En idiot blir telefonbedragen, ja, ni får skratta...

Permalänk
Medlem

En idiot blir telefonbedragen, ja, ni får skratta...

Då har man blivit utsatt för telefonbedrägeri. Något som jag minsann aldrig kunde bli och har smålett åt alla som blivit det.

Jag har precis bytt elbolag och fick samtal som påstod sig vara från elbolaget. Det samtalet gick ut på att elmätarna ska bytas ut till nyare sorten (vi har jättegamla sådana i BRF) nästa vecka och man ville tala om det. Hur buset visste att jag bytt elbolag precis är lite underligt.
Sen bads det om att jag skulle identifiera mig med bankid. (Ja, som ni försttår är jag en idiot som inte ifrågasatte detta) sagt och gjort. Dagen efter, idag, kom det info i Kivra att Collector bank tagit en kreditupplysning.

Jag loggade in mig direkt hos Collector bank och skrev ett meddelande om att jag blivit lurad att godkänna lånet. Får se på måndag vad som händer. I min värld ska de ta det på allvar och stoppa det. Det brukar ju i alla för mig ta några dagar innan krediter som jag tagit går igenom. Så förhoppningsvis betalas inte lånet ut samma dag?

Tre simpla Tecken som en normalbegåvad borde reagerat på:

1. Ringer på midsommarafton
2. Varför tala om personligen att den allmänna elmätaren i trapphuset ska bytas ut.
3. Varför legitimera via bankid.

Jag hade dessa frågor i bakhuvudet under samtalet, men ändå gick jag på det. Vet inte om det var att jag nyss vaknat då jag jobbat natt eller om det var för att killen, eller lät mer som en äldre snubbe, inte lät som en telefonbedragare, hur såna nu låter som? Han lät mer som en tekniker, som jag trodde han var, inget snabbt ordflöde och känsla av att det var bråttom.

Permalänk
Medlem

Missar jag något, för jag förstår inte vad dom lurade dig på? Du nämner något lån men vad har det med elmätaren att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Missar jag något, för jag förstår inte vad dom lurade dig på? Du nämner något lån men vad har det med elmätaren att göra?

Bara en rökridå, allt dom ville/behövde var att TS skulle dra igång bankid så att dom kunde genomföra köpet dom hade väntandes. Inget dom sa hade något att göra med själva bedrägeriet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Som tur är svarade Collector bank och sa att jag skulle ha gjort ett köp på 2500kr hos nåt modeföretag som heter "Miinto AB" Lite lättad över att summan var i sammanhanget så liten och inte något lån på hundratusen eller nåt. Skrev i Miinto's kundservice om att jag inte gjort någon beställning. Får se vad det utmynnar i...

Permalänk
Avstängd

Problemet som jag anser rent allmänt vad beträffar identifiering med BankID är att vilken jävla sida på nätet som helst helt plötsligt kräver identifiering med BankID vs mobilt BankID. Att "min bank" gör det är en självklarhet och likaså är det helt naturligt att statliga myndigheter gör det typ Skatteverket, Försäkringskassan, Transportstyrelsen/Trafikverket, Polis mm. Men nu har det även blivit accepterat att mer "suspekta" sidor som Blocket, Tradera och div olika auktionssajter gör det. Och då helt plötsligt behöver man inte förvånas om den uppringande ringer sent en kväll eller en helgdag.

Själv har jag inte ens mobilt BankID eftersom jag inte ens har en smartphone/androidphone utan jag kör fortfarande med vanlig PC och vanligt BankID. Och har hitintills aldrig blivit lurad av någon bedragare. Å andra sidan svarar jag aldrig från okända telefonnummer på mina gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler.

Beklagar å det djupaste att bedrägerierna ökar iom att smartphones/androidmobiler i princip är var mans egendom. Och polisen sitter ju bevisligen bara och rullar tummarna och bankerna totalnonchalerar problemet.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

det är väl någon som testar om det här fungerar innan han gör det på riktigt och tar ett stort lån.
tur att det var så låg summa i ditt fall

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Rekordmedlem

Men har du gjort en polisanmälan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men har du gjort en polisanmälan ?

Nej, jag har inte tid att sitta i +2 timmar i telefonkö, som utlovas när man ringer till 11414 då jag ska jobba snart. Provar senare inatt, då ska det väl inte vara nån kö hoppas jag :/ Polisens hemsida är inte så uppenbar på hur man anmäler denna typen, de har bara "kortbedrägeri" men det är ju inget kort som använts och frågorna som ställs handlar bara om kreditkort, finns inget om identitetsbedrägeri, som jag antar att mitt fall handlar om..

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är glad att Collector Bank har någon som sitter och läser meddelanden på helgerna. Hon som svarade meddelade:

Citat:

Collector Bank

Hej,

Okej då förstår jag.

Vänligen återkom med dina korrekta kontaktuppgifter, epost och telefonnummer.

Önskar du spärra ditt personnummer för samtliga tjänster via Collector Bank?

En sådan spärr sitter i minst 6 månader.

Jag har kontaktat vår bedrägeriavdelning för att stoppa köpet. Dem jobbar inte under helgen, det är därav bra om du även kontaktar Miinto.

Vänligen,

Linn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Nej, jag har inte tid att sitta i +2 timmar i telefonkö, som utlovas när man ringer till 11414 då jag ska jobba snart. Provar senare inatt, då ska det väl inte vara nån kö hoppas jag :/ Polisens hemsida är inte så uppenbar på hur man anmäler denna typen, de har bara "kortbedrägeri" men det är ju inget kort som använts och frågorna som ställs handlar bara om kreditkort, finns inget om identitetsbedrägeri, som jag antar att mitt fall handlar om..

https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/

Räkna inte med att Miinto AB kommer verka behjälpliga eller kontaktbara. Eftersom företaget tyds ha en illa historik mot sina kunder.

Permalänk
Medlem

Bank-id skiljer så vitt jag vet fortfarande på identifiering och signering, varav det senare är en dyrare tjänst. Det vore intressant att veta hur detta ser ut i historiken och vad som eventuellt signerats. Bank-id, som den skittjänst det är, verkar dock inte kunna visa vad som signerats, i alla fall inte iPhone-appen.

Om det faktiskt går att genomföra transaktioner i något system med enbart identifiering och inte signering, så får det systemet nog anses helt trasigt. Det är inte orimligt att underrätta finansinspektionen om det rör sig om en organisation under deras tillsyn. En polisanmälan mot organisationen för medhjälp till bedrägeri skulle antagligen vara berättigad (men som alla polisanmälan där man inte överklagar nedläggningen av ärendet ha minimal chans att leda till något).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Bank-id skiljer så vitt jag vet fortfarande på identifiering och signering, varav det senare är en dyrare tjänst. Det vore intressant att veta hur detta ser ut i historiken och vad som eventuellt signerats. Bank-id, som den skittjänst det är, verkar dock inte kunna visa vad som signerats, i alla fall inte iPhone-appen.

Om det faktiskt går att genomföra transaktioner i något system med enbart identifiering och inte signering, så får det systemet nog anses helt trasigt. Det är inte orimligt att underrätta finansinspektionen om det rör sig om en organisation under deras tillsyn. En polisanmälan mot organisationen för medhjälp till bedrägeri skulle antagligen vara berättigad (men som alla polisanmälan där man inte överklagar nedläggningen av ärendet ha minimal chans att leda till något).

På Android så anger Bank-ID vad du signerat och var du identifierat dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Problemet som jag anser rent allmänt vad beträffar identifiering med BankID är att vilken jävla sida på nätet som helst helt plötsligt kräver identifiering med BankID vs mobilt BankID. Att "min bank" gör det är en självklarhet och likaså är det helt naturligt att statliga myndigheter gör det typ Skatteverket, Försäkringskassan, Transportstyrelsen/Trafikverket, Polis mm. Men nu har det även blivit accepterat att mer "suspekta" sidor som Blocket, Tradera och div olika auktionssajter gör det. Och då helt plötsligt behöver man inte förvånas om den uppringande ringer sent en kväll eller en helgdag.

Själv har jag inte ens mobilt BankID eftersom jag inte ens har en smartphone/androidphone utan jag kör fortfarande med vanlig PC och vanligt BankID. Och har hitintills aldrig blivit lurad av någon bedragare. Å andra sidan svarar jag aldrig från okända telefonnummer på mina gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler.

Beklagar å det djupaste att bedrägerierna ökar iom att smartphones/androidmobiler i princip är var mans egendom. Och polisen sitter ju bevisligen bara och rullar tummarna och bankerna totalnonchalerar problemet.

Det står i appen om man legitimerar sig eller signerar, och mot vad signerar eller legitimerar man sig mot.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

På Android så anger Bank-ID vad du signerat och var du identifierat dig.

Ja, det går även att se i IOS. Jag ser att jag identifierade mig mot "Walley" som är Collector Bank och den som bedragaren använde. Där står det som sagt "identifierng" inte "underskrift" som det gör när man använder Swish eller godkänner en betalning på internetbanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

det är väl någon som testar om det här fungerar innan han gör det på riktigt och tar ett stort lån.
tur att det var så låg summa i ditt fall

Vet inte riktigt hur det fungerar, men det godkännande jag gav gällde väl bara köpet hos Miinto? Det godkännandet kan väl inte användas igen, logiskt sett kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, det går även att se i IOS. Jag ser att jag identifierade mig mot "Walley" som är Collector Bank och den som bedragaren använde. Där står det som sagt "identifierng" inte "underskrift" som det gör när man använder Swish eller godkänner en betalning på internetbanken.

https://www.walley.se/kundservice/

Under fliken Bedrägeri

-------
Jag har blivit utsatt för ett bedrägeriförsök
Om någon har ansökt om en kredit i ditt namn ska du omedelbart kontakta oss och e-handeln där varan är köpt för att försöka stoppa att varan skickas ut.

Vi rekommenderar att du även gör följande:

Kontakta Creditsafe för en översikt över samtliga kreditförfrågningar. Du kan spärra ditt personnummer här

Gör en polisanmälan - Alla brott ska rapporteras (vi behöver inte kopia på polisanmälan om varan eller tjänsten inte har levererats)
Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på fraud@walley.se

Permalänk
Medlem

Lätt att göra en miss. jag brukar inte identifiera mig via bank ID men idag verkar allt kräva det dessvärre. Dåligt och opålitligt system som givetvis bedragare utnyttjar till max.

Ring polis och spärra ditt personnummer. Ring även din bank och såg att du såklart kontaktat collector.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk

Regeln är väl att aldrig identifiera sig med bankid när någon ringer upp en. Jag identifierar mig endast när det är jag som ringt.

Blev själv utsatt för ett bedrägeriförsök där någon försökt köpa på kredit uppe i sthlm (jag bor i malmö) och jag blev själv kontaktad av företaget som flaggat köpet. Fick ringa upp kreditbolaget och identifiera mig med bankid (lite läskigt men jag hade ju själv ringt dem) som sedan la en spärr på mitt personnr. Har sedan dess spärrat mig från de största kreditbolagen och lagt flyttspärr på addressändring osv.

Men vi kan alla bli lurade, du verkar ha kommit undan lätt så det är ju skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det står i appen om man legitimerar sig eller signerar, och mot vad signerar eller legitimerar man sig mot.

Otroligt viktigt att man läser vad man skriver under. Vill inte victim blamea men detta skulle stoppa dem direkt.

Jag förstår heller inte varför BankID inte tvingar på QR-kod på allt användande utan att det fortfarande är Opt-in och bara banker/myndigheter verkar använda det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Så tråkigt. Nä man kan känna sig dum när man går på något sådant. Men vad ska man göra? Alltid vara på sin vakt, tro att folk är ute efter att stjäla och bedra, har onda avsikter? Då blir man inte lurad - men det är inte roligt att leva ett sådant liv. Så vad göra? Tja finna någon sorts balansgång. Denna gången blev TS lurad, men jag tycker inte att han eller hon ska vara så hård mot sig själv. En person som aldrig skulle kunna bli lurad är nog inte rolig att umgås med.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Det är ett otyg att BankID måste användas till allt möjligt numera. Till slut börjar man godkänna allt möjligt utan att tänka mer på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Då har man blivit utsatt för telefonbedrägeri. Något som jag minsann aldrig kunde bli och har smålett åt alla som blivit det.

Jag har precis bytt elbolag och fick samtal som påstod sig vara från elbolaget. Det samtalet gick ut på att elmätarna ska bytas ut till nyare sorten (vi har jättegamla sådana i BRF) nästa vecka och man ville tala om det. Hur buset visste att jag bytt elbolag precis är lite underligt.
Sen bads det om att jag skulle identifiera mig med bankid. (Ja, som ni försttår är jag en idiot som inte ifrågasatte detta) sagt och gjort. Dagen efter, idag, kom det info i Kivra att Collector bank tagit en kreditupplysning.

Jag loggade in mig direkt hos Collector bank och skrev ett meddelande om att jag blivit lurad att godkänna lånet. Får se på måndag vad som händer. I min värld ska de ta det på allvar och stoppa det. Det brukar ju i alla för mig ta några dagar innan krediter som jag tagit går igenom. Så förhoppningsvis betalas inte lånet ut samma dag?

2. Varför tala om personligen att den allmänna elmätaren i trapphuset ska bytas ut.

Jag hade dessa frågor i bakhuvudet under samtalet, men ändå gick jag på det. Vet inte om det var att jag nyss vaknat då jag jobbat natt eller om det var för att killen, eller lät mer som en äldre snubbe, inte lät som en telefonbedragare, hur såna nu låter som? Han lät mer som en tekniker, som jag trodde han var, inget snabbt ordflöde och känsla av att det var bråttom.

Skulle gissa på en granne. Någon involverad i bytet på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Det står också om man ska överföra pengar eller identifiera sig. Jag utgår från att man tittar på vad man godkänner i bankid appen

Visa signatur

Linux EndeavourOS [Cinnamon DE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartassen:

Regeln är väl att aldrig identifiera sig med bankid när någon ringer upp en. Jag identifierar mig endast när det är jag som ringt.

Blev själv utsatt för ett bedrägeriförsök där någon försökt köpa på kredit uppe i sthlm (jag bor i malmö) och jag blev själv kontaktad av företaget som flaggat köpet. Fick ringa upp kreditbolaget och identifiera mig med bankid (lite läskigt men jag hade ju själv ringt dem) som sedan la en spärr på mitt personnr. Har sedan dess spärrat mig från de största kreditbolagen och lagt flyttspärr på addressändring osv.

Men vi kan alla bli lurade, du verkar ha kommit undan lätt så det är ju skönt.

Ja, det har varit mitt motto också. När jag sett på tv eller läser i tidningen om folk som blivit lurade har jag sagt högt för mig själv "vad korkade de är, man ska aldrig använda bankid om man själv inte initierat kontakten" t.ex. när man pratar med banken eller telia som man själv ringt upp. Men ändå gör jag precis samma sak, och då hade jag i bakhuvudet att det var lite konstigt att jag skulle behöva använda bankid. Jag VISSTE att man gör bara inte så, ändå gjorde jag det. Jag blir riktigt skrämd över mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Skulle gissa på en granne. Någon involverad i bytet på något sätt.

Nä, jag gjorde bytet via nätet, compriser. Ingen annan visste att jag precis bytt elbolag. Ja, det skulle vara Borås elhandel som jag hade innan, och Telge energi som jag tog istället då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, det har varit mitt motto också. När jag sett på tv eller läser i tidningen om folk som blivit lurade har jag sagt högt för mig själv "vad korkade de är, man ska aldrig använda bankid om man själv inte initierat kontakten" t.ex. när man pratar med banken eller telia som man själv ringt upp. Men ändå gör jag precis samma sak, och då hade jag i bakhuvudet att det var lite konstigt att jag skulle behöva använda bankid. Jag VISSTE att man gör bara inte så, ändå gjorde jag det. Jag blir riktigt skrämd över mig själv.

De använder mänsklig psykologi mot dig. Tror många andra självsäkra här går på en sån här nån gång. Allt som krävs är att de ringer vid "rätt" tillfälle när dina tankar är nån annanstans.

Lite som folk som haft körkort i fyra år. De tror att de är bäst i världen o inte kan göra fel. Sen är de överrepresenterade i olycksstatistiken, fastän de är "bäst". Lustigt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Beklagar, riktigt tråkigt. Hoppas det löser sig och att lånet inte går igenom.
Bra att du gör inlägg av det. Det är väldigt många som går på detta tyvärr.
Social engineering är det vanligaste tillvägagångssättet att bli lurad på.
Din punkt 3 är egentligen det enda att komma ihåg, aldrig legitimera med bankID åt någon annan om DU inte själv ringt din bank.
Ha en fortsatt glad midsommar!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det är marginell skillnad i priset, brukar vara 20 öre för identifiering och något högre för signering.

Antagligen är det så att TS inte läste ordentligt vad han skrev under. Läxan här är att läsa namnet och innehållet du signerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Nä, jag gjorde bytet via nätet, compriser. Ingen annan visste att jag precis bytt elbolag. Ja, det skulle vara Borås elhandel som jag hade innan, och Telge energi som jag tog istället då..

Nej någon på Compriser säljer uppgifter.

Permalänk
Avstängd

Väldigt tråkigt att bli utsatt, men jag förstår inte riktigt allt gnäll på BankID som identifieringsmetod. I mina ögon är det en riktigt bra grej, tvåfaktors autentisering i en extern och förhållandevis säker tjänst ger ju bra säkerhet. Det gör också att man aldrig "tappar bort" sitt konto, det spelar ingen roll vilken mailadress eller vilket telefonnummer jag skrev upp mig med längre liksom för det finns bara ett BankID kopplat till mitt personnummer. Även om jag inte loggat in på tio år och har bytt alla adresser under tiden så kan en tjänst verifiera att jag är jag utan någon form av återställning eller en massa försök med olika inloggningsuppgifter.

Problemet är ju att folk godkänner saker i BankID som de inte borde gjort. Godkänn aldrig saker på begäran av någon som ringer upp dig om du inte är väldigt säker på att det faktiskt är personen som den påstår sig vara, och godkänn aldrig någon signering eller transaktion som inte du initierat. QR-koderna, bland annat, innebär en förbättrad säkerhet, men det är omöjligt att ha en teknisk lösning som hindrar folk från att föra över pengar till bedragare som inte också hindrar folk från att föra över pengar till de som de vill föra över pengar till liksom.