Permalänk

Acer Aspire - extra hårddisk?

Tjenare!

Nu var det ett tag sen jag skruvade dator, men jag har en ny laptop som jag vill stoppa in en till hårddisk i. Jag läste i specen att det ska få plats en till. Men vart?!? Och vilken sort? M2?

Jag bifogar lite bilder.

.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det där är en vanlig SATA-kontakt/kombo

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det där är en vanlig SATA-kontakt/kombo

Så enligt specen så ser det ut att stå att det får plats 2st m.2 diskar, men i verkligheten så är det 1st m.2 för OS och en sata som är ledig?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bellasoda:

Så enligt specen så ser det ut att stå att det får plats 2st m.2 diskar, men i verkligheten så är det 1st m.2 för OS och en sata som är ledig?

Gissar på att den går över M.2 Gränssnitt/faktor och SATA-hastighet men utan att ha exakt modell vet jag inte. Det står iofs mSATA

Permalänk
Medlem

Vad har dör för namn på själva datorn då?
Borde ju kunna hitta någon servicemanual som beskriver var och hur du kan sätta diskar.
Kan ju sitta på andra sidan av moderkortet, eller i en dubbelmacka med den synliga M.2 SSDn.

I annat fall så är det ju bara att skaffa en 2.5" SATA SSD och stoppa i, ser ju väldigt enkelt ut.
Sedan att den är långsammare är ju inget man märker av i normalt användande.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Vad har dör för namn på själva datorn då?
Borde ju kunna hitta någon servicemanual som beskriver var och hur du kan sätta diskar.
Kan ju sitta på andra sidan av moderkortet, eller i en dubbelmacka med den synliga M.2 SSDn.

I annat fall så är det ju bara att skaffa en 2.5" SATA SSD och stoppa i, ser ju väldigt enkelt ut.
Sedan att den är långsammare är ju inget man märker av i normalt användande.

Acer Aspire 5 A514-55 är namnet.

Jag kan ju alltid fixa en 2.5" SSD, jag har nog till och med någon gammal som skräpar. Men om det går att klämma in en m.2 så är det ju trevligt förstås.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Acer Aspire 5 A514-55 är namnet.

Jag kan ju alltid fixa en 2.5" SSD, jag har nog till och med någon gammal som skräpar. Men om det går att klämma in en m.2 så är det ju trevligt förstås.

Hittade något liknande, och då är det bara en M.2 och en 2.5" SATA att välja på.
Kan ju ha skrivit fel och inkluderat WiFi-kortet plats i den beskrivningen. Då det också är ett M.2 uttag.

Så enkla lösningen är att stoppa i en 2.5" HDD, den lite svårare är större M.2 som du klonar över all data och sedan ersätter befintlig SSD i datorn med.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Hittade något liknande, och då är det bara en M.2 och en 2.5" SATA att välja på.
Kan ju ha skrivit fel och inkluderat WiFi-kortet plats i den beskrivningen. Då det också är ett M.2 uttag.

Så enkla lösningen är att stoppa i en 2.5" HDD, den lite svårare är större M.2 som du klonar över all data och sedan ersätter befintlig SSD i datorn med.

Ja det blir nog bra. Huvudsaken är att jag kan utöka befintligt utrymme på något sätt.

Jag skaffar en 2TB 2.5” SSD, blir finfint det.

Tack för hjälpen!

Visa signatur