Intel lovar bättre Arc-prestanda med ny drivrutin

Permalänk
Medlem

Hoppas med varje nyhet jag ser att när Battlemage släpps så kan det släppet gå utan en rad om och men, som Alchemist. Dvs att mjukvaran mognat tillräckligt för det hela

Nu har AMD och Nvidia alltid en rad om och men i recensioner som mogna i branschen, men Alchemist var väldigt svårt att recensera positivt pga mjukvaran kring korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

OK har missat det som MLID talat om, är det väldigt nyligen alltså? Dock 250mm2 chip låter nog mera troligt helt klart med tanke på deras nuvarande ställning, det andra skulle kunna teoretiskt vara möjligt men låter nog inte som det vettiga alternativet med tanke på Rajas tidigare uttal, nu fick han ju iofs sparken men arkitekturer ändrar ju inte bara sådär och är långa processer. Kommer åtminstone hålla mig någorlunda positiv att det ska räcka till mellan 4060 & 4070 i optimala scenarior medans ligger strax efter 4060 i andra spel. Det tycker jag man minimi borde uppnå med tanke på tidigare Arc kort samt för att hänga någorlunda med AMD/Nvidia för de vill ju nog kunna ta betalt så mycket som möjligt, vid något skede kommer nog inte korten kunna säljas för vinst om de inte uppnår viss prestanda nivå så, för mig känns det ungefär som minimi nivån som behöver uppnås, annars gör man nästan bakåtsteg om man talar om utvecklingstakt med konkurrenterna.

MLIDs rykte är äldre än det om "stor som AD103" som gick för ett par veckor sen. MLID släppte tillsammans med allt om hur Intel i princip skulle hålla Arc levande men inte mycket mer. Jag ser inte på MLID själv normalt sett, men jag såg just det avsnittet.

Det nyare ryktet kom senare och kändes mer som om någon som hade önskat sig nånting. Om jag skall vara maximalt generös så skulle det ryktet kunna handla om att Intel går dual issue (som Ampere gjorde, och RDNA3 gjorde), men det gav 20% mer prestanda för AMD och Nvidia snarare än 100%. Den större cachen skulle då vara staplad, som 5800X3D, och då kanske matematiken går ihop trots allt. Lär inte nå nån 4070 i prestanda bara. 4060 är svårt att säga nåt om när den inte finns än.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Stämmer det att intel går back på varje sålt kort?

Beror på hur man räknar. Kostaden för produktion av 1 extra kort? Nej, ingen chans.

Men om man räknar med R&D & andra kostnader kan det mycket väl vara möjligt, att de ännu inte tjänar på korten.