AMD Ryzen 7000 för bärbara dubblerar prestandan mot Ryzen 6000

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 7000 för bärbara dubblerar prestandan mot Ryzen 6000

Inför lanseringen visar tester att tolvkärniga Ryzen 9 7845HX "Dragon Range" är 90 procent snabbare än förra generationens flaggskepp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Över 5GHz... jag undrar när första vattenkylda "laptopen" kommer. Där man måste ha med sig en extern kylare och koppla in. Ungefär som de externa dvd-läsarna.

Permalänk
Medlem

Gissar på att det är 2x TDP mot 6000-serien också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Över 5GHz... jag undrar när första vattenkylda "laptopen" kommer. Där man måste ha med sig en extern kylare och koppla in. Ungefär som de externa dvd-läsarna.

Varsågod, och jag tror inte dom var först heller.
https://www.xmg.gg/en/xmg-oasis/

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk

Intressant. Det jag dock är rädd för är det magiska frasen fastlött ram på alla "icke svindyra laptops".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Gissar på att det är 2x TDP mot 6000-serien också.

Med tanke på att det går att köra ryzen 7950 i 65w och få "nästan" liknande prestanda så är det tveksamt. 65w + 125w GPU eller nån 150w strömbudget går absolut att lösa.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Asus ROG GX700 har vattenkylning. Polaren köpte en sån, han har aldrig ångrat sig så mycket som med det köpet (svindyr).
2015 tror jag det var.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Alltid intressant med mer prestanda och bättre integrerad grafik i bärbara datorer.
Jag finner 7040HS-serien med RDNA3 iGPU mer intressant men jag söker inte heller efter en släpbar speldator.

Permalänk
Medlem

Det är egentligen skrot samma vem av blå/röd (OIS färger:) som blir "herre på täppan", de är nu båda så bra, så att det mest hänger på priset och annat som smyckar produkten de sitter i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Där ser man. Såklart att man inte var först på den bollen.
Den där externa enheten såg inte så dum ut att ha till GPUn på stationära. Förutsatt att den kyler bra.

Skrivet av Mono:

Asus ROG GX700 har vattenkylning. Polaren köpte en sån, han har aldrig ångrat sig så mycket som med det köpet (svindyr).
2015 tror jag det var.

https://i.ytimg.com/vi/3RImahfdvuI/hqdefault.jpg

Vilket monster! Den där är inget man bara hissar upp på ett fällbart campingbord hur som helst.

Permalänk
Medlem

Är inte den viktigare frågan hos laptops: batteritiden...

Apples ARM chip vinner ju den kampen med hästlängder, laptops är ju portabla enheter, så i mina ögon är enbart effektivitetsökning intressant (alltså bättre prestanda med lägre energiåtgång)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Skrivet av B.Linder:

LTT testade en sån lösning.
Verkar som den lösningen är någon OEM variant där flera företag kan köpa in och sälja under eget varumärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Apples ARM chip vinner ju den kampen med hästlängder, laptops är ju portabla enheter, så i mina ögon är enbart effektivitetsökning intressant (alltså bättre prestanda med lägre energiåtgång)

Det beror på användningsområde. Är det viktigaste portabilitet är väl en telefon/surfplatta med tangentbord bäst.

Ska man utveckla, kompillera och testa inhouse x86-programvara är väl en ARM ingen att ha.

Så svaret är "det beror".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Om nu AMDs tidigare flaggskepp hade 8 kärnor så kan jag tycka att det hade varit intressant att se test med den mot AMDs snabbaste 8-kärniga Ryzen 7000 processor.
Jämföra vid samma kärnantal. Åtminstone om de inte skruvat upp effekten för den också så visar det mer skillnaderna mellan arkitekturerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Asus gjorde en sådan 2016 Asus rog GX700VO

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hur skiljer sig dessa från desktop? Är det fortfarande monolitisk design som för 6000, eller är det rent av desktop-chippen som fått plats i bärbara med deras lilla inkluderade gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Varför skulle det vara det? De absolut flesta har sällan mer än några meter till närmaste vägguttag när de använder sin bärbara dator. Och de som vet att de kommer ha behov av lång batteritid kommer givetvis välja något annat än just en dator med en energihungrig processor och kort batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur skiljer sig dessa från desktop? Är det fortfarande monolitisk design som för 6000, eller är det rent av desktop-chippen som fått plats i bärbara med deras lilla inkluderade gpu?

Det sombrukar skilja är spänning på cpu så hög frekvens men betydligt sämmre prestanda på grund av lägre spänning

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Mikos:

Om det inte vore för det att typ alla arbetsplatser tvingar på oss laptops emot vår vilja och vi använder dem som stationära datorer 99% av tiden.

För privat bruk så stämmer ditt påstående bättre.

Det jag har emot dagens laptop är att de ofta är så dyra. Jag vill ha en ny cpu 6 core räcker, 32GB ram och 1TB ssd. Denna laptop ska jag typ enbart surfa på och lite annat, inget speciellt tyngt. Jag gillar dock inte prislapp som börjar närma sig 30 000kr, jag tänker mig mer runt 10 000kr. (om man stoppar in ram och ssd själv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

HX-serien är en variant av desktop CPU och har därför samma iGPU som till desktop, övriga är laptop APU:er av monolitisk design med kraftfullare iGPU, 7040-serien får RDNA3 övriga stannar kvar vid RDNA2 eller Vega för 7030-serien.
https://www.anandtech.com/show/18718/amd-2023-ryzen-mobile-70...
https://www.amd.com/en/processors/ryzen-processors-laptop#Spe...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Snubb1:

HX-serien är en variant av desktop CPU och har därför samma iGPU som till desktop, övriga är laptop APU:er av monolitisk design med kraftfullare iGPU, 7040-serien får RDNA3 övriga stannar kvar vid RDNA2 eller Vega för 7030-serien.
https://www.anandtech.com/show/18718/amd-2023-ryzen-mobile-70...
https://www.amd.com/en/processors/ryzen-processors-laptop#Spe...
https://images.anandtech.com/doci/18718/AMD%20CES%202023%20Client%20Processors%20Press%20Deck%20Revised_05.png

Jäklar vilket mischmasch

Det ger en ganska tydlig bild av hur flexibel amds cpu är

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Där ser man. Såklart att man inte var först på den bollen.
Den där externa enheten såg inte så dum ut att ha till GPUn på stationära. Förutsatt att den kyler bra.

Vilket monster! Den där är inget man bara hissar upp på ett fällbart campingbord hur som helst.

Haha nej, djupt hål i plånboken också, nypris 45000:-.
Visserligen 64GB ram. Men ett 980-kort och en 1080P skärm...

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Fråga från en novis. Varför sätter man inte laptop cpuer (eller gpuer) i stationära t.ex arbetsdatorer om man har väldigt ont om plats då dom är små och ändå rätt snabba?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Fråga från en novis. Varför sätter man inte laptop cpuer (eller gpuer) i stationära t.ex arbetsdatorer om man har väldigt ont om plats då dom är små och ändå rätt snabba?

I mångt och mycket är det samma kretsar, bara undervoltade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Ett exempel

ASRock Nuc Box 1360P D4
Har en Intel Core i7-1360P Processor som är ur Raptor Lake-P som räknas som en laptop/mobile processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Haha nej, djupt hål i plånboken också, nypris 45000:-.
Visserligen 64GB ram. Men ett 980-kort och en 1080P skärm...

Om du kollar den varianten som B.Linder länkade så kostar den €199.
I LTT videon jag tidigare länkade sa Linus "200 dollar".

Fast då är det bara för den externa vattenkylaren.
Kostnad för laptop tillkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om du kollar den varianten som B.Linder länkade så kostar den €199.
I LTT videon jag tidigare länkade sa Linus "200 dollar".

Fast då är det bara för den externa vattenkylaren.
Kostnad för laptop tillkommer.

Tror han citerade två personer samtidigt, jag pratar om Asus ROG nånting, en jättedyr laptop med vattenkylning från 2015 (se mitt tidigare inlägg).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

I en laptop finns det en begränsning vilken höjd en kylarlösning kan ha vilket driver utvecklingen av de mobila lösningarna.
I en desktop finns dels plats för extra höjd samt finns oftast inget krav på batteridrift vilket öppnar för högre effektbudget.
Det är tekniskt möjligt att använda APU:er från laptop i stationära men det finns oftast ingen orsak att göra det.
Däremot finner du laptop-baserade kretsar i miniPC t.ex AMD U-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det sombrukar skilja är spänning på cpu så hög frekvens men betydligt sämmre prestanda på grund av lägre spänning

Ursäkta om jag låter dryg, men om jag inte är väldigt dålig på att tolka vad du skriver så ser det ut som att du inte vet vad du pratar om och känns dumt att låta det stå oemotsagt som "fakta". Hur skulle lägre spänning leda till betydligt sämre prestanda menar du?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Ursäkta om jag låter dryg, men om jag inte är väldigt dålig på att tolka vad du skriver så ser det ut som att du inte vet vad du pratar om och känns dumt att låta det stå oemotsagt som "fakta". Hur skulle lägre spänning leda till betydligt sämre prestanda menar du?

Finns ju en del som undervoltar och ibland t.o.m. får ut mer prestanda för de har längre till uppsatta temperatur och effekt-tak.

Men i vissa fall kan lägre spänning innebära att man måste sänka frekvenser och/eller får ett instabilt system.

"Påverkar spänning prestanda?"
Nej, men ja ...