Som jämförelse kan jag ju nämna vilka komponenter jag har.
Kör en 5950X tillsammans med Liquid Freezer II 280 i ett Define S chassi.
Grafikkortet har passiv kylning så det är tyst ända tills man kör något spel, likaså nätagget's fläkt är också passiv ( har aldrig hört den ens snurra igång).
Chassifläktarna snurrar runt 600rpm och hörs inte ens.
Är också otroligt petig med ljudnivån och efter ca ett halvår med Freezer II'ans fläktar så tröttnade jag på att de hade ett lätt maskinellt hummande vid väldigt specifika varvtal, så jag beställde hem 2st Noctua A14 Chromax och bytte ut dem. Helt annat ljud och blev också förvånad hur de kylde ännu bättre trots samma varvtal. Fläktarna sitter i fronten på chassit och blåser på radiatorn in mot resten av datordelarna.
Kör på en fast fläktkurva som snurrar 40% från 0°-60° och 50% vid 60-100°.
Jag är inte på jakt efter några poäng i stresstester osv, utan jag bara kör helt stock och ser aldrig temps över 50° i tunga spel eller videoredigering.
Idle temp ligger kring 32°..
Spelen jag spelar är bla Red Dead 2, Doom 2016, Doom Eternal, DayZ, GTAV, givetvis alla inställningar på högsta och ev FSR2 eller DLSS påslaget när jag kan. Allt i 1440p med 170hz skärm.
Är väldigt nöjd med ljudet i datorn så som det är nu och vill man att den ska vara i princip knäpptyst så kan jag sänka radiatorfläktarna till 30% så får man anstränga sig att höra datorn.
Delar:
Fractal Design Define S
MSI MPG X570S Edge Max WiFi
Ryzen 9 5950X
Arctic Liquid Freezer II 280 med 2x Noctua A14
Gigabyte RTX 2080 OC
32GB RAM