Nytt surround ljud system för PC

Permalänk
Medlem

Nytt surround ljud system för PC

Letar efter ett nytt ljud system för att ersätta mitt nuvarande gamla Logitech Z-5500. Högtalarna funkar bra fortfarande, men börjar bli lite gamla och känner för att uppgradera dom till något bättre.
Jag sitter just nu med ett extern USB ljudkort Sound Blaster X4.
Ska användas först och främst för spel, och eventuell film och TV serier. Bonus om musik låter bra på dom också, min inte huvud fokus.

Problemet just nu är att jag vetifan vad jag ska leta efter. Jag har en budget på runt 10k.

Har snokat på dessa:
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B00L4XFQR4/ref=ppx_yo_d...
Men inte säker om de är värt pengarna.

Också kollat på dessa:
https://www.amazon.se/-/en/Wharfedale-DX-2-Speaker-System-Whi...
Men antar jag måste köpa till en förstärkare. I så vilken hade fungerat bra till mitt ljudkort?

Dessa ser också intressanta. Lite över min budget. Men kan tänka mig gå över om de är bra.
https://www.amazon.se/-/en/1064177-Klipsch-Reference-Theater-...
Dock samma fråga är att jag antar jag behöver en förstärkare...

Är som sagt ingen expert när det kommer till ljud. Så alla förslag är välkommna. Viktigaste är att de är bättre än vad jag har nu. Och inte krossar min plånbok.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Ja du behöver en surroundförstärkare till alla riktiga surroundsytem, Edifier är däremot allt i ett.
Du behöver nog inget speciellt ljudkort för man brukar mata ut ljudet digitalt via toslink på moderkortet eller hdmi på grafikkortet beroende på vilka delar man kombinerar, ett ljudkort behövs bara om du ska ansluta en mikrofon analogt.
Det går att hitta vettigare saker på begmarknaden som är betydligt mer prisvärda än det du länkade så börja hålla koll på begprylar lokalt så du kan slå till när de dyker upp.
https://hifitorget.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att någon av dom länkade är speciellt märkbart mycket bättre, och verkligen inte värt den summa du måste betala för dessa produkter.

Som @mrqaffe säger så får du mycket bättre grejer begagnat i sådana fall.

Steget upp från ditt nuvarande Z-5500 (och dess ersättare Z906) är separat förstärkare, högtalare och sub.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har inte just det Edifier-set som du länkade, men jag har ett 2.1-system från dem. Bra kvalitet och bra ljud.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

https://www.tradera.com/item/170203/583085814/denon-avr-1907
Hittade denna förstärkaren på Tradera. Är den nått bra? Lite gammal, men antar förstärkare håller rätt länge.

Dock inte haft lika tur med att hitta några intressanta högtalare...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

surroundförstärkare + pc = brus, med alla inputs förutom toslink för att grafikkortstillverkare bryr sig inte om EM-störningar. Så den där denon förstärkaren duger gott. HDMI Funktioner som ARC är smidigt men kräver en ARC-injector för att fungera med PC. Toslink kan skicka surroundljud men compressed, så lite ljudkvalitets förlust där. Samtidigt verkar den vara rätt gammal och risken att den lägger av finns ju där. Hursomhelst hade jag nog skaffat ett par bra stereo högtalare istället.

Permalänk
Medlem

Vet inte var i sverige du bor men kolla om du har en riktigt hifi butik i närheten och gå dit och kolla vad de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

surroundförstärkare + pc = brus, med alla inputs förutom toslink för att grafikkortstillverkare bryr sig inte om EM-störningar. Så den där denon förstärkaren duger gott. HDMI Funktioner som ARC är smidigt men kräver en ARC-injector för att fungera med PC. Toslink kan skicka surroundljud men compressed, så lite ljudkvalitets förlust där. Samtidigt verkar den vara rätt gammal och risken att den lägger av finns ju där. Hursomhelst hade jag nog skaffat ett par bra stereo högtalare istället.

Det externa usb ljudkortet lär väl vara ok utan brus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Har aldrig haft brus med pc + surroundförstärkare

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Har aldrig haft brus med pc + surroundförstärkare

Juste, nu är jag lite dum. Har bara problem när jag har någon analog output inkopplad till t.ex. min sub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Har för mig att man får max 5.1 surroundljud via Toslink.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ja, 5.1 går att skicka som Dolby Digital eller DTS men det kräver att spelet har inbyggt stöd för dessa, vilket är ganska få spel. Alla andra spel skickar ljud som PCM och då är det 2.0 via Toslink som gäller.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Du borde undvika 5.1, sikta på 4.1 istället.

Där center högtalaren borde sitta kommer skärmen vara i vägen. För att få plats med en centerkanal behöver den vara liten. Det medför problem i och med att centerkanalen är viktigast. Där med kan man köra med höger och vänster. Ljudet kommer fortfarande låta som om att det kommer från mitten.

En hemmabio receiver, 4 begagnade "bookshelf speakers" så kommer du ha en trevlig setup. Leta efter Dali, Klipsch.

Annars finns detta, har bättre ljud än nuvarande för hela 0 kr. https://www.blocket.se/annons/stockholm/thx_ljud_av_dell_alte...

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ParasiteX:

https://www.tradera.com/item/170203/583085814/denon-avr-1907
Hittade denna förstärkaren på Tradera. Är den nått bra? Lite gammal, men antar förstärkare håller rätt länge.

Dock inte haft lika tur med att hitta några intressanta högtalare...

Förstärkare har normalt sett mycket lång förväntad livslängd, man byter dem oftast för att man vill ha bättre kvalitet, mera effekt nån finess eller saknar en anslutningstyp men själva förstärkeriet lär fungera åtminstone i 20-30 år innan man kan börja fundera på en renovering av slitdelar som reglage och kondensatorer. Det lär iofs knappast hänfa att man renoverar hembioprylar pga lågt andrahandsvärde på dem så de är ofta bra begköp.
Kolla på Hifitorget och lokala beg och hifibutiker och läs ochså annonser på Facebook så hittar du troligen högtalare också om du inte måste ha dem "på dagen".

Skrivet av Mikos:

Brus och brum kommer oftast från jordproblem och med todslink bryter man den galvanisk förbindelsen mellan ljud och ps sytem men det går att lösa på andra sätt också genom att koppla och bygga rätt men det är bökigare.

Arc behöver man inte använda om man har rätt delar, man kopplar pc >förstärkare > bildvisare så blandar man inte in arc.

Komprimerade surroundljudformat är i praktiken extremt sällan en begränsning så länge man inte ska ha Atmos med mer än 5.1, de flesta kan inte möblera upp ett 5,1 system eler lhar inte ens ett rum som låter bra så det är för de flesta inte DD/DTS över toslink som är en begränsning utan akustik och högtalarn och deras placering som sätter gränserna.

Men jag håller med om att man alltid bör ha ett bra stereoljud som grund och sedan bygga på med surround

Skrivet av ajn:

Det externa usb ljudkortet lär väl vara ok utan brus?

Externa ljudkort kan vara bra eller inte, det beror på hur de strömförsörjs, man bör isolera ljudkretsarna från datorn och det gör man i en del usbljudkort men inte alla men om det har en egen nätdel är det ett bra tecken

Skrivet av Mikos:

Juste, nu är jag lite dum. Har bara problem när jag har någon analog output inkopplad till t.ex. min sub.

Suben kopplar du inte i datorn om du har en surrroundförstärkare utan den kopplas i förstärkaren.

Skrivet av seville57:

Ja men man böl som sagt fråga sig om man har nytta av mer pga möblering och rummets akustiska kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Jag har externt USB ljudkort så brus är essentiellt noll.

Skrivet av Noob I am:

Du borde undvika 5.1, sikta på 4.1 istället.

Där center högtalaren borde sitta kommer skärmen vara i vägen. För att få plats med en centerkanal behöver den vara liten. Det medför problem i och med att centerkanalen är viktigast. Där med kan man köra med höger och vänster. Ljudet kommer fortfarande låta som om att det kommer från mitten.

En hemmabio receiver, 4 begagnade "bookshelf speakers" så kommer du ha en trevlig setup. Leta efter Dali, Klipsch.

Annars finns detta, har bättre ljud än nuvarande för hela 0 kr. https://www.blocket.se/annons/stockholm/thx_ljud_av_dell_alte...

Har haft center högtalare framför skärmen i flera år utan problem.

Skrivet av mrqaffe:

Förstärkare har normalt sett mycket lång förväntad livslängd, man byter dem oftast för att man vill ha bättre kvalitet, mera effekt nån finess eller saknar en anslutningstyp men själva förstärkeriet lär fungera åtminstone i 20-30 år innan man kan börja fundera på en renovering av slitdelar som reglage och kondensatorer. Det lär iofs knappast hänfa att man renoverar hembioprylar pga lågt andrahandsvärde på dem så de är ofta bra begköp.
Kolla på Hifitorget och lokala beg och hifibutiker och läs ochså annonser på Facebook så hittar du troligen högtalare också om du inte måste ha dem "på dagen".

Brus och brum kommer oftast från jordproblem och med todslink bryter man den galvanisk förbindelsen mellan ljud och ps sytem men det går att lösa på andra sätt också genom att koppla och bygga rätt men det är bökigare.

Arc behöver man inte använda om man har rätt delar, man kopplar pc >förstärkare > bildvisare så blandar man inte in arc.

Komprimerade surroundljudformat är i praktiken extremt sällan en begränsning så länge man inte ska ha Atmos med mer än 5.1, de flesta kan inte möblera upp ett 5,1 system eler lhar inte ens ett rum som låter bra så det är för de flesta inte DD/DTS över toslink som är en begränsning utan akustik och högtalarn och deras placering som sätter gränserna.

Men jag håller med om att man alltid bör ha ett bra stereoljud som grund och sedan bygga på med surround

Externa ljudkort kan vara bra eller inte, det beror på hur de strömförsörjs, man bör isolera ljudkretsarna från datorn och det gör man i en del usbljudkort men inte alla men om det har en egen nätdel är det ett bra tecken

Suben kopplar du inte i datorn om du har en surrroundförstärkare utan den kopplas i förstärkaren.

Ja men man böl som sagt fråga sig om man har nytta av mer pga möblering och rummets akustiska kvalitet.

5.1 är inga problem med nuvarande möblering i rummet. 7.1 är lite krångligare, men inte helt omöjligt om det finns möjlighet att bygga ut med fler högtalare i framtiden.

Men tror nog jag gör köp på den förstärkaren. Sen får jag kolla runt efter högtalare. Fast, kan iofs bara köpa en sub så länge och använda existerande satellite högtalare från z5500 tills jag hittat något bättre. Finns det någon risk högtalarna är för svaga för förstärkaren och kan ta skada?

En sak jag såg som gjorde just den förstärkaren lite intressant är att den har analoga ext ingångar för alla 8 kanaler. Så jag skulle kunna koppla mitt ljudkort direkt där och inte behöva gå via toslink.

Skrivet av pt96hni:

Vet inte var i sverige du bor men kolla om du har en riktigt hifi butik i närheten och gå dit och kolla vad de har.

Mest bara kollat online. Men var inne i en hifi klubben butik nån gång och priserna fick mig att börja gråta en aning... Blev iofs ett köp på några trådlösa hörlurar. Ville kolla lite här först för lite tips innan jag traskar runt stan.

Men blev köp på förstärkaren på Tradera. Var billig nog att det inte slår så hårt i plånboken. Är bara frågan om var jag ska få tag på några bra högtalare. Ingen recommendation alls på nått nytt man kan köpa? För är en ren djungel när jag kollar på begangdade marknaden. Mesta jag såg var antingen löjligt dyrt eller sketchy ljudkvalitet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

5.1 är inga problem med nuvarande möblering i rummet. 7.1 är lite krångligare, men inte helt omöjligt om det finns möjlighet att bygga ut med fler högtalare i framtiden.

Men tror nog jag gör köp på den förstärkaren. Sen får jag kolla runt efter högtalare. Fast, kan iofs bara köpa en sub så länge och använda existerande satellite högtalare från z5500 tills jag hittat något bättre. Finns det någon risk högtalarna är för svaga för förstärkaren och kan ta skada?

En sak jag såg som gjorde just den förstärkaren lite intressant är att den har analoga ext ingångar för alla 8 kanaler. Så jag skulle kunna koppla mitt ljudkort direkt där och inte behöva gå via toslink.

Mest bara kollat online. Men var inne i en hifi klubben butik nån gång och priserna fick mig att börja gråta en aning... Blev iofs ett köp på några trådlösa hörlurar. Ville kolla lite här först för lite tips innan jag traskar runt stan.

Men blev köp på förstärkaren på Tradera. Var billig nog att det inte slår så hårt i plånboken. Är bara frågan om var jag ska få tag på några bra högtalare. Ingen recommendation alls på nått nytt man kan köpa? För är en ren djungel när jag kollar på begangdade marknaden. Mesta jag såg var antingen löjligt dyrt eller sketchy ljudkvalitet...

Men, en 16 år gammal Denon är inte värd 1000kr... Iomed att du har ett ljudkort som du verkar var nöjd med tycker jag att du ska lägga ALLA pengar på en bättre center kanal och en bättre sub och sen behålla dina logitechs för surround kanalerna. (F-L/R gör egentligen bara musik och fågelkvitter i film, och R-L/R spelar i princip bara upp fågelkvitter så när det kommer till surround är det centerkanalen och subwoofern som betyder något. Jag hade köpt en Iloud Micromonitor MTM https://www.thomann.de/se/ik_multimedia_iloud_mtm.htm och en rejäl sub (helst beg.) annars typ en SVS SB1000 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1521160 , visst lite udda approach till surround, men lär funka mycket bra om du sitter nära vid datorn. Sitter du i en soffa längre ifrån skärmen/TVn borde du titta på större högtalare. SVS subben lär duga där också

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ParasiteX:

Nästan alla förstärkare kan förstöra nästan vilken högtalare som helst, det är bara att driva den i klipp så brinner de flesta talspolar det pågår en tillräckligt lång tid.
Det är faktiskt vanligare att man spelar sönder högtalare ( diskanterna) med för små förstärkare än med för stora pga att man inte brukar höra distökningar så tydligt men med en stor så brukar man i stället nå elementens maximala slaglängd och det görs väldigt tydligt och då sänker de flesta och hinner inte spela sönder nått.

Logiotechprylarna är "leksaker" hur man än ser på det och främsta anledningen till att de låter som de gör (relativt dåligt med mycket bullrig odefinierad mellanbas) är för att topparna inte kan återge någon som helst bas och behöver delas väldigt högt i frekvens för att inte bottna eller dista och en hög delning met en ensam bas kan aldrig låta bra pga fysikens lagar.
Du kan använda högtalarna tillsammans med annan elektronik men dela dem högt och spela aldrig starkare än att det låter distfritt.

Det är nog inte heller så intressant med 7.1 idag och 7.1 är också mest nått som dekodern fixar och få filmer (om några) har diskret 7.1 kodat ljud.
Ska man hoppa på nått efter 5.1 idag så är det Atmos man bör sikta mot, 5.1.2 är alltså inte alls samma sak som 7.1 och idag bör man nog gå på takhögtalarna först för att sedan gå mot 7.1.2 och större.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill helst inte mecka för mycket med begagnat, och köper gärna hellre nya så länge det är inom min budget. Jag kanske betalar lite för mycket för förstärkaren. Men så länge de funkar så bryr jag mig inte så mycket om det.

Jag såg dessa:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/51-paket...
Och enkla frågan är, kommer de låta märkvärt bättre än mitt nuvarande logitech skit?

Alternativt dessa som är en bit billigare.

Jag är inte ute efter nått super duper. Bara nått som låter bättre än nuvarande. Och som inte binder mig till z5500s kontroll enhet som kan typ eventuellt dö och lämna mig med en stor oanvändbar sub. Är lite shockad den hållt så länge som den gjort.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ParasiteX:

Vill helst inte mecka för mycket med begagnat, och köper gärna hellre nya så länge det är inom min budget. Jag kanske betalar lite för mycket för förstärkaren. Men så länge de funkar så bryr jag mig inte så mycket om det.

Jag såg dessa:
Och enkla frågan är, kommer de låta märkvärt bättre än mitt nuvarande logitech skit?

Alternativt dessa som är en bit billigare.

Jag är inte ute efter nått super duper. Bara nått som låter bättre än nuvarande. Och som inte binder mig till z5500s kontroll enhet som kan typ eventuellt dö och lämna mig med en stor oanvändbar sub. Är lite shockad den hållt så länge som den gjort.

Båda systemen lär vara bättre än Logitechsystemet men de lär vara långt ifrån vad man kan anse vara bra men du får i vart fall en 2 vägs topp i stället för en bredbandare men topparna är fortfarande små och basen liten och lätt men fördelen är att du behöver en normal surroundförstärkare och det gör det enklare att byta ut åtminstone frontarna när man vill gå vidare mot bättre ljudkvalitet.

Visa signatur