Regeringen utreder stopp mot olagliga IPTV-tjänster

Permalänk
Melding Plague

Regeringen utreder stopp mot olagliga IPTV-tjänster

Åtgärderna ska presenteras senast den 30 september.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske borde vara en väckarklocka för mediabolagen. Folk är villiga att betala, men är less på att utbudet är splittrat på femtioelva olika tjänster.

Permalänk
Medlem

Om nu så många betalar för illegal IPTV.. varför inte skapa en legal IPTV tjänst?

Nu vet jag inte ens hur IPTV fungerar men ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Kanske borde vara en väckarklocka för mediabolagen. Folk är villiga att betala, men är less på att utbudet är splittrat på femtioelva olika tjänster.

Inte bara det, finns ju förutsättningar till att jag tex ska välja titta på film x på fredag kväll och följa match y på lördag kväll utan att binda mig och bli mjölkad till max för en massa skräp samtidigt. Men nej det går inte och Timbroregeringen måste naturligtvis endast serva storbolagen med lagstiftning...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Det vore trevligt om marknaden lärde sig något av dessa siffrror. TV-tittarna är uppenbarligen villiga att betala för dylika tjänster, men marknadenes prisssättning är ofta orimlig, alternativt att marknaden inte ens är villig att tillhandahålla det som kunderna vill ha.

Själv tittar jag nästan uteslutande på YT Premium, SVT Play och Prime. Men jag hade gärna haft några amerikanska kanaler, vilket så klart går att erbjuda rent tekniskt, men det erbjuds inte. Ett Spotify för hela världens TV vore rikigt trevligt.

Precis som med musik så behövs inte alla mellanhänder egentligen.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk

lycka till.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Det kan bli nåt som liknar forntidens..
" - Har du tv, har du betalat din tv-licens ! ? "

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Slashgibber:

Rätt många är nog också less på att 99 % av världens TV-kanaler inte går att få tillgång till överhuvudtaget (förutom via olagliga tjänster då).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suna:

Om nu så många betalar för illegal IPTV.. varför inte skapa en legal IPTV tjänst?

Det finns i nuläget ganska många legala varianter skulle jag vilja påstå.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/IPTV

Men det är klart att det lätt kan bli billigare med illegala tjänster som slipper betala till upphovsrättsinnehavaren hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Gissar på att detta även inkluderar olagliga streaming tjänster.. Att vadå 27% av alla hushåll skulle betala för olagliga tv kanaler på tvn har jag otroligt svårt att se med tanke på att fler och fler är som jag och inte ens har vanliga tv kanaler längre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Folk vill väl inte betala 800 spänn i månaden för att bli matade med reklam för luftrenare som Pernilla Wahlgren är med i.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det finns i nuläget ganska många legala varianter skulle jag vilja påstå.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/IPTV

Men det är klart att det lätt kan bli billigare med illegala tjänster som slipper betala till upphovsrättsinnehavaren hehe.

Exakt. Svårigheten är inte att sätta upp den tekniska infrastrukturen. Svårigheten för leverantören är att betala för allt Svenne Banan vill ha och samtidigt ha ett pris som Svenne Banan är beredd att betala.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Folk vill väl inte betala 800 spänn i månaden för att bli matade med reklam för luftrenare som Pernilla Wahlgren är med i.

Tja. Vore det inte trevligt med Pernilla Wahlgren i luftrenaren där hemma?
En gång i tiden hade Netonnet/Elgiganten/X (?) en kampanj med kändisröster till Garmin-GPS-er. T.ex Lill-Babs som sa "nuu-duuu" innan varje sväng. Roligt i några minuter iaf.

Ah, nåt ontopic kanske. En annan kanske råkar ha nåt sånt däringa... *host*
Skulle nog säga att Bruce Springsteen hade rätt, "57 channels (and nothin' on). Trots en miljard kanaler är det ändå bara en massa dynga, och det är ändå bara Youtube och Jellyfin som är källan till underhållning.

edit: nåt ontopic kanske
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

För många tror jag att priset spelar större roll än "friheten" med illegal IPTV men man använder det som ursäkt för att man saknar något enstaka innehåll.
Om det enbart var för att få allt bekvämt i samma tjänst så antar jag att man betalar för de andra tjänsterna men konsumerar det i IPTV-tjänsten?

Med det sagt så hade jag hemskt gärna sett en motsvarighet till Spotify för TV och film eller ännu hellre en funktion där man enbart betalar för det man konsumerar.

Permalänk
Medlem

Av någon anledning känns pirat IPTV många gånger värre än fildelning... Kanske är för gammal för att förstå... Varför stoppa pengar i någon annans ficka för att man inte vill betala mediabolagen? Syftar såklart på de som väljer att betala för pirat IPTV.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Ökade inte försäljningen med typ 50% samma dag som Viasat sport ökade priset?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Tänk om staten hade gått in med ett fede avtal om 5 år i stöten med netflix, d+, max, youtube, amazon eller liknande för 150kr/månad per hushåll.
Hade varit fint tänker jag. Problem löst?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Tja. Vore det inte trevligt med Pernilla Wahlgren i luftrenaren där hemma?

Möjligtvis om man får med hela paketet så som det var 1987.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

IPTV är bara TV via Internet. Olagliga IPTV-tjänster är oftast baserade på lagliga TV-tjänster, t.ex. att någon tar en laglig TV-sändning och strömmar den till andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Rätt många är nog också less på att 99 % av världens TV-kanaler inte går att få tillgång till överhuvudtaget (förutom via olagliga tjänster då).

Nej, de flesta är inte det. De flesta vill se på amerikansk tv, svensk tv, och möjligtvis något från Storbritannien. Och sen sport, mest fotboll, hockey, F1, och något annat. (Sett till forumet vi är på, så kan man väl lägga till vissa japanska serier också....)

Folk som vill ha spotify för TV vill inte ha spotify för TV, de vill inte ha rumänsk tv, tysk tv, paraguansk tv, eller namibisk tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Folk är inte redo att betala vad en enda tjänst skulle kosta.

Permalänk
Medlem

Om man tror att ALLA som använda IPTV, hade valt att betala för streamingtjänster, kopplade till de som de gillar, film, serier, sport och så vidare, så kanske priset hade varit billigare för alla? Bara en tanke!

Jag håller ju med om att det blir dyrt, är man intresserad av film och serier, skapad av olika bolag, alltså jag vill se just de filmerna, så måste jag oftast ha olika tjänster för detta. Är man dessutom lite sportintresserad och mycket fotbollsintresserad, så blir det svindyrt. Hade dock sagt upp tjänsterna och missat livesändningarna hellre än att fixa IPTV.

Men varför dog "on demand-funktionen" ut. Köpa en match, med laget man gillar...?

Som läget är nu, betalar jag för allt, för varje tjänst fyller ett behov jag vill kunna välja när jag vill.

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Medlem

Exakt av samma anledning som varför nedladdning av filmer/serier ökar.

När stora bolagen gör utbudet sämre, höjer priserna med sämre utbud och man blir tvungen att ha flera plattformar väljer folket att bli pirater. Anledningen är inte alltid priset utan det är ibland helt enkelt bättre service, pirattjänsten är mycket mer "service minded", något som har gått rakt ner sedan bolagen började med sina egna tjänster och utbudet blev utspridd.

Visst har även kostnaden en faktor. Men om folket hade fått större delen av utbudet på en och samma plattform för en högre kostnad så hade nog folket valt den legitima delen.

Det är vad jag tror och känner i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Av någon anledning känns pirat IPTV många gånger värre än fildelning... Kanske är för gammal för att förstå... Varför stoppa pengar i någon annans ficka för att man inte vill betala mediabolagen? Syftar såklart på de som väljer att betala för pirat IPTV.

Rent tekniskt sett så vill jag påstå att pirat-IPTV är värre än vanlig fildelning eftersom ingen kunde göra pengar på den vanliga fildelnings-verksamheten. Om nu illegala grupperingar bygger upp ett kapital på detta som dessutom eventuellt kan finansiera en terrorhandling i sverige (eller annan välfärdstat) på sikt, så förstår säkert de flesta att vanlig fildelning var en Walk in the park i jämförelse med illegal iptv. Nä det är inte bara terrorister som skor sig på detta vis, men det räcker ju med att en enda terrorgrupp gör det.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Samtidigt som jag känner en viss förståelse för innehållsskojarna när det gått så långt att man hittar pirat-IPTV-boxar hemma hos var och varannan Svensson, även sådana som knappt kan starta en dator, så är de ett symptom på branschens otillräcklighet. Man bör förstå att man gör fel när Svensson hellre bökar med att växla kronor till bitcoins och köper piratabonnemang på vinst eller förlust från någon uzbekisk skumrasksida.

Det lagliga utbudet är skralt, dyrt och fragmenterat. Kör man via mer traditionella kanaler är det mycket "paketdealar" där man måste köpa något svindyrt paket för att få tillgång till det man faktiskt vill se. Sannolikt är upplägget synnerligen utstuderat från leverantörernas sida.

Ska jag gissa, så handlar det om att innehållsleverantörerna blivit fat cats, som tänker sig att degen ska fortsätta rulla in på samma sätt som förr utan vidare ansträngningar med att anpassa sig efter vad användarna förväntar sig. På längre sikt tror jag de gör sig en otjänst genom att forcera det på det här viset, när det kommer till människor tenderar det alltid att bli rekyleffekter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Alltså jag känner nog fan INGEN som sysslar med ”illegal iptv”.

Permalänk
Medlem

Personligen så berör de inte mig då jag inte har någon tv sedan jätte många år tillbaka. Så jag är ju en av dom som inte gillar att man lade på de där med tv licensen på skattsedeln.. Om jag skulle skaffa en tv så tittar jag inte på tv program. De skulle vara för att kanske spela konsol spel på

Permalänk
Medlem

Man blir så jävla trött hur det ständigt ska regleras och bestraffas på oss hårt arbetande människor, men de rika blodiglarna rör dom aldrig.

Permalänk
Medlem

Tror man behöver revolutionera sporten från grunden, för om TV-avtalen blir lägre så kommer snart alla lag ägas av överjävligt rika som i sin tur kommer att vilja stänga ligorna...

Ätt börja säga till spelare att de ska sänka sina löneanspråk rakt av, tja då spelar de snart allihop i Saudi eller i stänga miljardärsligor.

För övrigt content vore det fint om man kunde samla allt på en tjänst och sen fördela pengarna efter views. Tror det skulle rensa ut fega produktionsbolag som släpper mer och mer urvattnat piss.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Säg att IP-TV går för 150kr/mån, 1,3 miljoner i Norden som betala för det. Det blir då 2,34 miljarder kr per år i intäkter.

Så, vilken organiserad brottslighet är ok?