Twitter sätter stopp för tredjepartsapplikationer

Permalänk
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Är nog snarare mer märkligt att man tillåtit detta så pass länge. Twitter är gratis, på något sätt behöver de få in pengar så om de inte kan visa annonser i tredjepartsapplikationer så försvinner ju en hel del där. Större incentive kanske för folk att privat sätta upp pihole eller dylikt om man vill "skydda" sig.

Dock tillåter ju Facebook än idag att man utvecklar appar för att visa flödet eller på annat vis komma åt tjänsten. Använder själv Metal som har just FB och Twitter i en och samma app, en slags webwrapper kan man väl kort säga. Appen erbjuder dessutom lite annan funktionalitet som att spara flera inloggningar att snabbt byta mellan på respektive tjänst.

Men antar att Twitter-funktionen kommer således försvinna från denna app nu framöver. Känns som ett ytterst märkligt beslut ärligt talat, lite bakåtsträvande kan jag till och med tycka. Öppna API:er för saker som chatfunktionalitet eller flöden där slutanvändaren själv kan välja ett gränssnitt från valfri utvecklare är något jag länge förespråkat som framtid för social media. Slutna system gynnar ingen utom företaget i fråga.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja naturligtvis. Det är ju verkligen logiskt och rimligt att de användare som inte vill ha Twitters reklamapp kommer börja använda den nu för att det saknas alternativ. Jag glömde helt bort att det är olagligt att helt enkelt sluta använda twitter helt och hållet. Så tokigt det kan bli.

Dom är ju inte användare i det avseendet, så vad spelar det för roll för Twitter?
Vad är det du inte förstår i hela det här?
Twitter tjänar pengar på reklam. Personer som inte använder Twitters app, genererar ingen inkomst. Menar du att alla dom använder Twitter, för att det finns en app som inte är Twitters egna och enbart därför?

Och återigen, dom genererar ingen inkomst i dagsläget så varför är det dåligt för Twitter rent finansiellt?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Dom är ju inte användare i det avseendet, så vad spelar det för roll för Twitter?
Vad är det du inte förstår i hela det här?
Twitter tjänar pengar på reklam. Personer som inte använder Twitters app, genererar ingen inkomst. Menar du att alla dom använder Twitter, för att det finns en app som inte är Twitters egna och enbart därför?

Och återigen, dom genererar ingen inkomst i dagsläget så varför är det dåligt för Twitter rent finansiellt?

Min tolkning:

Det finns en lång historik som spelar in i varför folk använder tredjepartsklienter och som inte direkt hör ihop med frågan om reklam. (Möjligen kan det höra ihop med hur Twitter vill sälja in reklamen, men jag vet inte tillräckligt om det för att känna mig övertygad.)

Den hör, vilket jag varit inne på tidigare, mer ihop med något slags ursprungligt Twitter-ideal där man fick det innehåll man själv valde att följa, men att Twitters egna gränssnitt (utanför Tweetdeck) alltmer gått mot: "pracka på folk innehållet vi vill att de ska se, helst så mycket drama som möjligt". Det senare verkar bara fortsätta att accelerera.

Eftersom tjänsten rent tekniskt i grunden inte ändrats så har både tredjepartsklienter och Twitters egna Tweetdeck fortsatt att upprätthålla något som mer är i linje med det ursprungliga idealet.

Dessutom då att Twitter (iaf för många) inte är en "prata med dina vänner"-tjänst, utan en "se vad folk som pratar om intressanta saker säger och eventuellt delta i konversationen"-tjänst, "se vad som utannonseras inom ämnen jag är intresserad av"-tjänst, osv.
Dvs, mera "hålla sig uppdaterad inom sina intresseområden" på det hela taget.
Om du då prackas på innehåll någon annan väljer istället för detta så minskar värdet genast radikalt, och det är ju en konflikt som Twitter stått inför i många ur nu, men som tredjepartsklienterna tagit udden av.

Jag vet inte vad som pågår, men jag öppnade twitter.com för första gången på länge och på något vis är 75% av det som visas "dagens Musk". Jag blir fan mörkrädd över skillnaden jämfört en "traditionell Twitter-klient", och det känns lite misstänkt att just Elon är sjukt överrepresenterad.

Och då den nuvarande situationen, där många undergrupper inom t.ex. tech-sektorn, men även en del annat, redan ser en påtaglig flykt till alternativa lösningar som seglat upp (främst Mastodon, vilket för övrigt har ett standardgränssnitt på webben som i princip är en Tweetdeck-klon), så ger de sig in på att tvinga folk att ta ställning genom att döda Twitter-klienterna som spacklat över konflikten.
Det flyger omkring många kommentarer som mer är i linje med att Twitter håller på att avveckla sig självt, men det är klart att det även finns en enorm massa användare som som helt och fullt bara glider med strömmen och än så länge har väl inte bottenpluggen helt gått ur.

Hur stort tappet blir är väl avgörande för om det är ett stort problem det eventuellt är för Twitter, men det upplevs iaf inte som något som skulle vara uppenbart positivt för Twitter i den situation de skapat den senaste tiden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Dom är ju inte användare i det avseendet, så vad spelar det för roll för Twitter?
Vad är det du inte förstår i hela det här?
Twitter tjänar pengar på reklam. Personer som inte använder Twitters app, genererar ingen inkomst. Menar du att alla dom använder Twitter, för att det finns en app som inte är Twitters egna och enbart därför?

Och återigen, dom genererar ingen inkomst i dagsläget så varför är det dåligt för Twitter rent finansiellt?

Låt säga att det finns flera "icke-inkomstbringande" användare, som genom sina inlägg berikar flödet bland annat för folk som använder Twitters officiella sidor och appar. Om de försvinner så blir det tråkigare med twitter för de betalande användare som använder plattformen, och de kanske slutar att göra det, och då förlorar Twitter inkomster.

Men jag förstår att man på Twitter inte kan tänka längre än nästa månadsrapport. Det är samma bristfälliga resonemang i mediebranschen gällande piratkopiering. Det går tydligen inte tänka längre än "Folk som personligen kan knytas till genererad inkomst är de enda som genererar inkomst".

Men låt dem hålla på. Twitter har ändå blivit sämre på alla tänkbara sätt sedan Musk hoppade in i bollhavet. Så om han ska fortsätta vara med och leka får det gärna gå åt helvete för min del.

Minns att han även försökte stoppa länkar till konkurrerande plattformar, förmodligen också med ett liknande ekonomresonemang, typ "jamen vi äger ju inte och tjänar inte pengar på våra konkurrenter, så folk som länkar till dem minskar vår inkomst".

Visst, han fick dra tillbaka tokerierna den gången. Men det visar fullgott vilket nerdummat och kortsiktigt tankesätt han har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Citat:

Regeländringen som skett handlar primärt om att det inte är tillåtet för utvecklare att använda sig av Twitters API för att återskapa en produkt som liknar Twitters egna produkter, vilket sätter käppar i hjulet för samtliga applikationer som fungerar som Twitters egen.

Var framgår det att tredjepartsapplikationerna har blivit avstängde på grund av det uppdaterade avtalet? De enda referenserna jag kan se till det härstammar från en artikel från Ars Technica, som i sin tur har länkat till ett inlägg på Mastodon som källa, som i sin tur är byggt på spekulation från en artikel på Engadget, som kommer från ett påstående utan källhänvisning från en Twitterific-blog.

Värt att notera är att enligt samma blog så slutade deras API att fungera den 13:e och att de den 17:e fortfarande inte hade fått en klar förklaring från Twitter om varför det slutade fungera, eftersom de inte visste vem på Twitter de skulle kontakta (de verkar antyda om att deras tidigare kontaktperson inte jobbar kvar). Noterar också att de bara överger Twitterific samma dag som det nya avtalet publicerades istället för att försöka förhandla fram en ny implementation.

Det finns alltså inte ett konkret besked från Twitter om att det faktiskt är ändringen som har orsakat situationen. Faktum är att Twitter tidigare har haft en hel rubrik om att inte bygga tjänster som replikerar Twitters kärnfunktionalitet (sök efter "Replicating the Twitter experience"). Ändringen i det nya avtalet verkar helt enkelt vara att skriva in hela det stycket igen i ett sammanfattat format efter att de tog bort det.

Varför har SweClockers inte bara frågat Twitter om en kommentar? Känns som en uppenbar sak att göra innan man publicerar en artikel. Om Twitter då hade dröjt med svar, vilket inte vore oväntat, så kan man publicera artikeln och säga att man har frågat efter en kommentar och artikeln uppdateras när det kommer.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810