Går det inte sätta i högre ram acer?

Permalänk

Går det inte sätta i högre ram acer?

Har en gammal acer dator som jag bara använder i bilen för felsökning.

Sitter två ram i nu ett på 1gb och ett på 512mb.
Hitta ett gammalt ram hemma som jag hade sparat på 1gb.

Men byter jag ut 512 till 1gb så startar inte skärmen längre.

Skulle egentligen beställa hem ett större tex 2gb men vågar inte chansa om acer helt enkelt inte klarar mer än 1.5gb.
Någon som vet.

Dessa funkar

Funkar inte

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis inte storleken som är problemet, 1,5 GB skulle vara en väldigt konstig gräns eftersom gränsen nästan alltid är en tvåpotens (d.v.s. 2, 4, 8, o.s.v). Oftast finns det ingen praktisk gräns annat än hur stora minnen man kan få tag på.

Märkesdatorer kan dock vara rätt kinkiga med minnen ibland, så det kan hända att minnet inte är kompatibelt. Det kan också hända att minnet helt enkelt är trasigt, det är ju troligtvis minst 15 år gammalt vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Vad jag hittar så skall den CPUn stödja upp till 8GB RAM, så det skall inte vara några problem.

Har du testat om det fungerar med att bara sätta i Samsungminnet i datorn?
Bör ju visa om det finns en chans att den fungerar i datorn, eller om den är helt körd.

Permalänk
Medlem

https://www.memorystock.com/memory/AcerAspire5101AWLMi.html

Du har nog svaret här

Får göra ett tillägg, den verkar kunna ta 2 x 2 = 4 GB

https://icecat.biz/sv/p/acer/lx.abh0j.287/aspire-notebooks-as...
Minne
Internminne *
0,5 GB
Typ av internminne
DDR2-SDRAM
Maximalt internminne *
4 GB

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=146061#properties
Maximal minnesmängd
4 GB

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat att det är samma typ av minnen, spänning, hastighet, latenser, kretsserie.
Ibland funkar det dåligt att blanda minnestyper och det kan också spela roll i vilken sockel du sätter dem utifall du har nån autoinställning som behöver känna av det sämsta minnet och inte det bästa om de är olika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack alla för snabba svar.
Om 2gb är max så känns det nästan onödigt att köpa och chansa och höja från 1. 5 till 2gb.

Hur är det med usb minne som man kan använda som ram. Funkar deta? Och kan man gå över max gränsen på det sättet eller är 2gb fortfarande max

Permalänk
Skrivet av Jonas_latt:

Tack alla för snabba svar.
Om 2gb är max så känns det nästan onödigt att köpa och chansa och höja från 1. 5 till 2gb.

Hur är det med usb minne som man kan använda som ram. Funkar deta? Och kan man gå över max gränsen på det sättet eller är 2gb fortfarande max

Det är troligtvis inte någon gräns på 2gb utan bör ligga på 8 så jag skulle tippa på att det är fel på din Samsung sticka
Ska kolla om jag har några gamla SO-DIMM DDR2 liggandes som jag kan skicka till dig, återkommer

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver också ett 64 bit operativsystem om man ska ha mer än 4 Gbyte (Win 3,5) ram och det är väl osannolikt att det är 64 bit win på datorn och det kanske är svårt att hitta win drivers till den om man tänkt att installera om med 64 bit win. Linux är nog enklare att få igång i 64 bit version på den.
Det kan alltså vara vettigt att kolla upp om det går att använda mer än 4 Gbyte ram även om hårdvaran skulle stödja det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver också ett 64 bit operativsystem om man ska ha mer än 4 Gbyte (Win 3,5) ram och det är väl osannolikt att det är 64 bit win på datorn och det kanske är svårt att hitta win drivers till den om man tänkt att installera om med 64 bit win. Linux är nog enklare att få igång i 64 bit version på den.
Det kan alltså vara vettigt att kolla upp om det går att använda mer än 4 Gbyte ram även om hårdvaran skulle stödja det.

Jag har 32.
Men 4 gb skulle va en bra skillnad mot mina 1.5

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Det är troligtvis inte någon gräns på 2gb utan bör ligga på 8 så jag skulle tippa på att det är fel på din Samsung sticka
Ska kolla om jag har några gamla SO-DIMM DDR2 liggandes som jag kan skicka till dig, återkommer

Vore ju kanon. Betalar självklart

Permalänk

Beställde hem 2st 2gb minnen och idag provmontera jag de. Datorn startar men inte skärmen.
Tog ur ett av de men samma sak.
Provade båda korthållarna men hjälpte ej.
Satte i de gamla och den starta skärmen direkt.
Suck

Nya

Gamla

Permalänk

Är acer så känsliga?
Tråkigt att beställa nya ram igen och prova

Permalänk
Rekordmedlem

Den kanske är känslig för timing eller kretsarnas storlek så kolla att det är samma som på de som fungerar.

Visa signatur