandet nu när man missade den tidigare kupongen.

Det BRINNER i köp-fingrarna på 65 G3, men sambon sa nej =( Jaja, vad är en bal på slottet..... min LED-tv från 2019 får väl tjänstgöra några år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Det BRINNER i köp-fingrarna på 65 G3, men sambon sa nej =( Jaja, vad är en bal på slottet..... min LED-tv från 2019 får väl tjänstgöra några år till.

Ja, man blir ju sugen Jag tänkte att jag hade en budget på 15k men G3 är ju en häftigare uppgradering än en C3. Sitter på en Sony XE93 idag så jag är van vid rätt hög ljusstyrka och då verkar ju G3 med MLA riktigt lockande även om jag tror att C3 (och egentligen även B3) skulle göra min upplevelse bättre utom på de ljusaste sommardagarna i vårt vardagsrum.

Permalänk
Medlem

"Vi vill informera dig om att vi skickat din order. Din order är på väg."

LG Oled 77" C3 för 21662kr 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Fick leveransbekräftelse nu på 65" LG C3 som jag köpte med den numera döda promokoden från LG:s webbplats.

Är det någon som vet vilken speditionsfirma de använder? Var väldigt lite information i mailet de skickade ut nämligen.

Samma här, inte mycket info. Om jag minns rätt fick flera olika speditörer förra året så det kanske klarnar imon.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Torn between these 2: Any suggestions:

LG C3 83": 40K SEK (will have to buy extended warranty for burn-in protection, that's another 3K for 5 years)

LG G3 83": 48K SEK (commitment to mount the TV & no MLA is a bummer), but I'm assuming some QoL & other improvements will be present vs the 83" C3. Also, the 5-year burn-in protections comes by default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Finns lite nya erbjudanden via Benifydeals på LG om man är intresserad av G3-modellerna.

https://www.lg.com/se/affiliates/benify/blackfriday

Tyvärr inget bättre på C3 som jag hade hoppats på. Ser ut som att 19k för 65 C3 är det bästa erbjudandet nu när man missade den tidigare kupongen.

Verkar som att dom koderna inte fungerar, eller så vet jag inte hur ja ska använda dom, väldigt synd då jag hade klippt 65G36 för 23990 direkt!

Permalänk
Medlem

Var inne på giganten och kollade på G3 men dom sa att det inte blir någon rea på den modellen i år, brukar tydligen inte vara det på toppmodellen så det fick bli en 83" C3 i stället. Nästa år kanske G3 har MLA i 83an då blir det kanske en uppgradering igen.

Oavsett lär C3an vara bättre än min gamla E6a, tråkigt bara att 3Dn försvinner men det verkar ju vara helt ute med 3D ändå.