Villa utan internet. Nu fiberdosa men hur ska jag dra nätverket?
Hej,
Flyttade nyligen in i en gammal kåk utan internet. Har dragit in fiber, men inte än fullt installerad eller aktiverad. Har aldrig funderat mycket kring nätverk. En enkel wifi router dög utmärkt i min förra lägenhet. Men har läst upp mig lite på grejen med routrar, switchar, poe, AP, osv.
En tanke är att ha ett dubbel-uttag vid TV och sedan ha 2 st APs (1 i källare och 1 i markplan). Kåken är bara 66 kvm per plan så behöver inte flera APs på varje plan, skulle jag tro. Fiber-boxen sitter i källartrappen och har ganska begränsat med utrymme kring den. Är inte intresserad av en massa nätverksuttag överallt utan det räcker med en uppsättning där TVn ska sitta.
Min fundering är vilken utrustning man ska ha. Just nu lutar det mot Unifi men Omada är alternativ som platform. Eller en enklare installation kanske.
1: Enklaste installationen: Fiberbox -> WifiRouter -> "patch-panel" (Egentligen bara ett nätverksuttag med 2 kontakter) -> nätverksuttag (2 st). Då kan jag typ sätta en AP eller nått vid TVn och på så sätt har jag wifi i källaren och markplan samt uttag vid TVn. Hur fungerar detta system? Seamless eller blir det två wifi-nätverk som konkurerar med varandra?
2: Mer "avancerat" är väl fiberbox -> router(poe) -> AP källare, ap markplan samt 2 uttag vid TV. Denna konfig känns snyggare och potentiellt mer "seamless" eftersom den inte har flera routrar eller router+ap. Bara 2 rena APs som bör snacka fint med varandra. Kräver en router med minst 2 st PoE uttag. Här vill jag gärna ha förslag på utrustning.
Vad tycker ni?