AMD korrigerar för hög spänning till Ryzen 7000

Permalänk
Melding Plague

AMD korrigerar för hög spänning till Ryzen 7000

I en uppdatering till SweClockers meddelar AMD att de upptäckt och löst problemet som skadat Ryzen 7000-processorer tidigare i veckan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Asus ute med en ny uppdatering (beta) men samtidigt gäller inte garantin om man använder den enligt insuktionerna. Pest eller kolera.

Frågade Webhallen hur det är med garantin och fick det luddiga svaret att om det brinner är det självförvållat och då gäller den inte.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Snabbt hittat, sen kan man alltid undra varför de inte upptäckt detta tidigare… skönt att de inte skyller ifrån sig i alla fall

Någon som vet om det påverkar prestandan?

Permalänk
Medlem

Det var på tiden, hoppas inte alltför många blivit drabbade negativt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

1.3v till cpun? Meningen ni skrivit i texten är ofullständig? Till vad begränsas spänningen till 1.3v?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

1.3v till cpun? Meningen ni skrivit i texten är ofullständig? Till vad begränsas spänningen till 1.3v?

SoC

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

78%

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Elixx:

Asus ute med en ny uppdatering (beta) men samtidigt gäller inte garantin om man använder den enligt insuktionerna. Pest eller kolera.

Frågade Webhallen hur det är med garantin och fick det luddiga svaret att om det brinner är det självförvållat och då gäller den inte.

AMD hänvisar till sin egen kundtjänst om man råkar ut för problem relaterat till detta. Bör även gälla svenska konsumenter, men jag skulle kunna dra iväg en fråga om det.

Tyvärr kunde vår kontaktperson inte svara på hur vanligt problemet är eller om de har någon uppfattning om hur många som drabbats, utan hänvisade bara till det färdigskrivna uttalandet.

Permalänk
Medlem

Asus har redan beta till Hero 1302 ute med den nya impl

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Exakt vilken agesa version är det som kommer med fixen? Så man vet vad man ska hålla ögona öppna för lixom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

AMD hänvisar till sin egen kundtjänst om man råkar ut för problem relaterat till detta. Bör även gälla svenska konsumenter, men jag skulle kunna dra iväg en fråga om det.

Tyvärr kunde vår kontaktperson inte svara på hur vanligt problemet är eller om de har någon uppfattning om hur många som drabbats, utan hänvisade bara till det färdigskrivna uttalandet.

Jag förstår. Jo nej det är ju bra med all info just nu vågar man ju inte göra något direkt när det är så oklart allting. Om cpun brinner så får man väl höra av sig till AMD men samtidigt så lär väl moderkortet stryka med på köper eller ev värre, att det blir en liten brasa hemma.

Är väldigt petig med att se till att datorn är avstängd just nu om jag går ut. Vill gärna uppdatera biosen men när det står utförligt att garantin inte gäller då så tar det ju emot lite.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Snabbt hittat, sen kan man alltid undra varför de inte upptäckt detta tidigare… skönt att de inte skyller ifrån sig i alla fall

Någon som vet om det påverkar prestandan?

Man kan ju tänka sig att det kanske inte är AMDs fel helt och hållet, men att dom inför begränsningen för att det finns idioter bland vanligt folk, samt moderkortstillverkare. Förr så kunde man alltid bränna processorn om man aktivt matade in felaktiga värden, vet inte hur det är på de nyare. Samt iom att processorerna tillåter överklockning så är det ju svårt att sätta gräns. Ska man gå efter luftkylning, vatten eller flytande kväve när man sätter gränser?

Tydligen var det ihop med Expo som moderkorten matade på för hög spänning till SoC, möjligenn ågot annat också. Asus exempelvis har ju alltid matat lite extra, samt satt på funktioner som bättrar på prestandan, multicore enhancements, fmax...

Vem bär ansvaret om bilen tokdör för att du vridit turbotrycket tre varv för långt?

Det som är ännu mer idiotiskt är att processorer är "designade" att ligga på max hela tiden, och är den inte tillräckligt varm och drar "för lite" ström, ja men då höjer vi frekvensen på flera kärnor så processorn blir lika effektiv som en påse skridskor. Kör den på den maximala tillåtna spänningen och förbruka all tillgänglig strömmatning tills vi nått maximal temperatur.

Permalänk
Medlem

Om man läser lite mellan raderna.

SoC voltage på ~1.4+ volt ger ibland riktigt tråkigt resultat.
Denna rail var inte nedlåst av AMD utan tillverkare av moderkort kunde styra den helt. Moderkortets automatiska rutiner för att ställa spänningar kunde ibland (särskilt i kombination med vissa EXPO-profiler, särskilt ASUS, nästan bara ASUS.) sätta denna spänning allt för högt.

Hur kan då detta hända? (Nu gissar jag hej vilt utan att ha en aning, jag kör LGA1700)

Säg att Asus automatiska rutiner för att sätta spänningar alltid som regel sätter SoC-voltage ett par snäpp högre för "ökad stabilitet". När sen EXPO-profilen sätter SoC-voltage till 1.3 volt kanske Asus dåligt programmerade automatik för att sätta spänningar fortfarande lägger till lite... enligt reglen.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Elixx:

Jag förstår. Jo nej det är ju bra med all info just nu vågar man ju inte göra något direkt när det är så oklart allting. Om cpun brinner så får man väl höra av sig till AMD men samtidigt så lär väl moderkortet stryka med på köper eller ev värre, att det blir en liten brasa hemma.

Är väldigt petig med att se till att datorn är avstängd just nu om jag går ut. Vill gärna uppdatera biosen men när det står utförligt att garantin inte gäller då så tar det ju emot lite.

Både moderkortstillverkarna och AMD rekommenderar starkt att uppdatera BIOS. Var är det du hittat att det bryter mot garanti? Helt genuin fråga, eftersom det i min erfarenhet inte brukar vara ett problem 🙂 Möjligen om man experimenterar och lyckas bricka sitt moderkort, men en från tillverkaren rekommenderad uppdatering vore ju dumt att det skulle sabba eventuell garanti.

Permalänk
Medlem

Någon som testat dessa nya bios och slagit till expo på Asus moderkort? De flesta DDR5 minnen vill ha 1.35 volt för 6000+ och är nyfiken på vad den ställer soc till nu. Tidigare har Asus ibland rent av ställt soc högre än den volt minnena vill ha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Både moderkortstillverkarna och AMD rekommenderar starkt att uppdatera BIOS. Var är det du hittat att det bryter mot garanti? Helt genuin fråga, eftersom det i min erfarenhet inte brukar vara ett problem 🙂 Möjligen om man experimenterar och lyckas bricka sitt moderkort, men en från tillverkaren rekommenderad uppdatering vore ju dumt att det skulle sabba eventuell garanti.

Jag tror det har att göra med att det är beta-BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Mhm, så AMD slaktar prestandan lagom tills alla recensioner skrivits.

Är väl bra att de kunde hitta en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Både moderkortstillverkarna och AMD rekommenderar starkt att uppdatera BIOS. Var är det du hittat att det bryter mot garanti? Helt genuin fråga, eftersom det i min erfarenhet inte brukar vara ett problem 🙂 Möjligen om man experimenterar och lyckas bricka sitt moderkort, men en från tillverkaren rekommenderad uppdatering vore ju dumt att det skulle sabba eventuell garanti.

Det står på ASUS bios sida såhär.

"Please note that this is a beta BIOS version of the motherboard which is still undergoing final testing before its official release. The UEFI, its firmware and all content found on it are provided on an “as is” and “as available” basis. ASUS does not give any warranties, whether express or limited, as to the suitability, compatibility, or usability of the UEFI, its firmware or any of its content. Except as provided in the Product warranty and to the maximum extent permitted by law, ASUS is not responsible for direct, special, incidental or consequential damages resulting from using this beta BIOS."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det står på ASUS bios sida såhär.

"Please note that this is a beta BIOS version of the motherboard which is still undergoing final testing before its official release. The UEFI, its firmware and all content found on it are provided on an “as is” and “as available” basis. ASUS does not give any warranties, whether express or limited, as to the suitability, compatibility, or usability of the UEFI, its firmware or any of its content. Except as provided in the Product warranty and to the maximum extent permitted by law, ASUS is not responsible for direct, special, incidental or consequential damages resulting from using this beta BIOS."

Då hade jag fortsatt på officiella bios så du har garanti intakt, även om det känns fel. Rätt ynkligt av Asus att gömma sig bakom den skyddsmuren.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Någon som testat dessa nya bios och slagit till expo på Asus moderkort? De flesta DDR5 minnen vill ha 1.35 volt för 6000+ och är nyfiken på vad den ställer soc till nu. Tidigare har Asus ibland rent av ställt soc högre än den volt minnena vill ha.

Mina G.Skill 6000 CL30 EXPO fungerar felfritt med nya bioset, det med EXPO II aktiverat. Spänningen minnena vill ha är inte samma som SoC-voltage.

Av det jag kunde avläsa så körde mitt moderkort innan bios update en SoC-spänning på 1,25-1,29V. Nu efter uppdateringen så valde jag att skruva ner den manuellt till en SoC-spänning på 1,2V och det har fungerat utan problem.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Är SoC spänningen VDDCR_SOC voltage (SVI3 TFN) som syns i HWiNFO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Både moderkortstillverkarna och AMD rekommenderar starkt att uppdatera BIOS. Var är det du hittat att det bryter mot garanti? Helt genuin fråga, eftersom det i min erfarenhet inte brukar vara ett problem 🙂 Möjligen om man experimenterar och lyckas bricka sitt moderkort, men en från tillverkaren rekommenderad uppdatering vore ju dumt att det skulle sabba eventuell garanti.

Taget från Asus support sida. "ASUS is not responsible for direct, special, incidental or consequential damages resulting from using this beta BIOS." som kan läsas i den fulla beskrivningen nedan. Asus är tydligen ensamma om att lägga ut en Beta bios i detta fallet som skyddar dem från ansvar.

https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

"TUF GAMING X670E-PLUS BIOS 1412
Version 1412
Beta Version
9.11 MB
2023/04/25

SoC voltage for Ryzen 7000X3D series limited to a maximum of 1.30V to protect the CPU and motherboard.

Please note that this is a beta BIOS version of the motherboard which is still undergoing final testing before its official release. The UEFI, its firmware and all content found on it are provided on an “as is” and “as available” basis. ASUS does not give any warranties, whether express or limited, as to the suitability, compatibility, or usability of the UEFI, its firmware or any of its content. Except as provided in the Product warranty and to the maximum extent permitted by law, ASUS is not responsible for direct, special, incidental or consequential damages resulting from using this beta BIOS.

Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (TX670EPL.CAP) using BIOSRenamer."

Även när jag frågade på webbis så fick jag ju svaret att det går under "självförvållat" men såhär i efterhand undrar jag om hen ens var insatt i problemet eller förstod frågan korrekt.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Är SoC spänningen VDDCR_SOC voltage (SVI3 TFN) som syns i HWiNFO?

Det bör vara rätt, min heter CPU VDDR_SOC.
I ASUS Armoury Crate heter samma CPU SOC Voltage

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Mina G.Skill 6000 CL30 EXPO fungerar felfritt med nya bioset, det med EXPO II aktiverat. Spänningen minnena vill ha är inte samma som SoC-voltage.

Av det jag kunde avläsa så körde mitt moderkort innan bios update en SoC-spänning på 1,25-1,29V. Nu efter uppdateringen så valde jag att skruva ner den manuellt till en SoC-spänning på 1,2V och det har fungerat utan problem.

Tack för infon, hörs lovande!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Det bör vara rätt, min heter CPU VDDR_SOC.
I ASUS Armoury Crate heter samma CPU SOC Voltage

OK tack. Jag sitter med ett gammalt 0805 Bios på mitt Hero och har inte velat uppgradera p.ga. av problem med EXPO minnen som senare bios tydligen haft. Min SOC verkar ligga stadigt på 1.25V (min - max).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Någon som testat dessa nya bios och slagit till expo på Asus moderkort? De flesta DDR5 minnen vill ha 1.35 volt för 6000+ och är nyfiken på vad den ställer soc till nu. Tidigare har Asus ibland rent av ställt soc högre än den volt minnena vill ha.

Expo 6000mhz/cl30 igång funkar finfint. Soc är på 1.35v både med gammla bios (1004) och nya. Kör med 7950x, har inte vågat stoppa in min x3D än.

Permalänk
Medlem

Om jag köper ett AM5 moderkort om säg 3 månader, kommer den BIOS ha detta löst som standard?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Om jag köper ett AM5 moderkort om säg 3 månader, kommer den BIOS ha detta löst som standard?

Moderkortet du köper kan ha legat allt från 1 dag till 6 mån hos återförsäljaren. Alltid bäst att själv gå in i bios och uppdatera (ladda hem senaste biosen på en usb sticka från datorn innan du byter moderkortet)!

Den kommer inte brinna upp för att man startar den, så där kan du vara lugn.

Permalänk
Medlem

Min Ryzen i signatur har kört i 1.35v några timmar efter jag aktiverat EXPOII men undervoltade med 0.1 i BIOS och stått på 1.200v enligt HWinfo CPU VDDCR_SOC spänning sedan dess. Den är alltid varit statiskt någon som vet om den inte borde hoppa ner och upp lite ibland?

CPU SOC Voltage i Armory Crate visas andra (lägre) och varierande siffror än HWinfo. Kanske inte gillar att båda övervakar?

Bara använt BIOS version 1202 sedan start som jag flashade till när jag byggde datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk

ASUS : Du borde uppdatera bios för annars finns det en liten risk att din processor och moderkort sprängs. Men om du gör det så gäller inte garantin för det är en beta-version ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 32GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/u4abx1