En idiot blir telefonbedragen, ja, ni får skratta...
Då har man blivit utsatt för telefonbedrägeri. Något som jag minsann aldrig kunde bli och har smålett åt alla som blivit det.
Jag har precis bytt elbolag och fick samtal som påstod sig vara från elbolaget. Det samtalet gick ut på att elmätarna ska bytas ut till nyare sorten (vi har jättegamla sådana i BRF) nästa vecka och man ville tala om det. Hur buset visste att jag bytt elbolag precis är lite underligt.
Sen bads det om att jag skulle identifiera mig med bankid. (Ja, som ni försttår är jag en idiot som inte ifrågasatte detta) sagt och gjort. Dagen efter, idag, kom det info i Kivra att Collector bank tagit en kreditupplysning.
Jag loggade in mig direkt hos Collector bank och skrev ett meddelande om att jag blivit lurad att godkänna lånet. Får se på måndag vad som händer. I min värld ska de ta det på allvar och stoppa det. Det brukar ju i alla för mig ta några dagar innan krediter som jag tagit går igenom. Så förhoppningsvis betalas inte lånet ut samma dag?
Tre simpla Tecken som en normalbegåvad borde reagerat på:
1. Ringer på midsommarafton
2. Varför tala om personligen att den allmänna elmätaren i trapphuset ska bytas ut.
3. Varför legitimera via bankid.
Jag hade dessa frågor i bakhuvudet under samtalet, men ändå gick jag på det. Vet inte om det var att jag nyss vaknat då jag jobbat natt eller om det var för att killen, eller lät mer som en äldre snubbe, inte lät som en telefonbedragare, hur såna nu låter som? Han lät mer som en tekniker, som jag trodde han var, inget snabbt ordflöde och känsla av att det var bråttom.