Uttjänta AMD Radeon RX 580 blir nyckelringar

Permalänk
Melding Plague

Uttjänta AMD Radeon RX 580 blir nyckelringar

När grafikkort från den åldrande mellanklassen inte längre kan användas som tänkt kan kreativitet ge hårdvaran ett alternativ liv.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag hade nog helst sluppit PCB:t och nöjt mig med endast kisel och interposer. Lite mindre men klart tunnare, oklart om det är tåligt nog att ha i väskan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Dessa hade lätt varit en uppgradering för min gamla burk, men ändå en ganska kul idé

Permalänk
Medlem

Använder mitt RX 580 fortfarande i speldatorn till TVn med ChimeraOS. Fungerar riktigt bra och skulle nog köpa ett till om jag skulle bygga en instegsburk.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Riktigt synd då rx 580 är en legend å används ofta av mig i budget byggen. Köpte en strix variant för 1k nyligen

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Tråkigt att förstöra dessa kort.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

Snyggt. Rx 580 är mitt värstingkort, men jag kanske kan sätta dremeln i andra kort (med lämplig ventilation etc). Kanske kan kapa av något av de 4 DDR3-minnen som kolavippade härom veckan. Lite epoxi och slipa kanske det blir fint.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Kunde ändrat RADEON till RIDEON om det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Tråkigt att förstöra dessa kort.

Det är osannolikt att det handlar om fungerande kort eftersom det här säljs för 50kr medans ett fungerande kort går för mycket mer än så.

Permalänk
Medlem

Det går inte att sälja dyrt till ryssarna istället?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Det går inte att sälja dyrt till ryssarna istället?

Sergei: You See Vladimir Vladimirovich those are speed holes, They make the GPU go faster.

Vlad: Excellent Sergei, Finally we can outperform the Swedes with their pesky Viggens and Drakens and their scary Datalink and after we take Gotland Joey Senpai will have to notice me!.

Sergei:.......

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantburk:

Det går inte att sälja dyrt till ryssarna istället?

Ryssarna har bättre grejor.

Permalänk
Medlem

Jäkla feta nyckeringar, inget jag skulle släpa med mig, har faktiskt funderar på ett skära ut en core från en gammal amd k6-2a eller liknade och sätta på någon liten platta med en kort text

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Får mig osökt att tänka på dig @Calathea Använder du fortfarande GPU:n (vilken var det?) som nyckelring?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Gjorde faktiskt nått liknande själv för ett gäng år sen.

Permalänk
Medlem

Underlägg hade varit roligare och snyggare.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av ELF:

Underlägg hade varit roligare och snyggare.

Då har jag något för dig!
https://www.sweclockers.com/artikel/31257-moddare-stoper-om-f...

Permalänk
Medlem

Har varit sugen att göra något liknande med en gammal Core 2 CPU jag har liggandes. Ingen C2D brandad så ingen viktig CPU så sett.

Skulle mitt 1080Ti ge upp så hade den nog fått följa mig vidare i livet på nyckelknippan. Eller mitt 5850. Två av mina absoluta favoritkort under åren.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag tar isär mina gamla hårddiskar och använder skivorna som underlägg. Funkar bra och ser snyggt ut.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul nyckelring av en 486 eller 386 cpu.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacob:

Får mig osökt att tänka på dig @Calathea Använder du fortfarande GPU:n (vilken var det?) som nyckelring?

Oj det var länge sen. Nej den är ersatt med ficklampa och måttband, som ingenjör är det mer användbart. Men snygg var den, blev lite sliten med tiden bara.

Permalänk
Skrivet av b-earl:

Jag tar isär mina gamla hårddiskar och använder skivorna som underlägg. Funkar bra och ser snyggt ut.

Går också bra att använda son fågelskrämmare.

Själv har har gjort ett antal askkoppar av gamla uttjänta 3,5" och 5,25" hårddiskar.