Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Myllerman:

Tror jag hitta problemet som gjorde att jag fick lagspike till och från! Det liksom stuttra till en millisekund eller nått. I min AP/Router var kanalväljaren på auto, när jag valde en fast kanal (49 på 6Ghz) verkar det ha slutat då det inte hänt på en timme.
Antar det blev lagspike när den bytte kanal. Möjligen specifikt på min AP/Router men kanske kan hjälpa någon annan..

Nu funkar det verkligen klockrent. Väldigt nöjd med min Q3:a.

Vet inte om jag upplevt samma problem, men något småjidder har man väl märkt då och då och kanske det mest störande ibland lite småsprak i Steam Link/VR.
Edit: I mitt fall har jag två AP på samma SSID som kanske stört varandra lite extra på auto.

Tack för tipset, testar!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Vet inte om jag upplevt samma problem, men något småjidder har man väl märkt då och då och kanske det mest störande ibland lite småsprak i Steam Link/VR.
Edit: I mitt fall har jag två AP på samma SSID som kanske stört varandra lite extra på auto.

Tack för tipset, testar!

Ja då kan det nog uppstå lite kanalkollisioner. Tänker att det kanske är Questen som inte gillar kanalbyte också. Att det är därför det blir lite stutter/judder ibland. Var väl lite problem förut. Du får skriva om det blev en förbättring!

Permalänk
Medlem

För den som inte har möjlighet att köra trådlöst

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ny batteristrap från Kiwi:

Citat:

Extended Playtime: Up to 3 extra hours of battery life for longer gaming sessions, tailored for optimal performance.

Dual Fast Charging: Charge K4 Boost and Quest 3S Two Times Faster with DualBoost Charging system; fully charged in 2.5 hours; delivers 25W to Quest 3S with 45W adapter

Comfort & Balance: Enlarged rear support and thick padding for reduced facial pressure; better weight distribution for less strain on head and neck.

Safe & Durable: High-quality battery cells with NTC and UL certifications; rigorously tested for safety and longevity.

Quick Adjust & Easy Wear: 52° hinge for easy on/off; quick adjustment dial for a perfect fit every time.

https://www.kiwidesign.com/products/k4-boost-comfort-battery-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

När man googlar listor på de bästa vr-spelen så... vet inte, blir jag lite besviken. Det är flera år sen jag lirade vr och har ägt allt från riften upp till nuvarande q3. Och det är fortfarande Alyx, superhot, beat saber och demeo som är med på precis alla listor?

Dungeons of Eternity är riktigt trevligt om man har en polare att lira med! Annars finns bättre dungeon crawlers för ren single player.
Jag som spelat mycket padel i mina dagar tycker Sports Club VR är riktigt välgjort också, i paritet med Eleven Table Tennis!
Gravity League är också väldigt trevligt och kan leda till sträckta muskler om man av någon outgrundlig anledning "tar i på riktigt".
Zero Caliber: Reloaded är också riktigt bra även det om man har en polare att lira med (men randoms funkar också såklart), en av de bästa "vapenkänslorna" jag varit med om i ett VR spel änsålänge och samtidigt hanterbar omladdnings mechanic.

Skrivet av Halldin:

Bobo M3 Max släppt, dubblerad batteritid bland annat: https://www.bobovr.com/products/m3-max?srsltid=AfmBOorRQXOLUs...

Allt annat än S3 med fläkten är så oumbärligt när man väl testat en gång. Nu är jag förvisso generellt varmare än säkert 95% av befolkningen, men jag står inte längre ut att lira VR utan S3 fläkten igång. Det är som natt och dag när man stänger av den eller använder headstrap utan fläkten. Trodde verkligen inte skillnaden skulle vara så stor. gick igenom 4 olika headstraps innan jag tillslut böjde mig fram och beslutade mig för att testa S3. Batteritiden på det är ju också superb och att byta battery är så fånigt smidigt.

Permalänk
Medlem

Ok, jag är härmed officiellt imponerad av Quest 3.

Har sen tidigare en quest 2 men den har mest samlat damm då jag inte var nöjd med upplösningen. Men denna är en förvånansvärt bra uppgradering. Nu kan man titta på t.ex. netflix med en typ 200-tums skärm med helt acceptabel upplösning, även om det bara är 1080. Allting är så mycket skarpare. Passthrough är riktigt bra, i alla fall så länge det är bra ljus i rummet.
Nackelarna är batteritiden, tar runt 75% av batteriet att titta på ett avsnitt av en serie på dryga 50 minuter, och komforten. Det känns som lite väl mycket på kinderna, så det blir till att skaffa annan strap. Men förutom det så är jag riktigt nöjd. Ska bli intressant och prova spelet som följde med, men kommer nog mest att använda den till att kolla på filmer, och märkte jag nu diverse rundturer på museum och sevärdheter som fick en helt annan dimension i VR.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ok, jag är härmed officiellt imponerad av Quest 3.

Har sen tidigare en quest 2 men den har mest samlat damm då jag inte var nöjd med upplösningen. Men denna är en förvånansvärt bra uppgradering. Nu kan man titta på t.ex. netflix med en typ 200-tums skärm med helt acceptabel upplösning, även om det bara är 1080. Allting är så mycket skarpare. Passthrough är riktigt bra, i alla fall så länge det är bra ljus i rummet.
Nackelarna är batteritiden, tar runt 75% av batteriet att titta på ett avsnitt av en serie på dryga 50 minuter, och komforten. Det känns som lite väl mycket på kinderna, så det blir till att skaffa annan strap. Men förutom det så är jag riktigt nöjd. Ska bli intressant och prova spelet som följde med, men kommer nog mest att använda den till att kolla på filmer, och märkte jag nu diverse rundturer på museum och sevärdheter som fick en helt annan dimension i VR.

Ja Quest 3 är ett stort hopp från Queat 2 från att bara "duga till gaming".
Nu gör jag inte mycket annat än gaming men jag kan sitta i passthrough och använda min vanliga skärm plus fönster i Questen och multitaska mellan Quest dator utan ptoblem.
Friheten att inte sitta fast me kabel så man kan gå till kylen med headsetet på och när man kommer tillbaka är allt kvar på sin plats i "datorrummet" 👌

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hade helt missat denna tråden, gått under året ifrån Quest 2 till Quest 3.
Kör Quest 3 tillsammans med BoboVR S3 Pro halo strap och har under sommaren testat diverse facial interfaces. Bland annat AMVR, MaeckerVR, Kiwi och nu senast Globular Cluster F3. Varit mycket snack om AMVR´s facial interface inte fungerar med S3 pro eller halo straps överlag, p g a den förhöjda delen för pannan. Men för mitt ansikte/huvud har de fungerat väldigt väl, efter lite justeringar av bägge delar. Dock känns de som Globular Cluster F3 kommer bli den jag kommer använda framåt, där ingen justering krävdes alls. Väldigt smidigt med magneter som gör att man kan göra "hotswap" på ansiktes kuddarna snabbt då det ingår 3st olika facial interfaces i paketet.
I övrigt så använder jag oftast Virtual Desktop tillsammans med AV1 encoder på maxbitrate vilket jag tycker ser riktigt bra ut för PCVR spelen. Men vissa äldre Meta klients titlar har gjort att jag fått göra djupdyket in i Oculusdebugtool för att finjustera inställningarna för Airlink. Har även skruvat upp bitraten till 850Mbps när jag kört med kabel, mest för att jämföra skillnaderna jämfört med Airlink. Men tycker hela nöjet ligger i att spela trådlöst, så min link kabel har mest legat och dammat. Bägge tekniker har dock fungerat perfekt här hemma(min dator rigg finns i signaturen om nån undrar). Överlag tycker jag Virtual desktop lämpar sig bäst emot SteamVR spelen, medans för mig fungerar Airlink bättre i Metas klient på PC, särskilt i de äldre titlarna som jag tror många missar där.
Bästa tillbehöret jag vill tipsa om förutom att köpa en halo strap eller elite strap, är knuckle straps för handkontrollerna. Köpte både AMVRs och Kiwis för att jämföra. AMVRs version är endast med batterilucka och strap medans Kiwis är med helt silikon födral för kontrollerna. Själv blev de AMVRs lösning utan silikon skydden som behölls, då jag tyckte mig märka att Kiwis silikon variant(version 2) till trots påverkade sensorerna ibland. Men super skönt att kunna slappna av och tom släppa kontrollerna ibland.

Såg några i tråden diskutera spel, här följer en liten lista av spel jag själv lirat. Kanske kan vara tips till nån:
Half-life:Alyx (självklart).
Lone Echo 1 +2 (fantastiskt).
Red Matter 2 (standalone versionen ser riktigt bra ut på Quest 3).
Arizona Sunshine 1 +2 (Är crossbuy - så du får både standalone + PCVR versionen).
Defector (Äldre Meta spel PCVR - James Bond arkadig action varmt rekommenderat).
Vertigo 2 (SteamVR).
Asgard's wrath 2 (AAA titeln som ingick i Quest 3).
Stormland (Insomniac Games har gjort ett VR spel!).
Gunman Contracts modden till HL:Alyx (John Wick VR - ska snart släppas som eget spel).
Subside (SteamVR).
Moss (riktigt bra plattforms spel).
The Walking Dead: Saints and Sinners.
Robo Recall: Unplugged.
After the Fall.
Creed: Rise to Glory.
Vader immortal ch 1-3.
Attack on Titan VR Unbreakable (billigt early access spel just nu).
I Expect You To Die serien.

Mixed reality: Endast testat Infinite Inside som jag varmt kan rekommendera.
Valde bort titlar som Beat Saber, Superhot och Pistolwhip eftersom de förekommer oftast på alla listor, men de är absolut värda sin tid också.

Kommande inväntas givetvis Batman Arkham Shadows, BEHEMOTH, Metro Awakening, Wanderer The Fragments of Fate och Alien: Rogue Incursion. Men även Gunman Contracts som helt eget spel ser riktigt lovande ut(testa modden gratis till HL:Alyx).

Även börjat utforska Meta Horizon Worlds senaste veckan, vilket känns som deras version av VRChat. Dock varit ganska trevliga events och sprungit igenom Bobber bay fishing världen med folk ifrån hela världen som kommer med tips om hur man fångar vithajen innan man tar sig vidare till träsk världen.
Bigscreen är också en gratis app att inte förglömma - biofilms mys med folk som streamar 24/7 allt ifrån serier till filmer i 3D.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Jag blev med MQ3 för ett par veckor sedan och jag har haft svårt att förstå var min flaskhals är. Kortfattat så rycker det i trädtopparna när jag kör flygplan i Warthunder. Drar jag ner på detaljeringen så lander vi på stadiga 72 fps men annars pendlar det mellan 40 och 60. Jag tycker inte det gjort någon skillnad att dra ner upplösningen på skärmen.

i7-10700F och RTX 3060. 16 GB RAM. Är det tillräckligt? Är bristerna att söka nån annanstans?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Jag blev med MQ3 för ett par veckor sedan och jag har haft svårt att förstå var min flaskhals är. Kortfattat så rycker det i trädtopparna när jag kör flygplan i Warthunder. Drar jag ner på detaljeringen så lander vi på stadiga 72 fps men annars pendlar det mellan 40 och 60. Jag tycker inte det gjort någon skillnad att dra ner upplösningen på skärmen.

i7-10700F och RTX 3060. 16 GB RAM. Är det tillräckligt? Är bristerna att söka nån annanstans?

Skulle spontant gissa att grafikkortet är flaskhalsen.
Vad kör du med? Airlink/Link, Steam link el Virtual desktop?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Skulle spontant gissa att grafikkortet är flaskhalsen.
Vad kör du med? Airlink/Link, Steam link el Virtual desktop?

Knappt jag kan svara på det i fallet med Warthunder. Har inte sett ett klart mönster hur det bäst startas än. Elite Dangerous är ju bara att trycka på knappen i jämförelse. Men airlink och link har jag använt, tycker inte det gör skillnad.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Knappt jag kan svara på det i fallet med Warthunder. Har inte sett ett klart mönster hur det bäst startas än. Elite Dangerous är ju bara att trycka på knappen i jämförelse. Men airlink och link har jag använt, tycker inte det gör skillnad.

Enligt denna tråden verkar det som du får vänta dig låga inställningar med ett 3060: https://www.reddit.com/r/WarthunderSim/comments/19cnflf/specs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Jag blev med MQ3 för ett par veckor sedan och jag har haft svårt att förstå var min flaskhals är. Kortfattat så rycker det i trädtopparna när jag kör flygplan i Warthunder. Drar jag ner på detaljeringen så lander vi på stadiga 72 fps men annars pendlar det mellan 40 och 60. Jag tycker inte det gjort någon skillnad att dra ner upplösningen på skärmen.

i7-10700F och RTX 3060. 16 GB RAM. Är det tillräckligt? Är bristerna att söka nån annanstans?

Det finns många olika variabler att räkna in här. Vilken upplösning använder du på VR headsetet - tänk här att Quest 3 använder en upplösning på 2064 x 2208 per öga(alltså x2), jämfört med kanske vad din skärm körs i 1920 × 1080(exempel). RTX 3060 är lite klent för högre upplösningar, och var när de släpptes ett lite mer instegskort för de som ville spela spelen i 1080p. Nu har jag inte jätte koll på just Warthunder, men de tycks ändå vara relativt lätt drivet spel som inte kräver allt för mycket. Så med detta sagt betyder det inte att ditt grafikkort inte ska klara av de.

Här kan du utanför spelet i tex, Metas klients inställningar testa att dra ner upplösningen och se om du får bättre flyt i spelet(alltså inte inne i spelen som du gör om du spelar dem normalt på en skärm). Nästa är vad du har för refreshrate inställt dvs vilken hz du kör på VR headsetet exempelvis 72Hz, 80Hz, 90Hz, 120Hz. Om du kan nå stadiga 72FPS så finns ju en sådan inställning att använda. För mig personligen kör jag alltid på 90Hz eller 120Hz beroende på spel, då jag tycker de känns som de flyter bättre för mina ögon. Men de ställer ju också kravet på att min dator kan uppnå så många bilder per sekund för att de ska fungera. Så det gäller att testa sig fram ibland.
Om du spelar Warthunder på Steam så kanske de kan vara bra om du laddar ner Steamlink(SteamVR) på ditt VR headset(är gratis) då spelen på Steam oftast fungerar bättre med deras API än Metas i mitt tycke. Helt klart värt att prova, men även där kommer de finnas inställningar utanför spelet att ställa in - dock väldigt förenklat. Sök gärna på lite guider på youtube är mitt tips också, där du lär dig lite mer om de olika inställningarna och programmen som finns att använda för att spela just PC spelen.

Men som regel är de bra att börja med att se över dina inställningar för VR headsetet utanför spelet, och beroende på vad du spelar sedan dra ner den grafiska detaljnivån inne i spelet om du får problem att driva spelet. I program så som Virtual desktop så har de förenklat just detta då man direkt i programmet ställer in vad man har för dator/grafikkort via så kallade presets(potato,low, medium, high, ultra & Godlike) och därefter ställer programmet in matchade inställningar i spelen man startar, väldigt skönt då de oftast fungerar väldigt bra.

Kastar in en bra guide här för installera Steamlink om du inte provat de tidigare, han visar även Virtual Desktop i slutet:
https://www.youtube.com/watch?v=U9S7fznoj7U

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Quest verkar ha fått så att när man går in på ett spel i affären så hamnar man i en miljö från spelet.
På så sätt får man en böttre känsla hur spelet ser ut ist för att bara se på 2d bilder/filmer.

Miljöerna är statiska men i framtiden kanske dom kan vara interaktiva så man får "känna" på spelet också.
Iaf riktigt bra funktion som tex Steam och Sony borde ta efter.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarCroW:

Det finns många olika variabler att räkna in här. Vilken upplösning använder du på VR headsetet - tänk här att Quest 3 använder en upplösning på 2064 x 2208 per öga(alltså x2), jämfört med kanske vad din skärm körs i 1920 × 1080(exempel). RTX 3060 är lite klent för högre upplösningar, och var när de släpptes ett lite mer instegskort för de som ville spela spelen i 1080p. Nu har jag inte jätte koll på just Warthunder, men de tycks ändå vara relativt lätt drivet spel som inte kräver allt för mycket. Så med detta sagt betyder det inte att ditt grafikkort inte ska klara av de.

Här kan du utanför spelet i tex, Metas klients inställningar testa att dra ner upplösningen och se om du får bättre flyt i spelet(alltså inte inne i spelen som du gör om du spelar dem normalt på en skärm). Nästa är vad du har för refreshrate inställt dvs vilken hz du kör på VR headsetet exempelvis 72Hz, 80Hz, 90Hz, 120Hz. Om du kan nå stadiga 72FPS så finns ju en sådan inställning att använda. För mig personligen kör jag alltid på 90Hz eller 120Hz beroende på spel, då jag tycker de känns som de flyter bättre för mina ögon. Men de ställer ju också kravet på att min dator kan uppnå så många bilder per sekund för att de ska fungera. Så det gäller att testa sig fram ibland.
Om du spelar Warthunder på Steam så kanske de kan vara bra om du laddar ner SteamVR på ditt VR headset(är gratis) då spelen på Steam oftast fungerar bättre med deras API än Metas i mitt tycke. Helt klart värt att prova, men även där kommer de finnas inställningar utanför spelet att ställa in - dock väldigt förenklat. Sök gärna på lite guider på youtube är mitt tips också, där du lär dig lite mer om de olika inställningarna och programmen som finns att använda för att spela just PC spelen.

Men som regel är de bra att börja med att se över dina inställningar för VR headsetet utanför spelet, och beroende på vad du spelar sedan dra ner den grafiska detaljnivån inne i spelet om du får problem att driva spelet. I program så som Virtual desktop så har de förenklat just detta då man direkt i programmet ställer in vad man har för dator/grafikkort via så kallade presets(potato,low, medium, high, ultra & Godlike) och därefter ställer programmet in matchade inställningar i spelen man startar, väldigt skönt då de oftast fungerar väldigt bra.

Kastar in en bra guide här för installera Steamlink om du inte provat de tidigare, han visar även Virtual Desktop i slutet:
https://www.youtube.com/watch?v=U9S7fznoj7U

Bra inlägg, tycker du formulerar vad jag upplever. Jag vet inte vilken app jag är i eller vad som styr utfallet!

Nu har jag i alla fall hittat var jag justerar upplösningen headsetet, framsteg! Tack! På 0.6 flöt det på rätt bra men blev ju sämre på andra sätt. Så, blir att damma av grafikkortsbudgeten...

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Metro på Quest 3:

Permalänk
Medlem

Verkar som detta Quest 3 spel fått bra omdömen. Ser inte speciellt i 2d trailers/gameplay

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kiwi har gjort en halo strap: https://www.kiwidesign.com/products/h4-boost-halo-battery-str...

Permalänk
Moderator
Moderator

Kiwi's strap har kapaciteten 5300mAh, dvs. i linje med BOBOVRs gamla utbytbara B2 (5200mAh) och rätt långt efter de nya B100 på 10000 mAh, samtidigt som det är dyrare än M3 Max där ett batteri ingår...

Bra med alternativ, men spontant undrar jag om det finns någon större upside. Bara 62g viktskillnad så ingen större vinst där heller.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Gillar inte halostrap överhuvudtaget.
Bobo och nya kiwin går bort direkt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kiwi's strap har kapaciteten 5300mAh, dvs. i linje med BOBOVRs gamla utbytbara B2 (5200mAh) och rätt långt efter de nya B100 på 10000 mAh, samtidigt som det är dyrare än M3 Max där ett batteri ingår...

Bra med alternativ, men spontant undrar jag om det finns någon större upside. Bara 62g viktskillnad så ingen större vinst där heller.

Integrerat batteri precis som med deras Elite Strap, så dom hävdar att den kan användas liggande. Verkar ladda lite fortare. Skruvhjul för halon kanske gör att den kan ställas in för fler skallformer?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Halldin:

Integrerat batteri precis som med deras Elite Strap, så dom hävdar att den kan användas liggande. Verkar ladda lite fortare. Skruvhjul för halon kanske gör att den kan ställas in för fler skallformer?

Tja formen är väl lite mer lik S3 Pro, där hjulet inte sticker ut extra, men skulle nog påstå att ingen halostrap ser särskilt lämplig ut för liggande användning även om det finns olika grader av olämplighet. Här är det nog en tunnare tygrem eller liknande som gäller för att det ska vara bra.

Snabbare laddning (om man inte har magnetiska laddare vilket givetvis är en stor extrakostnad) förvisso, men lägre kapaciteten i kombination med saknad möjlighet att ladda det separat ser jag som större nackdelar i den jämförelsen, handlar fortfarande om rätt lång nedtid.
Får se vad tester säger sen, om de lyckats med något omdanande.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.