Permalänk
Medlem

Wifi utomhus,.lång räckvidd.

Hej

Behöver lite hjälp och inte skrivit på detta forum på över 10 år.

Jag behöver/vill förlänga mitt wifi från huset ut till vår verkstad som ligger ca 200 meter fri sikt från huset.

Kollar på wifi extenders men finns många, tp-link verkar billiga men är de bra nog?

Jag har idag en Netgear orbi med tre noder i huset.

Önskar gärna håll mig till en budget på omkring 3-4000 kr om detta går, annars går jag på alternativ två.och kör 5g router istället.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Phalcore:

Hej

Behöver lite hjälp och inte skrivit på detta forum på över 10 år.

Jag behöver/vill förlänga mitt wifi från huset ut till vår verkstad som ligger ca 200 meter fri sikt från huset.

Kollar på wifi extenders men finns många, tp-link verkar billiga men är de bra nog?

Jag har idag en Netgear orbi med tre noder i huset.

Önskar gärna håll mig till en budget på omkring 3-4000 kr om detta går, annars går jag på alternativ två.och kör 5g router istället.

Reggad 2021 men inte skrivit på 10 år. lol

Hoppa över WIFI-förlängare/extenders. Dra fiber alt rikta accesspunkter mot varandra från varsitt håll

Permalänk
Medlem

Dra en kabel, det är värt besväret. Allt annat kommer du antagligen bli missnöjd med på de avstånden.

Skrivet av tcntad:

Du vet att man kan läsa utan konto va?

Permalänk
Medlem

Det luktar radiolänk eftersom det verkar vara rätt fri sikt.

Polarn har dragit sådana åt folk och då pratar vi mer än 200m och det fungerar prima. Det blir såklart en del latens men i övrigt så ser jag ingen nackdel.

Typ två sånna här kanske: https://www.dustinhome.se/product/5011026272/cpe210-outdoor-c...

Jag är ute på något tunn is med just denna produkt men vet att det ska gå.

Permalänk
Medlem

https://www.dustin.se/group/hardvara/natverk/tradlost-natverk...
Spontant tänker jag att detta borde vara åt rätt håll.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska inte dra en kabel för det kommer med stor sannolikhet inte att fungera om du använder hemmaprylar (max kabellängd för ethernet är 100m) och dessutom är det en säkerhetsrisk pga stor risk för potentialskillnader mellan byggnaderna och risken för åskskador, ska man dra nått 200m mellan byggnader är det fiber man bör välja och absolut inte kabel om man är amatör.

Men en radiolänk lär också kunna fungera bra om du gör den med lämpliga prylar och inga "extenders" du behöver 2 accesspunkter med riktantenn som du monterar utanpå byggnaderna så att de har fri sikt mot varandra, dessa ersätter kabeln mellan platsera och hur du sedan löser nätverket inuti byggnaderna är en anna historia men du ska inte ha 2 routrar i lanet utan en router och switchar och accesspunkter efter behov.

Det har redan länkats 2 APs som kan vara lämpliga och det finns även snabbare om det behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hoppa över WIFI-förlängare/extenders. Dra fiber alt rikta accesspunkter mot varandra från varsitt håll

Hahaha
Såg inte att jag bytt konto, egentligen är det snarare från slutet 00-talet när man gillade bygga datorer, men måste bytt mailadress där i mellan 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Dra en kabel, det är värt besväret. Allt annat kommer du antagligen bli missnöjd med på de avstånden.

Hehe jo,.det jag gjort den senare tiden

Jo kan dra nätverkskabel, det vi gjort från verkstan till smartmätaren, ca 35 meter, men om jag ska göra det från huset så kommer jag behöva trycka under en väg som är ca 3-4 meter bred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det luktar radiolänk eftersom det verkar vara rätt fri sikt.

Polarn har dragit sådana åt folk och då pratar vi mer än 200m och det fungerar prima. Det blir såklart en del latens men i övrigt så ser jag ingen nackdel.

Typ två sånna här kanske: https://www.dustinhome.se/product/5011026272/cpe210-outdoor-c...

Jag är ute på något tunn is med just denna produkt men vet att det ska gå.

Skrivet av _niko_:

https://www.dustin.se/group/hardvara/natverk/tradlost-natverk...
Spontant tänker jag att detta borde vara åt rätt håll.

Ja jag tänkte något liknande?
Kanske värt att testa för det priset.

Niko, vilken rek.du? Din länk går till en allmän sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska inte dra en kabel för det kommer med stor sannolikhet inte att fungera om du använder hemmaprylar (max kabellängd för ethernet är 100m) och dessutom är det en säkerhetsrisk pga stor risk för potentialskillnader mellan byggnaderna och risken för åskskador, ska man dra nått 200m mellan byggnader är det fiber man bör välja och absolut inte kabel om man är amatör.

Men en radiolänk lär också kunna fungera bra om du gör den med lämpliga prylar och inga "extenders" du behöver 2 accesspunkter med riktantenn som du monterar utanpå byggnaderna så att de har fri sikt mot varandra, dessa ersätter kabeln mellan platsera och hur du sedan löser nätverket inuti byggnaderna är en anna historia men du ska inte ha 2 routrar i lanet utan en router och switchar och accesspunkter efter behov.

Det har redan länkats 2 APs som kan vara lämpliga och det finns även snabbare om det behövs.

Så.om jag tar en av de som är länkad, ev lite dyrare, så har jag en fråga.

Förlänger jag mitt wifi då eller behöver jag något annat i verkstan? Poängen är att jag ska kunna läsa av min växelriktare och samtidigt få mina smart-hem prylar att lira med varandra i övriga byggnader (men det är växelriktare som är.prio)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phalcore:

Så.om jag tar en av de som är länkad, ev lite dyrare, så har jag en fråga.

Förlänger jag mitt wifi då eller behöver jag något annat i verkstan? Poängen är att jag ska kunna läsa av min växelriktare och samtidigt få mina smart-hem prylar att lira med varandra i övriga byggnader (men det är växelriktare som är.prio)

Du behöver ett par AP för att skapa en brygga (inte en) AP-paret ersätter endast kabel/fiber mellan byggnaderna och påverkar inte hur du löser nätverket inuti husen, i verkstaden ansluter du sedan lämpligen en switch inomhus och om du ska ha wifi inne i verkstaden så kopplar du in en normal inomhus ap i switchen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver ett par AP för att skapa en brygga (inte en) AP-paret ersätter endast kabel/fiber mellan byggnaderna och påverkar inte hur du löser nätverket inuti husen, i verkstaden ansluter du sedan lämpligen en switch inomhus och om du ska ha wifi inne i verkstaden så kopplar du in en normal inomhus ap i switchen.

Aha!
Jättebra då löser jag det, ska se vilken jag ska köpa!
Tack för all hjälp, blir kul att testa

Permalänk

Inte använt själv, men ser bra ut och från ett välkänt prisvärt märke: https://www.dustin.se/product/5011216211/wireless-cube-60ghz-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Ja jag tänkte något liknande?
Kanske värt att testa för det priset.

Niko, vilken rek.du? Din länk går till en allmän sida.

Jag länkade den då jag inte använt några av produkterna själv.
Men denna har ju fått bra på reviews allfall.
https://www.dustin.se/product/5011036135/airmax-litebeam-ac-g...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag hade skaffat:
2 st Ubiquiti Networks NanoStation 5AC Loco
1 st Ubiquiti Networks UniFi Switch Lite 8-PO
1 st Ubiquiti Networks UniFi U6+
eller
1 st Ubiquiti Networks UniFi 6 Lite

Det följer inte med någon PoE injektor till NanoStation 5AC Loco så om du inte har de i huset behöves en sådan.

NanoStation 5AC Loco ger en förbindelse på c:a 300 Mbit/s med 1 ms i ping.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av izzie:

Dock skrev TS att han inte skrivit här på 10 år men med ett 2 år gammalt konto så går matten inte ihop.
Sen skrev TS att han inte såg att han bytt konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag hade skaffat:
eller

Det följer inte med någon PoE injektor till NanoStation 5AC Loco så om du inte har de i huset behöves en sådan.

Har använt en liknande setup för att göra ett hopp mellan 2 hus på ca 150m med Nanostations, och så fort vi fick ordning på inställningarna så har det fungerat minst lika bra som om det hade legat en kabel mellan husen, men att man slapp och gräva.

Permalänk
Medlem

Enkelt.

Två stycken Ubiquiti eller TP-Link radiolänkar monterar man upp, sedan kör man dom som en P2P (punkt till punkt) förbindelse. Blir som att ha en virtuell kabel. Nu är iofs 200 meter inte så långt och kabel är alltid att föredra om det går men annars funkar radiolänk utmärkt. Tänk på att skaffa en som rullar på 5Ghz bara så kommer det blir bra. Det är lite jobb att få upp allt, dra lite kablar osv men är man lite händig så går det bra. Att rikta in länkarna är enkelt det behöver inte vara perfekt på det korta avståndet.

Det kan vara lite knepigt med konfiguration men med Ubiquiti så finns det mycket videos på YouTube som förklarar vad man ska göra. En P2P länk är inte svårt sätta upp och är mycket stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag hade skaffat:
eller

Det var intressant, kollat på varumärket tidigare.
Har idag Netgear orbi och inte supernöjd, men kanske mitt fel.

Kör basstation och två noder, men får ändå ganska dåligt i vissa delar av huset, skulle man kunna bygga ut systemet du länkar?
Vad skulle jag isf behöva utöver det du skrev.

Vi har tvåvåningshus samt källare där fiber kommer in, hela huset är byggt av timmer/trä och varje våningsplan ca 150 kvm.

Permalänk
Medlem

@Phalcore ofta behöver man en AP per våning för att få bra eller OK signal. Det märker man extra tydligt hur mycket t.ex. betong absorberar signalen. Det kan även behövas flera AP per våningsplan beroende på hur stort det är och om man har zoner där det råkar bli riktigt dålig mottagning.

Det påverkas mycket av golv, väggar, t.ex. om man har en eldstad som i gamla hus vilket då är tegel eller liknanden. Det sänker signalen ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Phalcore ofta behöver man en AP per våning för att få bra eller OK signal. Det märker man extra tydligt hur mycket t.ex. betong absorberar signalen. Det kan även behövas flera AP per våningsplan beroende på hur stort det är och om man har zoner där det råkar bli riktigt dålig mottagning.

Det påverkas mycket av golv, väggar, t.ex. om man har en eldstad som i gamla hus vilket då är tegel eller liknanden. Det sänker signalen ordentligt.

Ja det är mycket möjligt att det är vår murade skorsten som spökar och olyckligtvis är det mitt kontor som har sämst hastighet.

Kan tänka mig investera i nytt om pengarna inte sticker iväg och iaf bör man väll göra det nu när man ändå ska köpa andra saker.

Löst förresten att radiolänk placeras utomhus men nätagg.inomhus, stämmer det eller finns det transformator för utomhus också ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phalcore:

Ja det är mycket möjligt att det är vår murade skorsten som spökar och olyckligtvis är det mitt kontor som har sämst hastighet.

Kan tänka mig investera i nytt om pengarna inte sticker iväg och iaf bör man väll göra det nu när man ändå ska köpa andra saker.

Löst förresten att radiolänk placeras utomhus men nätagg.inomhus, stämmer det eller finns det transformator för utomhus också ?

Man strömförsörjer ofta en ap via nätverkskabeln för att slippa dra dit mer än en kabel och kunna placera nätdelen på ett bra ställe typ inomhus eller så har man ingen separat nätdel alls utan apn drivs av switchen, Power over Ethernet, PoE
https://sv.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man strömförsörjer ofta en ap via nätverkskabeln för att slippa dra dit mer än en kabel och kunna placera nätdelen på ett bra ställe typ inomhus eller så har man ingen separat nätdel alls utan apn drivs av switchen, Power over Ethernet, PoE
https://sv.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet

Ok så precis som jag gör med mina utomhuskameror, smidigt!

Tack så mycket för all hjälp, ska se om jag kan klura ihop ett nätverk för inomhus också baserat på ovan.

Hör av mig eventuellt för att se om jag är helt ute och cyklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Det var intressant, kollat på varumärket tidigare.
Har idag Netgear orbi och inte supernöjd, men kanske mitt fel.

Kör basstation och två noder, men får ändå ganska dåligt i vissa delar av huset, skulle man kunna bygga ut systemet du länkar?
Vad skulle jag isf behöva utöver det du skrev.

Vi har tvåvåningshus samt källare där fiber kommer in, hela huset är byggt av timmer/trä och varje våningsplan ca 150 kvm.

Svårt att säga vad NanoStation 5AC Loco ger inomhus.
Har en äldre variant med max 100 Mbit/s. Försökte köra mellan våningsplanen med denna men fick bara ut 20 Mbit/s.
Routern sitter i källaren så körde ut en kabel till på utsidan till andra våningen istället.
Har nu 2 AP på nedervåningen och 1 på övervåningen, alla med kabel.
Den extra på nedervåning var för att ge bättre täckning i köket eftersom skorstenen skuggade där.
Har nu 300-500 Mbit/s i hela huset.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem

NanoStation 5AC Loco har en riktad antenn så man bör tänka sig för hur den monteras för den bli "extra dålig" om man befinner sig utanför det avsedda täckningsområdet.
Beamwidth 45° (H-pol) / 45° (V-pol) / 45° (Elevation)
https://store.ui.com/us/en/products/loco5ac?variant=Loco5AC-U...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det bra med Ubiquiti:s radiolänksutrustning är att den är så smidig att konfigurera, oavsett om du har satt upp en riktigt UISP-kontroller eller om bara kör med deras UISP-app på mobiltelefonen.

Sen har du dessutom deras planeringsverktyg där du kan mappa upp radiolänken fiktivt och testa olika höjder och olika produkter. Du når verktyget på följande webbadress. Det är bara att leta upp din verkstad och sätta upp en point-to-point förbindelse och sen kan du välja avancerat och testa lite olika produkter.
https://ispdesign.ui.com/

Men rent krasst så skulle jag köra på antingen 5AC Loco eller Gigabeam beroende på hur mycket sprutt du vill ha över länken, 300Mbps eller 1Gbps.
https://www.dustin.se/product/5011178628/nanostation-loco-5ac
https://www.dustin.se/product/5011224529/airmax-gigabeam-60-g...

Tänk dock på att dessa utrustningar strömmatas med 24v passiv PoE, så jag brukar köpa in "Instant Indoor PoE Converter" och koppla efter 802.3af/at porten på PoE-switchen så att du bibehåller möjligheten att starta om radiolänken från PoE-switchen.
https://store.ui.com/us/en/products/ins-3af-i-g

Exempel på en Gigabeam-förbindelse visualiserad i UISP-kontroller.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk

Tack för mycket bra tråd, håller på och brottas med samma fråga som @Phalcore. Har f ö landat i att skaffa 2 st Ubiquiti Networks NanoStation 5AC Loco för att fixa bryggan.

Här kommer en relaterad fråga:

I min motsvarighet till "verkstan" vill jag ha trådlös uppkoppling inomhus och så har jag en UAP-AC-MESH som jag vill sätta på utsidan för bättre uppkoppling i intilliggande trädgård.

Fråga 1: kan jag koppla AC Mesh:en direkt in i Nanostation (alltså på utsidan av huset) och på så sätt driva Meshen? Eller måste jag först från Nanostation:en in i en switch på insidan och sedan dra kabel ut igen till AC Mesh:en?

Fråga 2: om jag skulle bestämma mig för att strunta i AC Mesh:en, kan jag då också hoppa över switchen på insidan och gå direkt in i en AP (via PoE Injektor) för att fixa min trådlösa uppkoppling inomhus? Har inga planer på någon trådbunden uppkoppling inomhus som det ser ut just nu.

Sorry för ev idiotiska frågor, är helt ny på det här med radiolänk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av steveland:

Tack för mycket bra tråd, håller på och brottas med samma fråga som @Phalcore. Har f ö landat i att skaffa 2 st Ubiquiti Networks NanoStation 5AC Loco för att fixa bryggan.

I min motsvarighet till "verkstan" vill jag ha trådlös uppkoppling inomhus och så har jag en UAP-AC-MESH som jag vill sätta på utsidan för bättre uppkoppling i intilliggande trädgård.

Fråga 1: kan jag koppla AC Mesh:en direkt in i Nanostation (alltså på utsidan av huset) och på så sätt driva Meshen? Eller måste jag först från Nanostation:en in i en switch på insidan och sedan dra kabel ut igen till AC Mesh:en?

Fråga 2: om jag skulle bestämma mig för att strunta i AC Mesh:en, kan jag då också hoppa över switchen på insidan och gå direkt in i en AP (via PoE Injektor) för att fixa min trådlösa uppkoppling inomhus? Har inga planer på någon trådbunden uppkoppling inomhus som det ser ut just nu.

Behöver du inte portarna så fyller en switch ingen direkt funktion och du behöver inte ha nån i varken 1 eller 2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av steveland:

Du kan koppla en AP rätt in i Nanostation men du behöver POE injector för bägge (Antar att AP också drivs av PoE):
Nanostation ->PoE->PoE->AP
Det följer inte med någon PoE injector till Nanostation.

Med AC Mesh + inomhus AP behövs en switch.
AC Mesh går ju bra att använda inomhus också, har haft en sommarstugan som hängde upp och ner inomhus innan jag fick tummen ur satte upp en U6 LR.
Den har lite kortare räckvidd "bakåt".

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Du kan koppla en AP rätt in i Nanostation men du behöver POE injector för bägge (Antar att AP också drivs av PoE):
Nanostation ->PoE->PoE->AP
Det följer inte med någon PoE injector till Nanostation.

Med AC Mesh + inomhus AP behövs en switch.
AC Mesh går ju bra att använda inomhus också, har haft en sommarstugan som hängde upp och ner inomhus innan jag fick tummen ur satte upp en U6 LR.
Den har lite kortare räckvidd "bakåt".

Tack för snabbt svar!

Ok, så tolkar dig som att jag inte kan göra följande (?): AC Mesh <- Nanostation -> PoE ->inomhus-AP. Dvs en PoE kan ej driva både Nanostation och Mesh på det sättet? Och med behovet av både inomhus AP och AC Mesh skulle lösningen bli:

Nanostation ->PoE Switch ->AC Mesh samt -> inomhus-AP. Och så har jag portar över i switchen att koppla in andra enheter om jag skulle behöva framöver alt köra trådbundet inne. Det innebär också att jag inte behöver ha några separata PoE injectors med den lösningen?

Låter vettigt?