Baldurs Gate 3 tråden

Permalänk
Medlem

Fler en jag som har problem med crasher vid cutscenes?

Nu sitter jag på ett R9 Fury och senaste crashen fuckade up drivrutinen, adrenalin samt windows instalationen. Spelet har ju visserligen frågat om nya drivrutiner men det finns ju som bekant ingen

Så tryckte precis på köpknappen för ett 6750 XT Starfeild på köpet med, lysande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Lite nyfiken vilken API kör ni med? Vulkan eller DirectX ?

Kör dx, i early access var det bara i direct x som HDR fungerade så fortsatt med det, kan inte gå tillbaka till SDR efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jorå. Det är mer väloptimerat än man kan tro!

Har bara en marginellt snabbare dator än din och för mig rullar det på bra i 1440p med allting på max med AMD FSR Ultra Quality. Ser kanoners ut

Har cappat till 60 FPS med G-Sync men det är ju allt man behöver för ett turn based RPG tycker jag.

SPOILER NEDAN

Hehe, I wish. Vissa av oss hade ihjäl LaeZel rätt omgående🥲

Så kan det gå...

Dold text

de var som fasen, kanske jag har haft fel då.
såg en video för ett tag sedan när det var i early access med ett 1060 och han fick mellan 25-45fps så jag tänkte mitt 1070 kommer inte fungera mycket bättre.

man tackar för infon

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Spelet är väldigt bra.

Det enda jobbiga med spelet är ens tillkortakommanden på engelska språket stundtals för att begripa vad allt gör.

Hur gör ni med lootandet ? Plockar ni allt för att sälja av det sen ?

Hoording är melodin, man har ju massa kistor i campet jag räknat med ska kunna fungera som drop stash innan de går till vendor. Det blir ju lite planering där då vendors inte har oändligt med pengar.

Permalänk
Avstängd

Jag spelar sällan och det jag spelar är varierat. BoTW, Alien: Isolation, Elden Ring, RDR2, Witcher 1-3, Civ. Half-Life 2, Black Mesa. Mass Effect 1-2.

Men när grafiken ser ut som råtråkiga WoW så skiter jag i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Var så hypad när jag hörde att Baldur's gate 3 var under utveckling, men så besviken när jag såg första glimten. Är ett stort fan av 1an och 2an, och det var så annorlunda. Kommer säkert testa BG3 någon gång, men känner ingen direkt hype tyvärr

Jag är die hard BG1 och 2 fan och var också skeptisk när jag såg första trailern och lite mer. Tycker att Divinity spelen är OK men har inte orkat igenom något helt. BG3 tycker jag är awesome hittills dock (4-5 timmar in). Det är något magiskt med att vara tillbaka i Faerun i ett party RPG nära Baldurs Gate. Tror att du kommer att gilla det när du väl ger dig på det också!

Dessutom har jag nog aldrig haft så roligt åt något i ett CRPG som när jag öppnade dörren till ladan efter första Goblinfortet. Det kanske säger mer om min humor men jag tycker att det var så klockrent genomfört hela vägen till ens conpanions kommentarer...

Dold text
Permalänk

spelet flyter på hur bra som helst, inte det minsta stuttering, inga glitches och inga crasher.
dock så hade jag gärna sett ett nytt hack n slash, typ som baldurs gate dark alliance, lite för mycket att hålla koll på i det här spelet, men man vänjer sig väl under resans gång

sen blev jag lite besviken, jag har sett i guides på youtube att man skulle kunna spela som necromancer, ranger, druid och paladin, men de saknas, varför?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

sen blev jag lite besviken, jag har sett i guides på youtube att man skulle kunna spela som necromancer, ranger, druid och paladin, men de saknas, varför?

Uhh, ranger, druid och paladin är alla listade i klass valen? Du har Barbarian, Bard, Cleric, Druid, Fighter, Monk, Paladin, Ranger, Rogue, Sorcerer, Warlock och Wizard, plus diverse subklasser. Vet inte vad necro skulle vara dock, utöver att det finns necromancer type spells att välja mellan.

Har du nån gammal version av spelet kanske om de inte är listade?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag är die hard BG1 och 2 fan och var också skeptisk när jag såg första trailern och lite mer. Tycker att Divinity spelen är OK men har inte orkat igenom något helt. BG3 tycker jag är awesome hittills dock (4-5 timmar in). Det är något magiskt med att vara tillbaka i Faerun i ett party RPG nära Baldurs Gate. Tror att du kommer att gilla det när du väl ger dig på det också!

Hoppas verkligen jag känner samma när jag väl kör igång, men jag kommer nog inte ifrån önskan att spelet var mer likt 1an och 2an.

Spoilern tänker jag inte läsa!

Permalänk

Provat kontroll in-game och jäklar vad bra det kändes. Bara testat precis i prologen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemani:

sen blev jag lite besviken, jag har sett i guides på youtube att man skulle kunna spela som necromancer, ranger, druid och paladin, men de saknas, varför?

Tror du bara kollar på origin characters?
Devsen rekommenderar en custom första gången man kör, men origin går bra det också. Däremot så finns det som sagt inte origin characters för alla klasser, så för vissa klasser får man köra custom.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Uhh, ranger, druid och paladin är alla listade i klass valen? Du har Barbarian, Bard, Cleric, Druid, Fighter, Monk, Paladin, Ranger, Rogue, Sorcerer, Warlock och Wizard, plus diverse subklasser. Vet inte vad necro skulle vara dock, utöver att det finns necromancer type spells att välja mellan.

Har du nån gammal version av spelet kanske om de inte är listade?

många utav de du räknade upp kan jag starta som, men inte de som jag nämnde saknades.
jag är up to date

Skrivet av Thomas:

Tror du bara kollar på origin characters?
Devsen rekommenderar en custom första gången man kör, men origin går bra det också. Däremot så finns det som sagt inte origin characters för alla klasser, så för vissa klasser får man köra custom.

jo det stämmer, origin står det.
hur får man fram resten?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemani:

jo det stämmer, origin står det.
hur får man fram resten?

Den ensamma knappen ovanför alla deras porträtt ("no origin" eller nåt sånt).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Den ensamma knappen ovanför alla deras porträtt ("no origin" eller nåt sånt).

hittar ingen sån knapp och har provat att trycka på och gå igenom allt i stort sätt
däremot om jag trycker på randomize, då dyker bard, paladin och ranger upp, men då får jag sitta och trycka på den tills nån lämplig dyker upp och sen hålla på att göra om hela karaktären.
skulle gärna vilja ha alla listade så man slipper sitta och trycka på randomize tills klassen dyker upp

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

hittar ingen sån knapp och har provat att trycka på och gå igenom allt i stort sätt
däremot om jag trycker på randomize, då dyker bard, paladin och ranger upp, men då får jag sitta och trycka på den tills nån lämplig dyker upp och sen hålla på att göra om hela karaktären.
skulle gärna vilja ha alla listade så man slipper sitta och trycka på randomize tills klassen dyker upp

Det är ett "tomt" porträtt där du väljer origins, står Custom under den, det är inte där du väljer klasserna. Den är separat ovanför de resten sen när du valt den så väljer du nästa kategori på vänster sida av skärmen för att gå vidare med processen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Det är ett "tomt" porträtt där du väljer origins, inte där du väljer klasserna. Den är separat ovanför de resten sen när du valt den så väljer du nästa kategori på vänster sida av skärmen för att gå vidare med processen.

nu hittade jag, tack för hjälpen

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Fråga till er som kommit in i spelet: Vilken penis har ni valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fråga till er som kommit in i spelet: Vilken penis har ni valt?

Kan man välja olika penisar? Det har jag missat. Men jag är en sån där draktyp så jag antar att den är guldig som mina fjäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fråga till er som kommit in i spelet: Vilken penis har ni valt?

Standard. Men det märks att Larian inte är en Amerikansk studio. 😀
Gud ske pris, deras märkliga puritanism har spritt sig eftersom USA är både en så stor mediaproducent, och marknad för sånt som producerats på annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Kan man välja olika penisar? Det har jag missat. Men jag är en sån där draktyp så jag antar att den är guldig som mina fjäll.

Jodå, det finns en del underliviga val.

Själv utgick jag ifrån att kroppstyp dikterade kön. Min machokrigare blev tydligen en kvinna, och det verkar inte finnas något sätt att ändra det på.

Skrivet av EntropyQ3:

Standard. Men det märks att Larian inte är en Amerikansk studio. 😀
Gud ske pris, deras märkliga puritanism har spritt sig eftersom USA är både en så stor mediaproducent, och marknad för sånt som producerats på annat håll.

Jag vet inte om val av penis ger så mycket. Hade kunnat leva utan det faktiskt. Annars hade de ju kunnat göra något roligt av det. Typ att en megapenis ger egenskapen "storkukslugn" men -1 i INT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jodå, det finns en del underliviga val.

Själv utgick jag ifrån att kroppstyp dikterade kön. Min machokrigare blev tydligen en kvinna, och det verkar inte finnas något sätt att ändra det på.

Jag vet inte om val av penis ger så mycket. Hade kunnat leva utan det faktiskt. Annars hade de ju kunnat göra något roligt av det. Typ att en megapenis ger egenskapen "storkukslugn" men -1 i INT.

Det gör (tror jag) ingen skillnad någonstans. En del människor engagerar sig väldigt mycket i sånt här, så - låt dem ha sitt roliga. Det som aldrig hade hänt i USA att man faktiskt har det framför sig visuellt.

På sätt och vis är det passande att det sedan inte spelar någon roll. Resten av spelets värld skiter fullständigt i det.

Permalänk
Medlem

Faaen vad D&D 5e är tragiskt tråkigt och dåligt. Borde gå att trixa med egna houserules precis som alla andra gör som genomlider skit-systemet. Skrota supplies-kravet vid long rest, exempelvis... För mig förstör det hela upplevelsen att hålla på och tatta med det här.. Tror jag går och spelar om BG2 och drömmer om D&D 2e...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

spelet flyter på hur bra som helst, inte det minsta stuttering, inga glitches och inga crasher.
dock så hade jag gärna sett ett nytt hack n slash, typ som baldurs gate dark alliance, lite för mycket att hålla koll på i det här spelet, men man vänjer sig väl under resans gång

sen blev jag lite besviken, jag har sett i guides på youtube att man skulle kunna spela som necromancer, ranger, druid och paladin, men de saknas, varför?

Necro är en sub class till wizzars, får den lvl 2 (om det är som 5e)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Faaen vad D&D 5e är tragiskt tråkigt och dåligt. Borde gå att trixa med egna houserules precis som alla andra gör som genomlider skit-systemet. Skrota supplies-kravet vid long rest, exempelvis... För mig förstör det hela upplevelsen att hålla på och tatta med det här.. Tror jag går och spelar om BG2 och drömmer om D&D 2e...

Tycker att 5e är bra Har kört det regelbundet som både spelare och dm sen det kom ut 2014. Dock har det lite brister men det har väl alla system. Det dåliga me 5e är att man blir iprinsip odödlig vid lvl 3 och att det blir löjligt många tärningar som rullas vid högre lvl. Dock inga jobbiga problem med en bra dm

Tror det hade vart tråkigt/för enkelt i BG3 att kunna ta long rest hela tiden

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jodå, det finns en del underliviga val.

Själv utgick jag ifrån att kroppstyp dikterade kön. Min machokrigare blev tydligen en kvinna, och det verkar inte finnas något sätt att ändra det på.

Även jag fann den ”genderfluida” (eller vad man ska kalla det, har dålig koll på modern genusterminologi) karaktärsskaparen ytterst förbryllande, men fick till sist fason på min ”Oath of the Ancients”-paladin. Det märks att man lever i en annan, mera komplicerad, värld än den som rådde när BG1 och 2 var nya...

Visa signatur

Main: i9-9900, 32 Gb, RTX 3080 12 Gb, Win 11 + Mac Mini 2014
Övriga: i7-8700, 16 Gb, GTX Titan X (M) | i7-4770T, 32 Gb, GTX Titan | i7-870, 16 Gb, GTX 550 Ti | Core 2 Duo E7400, 2 Gb, Radeon HD6670 | PowerMac G4 Dual, 2 Gb, Radeon 9600 Pro PC/Mac Ed

Permalänk
Medlem

Glömde ändra röst på min guardian eller vad det hette så nu är det en skäggig gubbe med kvinnoröst haha.

Permalänk
Avstängd

Spelet är utmärkt, grafiken fantastisk, spelar i 4k med hdr, maxat.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Hitills spelat nästan tre timmar men det blev nog en timme i karaktärseditorn. Ca 2 timmar spelat men är fan inte helt övertygad om jag gjorde min karaktär rätt.

Oh well, ser ut att bli mitt fokus-spel fram till Starfield-lanseringen iallafall. Kan nog unna mig att starta om vid behov.

Men så här långt? Gillas!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Hitills spelat nästan tre timmar men det blev nog en timme i karaktärseditorn. Ca 2 timmar spelat men är fan inte helt övertygad om jag gjorde min karaktär rätt.

Oh well, ser ut att bli mitt fokus-spel fram till Starfield-lanseringen iallafall. Kan nog unna mig att starta om vid behov.

Men så här långt? Gillas!

Går att byta klass/respecca helt ingame.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Går att byta klass/respecca helt ingame.

Tack, riktigt bra att höra!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...