Går det att, i windows 10, söka på innehållet i filer via utforskaren

Permalänk
Medlem

Går det att, i windows 10, söka på innehållet i filer via utforskaren

Hej,

Min fråga lyder om det på något sätt i Windows 10 går att söka på innehållet i filerna som ligger i en mapp via utforskarens sökfunktion.

Säg att jag har flera olika .txt-filer i en mapp och vill söka på ett nyckelord som finns i någon av de olika .txt-filerna. Går detta att göra i utforskaren eller måste man ladda ner annan mjukvara?

Säg t.ex. att jag har olika .txt-filer med olika namn som A, B, C osv. men innehållet skiljer sig som t.ex. 1, 2, 3.
Kan jag då på något sätt söka på innehållet i filerna istället för namnen på .txt-filen?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nope inte vad jag vet!
Har ingen aning om vilka prg som kan göra det heller tyvärr.

Vad jag vet är att https://notepad-plus-plus.org/ kan söka i alla txt filer som är öppna i notepad++(går att välja mellan söka i alla öppna dokument heller det aktuella).

Utöver det så är windows sök riktigt ruttet.
Har knappt använt det alls sedan xp/win7.
Jag kör istället Everything från voidtools söker lika fort som du kan skriva, vilket windows INTE gör.

Ooops!
För sen verkar tydligen som det kan gå.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thorben:

Hej,

Min fråga lyder om det på något sätt i Windows 10 går att söka på innehållet i filerna som ligger i en mapp via utforskarens sökfunktion.

Säg att jag har flera olika .txt-filer i en mapp och vill söka på ett nyckelord som finns i någon av de olika .txt-filerna. Går detta att göra i utforskaren eller måste man ladda ner annan mjukvara?

Säg t.ex. att jag har olika .txt-filer med olika namn som A, B, C osv. men innehållet skiljer sig som t.ex. 1, 2, 3.
Kan jag då på något sätt söka på innehållet i filerna istället för namnen på .txt-filen?

Utforskaren vet jag inte om det går men om powershell eller terminalen så kan du det.

cd C:\mappen\med\filerna sedan Get-ChildItem -Recurse | Select-String "vad__du__vill__matcha" -List | Select Path

Get-ChildItem = Läs innehållet i en fil -Recurse = Efter det ovan gör så att den går igenom alla filer i mappen Select-String "foo" = Matchar/Värdet/Meningen/Ordet som önskas

Det där är verkligen ett jobb för WSL2 och ripgrep annars men det är ju inte inbyggt från standard då hade man kunnat lösa det där på nolltid genom att bara matcha exakt som önskat filer m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thorben:

Hej,

Svaren du fått är inte så tydliga, men det går utmärkt att söka efter innehåll i textfiler och en del andra typer, dock inte i alla filtyper, direkt från utforskarens sökruta. CymbalCrashers länk visar hur man lägger till fler filtyper, men märk att det också gör att det tar längre tid att söka och söken där är inte snabb ens från början.

Notepad++ har jag använt för avancerade sök och ersätt-operationer och det funkar ju bra, men är kanske inte så värst användarvänligt direkt. Mer så än att scripta det i terminalen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorben:

Tycker att Notepad++ eller Total Commander är enklast att använda i fallet ovan.

Total Commander:
https://www.ghisler.com/

Ett tips med Notepad++ är att det kan arbeta mot en hel katalog med filer (Open folder as Workspace...), så man behöver inte öppna varje fil för sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Tycker att Notepad++ eller Total Commander är enklast att använda i fallet ovan.

Total Commander:
https://www.ghisler.com/

Ett tips med Notepad++ är att det kan arbeta mot en hel katalog med filer (Open folder as Workspace...), så man behöver inte öppna varje fil för sig.

N++ har också funktionen "Find in files" så behöver man inte öppna något.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det ska gå. Bara att aktivera "filinnehåll" under sökalternativ i utforskaren

Möjligt att du måste starta en sökning först för att "sökalternativ" ska dyka upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Wow, trodde alla visste detta, finns som default i Windows. Vill du ha mer kontroll klicka på sök-tabben i utforskaren när du är inne i en sökning, under advanced kan du stänga av att söka innehåll. Vill du ha bättre kontroll och snabbare sökningar i vissa mappar kan du ställa in det i indexing options (indexeringsalternativ?). Klicka på startmenyn, skriv index så kommer detta kontrollpanelsverktyg upp som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Wow, trodde alla visste detta, finns som default i Windows. Vill du ha mer kontroll klicka på sök-tabben i utforskaren när du är inne i en sökning, under advanced kan du stänga av att söka innehåll. Vill du ha bättre kontroll och snabbare sökningar i vissa mappar kan du ställa in det i indexing options (indexeringsalternativ?). Klicka på startmenyn, skriv index så kommer detta kontrollpanelsverktyg upp som alternativ.

Wow, trodde alla begrep att ifall en fråga ställs, så vet inte alla svaret

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Dock blev detta något mer omständigt sedan Microsoft gjorde om det hela till en UWP-funktion. Sök-tabben går väl inte att få fram förrän efter du gjort en sökning numera?

I Windows 10 LTSC 2019 fungerar sökfunktionen som den bör, men på jobbdatorn med Version 21H2 är den nära nog oanvändbar.

Inte speciellt smidigt när man jobbar mot extremt långsamma Shares med 100000-tals filer

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dock blev detta något mer omständigt sedan Microsoft gjorde om det hela till en UWP-funktion. Sök-tabben går väl inte att få fram förrän efter du gjort en sökning numera?

I Windows 10 LTSC 2019 fungerar sökfunktionen som den bör, men på jobbdatorn med Version 21H2 är den nära nog oanvändbar.

https://cdn.appuals.com/wp-content/uploads/2020/11/1.-Search-Tab-Missing-1.png.webp

Inte speciellt smidigt när man jobbar mot extremt långsamma Shares med 100000-tals filer

Jo så är det, sökfunktionen är bara vettig på lokal lagring och det är lite knöligare att hitta dit numer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Wow, trodde alla begrep att ifall en fråga ställs, så vet inte alla svaret

Det är väl mest att om man ens provar så fungerar det rakt av. Svaren på frågan är ju i princip att det inte går, då borde man inte svara om man inte vet, att TS inte visste förstår jag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, Notepad++ fyllde mitt behov för tillfället att kunna göra sökningar i filer. Genom att använda "Find in files" så kunde jag även filtrera sökningen vilket var önskvärt men inte nödvändigt.
Sökfunktionen i utforskaren lämnade lite mer att önska.

Permalänk

Agent Ransack har jag använd på jobbet för detta ändamål:
https://www.mythicsoft.com/agentransack/

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver