Behöver kopiera italiensk hemmanyckel. [Firman har gått i konkurs för flera år sedan]

Permalänk
Medlem

Behöver kopiera italiensk hemmanyckel. [Firman har gått i konkurs för flera år sedan]

Vi har ett hus utomlands där det sitter en italiensk dörr.
Nycklarna som kom med dörren kom i trepack, och två av de tre nycklarna saknas.
En har gått sönder, och en har tappats bort, så vi sitter nu med enbart en nyckel.

Jag behöver alltså kopiera denna nyckel vi har kvar.
Såhär ser nyckeln i fråga ut.
Har ni några tips på vart man kan kopiera sådana här nycklar?
Nyckeln i fråga är även i en böjd vinkel om man ser på den rakt framifrån, så nyckeln är inte helt vågrät.
Uppskattar alla tips.

Edit: Bor i STOCKHOLM bör nämnas.
Edit2: Lokal låssmed har sagt att det är lättare att kopiera dessa utomlands men det är svårt för oss att lämna ut nyckel till någon annan då vi inte kommer resa på ett tag, samt att man bor långt från storstan.

Permalänk
Medlem

Gå till närmsta låssmed och fråga? Det brukar inte vara något problem.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Gå till närmsta låssmed och fråga? Det brukar inte vara något problem.

Har frågat lokal låssmed och de har sagt att det blir nog lättare att kopiera dessa nycklar utomlands, men kommer inte resa närmaste tiden och behöver fixa ett par till en som inte kan lämna ifrån sig nyckeln eller åka till storstaden för att kopiera när de väl är där.

Permalänk
Medlem

Böjd? Menar du att den "vingarna" är lite smalare närmast skaftet?

Jag har nycklar här från en dörr i Sverige som ser liknande ut vad gäller överlåset (under är vanligt Assa), varav en är en kopia jag gjorde för några år sedan. På originalet står det Mottura - Made in Italy och på nyckelämnet till kopian Cerrebi (tror jag). Dessa har dock ett liten längsgående upphöjning på ena "vingen" på ena sidan och är något längre, men det senare kan ju bero bara på dörrtjockleken (det är lite pansardörr över den). Inte säkert att det är samma sorts nyckel med andra ord, men det är iaf en liknande typ.

Kopian tror jag är gjord hos Maria Sko- & Nyckelservice på Karlavägen, Stockholm. Dock ska jag inte ta gift på det och det är väl ingen överspeciell inrättning egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Böjd? Menar du att den "vingarna" är lite smalare närmast skaftet?

Jag har nycklar här från en dörr i Sverige som ser liknande ut vad gäller överlåset (under är vanligt Assa), varav en är en kopia jag gjorde för några år sedan. På originalet står det Mottura - Made in Italy och på nyckelämnet till kopian Cerrebi (tror jag). Dessa har dock ett liten längsgående upphöjning på ena "vingen" på ena sidan och är något längre, men det senare kan ju bero bara på dörrtjockleken (det är lite pansardörr över den). Inte säkert att det är samma sorts nyckel med andra ord, men det är iaf en liknande typ.

Kopian tror jag är gjord hos Maria Sko- & Nyckelservice på Karlavägen, Stockholm. Dock ska jag inte ta gift på det och det är väl ingen överspeciell inrättning egentligen.

Försöker förklara i bild hur jag menar. Se delen jag har klistrat in och målat på i svart.
Där ser du hur delen av nyckeln som går in i låset, inte är helt vågrät, utan ena sidan är vågrät, och andra sidan är i en vinkel.
Vingen som du skriver.
Skall kolla med den nyckelservicen du nämner.

Permalänk
Medlem

Ingen låssmed men tycker nyckeln ser ut som en mottura-nyckel. Inte helt ovanliga här i Sverige, brukar sitta Motturalås på lite exklusivare säkerhetsdörrar. https://www.mottura.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

Ingen låssmed men tycker nyckeln ser ut som en mottura-nyckel. Inte helt ovanliga här i Sverige, brukar sitta Motturalås på lite exklusivare säkerhetsdörrar. https://www.mottura.se/

Tack för tips, kan vara så. Får kika närmare på det.
Det är dock inte bara en nyckel, utan flera. Tesio bland annat. Men flera nycklar ser ut på samma sätt.

Jag tänker att man kanske kan göra som man gjorde förr, lägg nyckel i en form med sand, banka så in i helvete, häll i metall.
Klart.

Haha, låter ju enklare än vad det är kanske..

Permalänk
Medlem

Backar lite på min gissning på mottura efter att ha läst lite ordentligare.

Är nyckeln böjd likt någon nyckel här? https://topkey.lt/suitable-for/208-esety Då är det kanske ett "Esety" lås. Bara att köpa några blanka nycklar och börja fila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

Backar lite på min gissning på mottura efter att ha läst lite ordentligare.

Är nyckeln böjd likt någon nyckel här? https://topkey.lt/suitable-for/208-esety Då är det kanske ett "Esety" lås. Bara att köpa några blanka nycklar och börja fila.

Blir väldigt mycket enklare om man kan få den slipad av någon som har en maskin (man följer ju originalet, om det inte är mer avancerade metoder)... I bästa fall så kan maskinen ta den nyckelsort man har även om maskininnehavaren inte har just rätt nyckelämnen.

Permalänk
Medlem

Så länge du kan visa att du äger låset så borde det inte vara några problem att göra en kopia.
Betvivlar du kommer hitta någon som är beredd att äventyra sitt företaf för att göra en kopia.

Är det inte lättare/ tryggare att byta låscylinder så du vet att det inte finns nycklar på vift?
3d utskrift kan ju funka också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Witten82:

Så länge du kan visa att du äger låset så borde det inte vara några problem att göra en kopia.
Betvivlar du kommer hitta någon som är beredd att äventyra sitt företaf för att göra en kopia.

Är det inte lättare/ tryggare att byta låscylinder så du vet att det inte finns nycklar på vift?

Lättare tror jag inte det är tyvärr..
Huset ligger väldigt avskilt från närmaste storstad och minns att vi tog dit en låssmed som enbart bytte sådana lås då det är specialdörrar. Låser både uppe, i mitten och nedtill.
Ingen lokal låssmed i närmaste storstad ville ta på sig jobbet att byta cylinder då de aldrig har bytt sådana tidigare.
När dörrarna installerades skickade företaget ut en egen låssmed som ordnade allt.
Min far säger dock att den firman som installerade dörrarna har gått i konkurs och inte går att få tag på längre.

Det måste ha varit någon importör som köpte in dessa dörrar och sedan hade någon egen installatör som enbart installerade sådana här dörrar.

Att bevisa att vi äger låset bör väl betyda att en simpel video där någon av oss filmas när vi låser upp dörren som vi sedan visar till smeden räcker som bevis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Witten82:

Smart med 3d-utskrift. Kan vara värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Smart med 3d-utskrift. Kan vara värt att kolla upp.

Är det inte lättare att vara byta lås/cylinder?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Är det inte lättare att vara byta lås/cylinder?

Läs det längre svaret ovan.

Permalänk
Medlem

Byt dörr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Att bevisa att vi äger låset bör väl betyda att en simpel video där någon av oss filmas när vi låser upp dörren som vi sedan visar till smeden räcker som bevis?

Nej, att bevisa att man äger låset nyckeln går till fungerar inte så. Man ska ha ett kort med ett visst nummer som de kontrollerar (om systemet är patenterat vill säga). Frågan är dock om svenska låssmeder har tillgång till utländska register.
För övrigt är det största problemet att hitta rätt ämne, har man det så är det rent tekniskt inga större problem att göra kopia.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Nej, att bevisa att man äger låset nyckeln går till fungerar inte så. Man ska ha ett kort med ett visst nummer som de kontrollerar (om systemet är patenterat vill säga). Frågan är dock om svenska låssmeder har tillgång till utländska register.
För övrigt är det största problemet att hitta rätt ämne, har man det så är det rent tekniskt inga större problem att göra kopia.

Ah, då är jag med.
Vetifan om det finns något sådant kort längre.. Dörrarna installerades för över 15 år sedan och tror inte mina föräldrar har sparat något sådant kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Ah, då är jag med.
Vetifan om det finns något sådant kort längre.. Dörrarna installerades för över 15 år sedan och tror inte mina föräldrar har sparat något sådant kort.

Ska erkänna att jag vet inte vad som gäller för utländska låssystem, men skulle bli förvånad om svenska låssmeder har tillgång till utländska register även om du haft kortet.
Du har pratat med en låssmed och som jag förstår det har han eller hon sagt att de inte kan kopiera? Är det en enskild liten låssmed? Om så, så kanske det skulle löna sig att fråga nån större aktör, som Axlås eller Certego. De har burkar ha lite större resurser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ska erkänna att jag vet inte vad som gäller för utländska låssystem, men skulle bli förvånad om svenska låssmeder har tillgång till utländska register även om du haft kortet.
Du har pratat med en låssmed och som jag förstår det har han eller hon sagt att de inte kan kopiera? Är det en enskild liten låssmed? Om så, så kanske det skulle löna sig att fråga nån större aktör, som Axlås eller Certego. De har burkar ha lite större resurser.

Varför tror du att systemet är skyddat? Sådana finns förvisso, men det bygger på att låstillverkaren har patent, som har begränsad livslängd i tid. Genom patent kontrollerar de vilka som får köpa nyckelämnen och på vilka villkor. När patentet/en har gått ut kan de inte göra det och får hitta på något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Varför tror du att systemet är skyddat? Sådana finns förvisso, men det bygger på att låstillverkaren har patent, som har begränsad livslängd i tid. Genom patent kontrollerar de vilka som får köpa nyckelämnen och på vilka villkor. När patentet/en har gått ut kan de inte göra det och får hitta på något nytt.

Jag har inte påstått att det är skyddat, men om Som sagt så vet jag inte hur utländska låssystem hanteras där och hur låsbrancher i olika länder samarbetar eller om de ens gör det, men ett patent gäller precis som du säger bara en viss tid och 15 år gammalt talar för att chansen är stor att den inte är det, särskilt om det inte finns något instansat systemnummer, och då är det enda problemet att hitta rätt ämne. Nyckeln som visas är inte komplicerad på något sätt och lätt att kopiera. I praktiken skulle man kunna fila en själv med lite tålamod

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

kan inget om lås men det ser ut som en "säkrare" nyckel för mig så jag tänkte att den var spärrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har inte påstått att det är skyddat, men om Som sagt så vet jag inte hur utländska låssystem hanteras där och hur låsbrancher i olika länder samarbetar eller om de ens gör det, men ett patent gäller precis som du säger bara en viss tid och 15 år gammalt talar för att chansen är stor att den inte är det, särskilt om det inte finns något instansat systemnummer, och då är det enda problemet att hitta rätt ämne. Nyckeln som visas är inte komplicerad på något sätt och lätt att kopiera. I praktiken skulle man kunna fila en själv med lite tålamod

kan man inte bara ta ett skjutmått och mäta för att veta vad man ska göra nyckeln av? vet bara att man använder olika ämnen där tar min kunskap om nycklar slut

Permalänk
Medlem

Nyckeln liknar Motturas nycklar väldigt mycket. De har ju ett gäng servicepartners som kanske även har erfarenhet av andra italienska låstillverkare?

https://www.mottura.se/

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har aldrig bökat med tillhållarlås, och vet inte vilken precision som krävs, men skulle det kanske fungera att köpa ett passande nyckelämne och försöka fila till en nyckel på egen hand?

Tänker att det i sådana fall skulle räcka att få tag på ett nyckelämne med hyfsat lika grov pipa, och råax som är större än axet på originalnyckeln.

I och med att axet är så geometriskt som det är ska det inte vara några svårigheter att mäta in det. Ett vanligt skjutmått bör duga.

Nålfilar finns hos närmaste järnhandlare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Witten82:

kan man inte bara ta ett skjutmått och mäta för att veta vad man ska göra nyckeln av? vet bara att man använder olika ämnen där tar min kunskap om nycklar slut

Det handlar om måtten på själva ämnet. Kanske går det att hitta nåt befintligt ämne som har de "råa" måtten? Som sagt är denna nyckels skärningar oerhört okomplicerade att slipa för en låssmed med sin maskin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
Nyckeln i fråga är en Securemme nyckel.
Hittade en exakt likadan blank nyckel på Ebay så beställde 3st. (se bild nedan)
Så nu inväntar man dessa.
Axlås i Kista kunde slipa upp kopior om man hämtar in blanka nycklar själv.
Så detta kommer nog lösa sig ändå. Stort tack alla för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorgo_:

Så detta kommer nog lösa sig ändå.

Om det nu inte gör det så kan du ju 3D-skanna nyckeln och skriva ut med en 3D-skrivare för metall.

Kan bli kostsamt kanske, men om du nu inte vill byta lås/dörr så är ju detta en väg man skulle kunna gå i extremfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Vi har ett hus utomlands där det sitter en italiensk dörr.
Nycklarna som kom med dörren kom i trepack, och två av de tre nycklarna saknas.
En har gått sönder, och en har tappats bort, så vi sitter nu med enbart en nyckel.

Jag behöver alltså kopiera denna nyckel vi har kvar.
Såhär ser nyckeln i fråga ut.
Har ni några tips på vart man kan kopiera sådana här nycklar?
Nyckeln i fråga är även i en böjd vinkel om man ser på den rakt framifrån, så nyckeln är inte helt vågrät.
Uppskattar alla tips.

Edit: Bor i STOCKHOLM bör nämnas.
Edit2: Lokal låssmed har sagt att det är lättare att kopiera dessa utomlands men det är svårt för oss att lämna ut nyckel till någon annan då vi inte kommer resa på ett tag, samt att man bor långt från storstan.

https://www.bildtagg.se/uploads/2023/206/9nlzd4r90pv6rqjdnjtm2ly.jpg

Nyckeln ser ut som en nyckel till säkerhetsskåp snarare än en hemmanyckel. Dessa brukar vara kopieringsskyddade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Om det nu inte gör det så kan du ju 3D-skanna nyckeln och skriva ut med en 3D-skrivare för metall.

Kan bli kostsamt kanske, men om du nu inte vill byta lås/dörr så är ju detta en väg man skulle kunna gå i extremfall.

Yes har tänkt på det med. Kollar runt lite vad det kan kosta.
Tack för tips!

Skrivet av ehsnils:

Nyckeln ser ut som en nyckel till säkerhetsskåp snarare än en hemmanyckel. Dessa brukar vara kopieringsskyddade.

Väldigt vanligt med sådana lås i ytterdörrar nere i medelhavet faktiskt.

Permalänk
Medlem

Tänkte densamma angående kassaskåpsnyckel, ser identisk ut med nyckeln till vårat gamla skåp på jobbet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X